Afgelopen dinsdagaond Gargamel opgehaald bij de LPG instalateur in Wormerveer en jawel hij was klaar.
Uiteindelijk na veel wikken en wegen toch gekozen voor een tank binnen, een 100 liter op de plaats van het rechterachterbankje en het geld wat ik uitspaqarde te investeren in een mooi setje vn Impco.
80 Liter gas en 80 Liter benzine is dus de uiteindelijke score. Opzich moet je daar toch een stukje mee kunnen komen.
Spul zat er netjes in en d tank neemt niet meer ruimte in beslag als het oude bankje. Ook zit de tank net onder de raamrand zodat ie van buiten niet extreem in het oog springt. De vuldop hebben ze netjes weggewerkt aan de bovenzijde in in dezelfde ruimte als de (benzine) tankdop.
Onder de kap een impco verdamper, mixer en een speciaal mengstuk voor op een weber 500 carburateur.
Verdamper zit parrallel aan de kachelradiateur, omdat tijdens de montage in serie bleek dat de doorstroming hiervan in de loop der jaren wel erg beperkt was geworden (vandaar dat het zo fris bleef deze winter....
Ze hebben hem zelfs nog doorgespoeld, kwam een hoop roest uit, maar heb nu ineens een vel beter werkende kachel heb.
Ondanks dat beide parralel staan worden ze beide loeiheet; dus dat is prima. Van de winter even in de gaten houden, maar eigenlijk verwacht ik geen problemen.
Al met al loopt ie prima op zowel gas en benzine. Ze hadden hem op 600 toeren stationair gesteld, mar dat heb ik iet verhoogd zodat bij koude motor het wat soepeler gaat. 400 toeren is afslaan bij sturenen niet laden bij die oude alternatoren.....
Tijdens het rijden merk je wel dat het allemaal een stukje soepeler gaat als met bezine. Je mist echter wel de "oompf" en toch een paar pk's. Iin het begin had ik zo mijn twijfels aangezien ik op de snelweg niet meer boven de 110km uitkwam. (mijn normale kruissnelheid op de snelweg)
Na een km of 20 snelweg (en twee tunnels) was het al een stuk beter en liep ie ruim 130km/hr. (nog) niet zo hard als met benzine maar meer als voldoende voor een '83 er. Het is wel ff fijn als je iet over hebt met inhalen.
Ook is het even wennen dat de overdrive nu echt als overdrive fungeerd. Voorheen kon ik hem als echte versnelling gebruiken. Toch net wat minder vermogen dus.
Voor normaal gebruik is het echter perfect. En ik kan hem altijd nog terugzetten op benzine. Op de mixer zit een hendel waarmee je de luchtinlaat helemaal opent zodat ie ook op benzine genoeg lucht krijgt.
Gezien het prijsverschil gaan we dat echter niet te vaak doen..... had nu volle tank voor 32 Eurie
Maar soms is het wel ff lekker. En goed voor het blok.
Gerrit