condens in knipper- en remlichten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
JD

condens in knipper- en remlichten

Bericht door JD »

Heb alle schroeven van de lenzen vervangen door rvs-schroeven.
Heb nog nooit zo veel vocht in de lenzen gehad.
Wat heb ik fout gedaan?
sjorsboomschors/aka/PP

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

rubbertjes vergeten? zitten tussen lampvoet & lensjes, EN ( bij mij iig) tussen schroef & lensje
Disco

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door Disco »

rubbers er toevallig vanaf gehad?
er zit een uitwateringsgaatje op en dat hoort onderop

Jo
Hans 109

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door Hans 109 »

Zitten je RVS schroeven direkt in het aluminium? Dan gaat het alu op den duur echt wegrotten!

mvg Hans
JD

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door JD »

Heb je een beter alternatief?
JD
VeeTee

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door VeeTee »

[www.lrdirect.com]

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
sirmartin

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door sirmartin »

Oude pisbak schroeven terug zetten. Nooit RVS en alu samen gebruiken. Geeft galvanische werking en het alu delft het onderspit. Zeker in een nat en zout klimaat.
Nu geeft ieder verschillend metaal een galvanische werking met een ander metaal ;-) [nl.wikipedia.org]
Er schijnt wel pasta te zijn of kunstof ringen maar ik zou gewoon geen RVS gebruiken hoe mooi het ook is ... heb zelf ook nog dozen vol RVS over van de marine.
Trouwens ik denk niet dat RVS de oorzaak is van het vocht ... ik heb al 10 jaar vocht in dat soort laro lampjes ... ik heb er gewoon gaatjes in geboord voor het doorluchten.
Ook de randen ingesmeert met een dikke siliconen compound maar nog vocht ... dus toen maar als experiment gaatjes geboord.
Ach en een setje nieuwe lampjes kost je ook niet de kop.

Martin
Marc-my-Words

Re: condens in knipper- en remlichten - < RVS+alu >

Bericht door Marc-my-Words »

't Zal allemaal best waar zijn (ik heb 't zo ook geleerd, edele en onedele metalen) maar ...

Ik heb al tientallen jaren een fiets (ik heb er meer dan een) met een RVS frame, divers ijzeren schroefwerk en ook allerlei aluminium delen (waaronder dun alu spatborden).

Alleen een fiets die ik kreeg, afkomstig uit Zeeland, en intensief gebruikt had overduidelijk last van weggevreten aluminium. Worden ze verwaarloosd dan is er soms wat alu-vraat maar verder .... loopt het dus enorm los. (Nu ja los: langer geen aandacht geeft wel eens een geheel vastgeroest boutje, en dan - vooral als het er eentje is waar je niet bij kan - dan wilde je graag dat het RVS geweest was.)
Anyway, er is dus echt geen alu-vraat-spook dat binnen geen tijd alle aluminium wegvreet, in tegendeel: als je de roestige schroefjes tijdig uit het spatbord haalt is het meestal nog niet te laat (want ook gewoon ijzer kan alu opvreten).

Marc

PS Als er hier nog mensen zijn met een Bridgestone Submariner - want dat is het merk en type van die RVS-fiets met allerlei roestende delen - en die Bridgstone staat niks te doen, of in de weg ..... meldt het mij, ik kan er altijd nog wel eentje bij hebben.
VeeTee

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door VeeTee »

Wat betreft montage van RVS op aluminium: hier had ik al eens eerder wat over geschreven.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Gert

Re: condens in knipper- en remlichten - < RVS+alu >

Bericht door Gert »

Het is inderdaad zo dat iedereen hier aluminium en rvs op de respectievelijk grote aluminiumhoop en rvshoop gooit. Er is in beide materialen een bizar grote wereld van verschil te ontdekken tussen twee vormen. Daar zijn dus ook weer bizar veel verschillende eigenschappen te ontdekken. Over het algemeen gaat de vlieger op, maar niemand lijkt (hier) oog te hebben voor situaties waarbij het wel mogelijk is.
Ruud Lemmens

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door Ruud Lemmens »

Heb voor diverse prikkers al een upgrade geleverd naar LED techniek. Deze zijn waterdicht ingegoten, een stuk feller, gekeurd en géén vochtprobleem meer.


Groeten, Ruud
Marc-my-Words

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door Marc-my-Words »

VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat betreft montage van RVS op aluminium: hier had
> ik al eens eerder wat over geschreven.

Dus voortaan wat zinkchromaatpasta op de meer kwetsbare boutjes op de Bridgestones en ze kunnen de volgende 25 jaar met een gerust hart tegemoet.
(Want qua fietsen ben ik minstens zo merktrouw als qua auto's -- jammer dat die fietsen niet belastingvrij worden.)

Marc
JD

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door JD »

Duralac compound tube 115 ml

Prijs: €17.08



--------------------------------------------------------------------------------
Duralac is een speciaal middel om de electrolytische corrosie tegen
te gaan die ontstaat bij bevestiging van twee of meer ongelijke metalen
tegen elkaar. Bijvoorbeeld rvs oog tegen een aluminium mast. Ook
nodig waar metalen in contact komen met andere materialen; hout,
kunststoffen waar gelijke materialen tegen elkaar gezet worden met bouten of popnagels. Duralac is leverbaar in tubes en blikken.
Duralac kan met de kwast aangebracht worden

Even opgezocht ter info van iedereen.

JD
Hans 109

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door Hans 109 »

Staal gegalvaniseerd. Beetje kopervet erop, gaat jaren mee.

mvg Hans
Larosaurus

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door Larosaurus »

Ik heb er gaatjes ingeboord en die aan de onderzijde gemonteerd, de orginele gaatjes willen nog wel eens dicht gaan zitten.
VeeTee

Re: condens in knipper- en remlichten

Bericht door VeeTee »

Quote JD Schreef:
-------------------------------------------------------
Duralac compound tube 115 ml

Prijs: €17.08

--------------------------------------------------------------------------------
Duralac is een speciaal middel om de electrolytische corrosie tegen te gaan die ontstaat bij bevestiging van twee of meer ongelijke metalen tegen elkaar. Bijvoorbeeld rvs oog tegen een aluminium mast. Ook nodig waar metalen in contact komen met andere materialen; hout, kunststoffen waar gelijke materialen tegen elkaar gezet worden met bouten of popnagels. Duralac is leverbaar in tubes en blikken. Duralac kan met de kwast aangebracht worden
Even opgezocht ter info van iedereen.

JD
Klopt, Duralac - dat was de naam. En zo'n tube gaat erg lang mee!

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Plaats reactie