Gebrek aan vermogen, RRC V8. Help!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tom_RRC

Gebrek aan vermogen, RRC V8. Help!

Bericht door Tom_RRC »

Ik zit een beetje vast en kan alle ideeen nu goed gebruiken.

Mijn rrc 1986 met 3.5 efi heb ik afgelopen winter een grote beurt gegeven:
- nieuwe torque max piper nokkenas
- Jd tandwielen en ketting
- compleet nieuwe ontsteking (elec verdeler, magnecor bougie kabels, bobine)
- koppen gevlakt, afgeperst
- composiet koppakkingen

Na wat afregelwerk (vacuum, ontsteking, lpg) loopt de auto goed, maar:

Hij zuipt : 1:3 op benzine en lpg
Hij heeft erg weinig vermogen

Iwema in Eindhoven heeft er nog voor e1100,- aan afgesteld, maar naast dat hij nu erg lekker rustig loopt heb ik nog steeds bovenstaande eigenschappen :-( .

Compressie nagemeten: alle cilinders tussen 120 en 135 psi (andere 3.5efi van ons makkelijk 150 psi)..

Dit brengt mij an de twijfel.. Met de kapotte koppakking en oude nokkenas had hij veel meer vermogen.

Kan het zijn dat de nokkenas 1tandje verkeerd staat?
Iemand andere ideeen?

Bedankt, Tom
Wim Janssen

Re: Gebrek aan vermogen, RRC V8. Help!

Bericht door Wim Janssen »

Dat zou kunnen. Bij de Piper nokkenas zat toch een blad met de openingstijden. Als je een gradenkaart op de krukas zet en de klepdeksels demonteert, kun je vrij gemakkelijk met een micrometer op de tuimelaars controleren hoe ze openen en sluiten.

groeten
Wim Janssen
Benno

Bericht door Benno »

Zijn de koppen ook afgevlakt of alleen gevlakt. De compo koppakkingen hebben meer dikte, dus lagere compressie en minder vermogen. Niet dat dit zoveel mag schelen maar toch.

Ik zou de nokkenastiming ook maar eens controleren, zou zomaar een tand verkeerd kunnen zitten idd

Benno
Tom_RRC

Bericht door Tom_RRC »

Heren,

Alvast bedankt. Wat bedoel je met het verschil van gevlakt of afgevlakt? Ze zijn in ieder geval vlak, maar er is niet zoveel eraf gehaald dat dit de koppakking opheft. Het schoot me idd gisteren te binnen dat dit wel kan verklaren waarom de compressie lager was... Ga toch nog eens testen met een beetje olie. De kleppen dichten in ieder geval goed af (getest voor het plaatsen).

Wim, ik zat idd nog wel aan te denken om de kleppendeksels te lichten en dan te kijken met een micrometer wanneer de kleppen sluiten/openen, maar op het internet kan ik hiervoor (icm gradenboog) niet echt de juiste procedure (voor een leek) vinden. Kan jij dit misschien uitleggen?

Iets van TBD - zoveel graden en de inlaatklep is volledig geopend? Of zie ik dat verkeerd?

Andere ideeen?

Overigens ben ik het vage afstellen geheel beu... Ik heb besloten om voor een all-in solution te gaan en een MegaSquirt of KDFI setje te kopen. Voor e1000,- ben ik dan een heel eind en heb iedere fuel-map en onstekingmap in eigen hand met een optimaal resultaat voor de vonk en brandstof. De komende weken inlezen wat er mogelijk is met EFI en LPI.
Peter

Bericht door Peter »

Tom,
Ik ben ook geintresseerd in KDFI, mocht er iets zijn wat goedkoper uit komt als je dat met zijn tweeen doet
laat het maar weten.
Hou ons in elk geval op de hoogte hoe het gaat.
Ik heb me laten wijs maken dat het mogelijk moet zijn om met KDFI en dan op gas 1 op 6.5 a 1 op 7 te kunnen halen
dat zo mooi zijn, als het waar is.

Peter
GeraRRCd

Bericht door GeraRRCd »

Tom, Peter,
ik las gisteren op de site van BS-tuning dat ze de KDFi niet meer verkopen, waren teveel problemen mee met klanten die terug bleven komen. Zie hieronder wat ze in de shop-afdeling van hun site schrijven:

"06 K-Data KdFi V1.3 (LEES BESCHRIJVING !) 240.00EUR
Grotere afbeelding (opent in nieuw venster)
Dit motormanagement systeem bleek in de handen van onze klanten te gevoelig. Wij hebben er velen ingebouwd zonder een enkel probleem, maar klanten kwamen geregeld terug met uiteenlopende storingen.
Daarom hebben wij besloten deze ECU niet meer te verkopen.
Als alternatief leveren wij u bij bestelling van deze ECU de U-EMS2."

MegaSquirt is nu ook een nieuwe compacte MicroSquirt v3 versie beschikbaar, niet overdreven duur, v.a. 290 pond incl VAT:

[trigger-wheels.com]

Megasquirt Engine management systems
Since 2001 the Megasquirt family of ECUs has been making the benefits of mappable fuel injection and ignition systems accessible to everyone. With functionality usually only found on far more expensive systems Megasquirt ECUs have been used on everything from land speed racers to lawnmowers and pretty much everything in between!

Please note that we are now shipping the new Microsquirt V3. The V3 system is capable of controlling two external ignition drivers or an EDIS ignition module. If you want to directly drive ignition coils we will be stocking a range of suitable ignition drivers.

Uiteraard moet je dan nog een triggerwheel/VR sensor en EDIS8 erbij kopen, zodat je ergens rond de 500 tot 600 euro investeert.

Voor LPG injectie moet je dan nog een LPG inspuitsysteem aanschaffen, lambda sensor e.d. erbij dus je zult compleet toch snel over de 1000 euro heen komen. Als je 1:7 rijdt en de nodige km's maakt, dan verdien je dat natuurlijk snel genoeg terug. Anderzijds, er is genoeg lees over over voors en tegens op de engelse sites.

zie: [forums.lr4x4.com]

Daarnaast bestaan er ook gemodificeerde sets die direct als uitwisseling van de CUX13 ECU ingebouwd kunnen worden waardoor je bestaande bedrading e.d. kunt blijven gebruiken.
zie: [www.extraefi.co.uk]

Tja, verbruik is een verhaal apart: soms rij ik 1:3 en soms 1:6, eerste bij veel korte ritjes met koude motor, laatste op de lange reizen tijdens de vakantie wanneer je de snelheid enigszins in de klauwen houdt (in mijn geval als ik 110-120 km/u op de tomtom rij en een warme motor heb, kan ik dat halen.

Enfin, veel succes met het leesvoer, en sterkte met het uitpuzzelen van de nokkenas-stand.
groet,

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42a9b0360a98128c690cdf783778c15f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15389225, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bowy

Bericht door bowy »

Klinkt idd als een nokkenas die een tandje verkeerd staat, dit verklaard dan ook meteen de lage compressie.....

GR bowy
Plaats reactie