Aan het gas !

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
G-men (Gargamel)

Aan het gas !

Bericht door G-men (Gargamel) »

De auto gelukkig. Gezien de LPG discussie eerder even mijn ervaring (van 3 dagen...)
Afgelopen dinsdagaond Gargamel opgehaald bij de LPG instalateur in Wormerveer en jawel hij was klaar.
Uiteindelijk na veel wikken en wegen toch gekozen voor een tank binnen, een 100 liter op de plaats van het rechterachterbankje en het geld wat ik uitspaqarde te investeren in een mooi setje vn Impco.
80 Liter gas en 80 Liter benzine is dus de uiteindelijke score. Opzich moet je daar toch een stukje mee kunnen komen.

Spul zat er netjes in en d tank neemt niet meer ruimte in beslag als het oude bankje. Ook zit de tank net onder de raamrand zodat ie van buiten niet extreem in het oog springt. De vuldop hebben ze netjes weggewerkt aan de bovenzijde in in dezelfde ruimte als de (benzine) tankdop.

Onder de kap een impco verdamper, mixer en een speciaal mengstuk voor op een weber 500 carburateur.
Verdamper zit parrallel aan de kachelradiateur, omdat tijdens de montage in serie bleek dat de doorstroming hiervan in de loop der jaren wel erg beperkt was geworden (vandaar dat het zo fris bleef deze winter....
Ze hebben hem zelfs nog doorgespoeld, kwam een hoop roest uit, maar heb nu ineens een vel beter werkende kachel heb.
Ondanks dat beide parralel staan worden ze beide loeiheet; dus dat is prima. Van de winter even in de gaten houden, maar eigenlijk verwacht ik geen problemen.

Al met al loopt ie prima op zowel gas en benzine. Ze hadden hem op 600 toeren stationair gesteld, mar dat heb ik iet verhoogd zodat bij koude motor het wat soepeler gaat. 400 toeren is afslaan bij sturenen niet laden bij die oude alternatoren.....
Tijdens het rijden merk je wel dat het allemaal een stukje soepeler gaat als met bezine. Je mist echter wel de "oompf" en toch een paar pk's. Iin het begin had ik zo mijn twijfels aangezien ik op de snelweg niet meer boven de 110km uitkwam. (mijn normale kruissnelheid op de snelweg)
Na een km of 20 snelweg (en twee tunnels) was het al een stuk beter en liep ie ruim 130km/hr. (nog) niet zo hard als met benzine maar meer als voldoende voor een '83 er. Het is wel ff fijn als je iet over hebt met inhalen.
Ook is het even wennen dat de overdrive nu echt als overdrive fungeerd. Voorheen kon ik hem als echte versnelling gebruiken. Toch net wat minder vermogen dus.

Voor normaal gebruik is het echter perfect. En ik kan hem altijd nog terugzetten op benzine. Op de mixer zit een hendel waarmee je de luchtinlaat helemaal opent zodat ie ook op benzine genoeg lucht krijgt.
Gezien het prijsverschil gaan we dat echter niet te vaak doen..... had nu volle tank voor 32 Eurie :-)
Maar soms is het wel ff lekker. En goed voor het blok. :-)

Gerrit
G-men (Gargamel)

Re: Aan het gas !

Bericht door G-men (Gargamel) »

overigens wel ontdekt war dat tikkende geluid vandaan komt.... ik mis een bout tussende collector (down) pipe en het uitlaatspruitstuk.
Morgen maar even kijken. Ik hoop dat de stud eruit getrilt is en dat ie niet afgebroken is... zowiezo is het engelse draad dus de gamma gaat dat niet hebben....
Ik was al even bang dat alles heel zou zijn......

Gerrit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/06/2009 18:47 door G-men (Gargamel).
richard78

Re: Aan het gas !

Bericht door richard78 »

Eindelijk de knoop doorgehakt! Het klinkt allemaal heel goed en ik ben erg benieuwd. maar weer eens samen kopen om onder de motorkap te kijken:-)

Richard78
Boelo

Re: Aan het gas !

Bericht door Boelo »

Klinkt goed Gerrit, ehb je wat foto's van de tank en de motorruimte??
Ik wil ook een LPG installatie in mijn 110 van 84. Alleen wil ik graag onderbouw omdat ik de achterruimte wil laten zoals ie nu is. Mag ik vragen wat de kosten zijn geweest? En heb jij eerst een prijs gevraagd met onderbouw, zo ja wat was die prijs? Als je niet voor de Impco had gekozen wat had je dan gekregen? Wat is het voordeel van de impco?

