3.4 L 6 cyl santana cazorla

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
henk3

3.4 L 6 cyl santana cazorla

Bericht door henk3 »

Hallo,

Ik kan een heel mooie Santana 109 'Cazorla' van '84 kopen.
Moet ik ergens speciaal op letten? En is zo'n 6 cyl 3.4 diesel dorstig?

groet
Henk

6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/12/2011 22:04 door henk3.
Benno

Re: cazorla

Bericht door Benno »

een santana 6-cilinder bedoel je dan denk ik. volgens mij is dat best een industriele motor die daarin zit. Niet al te stil, zuinig of vermogend volgens mij. verbruik durf ik niets van te zeggen, ik heb ooit gehoord dat het eigenlijk 1,5 2,25 diesel zou zijn. Dat zou betekenen dat een boel onderdelen goed verkrijgbaar moeten zijn.

hopelijk reageert er nog iemand die meer weet van deze dingen.

Benno
Tony Martens

Bericht door Tony Martens »

Santana Cazorla is idd een 6 cylinder.
Ben zelf volop bezig de mijne uit 1983 op te knappen en het valt me zwaar tegen onderdelen te krijgen.
Als je een goed adres hebt gevonden hoor ik het graag.
henk3

Bericht door henk3 »

Welke onderdelen zijn zo moeilijk te krijgen (naar ik aanneem omdat ze afwijken van standaard LaRo)? Ik ben na kerst een dag in Madrid en zal eens vragen of en hoe er in Spanje onderdelen te koop zijn. De Santana fabrieken zijn sinds 2009 failliet, heb ik begrepen.
wilberth

Bericht door wilberth »

Hoi Tony, geen idee van andere onderdelen, maar henk had het vooral ook even over de motor dacht ik. Bij mijn beste weten is dat inderdaad qua verstuivers etc. gewoon 1.5 maal de 2.25. Zou dan dus moeten resulteren in een niet al te luidruchtige voorkamer diesel die inderdaad in verhouding tot de moderne direct ingespoten varianten wel iets meer zal lusten. (sound proofing in de santana's ken ik niet, bij de series natuurlijk gewoon non-existing)

Ik weet echter niet hoe het met de distributie van die dingen werkt. Is dat te vergelijken met de 2.5, dus met een riem en de pomp direct op de riem, of is dat net zo iets treurigs (bij gebrek aan en betere omschrijving) als de 2.25 met een ketting aan de nokkenas en dan haaks daarop, wat voor een onsteking nog net acceptabel is, de inspuit pomp?

Groet, Wilberth
Tony Martens

Bericht door Tony Martens »

Verstuivers zijn wel aan te komen maar ik heb problemen met de pakkingen.
Heb met moeite een nieuwe koppakking op de kop kunnen tikken.
Tom mwl

Bericht door Tom mwl »

Hoi,

Er zijn ook firma's die koppakkingen kunnen namaken.
bijv. deze:

[www.stephensgaskets.co.uk]

En ik neem aan dat er toch ook wel firma's in nederland zijn die dat kunnen?
Dat zou je eens bij een revisiebedrijf kunnen vragen.

groet, tom
henk3

Bericht door henk3 »

Tony,

Hoe gaat het intussen met jouw klus? Ik ben geen sleutelaar, dus het onderhoud aan mijn Cazorla kan ik niet zelf doen.

Vraag aan jou: hoe zit het met de distributie, is dat met riem(en) of met ketting(en)?

En om de hoeveel kms (òf jaren) zou ik die moeten vervangen?

groet,

Henk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2012 11:57 door henk3.
henk3

Bericht door henk3 »

via deze link zijn de onderdelen van de Santana Series te vinden, dus ook van de 6 cil. benzine en diesel (Cazorla). de 6 cyl diesel heeft voor zijn distributie geen riem of ketting , maar een tandwiel, bijna onverwoestbaar.
ron bolleboom

Bericht door ron bolleboom »

ik heb nog een complete 6 cilinder diesel revisie blok uit een ex militaire santana met versn. bak .is zeker 100% dus wie een reserve blok zoekt . of ruig blok wil inbouwen met bak ! kost €1500,- deze blokken zijn bere sterk en mooi grommend geluid erin .
Tony

Bericht door Tony »

Hoi Henk,

De motor loopt weer als een zonnetje, pakkingen deels gekocht en deels laten maken.
Helaas een aantal weken geleden alweer door de koppeling getrapt, nieuwe klus wordt het vervangen van
de cylinders en leidingen.
Ervaring hiermee?
sander "one10"

Bericht door sander "one10" »

Wat kost het met inbouw in een 110 ?

Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

jack

Bericht door jack »

goedenavond, verkoop je ook alleen de bak ?? mvgr jack
Plaats reactie