Ontluchten 300TDI injectiepomp
-
Thimo
Ontluchten 300TDI injectiepomp
Beste sleutelaars,
Heeft iemand een beschrijving hoe je een injectiepomp van een 300TDI moet ontluchten?
Ik heb de leidingen naar de verstuivers al los en de motor rond laten draaien, maar zonder resultaat!
Heb ik misschien te kort de motor rond laten draaien ( ca 1minuut, niet continu ).
Of werkt dit principe niet?
Mvg Thimo.
Heeft iemand een beschrijving hoe je een injectiepomp van een 300TDI moet ontluchten?
Ik heb de leidingen naar de verstuivers al los en de motor rond laten draaien, maar zonder resultaat!
Heb ik misschien te kort de motor rond laten draaien ( ca 1minuut, niet continu ).
Of werkt dit principe niet?
Mvg Thimo.
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
Dit werkt wel, maar alleen als er spanning op je brandstof afsluiter staat.
Kan wel effe duren trouwens, beter eerst met de hand oppompen tot je brandstof uit de ontluchting op je filter hebt.
Grtz. Erik
Kan wel effe duren trouwens, beter eerst met de hand oppompen tot je brandstof uit de ontluchting op je filter hebt.
Grtz. Erik
-
Thimo
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
Beste Erik,
De afsluiter heeft spanning ( je hoort een klik bij inschakelen ).
Er komt brandstof uit het filter.
Wat is effe ( enkele minuten? ).
Wat is de functie van de dop/bout aan de zijkant ( onder de gaskabel op het pomphuis )?
Mvg Thimo.
De afsluiter heeft spanning ( je hoort een klik bij inschakelen ).
Er komt brandstof uit het filter.
Wat is effe ( enkele minuten? ).
Wat is de functie van de dop/bout aan de zijkant ( onder de gaskabel op het pomphuis )?
Mvg Thimo.
-
neef Henk
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
Dat de afsluiter spanning heeft hoeft niet te betekenen dat hij ook daadwerkelijk open gaat
Het makkelijkste is om bij de verstuiver de moer van de leiding even een slag los te halen, starten totdat hier diesel uit komt, dan weer vastzetten en de volgende verstuiver leiding lossen etc etc totdat alle verstuiver ledingen ontlucht zijn. Als het goed is moet je nu de motor kunnen starten.............
Succes! neef Henk
Het makkelijkste is om bij de verstuiver de moer van de leiding even een slag los te halen, starten totdat hier diesel uit komt, dan weer vastzetten en de volgende verstuiver leiding lossen etc etc totdat alle verstuiver ledingen ontlucht zijn. Als het goed is moet je nu de motor kunnen starten.............
Succes! neef Henk
-
Roel
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het makkelijkste is om bij de verstuiver de moer
> van de leiding even een slag los te halen, starten
> totdat hier diesel uit komt, dan weer vastzetten
> en de volgende verstuiver leiding lossen etc etc
> totdat alle verstuiver ledingen ontlucht zijn. Als
> het goed is moet je nu de motor kunnen
> starten.............
>
> Succes! neef Henk
Kun je ook doen met direct alle inspuitleidingen los, scheelt weer extra belasting van startmotor
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-------------------------------------------------------
> Het makkelijkste is om bij de verstuiver de moer
> van de leiding even een slag los te halen, starten
> totdat hier diesel uit komt, dan weer vastzetten
> en de volgende verstuiver leiding lossen etc etc
> totdat alle verstuiver ledingen ontlucht zijn. Als
> het goed is moet je nu de motor kunnen
> starten.............
>
> Succes! neef Henk
Kun je ook doen met direct alle inspuitleidingen los, scheelt weer extra belasting van startmotor
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Thimo
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
Beste neef Henk en Roel,
Ik heb de leidingen op de verstuivers al los maar er komt geen diesel.
Waarschijnlijk erg veel lucht in de pomp.
Is er een ontluchtingsnippel op de pomp?
Het betreft een mechanische pomp.
Mvg Tim.
Ik heb de leidingen op de verstuivers al los maar er komt geen diesel.
Waarschijnlijk erg veel lucht in de pomp.
Is er een ontluchtingsnippel op de pomp?
