
de handel word dan een hydrauliek uitvoering en kan dus op een andere plek (nu geen plek meer i.v.m. aangepaste tunnel)
en volgens mij word alles dan overzichtelijker en simpeler (simpel = beter).
is dat al eens gedaan ?
Tnx.
hij werkt bij mij niet goed, ik heb nog niet eens gekeken waarom,...alleen zag ik al wel dat de boel goed onder de olie zit.Wim Janssen schreef: wo 02 jul 2025, 19:13 Waarom zou je de handle op een andere plek willen? Met de originele handrem, schoon, droog en goed afgesteld, kom je niet van de plek.
Precies en de hendel zit nu binnen handbereik. Ik heb ook nooit het nut gezien van een schijfrem i.p.v. de originele trommelrem.Wim Janssen schreef: wo 02 jul 2025, 19:13Waarom zou je de handle op een andere plek willen? Met de originele handrem, schoon, droog en goed afgesteld, kom je niet van de plek.
Da's dan dom je kunt beter alles zo veel mogelijk 'origineel' houden.trix schreef: wo 02 jul 2025, 20:05zoals in de 1e post gemeldheb ik een andere tunnel gemaakt waardoor de handrem niet meer op de oude plek kan zitten.
waaromErik Peters schreef: wo 02 jul 2025, 20:08 Da's dan dom je kunt beter alles zo veel mogelijk 'origineel' houden.
Erik Peters schreef: wo 02 jul 2025, 20:08Precies en de hendel zit nu binnen handbereik. Ik heb ook nooit het nut gezien van een schijfrem i.p.v. de originele trommelrem.
Ik had een minishoveltje met een (mechanisch bediende) handrem met schijfrem op de aandrijfas. Die hield het ding op zijn plek wanneer 'geparkeerd' maar je trok zo door de handrem heen wanneer je het ding in de 'versnelling' zette.
Tja, wat betreft de plek van de Defender-handrem-handel ...GatheRRoveR schreef: wo 02 jul 2025, 20:12 Ik weet niet wat je verder “onder je tunnel hebt” maar ik heb in mijn series een (lt77+lt230) defender handrem aan de bijrijder kant gemaakt, daar is veel meer ruimte.
Voor de defender handrem heb je ook geen sleuf in de seatbase nodig, het is dan een kwestie van een paar gaatjes.
Waarom Mark (met een zee) eerst een mening geven en dan vervolgens eigenlijk in je verhaal aangeven dat ook jij de handrem nagenoeg niet gebruikt?Marc-my-Words schreef: wo 02 jul 2025, 22:11Erik Peters schreef: wo 02 jul 2025, 20:08Precies en de hendel zit nu binnen handbereik. Ik heb ook nooit het nut gezien van een schijfrem i.p.v. de originele trommelrem.
Ik had een minishoveltje met een (mechanisch bediende) handrem met schijfrem op de aandrijfas. Die hield het ding op zijn plek wanneer 'geparkeerd' maar je trok zo door de handrem heen wanneer je het ding in de 'versnelling' zette.Tja, wat betreft de plek van de Defender-handrem-handel ...GatheRRoveR schreef: wo 02 jul 2025, 20:12 Ik weet niet wat je verder “onder je tunnel hebt” maar ik heb in mijn series een (lt77+lt230) defender handrem aan de bijrijder kant gemaakt, daar is veel meer ruimte.
Voor de defender handrem heb je ook geen sleuf in de seatbase nodig, het is dan een kwestie van een paar gaatjes.
Ik vind het bepaald niet de handigste plek. Niet echt onder handbereik.
Misschien is mijn arm te kort, voor de bediening van de handrem moet ik een onhandige duik maken.
't Zorgt ervoor dat ik nog steeds niet handig ben met de handrem-hellingproef.
Gelukkig was de hellingproef met de voetrem de eerste bijzondere verrichting die ik onder de knie kreeg. Bij de spoedcursus bijzondere verrichtingen die mijn broertje mij gaf ging mijn broertje ervan uit dat het het handigst was …….. etc…
Mijn ervaring - in de Defender (zowel de Td5 als de "Puma") - is dat de handrem-handel in rust niet al te veel in de weg zit (of zat).GatheRRoveR schreef: do 03 jul 2025, 09:03Waarom Mark (met een zee) eerst een mening geven en dan vervolgens eigenlijk in je verhaal aangeven dat ook jij de handrem nagenoeg niet gebruikt ?
Daar is ook een uitsparing onderaan in het aluminium daar waar de ankerplaat van de handrem tegenaan komt, zodat olie buiten de remtrommel langs, weg kan lopen. Te zien op 1 van de foto's van 'trix', er lekt een straaltje verse olie langs. Maar vaak zit dat 'gaatje' verstopt met bagger, met uiteindelijk een oliegesmeerde handrem die niet functioneert. Gebrek aan onderhoud.GatheRRoveR schreef: do 03 jul 2025, 09:11 Ter info: bij een LT230 is de bak zo gemaakt dat als de achter kering lekt dat de olie niet in de trommel zou moeten lopen..
