serie 3 handrem ?

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

hoi, ik zat te denken (komt wel eens voor :lol: ) om voor de handrem een remschijf met remklauw toe te passen.
de handel word dan een hydrauliek uitvoering en kan dus op een andere plek (nu geen plek meer i.v.m. aangepaste tunnel)
en volgens mij word alles dan overzichtelijker en simpeler (simpel = beter).
is dat al eens gedaan ?
Tnx.
Marc-my-Words
Berichten: 2046
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Marc-my-Words »

Ja, dit is al meer dan eens gedaan.
Vlgs mij zijn (of waren) er zelfs complete ombouw-sets.

Alleen ... een andere plek ?   Waar dan ?
Je hebt immers een vast punt nodig voor de remklauw.

De zoekterm " disc handbrake kit " leverde « https://www.paddockspares.com/pm084-dis ... eries.html » op.
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 86
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Erik Peters »

Er zijn inderdaad complete ombouwsets, maar daar zit niks hydraulisch aan. E.e.a. gaat nog gewoon met een handremkabel en wordt aangesloten op de standaard handrem. Je zou een handrem van een Defender kunnen monteren, die gaat standaard met een bowdenkabel.
Je hebt dan die hele constructie met het stangenstelsel niet meer nodig.

Groet,

Erik.

p.s. ik heb, dacht ik, nog wel een Defender handrem (met bedieningskabel) liggen. Sleufgat dicht maken en een paar gaatjes boren in de seatbase.
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

alleen de handel op een andere plek, en de remschijf op de plek v/d rem trommel.
ik heb zelf nog wel een remschijf met remklauw, hydraulisch heb je dan wat meer vrijheid wat betreft de plek v/d rem hendel.
Gebruikersavatar
Wim Janssen
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
Locatie: Buchten

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Wim Janssen »

Waarom zou je de handle op een andere plek willen? Met de originele handrem, schoon, droog en goed afgesteld, kom je niet van de plek.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

zoals in de 1e post gemeld ;) heb ik een andere tunnel gemaakt waardoor de handrem niet meer op de oude plek kan zitten.
Wim Janssen schreef: wo 02 jul 2025, 19:13 Waarom zou je de handle op een andere plek willen? Met de originele handrem, schoon, droog en goed afgesteld, kom je niet van de plek.
hij werkt bij mij niet goed, ik heb nog niet eens gekeken waarom,...alleen zag ik al wel dat de boel goed onder de olie zit.
nou kan ik dat wel in orde krijgen waarschijnlijk, maar dan blijft het nog een onoverzichtelijk ding. en ik heb de spullen voor een schijfrem ombouw liggen,......o ja, en het is leuk om te maken :D
Laatst gewijzigd door trix op wo 02 jul 2025, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 86
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Erik Peters »

Wim Janssen schreef: wo 02 jul 2025, 19:13Waarom zou je de handle op een andere plek willen? Met de originele handrem, schoon, droog en goed afgesteld, kom je niet van de plek.
Precies en de hendel zit nu binnen handbereik. Ik heb ook nooit het nut gezien van een schijfrem i.p.v. de originele trommelrem.

Ik had een minishoveltje met een (mechanisch bediende) handrem met schijfrem op de aandrijfas. Die hield het ding op zijn plek wanneer 'geparkeerd' maar je trok zo door de handrem heen wanneer je het ding in de 'versnelling' zette.
trix schreef: wo 02 jul 2025, 20:05zoals in de 1e post gemeld ;) heb ik een andere tunnel gemaakt waardoor de handrem niet meer op de oude plek kan zitten.
Da's dan dom je kunt beter alles zo veel mogelijk 'origineel' houden.

Groet,

Erik.
GatheRRoveR
Berichten: 882
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door GatheRRoveR »

Ik weet niet wat je verder “onder je tunnel hebt” maar ik heb in mijn series een (lt77+lt230) defender handrem aan de bijrijder kant gemaakt, daar is veel meer ruimte.