Een hele hoop vragen, sorry, maar ik moet toch echt eens een beslisssing gaan nemen omdat ik de 110 veel vaker moet gaan gebruiken en op benzine loopt dat een beetje uit de hand!

Alvast bedankt en groet Boelo
Marijn & Simba

Re: Aan het gas !

Bericht door Marijn & Simba »

Gerrit,

Advies van een ex-LPG rijder: nooit je auto helemaal naar de top trappen, vinden je kleppen niet leuk en je koppakking ook niet. T wordt met gas allemaal een stuk heter daar binnen dan met benzine. Vandaar dat ik met de coupé destijds boven de 170 op benzine overschakelde, bij gas begon ie toch wel heet te lopen, je hoorde de motor beetje blikkerig worden op 200km/u.

Als het kul is en je hebt genoeg koeling dan er lekker voor gaan. Veel plezier in ieder geval, t wordt wel leuker bij de pomp

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('68af575b983bc96afe2f35d2bd86bcbc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 8839373, 600, 600, 'Loading image ...', false);
G-men (Gargamel)

Re: Aan het gas !

Bericht door G-men (Gargamel) »

Het is nooit goed een motor lange tijd op vollast te laten draaien, helemaal mee eens. En ik heb niet de volle 20 km volgas gereden. don't worry. Normaal gesproken kom ik zelden boven de 110.
Maar met alle verhalen rond vermogensverlies wel/niet wilde ik het toch ff proberen.
Daar moet ie tegen kunnen, en qua temperatuur komt ie nooit boven een kwart. Voordeel van een nieuwe radiateur ;-)
Maar bedankt voor de waarschuwing.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2009 13:54 door G-men (Gargamel).
G-men (Gargamel)

Re: Aan het gas !

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hoi Boelo,
Heb wel wat foto's maar moet ff uitvogelen hoe ik ze hier plaats.

De keuze voor Impco is eigenlijk bepaald doordat er op mij V8 een edelbrock/weber carburateur zit in plaats van de twee standaard zentihs (het is een lag compressie blok) Het is dus een systeem wat gemaakt is voor de wat zwaardere amerikaanse V8 blokken.
Bij standaard carbs wordt vaak een OMVL set gebruikt, die is wat goedkoper.

Ik heb ook geinformeerd naar onderbouw, maar ik vind het er niet uitzien als de tanks onder je stoel zitten. Dit naast het verlies aan bodemspeling en de relatief kleine inhoud. (2x40Ltr) Daarnaast is het stukken duurder.
Heb nog even overwogen om de standaard benzinetank te vervangen door een wingtank en op de plek van de originele benzinetank een 80Ltr ringtank te plaatsen.

Uiteindelijk gat het flink in de papieren lopen en geeft 80 Ltr (54 liter effectief) nog steeds geen groot bereik.
Vandaar de keuze om dan toch maar een 100 iter tank achterin te zetten. Het hele spul was 1600 Eurie inclusief afmelding inbouw etc.etc. Hiervan is zo'n 300 Euro het gevolg van het impco spul.
De tank is precies even groot als het oude rechtebankje en van buitenaf zie je hem nauwelijks zitten. (

Gerrit



Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Klinkt goed Gerrit, ehb je wat foto's van de tank
> en de motorruimte??
> Ik wil ook een LPG installatie in mijn 110 van 84.
> Alleen wil ik graag onderbouw omdat ik de
> achterruimte wil laten zoals ie nu is. Mag ik
> vragen wat de kosten zijn geweest? En heb jij
> eerst een prijs gevraagd met onderbouw, zo ja wat
> was die prijs? Als je niet voor de Impco had
> gekozen wat had je dan gekregen? Wat is het
> voordeel van de impco?
>
> Een hele hoop vragen, sorry, maar ik moet toch
> echt eens een beslisssing gaan nemen omdat ik de
> 110 veel vaker moet gaan gebruiken en op benzine
> loopt dat een beetje uit de hand!
>
> Alvast bedankt en groet Boelo
D&G

Re: Aan het gas !

