Vervanging kabelboom & ECU + stotteren td5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
DirkVV

Vervanging kabelboom & ECU + stotteren td5

Bericht door DirkVV »

Hallo beste LR-eigenaars/fanaten,

Ik heb een probleempje met een Discovery IIa uit 2003 met een td5-blok (ook gebruikt in de defender modellen) en 88.000 kilometer op de teller, maar ben een volslagen leek i.vm. automechaniek.
Misschien kan iemand mij via deze weg wat meer uitleg geven. Alvast bedankt.

Ik heb net de hele kabelboom en de ECU moeten laten vervangen bij een offiële LR-dealer. Kostelijke grap :-(
Ik ben nu 300 (driehonderd !!!) kilometer verder en de wagen begint bij hogere toerentallen of wanneer meer vermogen nodig is te stotteren en schokgewijs in te houden om uiteindelijk stil te vallen.
Daarna is het best moeilijk om hem terug aan de praat te krijgen.
In het geval je hem toch aan de praat krijgt, herhaalt het probleem zich opnieuw na enkele kilomters.
Stationair loopt de wagen normaal.

Herkent iemand dit probleem of heeft hier ervaring mee?
Kan er een oorzakelijk verband zijn tussen de vervanging van de kabelboom & ECU en het stotteren?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

DirkVV
hugo

Re: Vervanging kabelboom & ECU + stotteren td5

Bericht door hugo »

Dirk,

Als de wagen stilvalt brandt dan het check engine lampje in je dashboard ? Zo-ja, niet verder gissen maar foutcodes uit laten lezen en gericht repareren.
Zo-nee; Er is nog wel een kleine test die je zelf even kan doen. Haal je tankdop er af en ga een stukje rijden, is de kwaal dan weg dan zuigt je tank vacuum. Dat zou met een nieuwe tankdop opgelost kunnen zijn.

Als er geen foutcode wordt gegenereerd en de wagen slaat af dan denk ik aan je brandstofpomp of je brandstoffilter. In het ene geval krijg je geen brandstof en in het andere geval zit er lucht in.

H.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Ik denk dat je waste gate vast zit, de ECU voelt een "overboost"en begrenst motor , door de brandstof inspuiting still te zetten.

helaas moet je veel doen om een harde overboost fout te krijgen waardoor de auto echt in zijn noodloop gaat , van daar dat dit zich telkens herhaald als de motor moet werken.

het smeeren van de wastgate as verhelpt normaal het probleem.

Zo te horen heeft de dealer "Stealer" zijn naam weer hoog gehouden, het mot echt ernstig mis zijn met olie in de kabel boom wil je ecu definitief overlijden. olie komt niet zo heel makkelijk in de ecu en zelf dan blijven ze nog lang werken.

Groetjes, Andrew
bareld

Bericht door bareld »

Lekkende brandplaatjes?

Na een stukje rijden lucht in de brandstofrail waardoor de pompverstuivers gaan haperen.
Stoppen, Opnieuw starten waardoor hij even purged en je weer luchtvrije diesel in de brandstofrail hebt.

Stukje rijden en het probleem herhaald zich.
88Serie123

Bericht door 88Serie123 »

Dirk,

Stotteren bij hogere toerentallen is vervuiling van je turbo waste gate. Deze zit waarschijnlijk vastgeroet. Garages besteden hier te weinig aandacht aan. Is een simpel klusje. Komt veel voor bij TD5 motoren. Dit kom o.a. dat er een EGR klep op zit. Deze stuurt de uitlaat gassen weer terug de motor in. Bij lagere toerentallen en onvolledige verbranding komt er roetvorming in de motor/turbo. Gewoon even vragen bij een beurt om daar even op te letten. Het is een mechanisch probleem en de computer zal dit niet detecteren (eigen ervaring, done it, been there and got the T-shirt).

Verder wil ik adviseren om de EGR klep te laten ontkoppelen (afsluiten vacuumslang). Hiervoor is een setje te koop. Daarnaast zou ik op BP Ultimate Diesel of op de variant daarvan van Shell gaan rijden. Dit geeft opvallend minder roet in de uitlaatgassen en de motor is ook veel schoner (ervaring van monteur die al verschillende TD5 motoren heeft gelicht). En zuiniger.

Succes.

Adriaan
Plaats reactie