Voor de defender handrem heb je ook geen sleuf in de seatbase nodig, het is dan een kwestie van een paar gaatjes.
Scheelt ook weer geluid :mrgreen:

Anders een handrem op lucht?
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

mechanisch bediend, is natuurlijk ook niet zo sterk.

er kruisen nu wat berichten :?:
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

Erik Peters schreef: wo 02 jul 2025, 20:08 Da's dan dom je kunt beter alles zo veel mogelijk 'origineel' houden.
waarom :?: met de nieuwe tunnel kan ik onder andere meer geluids isolatie kwijt.
ik heb eigenlijk ook niks met originaliteit, als het beter is dan wel natuurlijk,
Marc-my-Words
Berichten: 2046
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Marc-my-Words »

Erik Peters schreef: wo 02 jul 2025, 20:08
Wim Janssen schreef: wo 02 jul 2025, 19:13Waarom zou je de handle op een andere plek willen? ... .
Precies en de hendel zit nu binnen handbereik. Ik heb ook nooit het nut gezien van een schijfrem i.p.v. de originele trommelrem.

Ik had een minishoveltje met een (mechanisch bediende) handrem met schijfrem op de aandrijfas. Die hield het ding op zijn plek wanneer 'geparkeerd' maar je trok zo door de handrem heen wanneer je het ding in de 'versnelling' zette.
GatheRRoveR schreef: wo 02 jul 2025, 20:12 Ik weet niet wat je verder “onder je tunnel hebt” maar ik heb in mijn series een (lt77+lt230) defender handrem aan de bijrijder kant gemaakt, daar is veel meer ruimte.

Voor de defender handrem heb je ook geen sleuf in de seatbase nodig, het is dan een kwestie van een paar gaatjes.
Tja, wat betreft de plek van de Defender-handrem-handel ...
Ik vind het bepaald niet de handigste plek.   Niet echt onder handbereik.
Misschien is mijn arm te kort, voor de bediening van de handrem moet ik een onhandige duik maken.
't Zorgt ervoor dat ik nog steeds niet handig ben met de handrem-hellingproef.

Gelukkig was de hellingproef met de voetrem de eerste bijzondere verrichting die ik onder de knie kreeg. Bij de spoedcursus bijzondere verrichtingen die mijn broertje mij gaf ging mijn broertje ervan uit dat het het handigst was om met het moeilijkste te beginnen.
Ik doe de hellingproef dan ook steevast met de voetrem - ik gebruikte de voetrem ook bij mijn rijexamen, de examinator was heel tevreden (misschien wel extra omdat de voetrem-hellingproef als moeilijker te boek staat) ... ik denk dat de examinator bij een handrem-hellingproef had gezegd: "Dat moet u nog maar eens oefenen".

En dan de schijfrem als parkeerrem: Een schijfrem is gewoon niet de beste parkeerrem. Winst is dat een schijfrem makkelijker schoon blijft.
Echter ... een remtrommel met olie werkt natuurlijk nooit als een behoorlijke parkeerrem, maar met genoeg olie is een schijfrem nog beroerder.
GatheRRoveR
Berichten: 882
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door GatheRRoveR »

Marc-my-Words schreef: wo 02 jul 2025, 22:11
Erik Peters schreef: wo 02 jul 2025, 20:08
Wim Janssen schreef: wo 02 jul 2025, 19:13Waarom zou je de handle op een andere plek willen? ... .
Precies en de hendel zit nu binnen handbereik. Ik heb ook nooit het nut gezien van een schijfrem i.p.v. de originele trommelrem.

Ik had een minishoveltje met een (mechanisch bediende) handrem met schijfrem op de aandrijfas. Die hield het ding op zijn plek wanneer 'geparkeerd' maar je trok zo door de handrem heen wanneer je het ding in de 'versnelling' zette.
GatheRRoveR schreef: wo 02 jul 2025, 20:12 Ik weet niet wat je verder “onder je tunnel hebt” maar ik heb in mijn series een (lt77+lt230) defender handrem aan de bijrijder kant gemaakt, daar is veel meer ruimte.