Bericht door D&G »

Hey Gerrit,

Ben je bij Wouda geweest?> Die hebben mijn cilinderkop aangepast voor gas, harde klepzittingen, geleiders geruimd. In mijn ogen een goede zet, zeker met die verslinder van jou!

Debbie & Gerard

90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958

BLRC Website

BLRC Facebook pagina


Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
G-men (Gargamel)

Re: Aan het gas !

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hoi Gerard,

Klopt idd bij Wouda. Is me prima bevallen.
Cilinderkop hoef ik gelukkig niets aan te doen. Vanaf '83 heeft de V8 al geharde klepzittingen. :-)
Bovendien houd ie het hoofd netjes koel; ik kom ook op de snelweg nog steeds niet boven een kwart op de temperatuurmeter. Had eigenlijk verwacht dat ie wat warmer zou worden.
Maar het is leuk tanken !!!

Gerrit
Jan Willem

Re: Aan het gas !

Bericht door Jan Willem »

Ik ! ben wel benieuwd naar de foto's hoor

Gr

JW
G-men (Gargamel)

Re: Aan het gas ! ==> De foto's <==

Bericht door G-men (Gargamel) »

Nou eens even kijken of dit werkt. Eerste keer dat ik iets op het web zet...

De tank.
Foto-Q8ZDSMTH-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7c514a07e1f3d70b9294856c7d76226a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-Q8ZDSMTH-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q8ZDSMTH-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-Q8ZDSMTH-D.jpg', '', 8846064, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Filter met daarin de Impco mixer, gemonteer achter de carburateur i.v.m. hoogte :
Foto-EQLSPV34-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d95c74f79ab33a2ab9f92c235b765957', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EQLSPV34-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EQLSPV34-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EQLSPV34-D.jpg', '', 8846064, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-FKVTUREZ-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5cf84666cf45c0f486a68fff4f09945f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FKVTUREZ-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FKVTUREZ-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FKVTUREZ-D.jpg', '', 8846064, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De verdamper in de linkerwing, met daaronder de gasafsluiter.
Foto-8UA7LKEM-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('62af86621cd3aba08a533ed6e9caa51f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8UA7LKEM-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-8UA7LKEM-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8UA7LKEM-D.jpg', '', 8846064, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-DE8SN6OH-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1200878c971dc4e8adeb8fb223669d7b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DE8SN6OH-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-DE8SN6OH-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DE8SN6OH-D.jpg', '', 8846064, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Daarnaast zit er nog een benzineafsluiter op de bulkhead; en een schakelaar met tankmeter in de cabine.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2009 12:38 door G-men (Gargamel).
Wim Janssen

Re: Aan het gas !

Bericht door Wim Janssen »

Hoi Gerrit,

Is toch gewoon een mooie oplossing, niet. Ik rij er nu een half jaar mee en kan niet zeggen dat ik de ruimte mis. Veel belangrijker is het behouden van de ruimte in de lengte, dus geen tank dwars achter de achterbank. En inderdaad, gewoon voldoende brandstof van beide soorten aan boord.

Groeten
Wim Janssen
110 CSW "William" (V8 powered)
[wim-janssen.fotopic.net]
Frank 110V8

Re: Aan het gas !

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

Dan zou ik toch naar je afstelling gaan kijken, het vermogensverschil op gas moet echt minimaal zijn. In mijn RR met 3.9 en een gewone omvl kan ik eigelijk geen verschil merken. Dus met zo'n mooie impco moet het zeer goed willen. Waarschijnlijk staat hij nu te arm.

groet frank
G-men

Re: Aan het gas !

Bericht door G-men »

Hoi Frank,

Bedankt voor je feedback !!!

Ik zou ook verwachten dat er weinig verschil is. Ik merk duidelijk, na een anderhalve tank te hebben verstookt dat de gasreactie steeds beter wordt en dat hij makkelijker/sneller op toeren komt. Ik zou me voor kunnen stellen dat het mechaniek in de vrerdamper (membraam) even in op elkaar in moet lopen. Misschien dat hier voor transport wat vet/olie ingespoten is om corrosie te voorkomen, en dan reageert het spul wat traag. Merk ook dat zijn stationaire toerental nu rond de 600 zit i.p.v. de 800 waarop we hem direct na inbouw hadden afgesteld. Toen ik hem gisteren uitzette kwam er zat gas uit de uitlaat (volgens de omstanders ;-)), verbruik zit nu op 1:4
Er gebeurd dus nog steeds iets ten goede, en ik wacht even tot het zich gestabiliseerd heeft en dan even verder kijken. 600 toeren klinkt ie wel errug mooi !