Hoe dat met een LT77 zit weet ik niet.
Okay, Erik, dat wist ik niet zeker meer..Erik Peters schreef: vr 04 jul 2025, 12:31Daar is ook een uitsparing onderaan in het aluminium daar waar de ankerplaat van de handrem tegenaan komt, zodat olie buiten de remtrommel langs, weg kan lopen. Te zien op 1 van de foto's van 'trix', er lekt een straaltje verse olie langs. Maar vaak zit dat 'gaatje' verstopt met bagger, met uiteindelijk een oliegesmeerde handrem die niet functioneert. Gebrek aan onderhoud.GatheRRoveR schreef: do 03 jul 2025, 09:11 Ter info: bij een LT230 is de bak zo gemaakt dat als de achter kering lekt dat de olie niet in de trommel zou moeten lopen..
Hoe dat met een LT77 zit weet ik niet.
Groet,
Erik.
Ik kan ze ook niet zien, de 3 foto's verschijnen als een vraagteken in een vierkantje netjes onder elkaar. Maar als ik (rechts) klik op het vraagteken kan ik kiezen om de afbeelding te openen in een nieuw (privé)venster, vervolgens wordt de foto dan gedownload (mits ik toestemming geef) en komen ze in Downloads en dan kan ik ze openen. Een heel gedoe, maar het werkt.GatheRRoveR schreef: vr 04 jul 2025, 15:13
Om een mij onbekende reden mag ik de foto’s van Trix niet zien….
![]()
Ik heb ze nu in tweevoud, dus tweemaal zo vet geolied.
Nee .. is niet verplicht.trix schreef: do 17 jul 2025, 18:32 het is hier nog niet genoemd, maar een handrem moet denk ik ook als noodrem kunnen fungeren (geen idee of dat verplicht is)
trix schreef: do 17 jul 2025, 18:32 ik ben hem al hydraulisch aan het maken
het is nogal een gepas en gemeet om de schijf en de remklauw gemonteerd te krijgen.
het is hier nog niet genoemd, maar een handrem moet denk ik ook als noodrem kunnen fungeren (geen idee of dat verplicht is)![]()
Het niet denkbeeldige risico van een hydraulisch bediende parkeerrem zit in het geleidelijk wegvallen van de hydaulische druk.Erik Peters schreef: wo 16 jul 2025, 08:19 .... een schijfrem als parkeerrem, dan is het denk ik verstandig om de bediening mechanisch te maken i.p.v. hydraulisch.
Klopt, daar zit een dikke veer in de rembooster die de boel op de rem trekt als de luchtdruk te laag wordt.GatheRRoveR schreef: vr 18 jul 2025, 11:35 Vrachtwagens met luchtremmen, remmen als de druk weg is. Daarom moeten ze eerst “lucht trappen” (motor laten draaien) voordat ze weg kunnen als de luchttank leeg is.
Precies en het kan zelfs zo zijn (afhankelijk van de grip) dat het ene achterwiel vooruit draait en het andere achterwiel achteruit en dan wordt er amper geremd.GatheRRoveR schreef: vr 18 jul 2025, 11:35Met een LT76 zal je tijdens het normaal rijden alleen achterwielaandrijving hebben dus dan blokkeren alleen je achterwiel zo lang je niet de 4wd ingeschakeld hebt.
dat zat ik inderdaad later ook te bedenken, mijn andere auto is een mazda CX5 en die heeft een electrische handrem die nooit als noodrem kan fungeren.................................dus kortom,...............niet verplichtGatheRRoveR schreef: vr 18 jul 2025, 00:03Ja hoor…. Noodrem.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De moderne high tec Toyo van mijn vrouw met de elektriekeh handrem een noodrem(forget it)
Als je nog stapvoets kruipt en je druks het knopje van de handrem in, maakt dat ding een schijnbeweging.
Even aangrijpen en dan als de sodemieter weer los laten..
Je kan drukken als je hoge nood hebt maar remmen ho maar!![]()
Dit kan ik beamen, dwz met een Defender én DiffLock. Als de ondergrond maar glad genoeg is (en verder een helling en het verwijderen van sneeuwkettingen) kan je hebben dan nadat je de eerste sneeuwketting hebt verwijderd dat de auto begint te rollen en het wiel zonder ketting achteruit draait.Erik Peters schreef: vr 18 jul 2025, 17:45 .... en het kan zelfs zo zijn (afhankelijk van de grip) dat het ene achterwiel vooruit draait en het andere achterwiel achteruit en dan wordt er amper geremd.