Voor de defender handrem heb je ook geen sleuf in de seatbase nodig, het is dan een kwestie van een paar gaatjes.
Tja, wat betreft de plek van de Defender-handrem-handel ...
Ik vind het bepaald niet de handigste plek.   Niet echt onder handbereik.
Misschien is mijn arm te kort, voor de bediening van de handrem moet ik een onhandige duik maken.
't Zorgt ervoor dat ik nog steeds niet handig ben met de handrem-hellingproef.

Gelukkig was de hellingproef met de voetrem de eerste bijzondere verrichting die ik onder de knie kreeg. Bij de spoedcursus bijzondere verrichtingen die mijn broertje mij gaf ging mijn broertje ervan uit dat het het handigst was …….. etc…
Waarom Mark (met een zee) eerst een mening geven en dan vervolgens eigenlijk in je verhaal aangeven dat ook jij de handrem nagenoeg niet gebruikt? :?:
Ik gebruik mijn handrem zo weinig dat tik hem niet zou missen… heel soms zet ik de auto stil met draaiende moter en dan gebruik ik SOMS de handrem..omdat die er toevallig in zit.
En omdat ik aldoor met mijn rechter onderbeen tegen die rand van de handrem hing wat op lange ritten aardig ging irriteren het ik de handrem lekker bij de bijrijder geplaatst, daar is een zeeeee van ruimte en je kan er dan best nog wel goed bij hooooor :mrgreen: .


Ik ben ook geen purist en in het volgende schiet mijn kennis hierin duidelijk te kort:
Hydraulisch of op lucht werkt beide maar of dat handig is weet ik niet, maar hoe doen moderne auto’s het nu?
Die hebben een handrem die electrisch bediend worden, is dat niet iets om naar te kijken?
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
GatheRRoveR
Berichten: 882
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door GatheRRoveR »

Ter info: bij een LT230 is de bak zo gemaakt dat als de achter kering lekt dat de olie niet in de trommel zou moeten lopen..
Hoe dat met een LT77 zit weet ik niet.

Maar ik zou wel denken dat als je olie in je remtrommel hebt, je die olie ook op de schijfrem krijgt als die op de zelfde plek komt.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
sjaak109
Berichten: 860
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 19:49
Locatie: wwerf

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door sjaak109 »

heb mijn (trommel) handrem vorige week nog gebruikt.
anders trok ik mijn 109 de bosjes in ipv. de rode 109 er uit.
gleed alsnog met 4 wieltjes weg over de stenen. zo,n 4 tons liertje is best wel sterk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding
Marc-my-Words
Berichten: 2046
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Marc-my-Words »

GatheRRoveR schreef: do 03 jul 2025, 09:03Waarom Mark (met een zee) eerst een mening geven en dan vervolgens eigenlijk in je verhaal aangeven dat ook jij de handrem nagenoeg niet gebruikt ? :?:
Mijn ervaring - in de Defender (zowel de Td5 als de "Puma") - is dat de handrem-handel in rust niet al te veel in de weg zit (of zat).
Hij zit ver genoeg weg on niet in de weg te zitten.   Dat ver genoeg weg betekent evenwel dat het voor mij vooral een parkeerrem is.
De handrem voor de hellingproef is voor mij een nauwelijks gebruikte (en dus door gemis aan ervaring onhandige) optie.

De auto ermee parkeren is wel handig en ook verstandig (zolang het niet vriest).   Ik zette de auto al eens weg zonder en hij had ineens plannen van zichzelf.   Gelukkig stond ik er nog naast en kon ik nog tijdig de handrem aantrekken; anders was ie ongecontroleerd met een flauwe boog over een camping gehobbeld om tegen het hoofdgebouw te eindigen.

