condens in knipper- en remlichten
-
JD
condens in knipper- en remlichten
Heb alle schroeven van de lenzen vervangen door rvs-schroeven.
Heb nog nooit zo veel vocht in de lenzen gehad.
Wat heb ik fout gedaan?
Heb nog nooit zo veel vocht in de lenzen gehad.
Wat heb ik fout gedaan?
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: condens in knipper- en remlichten
rubbertjes vergeten? zitten tussen lampvoet & lensjes, EN ( bij mij iig) tussen schroef & lensje
-
Disco
Re: condens in knipper- en remlichten
rubbers er toevallig vanaf gehad?
er zit een uitwateringsgaatje op en dat hoort onderop
Jo
er zit een uitwateringsgaatje op en dat hoort onderop
Jo
-
Hans 109
Re: condens in knipper- en remlichten
Zitten je RVS schroeven direkt in het aluminium? Dan gaat het alu op den duur echt wegrotten!
mvg Hans
mvg Hans
-
VeeTee
Re: condens in knipper- en remlichten
[www.lrdirect.com]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
sirmartin
Re: condens in knipper- en remlichten
Oude pisbak schroeven terug zetten. Nooit RVS en alu samen gebruiken. Geeft galvanische werking en het alu delft het onderspit. Zeker in een nat en zout klimaat.
Nu geeft ieder verschillend metaal een galvanische werking met een ander metaal
[nl.wikipedia.org]
Er schijnt wel pasta te zijn of kunstof ringen maar ik zou gewoon geen RVS gebruiken hoe mooi het ook is ... heb zelf ook nog dozen vol RVS over van de marine.
Trouwens ik denk niet dat RVS de oorzaak is van het vocht ... ik heb al 10 jaar vocht in dat soort laro lampjes ... ik heb er gewoon gaatjes in geboord voor het doorluchten.
Ook de randen ingesmeert met een dikke siliconen compound maar nog vocht ... dus toen maar als experiment gaatjes geboord.
Ach en een setje nieuwe lampjes kost je ook niet de kop.
Martin
Nu geeft ieder verschillend metaal een galvanische werking met een ander metaal
Er schijnt wel pasta te zijn of kunstof ringen maar ik zou gewoon geen RVS gebruiken hoe mooi het ook is ... heb zelf ook nog dozen vol RVS over van de marine.
Trouwens ik denk niet dat RVS de oorzaak is van het vocht ... ik heb al 10 jaar vocht in dat soort laro lampjes ... ik heb er gewoon gaatjes in geboord voor het doorluchten.
Ook de randen ingesmeert met een dikke siliconen compound maar nog vocht ... dus toen maar als experiment gaatjes geboord.
Ach en een setje nieuwe lampjes kost je ook niet de kop.
Martin
-
Marc-my-Words
Re: condens in knipper- en remlichten - < RVS+alu >
't Zal allemaal best waar zijn (ik heb 't zo ook geleerd, edele en onedele metalen) maar ...
Ik heb al tientallen jaren een fiets (ik heb er meer dan een) met een RVS frame, divers ijzeren schroefwerk en ook allerlei aluminium delen (waaronder dun alu spatborden).
Alleen een fiets die ik kreeg, afkomstig uit Zeeland, en intensief gebruikt had overduidelijk last van weggevreten aluminium. Worden ze verwaarloosd dan is er soms wat alu-vraat maar verder .... loopt het dus enorm los. (Nu ja los: langer geen aandacht geeft wel eens een geheel vastgeroest boutje, en dan - vooral als het er eentje is waar je niet bij kan - dan wilde je graag dat het RVS geweest was.)
Anyway, er is dus echt geen alu-vraat-spook dat binnen geen tijd alle aluminium wegvreet, in tegendeel: als je de roestige schroefjes tijdig uit het spatbord haalt is het meestal nog niet te laat (want ook gewoon ijzer kan alu opvreten).
Marc
PS Als er hier nog mensen zijn met een Bridgestone Submariner - want dat is het merk en type van die RVS-fiets met allerlei roestende delen - en die Bridgstone staat niks te doen, of in de weg ..... meldt het mij, ik kan er altijd nog wel eentje bij hebben.
Ik heb al tientallen jaren een fiets (ik heb er meer dan een) met een RVS frame, divers ijzeren schroefwerk en ook allerlei aluminium delen (waaronder dun alu spatborden).
Alleen een fiets die ik kreeg, afkomstig uit Zeeland, en intensief gebruikt had overduidelijk last van weggevreten aluminium. Worden ze verwaarloosd dan is er soms wat alu-vraat maar verder .... loopt het dus enorm los. (Nu ja los: langer geen aandacht geeft wel eens een geheel vastgeroest boutje, en dan - vooral als het er eentje is waar je niet bij kan - dan wilde je graag dat het RVS geweest was.)
Anyway, er is dus echt geen alu-vraat-spook dat binnen geen tijd alle aluminium wegvreet, in tegendeel: als je de roestige schroefjes tijdig uit het spatbord haalt is het meestal nog niet te laat (want ook gewoon ijzer kan alu opvreten).
Marc
PS Als er hier nog mensen zijn met een Bridgestone Submariner - want dat is het merk en type van die RVS-fiets met allerlei roestende delen - en die Bridgstone staat niks te doen, of in de weg ..... meldt het mij, ik kan er altijd nog wel eentje bij hebben.