Aanstaande weekend de vaderdagrit van LRCH, en dan komt er zo toch weer een 300km bij.

Gerrit


frank munneke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi,
>
> Dan zou ik toch naar je afstelling gaan kijken,
> het vermogensverschil op gas moet echt minimaal
> zijn. In mijn RR met 3.9 en een gewone omvl kan ik
> eigelijk geen verschil merken. Dus met zo'n mooie
> impco moet het zeer goed willen. Waarschijnlijk
> staat hij nu te arm.
>
> groet frank
Boelo

Re: Aan het gas ! ==> De foto's <==

Bericht door Boelo »

Dat ziet er goed uit Gerrit.

Is er vrije keus aan welke zijde je de tank achterin plaatst? Ik zou hem het liefst links hebben, dit ivm gewichtsverdeling omdat ik vaak alleen in mijn RHD 110 rijd.

Groet,
Boelo
G-men (Gargamel)

Re: Aan het gas ! ==> De foto's <==

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hoi Boelo,

Nee, je kunt hem ook links zetten.
Bij mij loopt de leiding zelfs naar de linkerkant omdat daar aan de voorzijde de verdamper gebouwd is.

Bij mijn stationwagen zit linksachter het opbergvak en daar zitten bij mij 2 accu's in. Als je je tank links zet is dat dus niet meer bereikbaar. Daarnaast scharniert de deur rechts en kun je de vulopening mooi wegwerken bij de tankdop. Vandaar mijn keus voor rechts.

Gerrit

Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat ziet er goed uit Gerrit.
>
> Is er vrije keus aan welke zijde je de tank
> achterin plaatst? Ik zou hem het liefst links
> hebben, dit ivm gewichtsverdeling omdat ik vaak
> alleen in mijn RHD 110 rijd.
>
> Groet,
> Boelo
Boelo

Re: Aan het gas ! ==> De foto's <==

Bericht door Boelo »

Ja daar zeg je wat Gerrit,
Ik had even niet aan het opbergvakje gedacht en dat is toch wel handig om dat bereikbaar te houden
Bovendien is het inderdaad zoals je zegt wel mooi de vulopening samen te voegen bij de benzine opening.

ik geloof dat ik om ben en de gastank toch maar binnen plaats, ziet er goed uit bij jou.
ik heb een standaard V8, dus met 2x Zenith. Dus zoals je eerder aangaf komt daar een OMVL voor in aanmerking. Betekent dat dan dat ik zo ongeveer op € 1300 moet rekeken bij Wouda in Wormerveer?

Groet Boelo
G-men

Re: Aan het gas ! ==> De foto's <==

Bericht door G-men »

Hoi Boelo,

Volgens mij was het 1250 Eurie voor een standaard V8.
Als je het zeker wilt weten moet je even bellen en naar Willem vragen.
Wel even aangeven dat je een 100Ltr tank wilt.

Gerrit

Boelow Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja daar zeg je wat Gerrit,
> Ik had even niet aan het opbergvakje gedacht en
> dat is toch wel handig om dat bereikbaar te
> houden
> Bovendien is het inderdaad zoals je zegt wel mooi
> de vulopening samen te voegen bij de benzine
> opening.
>
> ik geloof dat ik om ben en de gastank toch maar
> binnen plaats, ziet er goed uit bij jou.
> ik heb een standaard V8, dus met 2x Zenith. Dus
> zoals je eerder aangaf komt daar een OMVL voor in
> aanmerking. Betekent dat dan dat ik zo ongeveer op
> € 1300 moet rekeken bij Wouda in Wormerveer?
>
> Groet Boelo
G-men (Gargamel)

Re: Aan het gas !

Bericht door G-men (Gargamel) »

Frank, ik ben vandaag toch nog even langs geweest bij de gasman naar aanleiding van je opmerking.
Ze hebben ook nog even gekeken naar het mengsel, en hem idd een streep rijker gezet.
Dat merk je idd wel, hij is een stuk vrolijker met rijden.

Verbruik zit overigens op 1:5.

Gerrit
Frank 110V8

Re: Aan het gas !

Bericht door Frank 110V8 »

Mooi dat hij beter loopt.

groet frank
Plaats reactie