In de versnelling parkeren is ook een optie maar de rem-werking is dan beperkt.   Een goed dingetje is dat je de "Puma" niet zonder dat het contact is terugedraaid geweest door 'm voort te duwen kunt starten (met teruggedraaid contact gaat dat ook niet - bij een oude diesel zonder electrickery kan dat soms wel, en dan heb je pas echt een "run-away").

En ... wil je een echt stabiele winch-positie:   Zorg dan dat je degelijke en hoge wiel-keggen hebt die ook nog eens in een rijplaat/rijrooster haken - zet de auto met de voorwielen op die rijplaten/roosters tegen de ingehaakte keggen. In de limiet - op zachte ondergrond - verbind je de rijplaten ook nog eens met de bumper.
GatheRRoveR
Berichten: 882
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door GatheRRoveR »

Tjeetje Sjaak109, eigen huis en tuin? (Huisje in de achtertuin)
Lekker bezig, je had wel een eigen programma (topic) kunnen beginnen.

En die handrem van jou….die is vast niet origineel Land Rover :?
Nissan denk ? ;)

btw, mooie aanhanger heb je, dat moet ik onthouden. :mrgreen:
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

nou, vandaag de handrem trommel eens gedemonteerd, en die was op zijn zachts gezegd behoorlijk nat.
oorzaak was ook duidelijk, een lekke olie kering op de uitgaande as, maar ook de as zelf is ingesleten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 86
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Erik Peters »

GatheRRoveR schreef: do 03 jul 2025, 09:11 Ter info: bij een LT230 is de bak zo gemaakt dat als de achter kering lekt dat de olie niet in de trommel zou moeten lopen..
Hoe dat met een LT77 zit weet ik niet.
Daar is ook een uitsparing onderaan in het aluminium daar waar de ankerplaat van de handrem tegenaan komt, zodat olie buiten de remtrommel langs, weg kan lopen. Te zien op 1 van de foto's van 'trix', er lekt een straaltje verse olie langs. Maar vaak zit dat 'gaatje' verstopt met bagger, met uiteindelijk een oliegesmeerde handrem die niet functioneert. Gebrek aan onderhoud.

Groet,

Erik.
GatheRRoveR
Berichten: 882
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door GatheRRoveR »

Erik Peters schreef: vr 04 jul 2025, 12:31
GatheRRoveR schreef: do 03 jul 2025, 09:11 Ter info: bij een LT230 is de bak zo gemaakt dat als de achter kering lekt dat de olie niet in de trommel zou moeten lopen..
Hoe dat met een LT77 zit weet ik niet.
Daar is ook een uitsparing onderaan in het aluminium daar waar de ankerplaat van de handrem tegenaan komt, zodat olie buiten de remtrommel langs, weg kan lopen. Te zien op 1 van de foto's van 'trix', er lekt een straaltje verse olie langs. Maar vaak zit dat 'gaatje' verstopt met bagger, met uiteindelijk een oliegesmeerde handrem die niet functioneert. Gebrek aan onderhoud.

Groet,

Erik.
Okay, Erik, dat wist ik niet zeker meer..

:cry: Om een mij onbekende reden mag ik de foto’s van Trix niet zien…. :?:
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 86
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Erik Peters »

GatheRRoveR schreef: vr 04 jul 2025, 15:13
:cry: Om een mij onbekende reden mag ik de foto’s van Trix niet zien…. :?:
Ik kan ze ook niet zien, de 3 foto's verschijnen als een vraagteken in een vierkantje netjes onder elkaar. Maar als ik (rechts) klik op het vraagteken kan ik kiezen om de afbeelding te openen in een nieuw (privé)venster, vervolgens wordt de foto dan gedownload (mits ik toestemming geef) en komen ze in Downloads en dan kan ik ze openen. Een heel gedoe, maar het werkt.