-
VeeTee
Re: condens in knipper- en remlichten
Wat betreft montage van RVS op aluminium: hier had ik al eens eerder wat over geschreven.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
Gert
Re: condens in knipper- en remlichten - < RVS+alu >
Het is inderdaad zo dat iedereen hier aluminium en rvs op de respectievelijk grote aluminiumhoop en rvshoop gooit. Er is in beide materialen een bizar grote wereld van verschil te ontdekken tussen twee vormen. Daar zijn dus ook weer bizar veel verschillende eigenschappen te ontdekken. Over het algemeen gaat de vlieger op, maar niemand lijkt (hier) oog te hebben voor situaties waarbij het wel mogelijk is.
-
Ruud Lemmens
Re: condens in knipper- en remlichten
Heb voor diverse prikkers al een upgrade geleverd naar LED techniek. Deze zijn waterdicht ingegoten, een stuk feller, gekeurd en géén vochtprobleem meer.
Groeten, Ruud
Groeten, Ruud
-
Marc-my-Words
Re: condens in knipper- en remlichten
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat betreft montage van RVS op aluminium: hier had
> ik al eens eerder wat over geschreven.
Dus voortaan wat zinkchromaatpasta op de meer kwetsbare boutjes op de Bridgestones en ze kunnen de volgende 25 jaar met een gerust hart tegemoet.
(Want qua fietsen ben ik minstens zo merktrouw als qua auto's -- jammer dat die fietsen niet belastingvrij worden.)
Marc
-------------------------------------------------------
> Wat betreft montage van RVS op aluminium: hier had
> ik al eens eerder wat over geschreven.
Dus voortaan wat zinkchromaatpasta op de meer kwetsbare boutjes op de Bridgestones en ze kunnen de volgende 25 jaar met een gerust hart tegemoet.
(Want qua fietsen ben ik minstens zo merktrouw als qua auto's -- jammer dat die fietsen niet belastingvrij worden.)
Marc
-
JD
Re: condens in knipper- en remlichten
Duralac compound tube 115 ml
Prijs: €17.08
--------------------------------------------------------------------------------
Duralac is een speciaal middel om de electrolytische corrosie tegen
te gaan die ontstaat bij bevestiging van twee of meer ongelijke metalen
tegen elkaar. Bijvoorbeeld rvs oog tegen een aluminium mast. Ook
nodig waar metalen in contact komen met andere materialen; hout,
kunststoffen waar gelijke materialen tegen elkaar gezet worden met bouten of popnagels. Duralac is leverbaar in tubes en blikken.
Duralac kan met de kwast aangebracht worden
Even opgezocht ter info van iedereen.
JD
Prijs: €17.08
--------------------------------------------------------------------------------
Duralac is een speciaal middel om de electrolytische corrosie tegen
te gaan die ontstaat bij bevestiging van twee of meer ongelijke metalen
tegen elkaar. Bijvoorbeeld rvs oog tegen een aluminium mast. Ook
nodig waar metalen in contact komen met andere materialen; hout,
kunststoffen waar gelijke materialen tegen elkaar gezet worden met bouten of popnagels. Duralac is leverbaar in tubes en blikken.
Duralac kan met de kwast aangebracht worden
Even opgezocht ter info van iedereen.
JD
-
Hans 109
Re: condens in knipper- en remlichten
Staal gegalvaniseerd. Beetje kopervet erop, gaat jaren mee.
mvg Hans
mvg Hans
-
Larosaurus
Re: condens in knipper- en remlichten
Ik heb er gaatjes ingeboord en die aan de onderzijde gemonteerd, de orginele gaatjes willen nog wel eens dicht gaan zitten.
-
VeeTee
Re: condens in knipper- en remlichten
Quote JD Schreef:
-------------------------------------------------------
Duralac compound tube 115 ml
Prijs: €17.08
--------------------------------------------------------------------------------
Duralac is een speciaal middel om de electrolytische corrosie tegen te gaan die ontstaat bij bevestiging van twee of meer ongelijke metalen tegen elkaar. Bijvoorbeeld rvs oog tegen een aluminium mast. Ook nodig waar metalen in contact komen met andere materialen; hout, kunststoffen waar gelijke materialen tegen elkaar gezet worden met bouten of popnagels. Duralac is leverbaar in tubes en blikken. Duralac kan met de kwast aangebracht worden
Even opgezocht ter info van iedereen.
JD
Klopt, Duralac - dat was de naam. En zo'n tube gaat erg lang mee!
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-------------------------------------------------------
Duralac compound tube 115 ml
Prijs: €17.08
--------------------------------------------------------------------------------
Duralac is een speciaal middel om de electrolytische corrosie tegen te gaan die ontstaat bij bevestiging van twee of meer ongelijke metalen tegen elkaar. Bijvoorbeeld rvs oog tegen een aluminium mast. Ook nodig waar metalen in contact komen met andere materialen; hout, kunststoffen waar gelijke materialen tegen elkaar gezet worden met bouten of popnagels. Duralac is leverbaar in tubes en blikken. Duralac kan met de kwast aangebracht worden
Even opgezocht ter info van iedereen.
JD
Klopt, Duralac - dat was de naam. En zo'n tube gaat erg lang mee!
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4