Moeilijke Ochtend voor Dagobert ...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dagobert

Moeilijke Ochtend voor Dagobert ...

Bericht door Dagobert »

Beste,

Reeds enkele dagen ontwaakt mijn Landrover Defender 110 2.5D erg moeilijk s'ochtens ... (erg moeilijke eerste start ... daarna geen problemen meer - bij warme motor)

Na verhogen van de brandstof toevoer (en deze weer terug regelen), verangen van een defecte gloeikaars en testen van de andere .... en het reinigen van de air-filter, ben ik naar een plaatselijke garagist geweest .... Deze haalde de peilstok uit de motor (bij draaien de motor, hield zijn handvoor de opening en er kwamen oliedruppetjes op zijn hand ... Hij concludeerde dat er dus onderdruk in de motor komt en dat dit veroorzaakt wordt door versleten/defecte zuigerringen in de cylinders ... Gezien het vele werk en de "hoge" kost van ruim 200Euro voor de onderdelen, had ik graag een "second opinion" ... :-)

Verder heb ik reeds enkele onderdelen hier in Kenia gevonden, maar zou graag weten welke diameter van zuigerringen ik moet hebben voor een 2.5D Normale Aspiration Engine ... J19 motor geloof ik, maar weet dit niet 100% zeker ...

De ringen die men mij hier voorstlde zijn 90.475mm/3.5620" in diameter .... Weet iemand mij te bevestigen dat deze ok zijn ... Ik zou graag eerst zekerheid over de onderdelen hebben alvorens de motor open te maken ... (ookal is dit natuurlijk de beste manier om deze diameter te weten ...)

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Groetjes,

Dagobert110
paulus

Re: Moeilijke Ochtend voor Dagobert ...

Bericht door paulus »

de juiste maat van de veren weet je door te meten.
verder is alleen de ringen vervangen eigenlijk niet meer dan het tijdelijk uitstellen
van een motorrevisie.
ik zou je adviseren om eerst zekerheid te hebben van de oorzaak alvorens halve reparaties te gaan uitvoeren.

wellicht is het veel goedkoper een revisieblokje over te laten komen dan daar
aan de slag te gaan met de oude motor.
als je blok besteld hoef je enkel de brandstof spulletjes over te bouwen etc
dat is een veel overzichtelijkere operatie dan een revisie.

paul
ex-fietser

Bericht door ex-fietser »

Ik vind zo'n handopleg-test nu niet het het je van om zulke conclusies te trekken. En slecht starten kan veel meer oorzaken hebben dan slechte zuigerveren. Ik begrijp dat je wagen in kenia staat. Zelfs een heel rotte 2,5 D moet je daar wel aan kunnen krijgen. Ik kan me voorstellen dat het daar toch ook wel iets warmer is als hier en dat je daardoor ook al minder hoeft voor te gloeien.
Verder draaien ze aan brandstof toevoer. Dat is toch een instelboutje op je injectiepomp? In principe hoef je daar nooit aan te draaien. (Dat in ieder geval bij een 2.25D zo.). Dat is eenmaal op een testbank ingesteld en moet gewoon goed zijn.

Ik zou eerste eens een compressie test doen. Dan weet gelijk een heleboel meer. Als je cmpressietest goed is: zijn de zuigerveren o.k. en je kleppen sluiten ook goed af. Motor hoeft niet open. Dat is toch iets, afgezien van de kosten dat je liever niet hebt. Bovendien als de motor uit de peilstok staat de blazen moet je volgens mij overdruk hebben en geen onderdruk. Dat is iets dat ik ook niet helamaal begrijp uit jou verhaal. Als de garagist je dit zo heeft verteld zou ik mijn twijfels hebben over deze garage.

Wat waarschijnlijker is, is dat er iets is met je verstuivers. Vervuild of afstelling verlopen. Uit ervaring weet ik dat die een wereld van verschil kunnen uitmaken. Mijn verstuivers waren niet stuk of heel fout afgesteld en de motor draaide verder wel goed en startte ook goed. Maar ik vond hem wat roken en er zat een kleine onregelmatigheid in. Af en toe mistte hij een plofje zeg maar. De verstuivers laten schoonmaken en op een testbank netjes op 140 Bar openingsdruk laten afstellen. Het verschil is dat het motortje nu loopt als een naaimachientje en hij lijkt ook meer power te hebben. Het maakt echt heel veel uit.
Verder heb je natuurlijk je injectiepomp. Als daar aan is gedraait of hij is erg verleten dan heb je kans dat de pomp onvoldoende druk levert of op het verkeerde tijdstip of de druk komt te langzaam op gang. Dit kan ook het slechte starten veroorzaken. Ik ga er dan wel vanuit dat je timingbelt goed is afgestelt.

Ik zou even verder kijken in ieder geval voor je drastische dingen gaat doen zoals zuigerveren vervangen. Hier rijden ook zat 2.25D tjes rond met een compressie van niks en toch starten en lopen ook als het 's winters koud is. Bij een nieuwe motor moet de compressie 30 bar of hoger zijn en op alle vier de cilinders ongeveer even hoog uiteraard. Die motoren stoppen er pas mee als ze zoongeveer in tweeen gebroken zijn. En alleen zuigerveren vervangen is nmatuurlijk maar een tijdelijke goedkope noodoplossing. Als je het goed wil doen moeten er overmaatse zuigers in en moet er opnieuw geboord en gehoond worden.

Hoop dat je hier iets mee kunt. Afmetingen enzo kan ik je helaas niet aan helpen.

Arnold.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Hier wil ik nog aan toevoegen dat een 2,5ltr diesel ALTIJD carterdruk heeft.
Immers loost de vacuumpomp zijn lucht in het carter.
Dus een lekke rembooster kan ook de veroorzaker van carterdruk zijn.

Aad Koene.
paulus

Bericht door paulus »

kijk aad dat zijn nou de tips waar je een en ander weer mee uitsluit.
leuk weer iets bij geleerd

paul
Dagobert

Bericht door Dagobert »

Bedankt aan iedereen die reageerde ...

Ten eerste: Hoe zou ik de "rembooster" (?) kunnen testen en hoe ziet die eruit?/ waar kan ik dit vinden?

Ten tweede: Mocht de rembooster lekken, zou ik dan nog kunnen remmen? (Want hier ondervind ik geen enkel probleem en bij warme motor start de motor erg makkelijk .... dus waarom dan niet bij koude motor ... ik zie niet direct het verband tussen lekke rembooster en niet startende motor ... )

Alvast bedankt voor wat meer uitleg en hopelijk kunnen we dus de motor dicht laten ... ;-)

Groetjes,

Dagobert
Plaats reactie