Groet,

Erik.
GatheRRoveR
Berichten: 882
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door GatheRRoveR »

Okay, dan moet ik nog even oefenen want ik krijg het tot nu toe niet voor elkaar op mijn iPad :lol:
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

ik moet even kijken hoe ik het anders kan doen.
wat ik nu doe is een link van dropbox kopieren.
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

hoe doen jullie hier foto's plaatsen eigenlijk ?
op mijn telefoon zie ik mijn eigen foto's inderdaad ook niet :evil:
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 86
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Erik Peters »

Ik doe e.e.a. in MacOS (met Safari) en dat werkt net iets anders dan een iPad.
Bij andere fora kun je doorgaans een plaatje uploaden en dan in de tekst plaatsen, maar dat kan hier niet, kost natuurlijk te veel opslagruimte op de server.
Ik heb al eens een plaatje op mijn webruimte geplaatst en dan hier de exacte link ingevoegd.
Zoiets doet Trix ook maar dan van Dropbox en dat werkt blijkbaar niet helemaal jofel.

En het is m.b.t. het terugzoeken van berichten op het forum beter dat de 'plaatjes' in het forum zelf staan. Links naar foto's worden weergegeven zolang de plaats waar die foto's staan beschikbaar is.

Soms geven mensen een link naar een advertentie op Marktplaats of zo (die ze net gemaakt hebben) en dan vergeten ze dat ze ingelogd zijn bij Marktplaats. En als je op zo'n link klikt dan wordt je eerst gevraagd om in te loggen. En die gegevens heb je niet.

Groet,

Erik.
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

vroeger :) ......deed ik foto's plaatsen door ze in photobucket te zetten en in het forum de link, dat was toen nog gratis, maar later moest je daarvoor betalen, en ben ik daar mee gestopt.
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

volgens mij is het nu gelukt :D

in je dropbox map op foto staan - rechter muisknop - link kopiëren - hier op laroprik: image invoegen - dropbox link plakken - www veranderen naar dl

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door trix op zo 06 jul 2025, 06:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc-my-Words
Berichten: 2046
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Marc-my-Words »

trix schreef: vr 04 jul 2025, 18:36 volgens mij is het nu gelukt :D
Ik heb ze nu in tweevoud, dus tweemaal zo vet geolied.

En dan verder:
Ook al is de LT230 zo gemaakt dat de lekkende olie de handrem-trommel niet direct vervuilt ... toch lukte het de mannen in Solihull 1º bij de nieuw gemonteerde LT230 de keerring bij nieuw geleverde auto's direct te laten lekken, en 2º een en ander zo te regelen dat de handrem nog ruim voor het aflopen van de garantie de auto alleen nog maar op een flauw hellinkje op z'n plek hield.
Of met andere woorden:  Er is niet veel olie nodig om de werking van de handrem te minimaliseren.

Wellicht is dit allemaal gewoon een een aflevering uit de door John Marwood Cleese geschreven spoedcursus " The LandRover Experience ".   :ugeek:
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

wat is het hier stil,......is iedereen op vakantie of zo ?

niet heel veel te melden,.....maar ik ben begonnen met de ombouw naar remschijf (de handrem natuurlijk :) ).
eens kijken of ik morgen een foto kan maken......altijd leuk natuurlijk.
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 86
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Erik Peters »

Vakantie? Nee hoor, maar niemand heeft blijkbaar iets te melden.

Ten aanzien van een schijfrem als parkeerrem, dan is het denk ik verstandig om de bediening mechanisch te maken i.p.v. hydraulisch.

Groet,

Erik.
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

ik ben hem al hydraulisch aan het maken :)
het is nogal een gepas en gemeet om de schijf en de remklauw gemonteerd te krijgen.

het is hier nog niet genoemd, maar een handrem moet denk ik ook als noodrem kunnen fungeren (geen idee of dat verplicht is) :?:
Marc-my-Words
Berichten: 2046
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Marc-my-Words »

trix schreef: do 17 jul 2025, 18:32 het is hier nog niet genoemd, maar een handrem moet denk ik ook als noodrem kunnen fungeren (geen idee of dat verplicht is) :?:
Nee .. is niet verplicht.  
Het is bovendien ook nog eens niet aan te bevelen omdat bij gebruik als noodrem de aandrijflijn "achter" de rem die aandrijflijn onredelijk belast wordt.

