Ontluchten 300TDI injectiepomp

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Thimo

Ontluchten 300TDI injectiepomp

Bericht door Thimo »

Beste sleutelaars,

Heeft iemand een beschrijving hoe je een injectiepomp van een 300TDI moet ontluchten?
Ik heb de leidingen naar de verstuivers al los en de motor rond laten draaien, maar zonder resultaat!
Heb ik misschien te kort de motor rond laten draaien ( ca 1minuut, niet continu ).
Of werkt dit principe niet?

Mvg Thimo.
Erik One-ten+LW op 't werk

Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Dit werkt wel, maar alleen als er spanning op je brandstof afsluiter staat.

Kan wel effe duren trouwens, beter eerst met de hand oppompen tot je brandstof uit de ontluchting op je filter hebt.

Grtz. Erik

Thimo

Bericht door Thimo »

Beste Erik,

De afsluiter heeft spanning ( je hoort een klik bij inschakelen ).
Er komt brandstof uit het filter.

Wat is effe ( enkele minuten? ).
Wat is de functie van de dop/bout aan de zijkant ( onder de gaskabel op het pomphuis )?

Mvg Thimo.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Dat de afsluiter spanning heeft hoeft niet te betekenen dat hij ook daadwerkelijk open gaat
Het makkelijkste is om bij de verstuiver de moer van de leiding even een slag los te halen, starten totdat hier diesel uit komt, dan weer vastzetten en de volgende verstuiver leiding lossen etc etc totdat alle verstuiver ledingen ontlucht zijn. Als het goed is moet je nu de motor kunnen starten.............

Succes! neef Henk
Roel

Bericht door Roel »

neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het makkelijkste is om bij de verstuiver de moer
> van de leiding even een slag los te halen, starten
> totdat hier diesel uit komt, dan weer vastzetten
> en de volgende verstuiver leiding lossen etc etc
> totdat alle verstuiver ledingen ontlucht zijn. Als
> het goed is moet je nu de motor kunnen
> starten.............
>
> Succes! neef Henk

Kun je ook doen met direct alle inspuitleidingen los, scheelt weer extra belasting van startmotor

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Thimo

Bericht door Thimo »

Beste neef Henk en Roel,

Ik heb de leidingen op de verstuivers al los maar er komt geen diesel.
Waarschijnlijk erg veel lucht in de pomp.
Is er een ontluchtingsnippel op de pomp?
Het betreft een mechanische pomp.

Mvg Tim.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Als alles goed is aangesloten en de solenoid werkt goed dan moet je motor binnen enkele seconden gewoon netjes aanslaan. Ik heb nog nooit leidingen los hoeven te halen. Wel eerst handmatig wat diesel oppompen met het handpompje op je opvoerpomp. Zit je brandstoffilter ook vol?

Gr, Bart
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Grote kans dat je solenoid blijft hangen want er zou toch echt wel diesel bij de verstuiver uit moeten komen (of erger, je pomp is naar de kl^%te). Je kan de plunjer en veertje uit je solenoid verwijderen, je hebt dan een open verbinding. Je kan dan niet meer de motors uitzetten via het contact. In de versnelling zetten en smoren is dan de manier om de motor uit te zetten. Als je dit probeert weet je of het aan de solenoid ligt.

Groeten neef henk
Thimo

Bericht door Thimo »

Beste Bart,

Alles tot en met het slangetje naar de injectiepomp zit vol met diesel.
Kan het zijn dat het brandstofafsluitventiel door vervuiling blijft plakken ( klikt wel bij inschakelen ).
Het blok heeft ca 7 jaar stilgestaan voor inbouw.
Het gehele systeem zat nog vol met diesel.
De eerste keer starten heeft het blok in hoge toeren even gelopen ( zie eerdere postings ).
Gisteren na wat controles proberen te starten maar niets.
Waarschijnlijk heeft het blok even gelopen op de diesel uit de injectiepomp en is de pomp nu geheel leeg.
Zit er een ontluchtingsnippel op de pomp?

Mvg Thimo.
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Voor zover ik weet is de inspuitpomp zelfontluchtend. De lucht daarin drukt ie door zijn verstuiverleidingen weg.
Niets aan de pomp openmaken dus.

Grtz. Erik

Thimo

Bericht door Thimo »

Beste Erik,

Ik ga vanavond de brandstofafsluiter verwijderen/controleren en na terugplaatsen gewoon doorstarten totdat ik diesel heb.

Mvg Thimo.
Grumpy Old Sil

Bericht door Grumpy Old Sil »

7 jaar stil gestaan?
Ik denk dat jouw pomp het voorlopig niet gaat doen. Reken er maar op dat die vastzit.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4e8c67f99683db8313c1b9b38ce963e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15556561, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Misschien eerst het filter afvullen met pure injectorreiniger en dan weer 's proberen. Ik heb een keer een 300 tdi aangetrokken met een andere auto omdat ik 'm met starten niet aankreeg (en de startmotor begon erg warm te worden), je motor maakt dan meer omwentelingen dan met starten en je belast de accu en startmotor niet. Bovendien heb je je motor sneller gekalmeert als ie weer op hol slaat. Ik zou dit trouwens niet in een drukke woonwijk of drukke straat doen. Wat dat betreft heb ik een beetje geluk in 't buitengebied.

Gr, Bart
Plaats reactie