Na 27 jaar heeft de motor van gargamel toch wel wat tekenen van ouderdom.. Olielekkage via de koppakking, weinig vermogen bij hogere toerentallen en zo zijn er nog een paar zaken op te noemen die als je het goed wilt doen een volledig revisie noodzakelijk maken.
Het is een laag compressieblok, met dus relatief weinig vermogen en een wat "minder ideaal" brandstofgebruik ten opzichte van de modernere V8-en
Ik heb dus wat rond zitten kijken naar blokken met wat meer oempf en een misschien wat minder verbruik zoals gerviseerde 3.9's en kwam eigenlijk tot de conclusie dat die best nog aan de prijs zijn bij de wat meer gerenommeerde leveranciers zoals RPI en Turner. Een tweedhands blok doe ik ook liever niet omdat je de geschiedenis niet kent en de mogelijke liner-scheurtjes in geval van oververhitting. Idee is nu juist om er voor de komende jaren geen omkijken naar te hebben.
Zo rondkijkend en prijzen vergelijkend kwam ik eigenlijk to een misschien wat raar idee......
Stel.... ik neem een 4.6 blok, met een front cover voor de "randapparatuur" van de 3.5.... (distributeur, oliepomp,waterpomp etc.etc.....
Oke, je hebt wat aanpassingen maar op zich moet dat te doen zijn en een Weber 500 moet toch in staat zijn dit blok van genoeg benzine /LPG te voorzien.
Uiteindelijk zul je natuurlijk minder vermogen overhouden als dat het blok levert met inspuiting(215); maar dat is ook nergens voor nodig. En een 170 - 180 pk met een (erg) leuk koppel zul je denk ik nog vrij makkelijk halen.
Volgens diverse bronnen zou ook de LT95 dit nog moeten kunnen verwerken aangezien de 101's ook snel aan de 150pk (in terrein) zitten en ze in amerika zelfs vermogens tot 300pk erdoor persen.......
Hij heeft al salisbury diffs, alleen de meenemers en de half shafts heb ik wel mijn twijfels over.... Aan de andere kant zijn dat nou niet de meest dure/moeilijk delen om te vervangen door een heavy duty versie.
RDW zegt dat het voor auto's van voor 1998 geen probleem is om het op kenteken te krijgen, ook al heeft ie meer als 20% meer vermogen. Zolang de wagen maar aan de permanente eisen voldoen. Ergo, APK /geluidseisen....... En hij is nog 100% origineel en ik mag dus nog 1/3 moderniseren.....
Iemand misschien ervaring mee ??? Automaat is ook gesuggereerd maar ik vind een ouderwetse bak om in te roeren wel erg lekker.
Gerrit