Een minder goed geïnformeerde APK-keurmeester moet je dan ook even bijpraten.
Ik hoorde al eens de "oplossing" ... de oplossing was dat als ie de cardan-as niet kon verdraaien de handrem voldoende werkte.   Da's weer het andere uiterste.   De juiste manier is de hellingpoef: houdt de handrem de auto nog op een helling stil.
GatheRRoveR
Berichten: 882
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door GatheRRoveR »

trix schreef: do 17 jul 2025, 18:32 ik ben hem al hydraulisch aan het maken :)
het is nogal een gepas en gemeet om de schijf en de remklauw gemonteerd te krijgen.

het is hier nog niet genoemd, maar een handrem moet denk ik ook als noodrem kunnen fungeren (geen idee of dat verplicht is) :?:
:shock: Ja hoor…. Noodrem. :lol: :lol: :lol: :lol: :twisted: :twisted: :lol: :lol: :?
De moderne high tec Toyo van mijn vrouw met de elektriekeh handrem een noodrem :cry: (forget it)
Als je nog stapvoets kruipt en je druks het knopje van de handrem in, maakt dat ding een schijnbeweging.
Even aangrijpen en dan als de sodemieter weer los laten.. :mrgreen:

Je kan drukken als je hoge nood hebt maar remmen ho maar! :idea:
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Marc-my-Words
Berichten: 2046
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Marc-my-Words »

Erik Peters schreef: wo 16 jul 2025, 08:19 .... een schijfrem als parkeerrem, dan is het denk ik verstandig om de bediening mechanisch te maken i.p.v. hydraulisch.
Het niet denkbeeldige risico van een hydraulisch bediende parkeerrem zit in het geleidelijk wegvallen van de hydaulische druk.

Parkeer je je auto braaf met de parkeerrem ... doe je even boodschappen en als je terugkomt is je auto weg -- niet weggesleept maar zelfstandig aan het rollen gegaan omdat er een klein lekje was (of ineens een groot lek).   Je kan dan beter een mechanisch bediende rem hebben.   De kabel stuktrekken kan natuurlijk ook maar dat gebeurt in 99,9% van de gevallen op het moment dat je er bij bent, namelijk op het moment dat je de handrem aantrekt.
En ... gewoon de handrem vergeten en een auto die aan het rollen gaat ... daar ben je meestal ook nog dicht in de buurt, met wat geluk kan je nog tijdig ingrijpen ('t is dan direct een heel goede les).
GatheRRoveR
Berichten: 882
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door GatheRRoveR »

Vrachtwagens met luchtremmen, remmen als de druk weg is. Daarom moeten ze eerst “lucht trappen” (motor laten draaien) voordat ze weg kunnen als de luchttank leeg is.
Dus hydrolisch… kweenie.

Maar een ander punt..
Een handrem op een 4wd aandrijfas zoals achter een LT77 wil je echt niet aantrekken tijdens het rijden. Als die goed werkt blokkeer je met 4 wielen en dat is heeeeeel eng :o
(Jah, die van mijn werkt heel goed :lol: )

p.s.
Met een LT76 zal je tijdens het normaal rijden alleen achterwielaandrijving hebben dus dan blokkeren alleen je achterwiel zo lang je niet de 4wd ingeschakeld hebt.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 86
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Erik Peters »

GatheRRoveR schreef: vr 18 jul 2025, 11:35 Vrachtwagens met luchtremmen, remmen als de druk weg is. Daarom moeten ze eerst “lucht trappen” (motor laten draaien) voordat ze weg kunnen als de luchttank leeg is.
Klopt, daar zit een dikke veer in de rembooster die de boel op de rem trekt als de luchtdruk te laag wordt.
GatheRRoveR schreef: vr 18 jul 2025, 11:35Met een LT76 zal je tijdens het normaal rijden alleen achterwielaandrijving hebben dus dan blokkeren alleen je achterwiel zo lang je niet de 4wd ingeschakeld hebt.
Precies en het kan zelfs zo zijn (afhankelijk van de grip) dat het ene achterwiel vooruit draait en het andere achterwiel achteruit en dan wordt er amper geremd.