Het betreft een mechanische pomp.
Mvg Tim.
-
Bart van Dessel
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
Als alles goed is aangesloten en de solenoid werkt goed dan moet je motor binnen enkele seconden gewoon netjes aanslaan. Ik heb nog nooit leidingen los hoeven te halen. Wel eerst handmatig wat diesel oppompen met het handpompje op je opvoerpomp. Zit je brandstoffilter ook vol?
Gr, Bart
Gr, Bart
-
neef Henk
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
Grote kans dat je solenoid blijft hangen want er zou toch echt wel diesel bij de verstuiver uit moeten komen (of erger, je pomp is naar de kl^%te). Je kan de plunjer en veertje uit je solenoid verwijderen, je hebt dan een open verbinding. Je kan dan niet meer de motors uitzetten via het contact. In de versnelling zetten en smoren is dan de manier om de motor uit te zetten. Als je dit probeert weet je of het aan de solenoid ligt.
Groeten neef henk
Groeten neef henk
-
Thimo
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
Beste Bart,
Alles tot en met het slangetje naar de injectiepomp zit vol met diesel.
Kan het zijn dat het brandstofafsluitventiel door vervuiling blijft plakken ( klikt wel bij inschakelen ).
Het blok heeft ca 7 jaar stilgestaan voor inbouw.
Het gehele systeem zat nog vol met diesel.
De eerste keer starten heeft het blok in hoge toeren even gelopen ( zie eerdere postings ).
Gisteren na wat controles proberen te starten maar niets.
Waarschijnlijk heeft het blok even gelopen op de diesel uit de injectiepomp en is de pomp nu geheel leeg.
Zit er een ontluchtingsnippel op de pomp?
Mvg Thimo.
Alles tot en met het slangetje naar de injectiepomp zit vol met diesel.
Kan het zijn dat het brandstofafsluitventiel door vervuiling blijft plakken ( klikt wel bij inschakelen ).
Het blok heeft ca 7 jaar stilgestaan voor inbouw.
Het gehele systeem zat nog vol met diesel.
De eerste keer starten heeft het blok in hoge toeren even gelopen ( zie eerdere postings ).
Gisteren na wat controles proberen te starten maar niets.
Waarschijnlijk heeft het blok even gelopen op de diesel uit de injectiepomp en is de pomp nu geheel leeg.
Zit er een ontluchtingsnippel op de pomp?
Mvg Thimo.
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
Voor zover ik weet is de inspuitpomp zelfontluchtend. De lucht daarin drukt ie door zijn verstuiverleidingen weg.
Niets aan de pomp openmaken dus.
Grtz. Erik
Niets aan de pomp openmaken dus.
Grtz. Erik
-
Thimo
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
Beste Erik,
Ik ga vanavond de brandstofafsluiter verwijderen/controleren en na terugplaatsen gewoon doorstarten totdat ik diesel heb.
Mvg Thimo.
Ik ga vanavond de brandstofafsluiter verwijderen/controleren en na terugplaatsen gewoon doorstarten totdat ik diesel heb.
Mvg Thimo.
-
Grumpy Old Sil
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
7 jaar stil gestaan?
Ik denk dat jouw pomp het voorlopig niet gaat doen. Reken er maar op dat die vastzit.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4e8c67f99683db8313c1b9b38ce963e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15556561, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Ik denk dat jouw pomp het voorlopig niet gaat doen. Reken er maar op dat die vastzit.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4e8c67f99683db8313c1b9b38ce963e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15556561, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
-
Bart van Dessel
Re: Ontluchten 300TDI injectiepomp
Misschien eerst het filter afvullen met pure injectorreiniger en dan weer 's proberen. Ik heb een keer een 300 tdi aangetrokken met een andere auto omdat ik 'm met starten niet aankreeg (en de startmotor begon erg warm te worden), je motor maakt dan meer omwentelingen dan met starten en je belast de accu en startmotor niet. Bovendien heb je je motor sneller gekalmeert als ie weer op hol slaat. Ik zou dit trouwens niet in een drukke woonwijk of drukke straat doen. Wat dat betreft heb ik een beetje geluk in 't buitengebied.
Gr, Bart
Gr, Bart