De oude Saabs (90, 99, 900, etc.) hadden de handrem op de aangedreven wielen (dat is met sneeuw en gladdigheid beter) en dat waren de voorwielen dus werkt de handrem op de schijfremmen voor. Gewoon mechanisch met een handremkabel, via een 'speciale' remklauw.

En met de APK van mijn Land Rover dan trek ik de handrem even goed aan als ik de auto zelf, heel langzaam binnen rij, de handrem slaat vast en dat geeft even een piepende band (dan hoort de keurmeester wel dat de handrem werkt). Ik zet mijn auto altijd op de handrem dus als de keurmeester de auto zelf binnenzet dan komt hij alleen van de plek als hij de handrem lost.

Groet,

Erik
trix
Berichten: 97
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 18:08

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door trix »

GatheRRoveR schreef: vr 18 jul 2025, 00:03 :shock: Ja hoor…. Noodrem. :lol: :lol: :lol: :lol: :twisted: :twisted: :lol: :lol: :?
De moderne high tec Toyo van mijn vrouw met de elektriekeh handrem een noodrem :cry: (forget it)
Als je nog stapvoets kruipt en je druks het knopje van de handrem in, maakt dat ding een schijnbeweging.
Even aangrijpen en dan als de sodemieter weer los laten.. :mrgreen:

Je kan drukken als je hoge nood hebt maar remmen ho maar! :idea:
dat zat ik inderdaad later ook te bedenken, mijn andere auto is een mazda CX5 en die heeft een electrische handrem die nooit als noodrem kan fungeren.................................dus kortom,...............niet verplicht :D
Marc-my-Words
Berichten: 2046
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: serie 3 handrem ?

Bericht door Marc-my-Words »

Erik Peters schreef: vr 18 jul 2025, 17:45 .... en het kan zelfs zo zijn (afhankelijk van de grip) dat het ene achterwiel vooruit draait en het andere achterwiel achteruit en dan wordt er amper geremd.
Dit kan ik beamen, dwz met een Defender én DiffLock. Als de ondergrond maar glad genoeg is (en verder een helling en het verwijderen van sneeuwkettingen) kan je hebben dan nadat je de eerste sneeuwketting hebt verwijderd dat de auto begint te rollen en het wiel zonder ketting achteruit draait.

Je kan hier allerlei lessen uit trekken: 1º het is handig om de sneeuwkettingen op een flauwe helling te verwijderen (dan draai je de wielen makkelijk naar de positie waarbij de ketting het makkelijkste los komt, 2º sneeuwkettingen je de indruk kunnen geven dat de weg niet erg glad meer is terwijl je nauwelijks overeind kan blijven als je uitstapt (of te wel: rijdt nog even door ook al lijkt het dat je de kettingen niet meer nodig hebt), en 3º DiffLock niet helpt wanneer er maar één wiel geen grip heeft, althans niet wanneer de auto in z'n vrij staat. Een steen of een blok hout (of een echte wielkeg) voor een wiel is zo gek nog niet.

Overigens is (of althans was) de officiele testmethode voor een transmissie-handrem (en denkelijk ook voor de elektrisch bediende "AI" parkeerrem): Zet de auto op een helling (van een bepaalde schuinte) en kijk of de auto stil blijft staan. Met het meer en meer voorkomen van de AI-parkeerrem zullen de keurmeesters wel iets bedenken want die helling-beproeving is weer extra gedoe.
Plaats reactie