4.6 in 110 CSW

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
G-men (Gargamel)

4.6 in 110 CSW

Bericht door G-men (Gargamel) »

Wilde ideeen....

Na 27 jaar heeft de motor van gargamel toch wel wat tekenen van ouderdom.. Olielekkage via de koppakking, weinig vermogen bij hogere toerentallen en zo zijn er nog een paar zaken op te noemen die als je het goed wilt doen een volledig revisie noodzakelijk maken.

Het is een laag compressieblok, met dus relatief weinig vermogen en een wat "minder ideaal" brandstofgebruik ten opzichte van de modernere V8-en
Ik heb dus wat rond zitten kijken naar blokken met wat meer oempf en een misschien wat minder verbruik zoals gerviseerde 3.9's en kwam eigenlijk tot de conclusie dat die best nog aan de prijs zijn bij de wat meer gerenommeerde leveranciers zoals RPI en Turner. Een tweedhands blok doe ik ook liever niet omdat je de geschiedenis niet kent en de mogelijke liner-scheurtjes in geval van oververhitting. Idee is nu juist om er voor de komende jaren geen omkijken naar te hebben.

Zo rondkijkend en prijzen vergelijkend kwam ik eigenlijk to een misschien wat raar idee......

Stel.... ik neem een 4.6 blok, met een front cover voor de "randapparatuur" van de 3.5.... (distributeur, oliepomp,waterpomp etc.etc.....
Oke, je hebt wat aanpassingen maar op zich moet dat te doen zijn en een Weber 500 moet toch in staat zijn dit blok van genoeg benzine /LPG te voorzien.
Uiteindelijk zul je natuurlijk minder vermogen overhouden als dat het blok levert met inspuiting(215); maar dat is ook nergens voor nodig. En een 170 - 180 pk met een (erg) leuk koppel zul je denk ik nog vrij makkelijk halen.

Volgens diverse bronnen zou ook de LT95 dit nog moeten kunnen verwerken aangezien de 101's ook snel aan de 150pk (in terrein) zitten en ze in amerika zelfs vermogens tot 300pk erdoor persen.......
Hij heeft al salisbury diffs, alleen de meenemers en de half shafts heb ik wel mijn twijfels over.... Aan de andere kant zijn dat nou niet de meest dure/moeilijk delen om te vervangen door een heavy duty versie.

RDW zegt dat het voor auto's van voor 1998 geen probleem is om het op kenteken te krijgen, ook al heeft ie meer als 20% meer vermogen. Zolang de wagen maar aan de permanente eisen voldoen. Ergo, APK /geluidseisen....... En hij is nog 100% origineel en ik mag dus nog 1/3 moderniseren.....

Iemand misschien ervaring mee ??? Automaat is ook gesuggereerd maar ik vind een ouderwetse bak om in te roeren wel erg lekker. ;-)

Gerrit
Bart74

Re: 4.6 in 110 CSW

Bericht door Bart74 »

Waarom niet je eigen blok reviseren en er hoge compressiezuigers 10.5:1 (misschien heb ik die zelfs nog wel ergens liggen) in zetten?
Dat in combinatie met een nieuwe nokkenas (eventueel iets heftiger) zal je wel voldoende vermogen opleveren.
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Gerrit,

Ik zou ook het advies van Bart volgen. Sterker nog, ik heb dat al gedaan zoals je weet. En ik heb er een heel lekker lopend blokje voor terug gekregen met duidelijk meer vermogen. Rpi kan je goede materialen leveren voor een mooie prijs en uiteraard alle advies. Ook leveren zij goede gesorteerde 2e hands zuigers voor hogere compressie voor 20,- Pond.
Als je meer wil weten kun je me ook een PB sturen.

groeten
Wim
Boelo

Bericht door Boelo »

Ha Gerrit,

Kijk eens op de markt pagina: [landrover.paginamarkt.nl]
Wellicht een leuke en goedkope basis om de bouw alvast te starten.

Succes,
Boelo
Manfred

Bericht door Manfred »

Die is helaas alweer verkocht
Martin B.

Bericht door Martin B. »

Hallo,

Om even in te haken in deze discussie. Wat moet je rekenen voor revisie van je blok? Iemand enig idee? Met revisie bedoel ik in dit geval het uitbesteden van het honen van de cylinders en het assembleren van nieuwe krukas. Het demonteren doe ik zelf.

Hierbij had ik het idee om een goede set koppen van RPi of Turner te kopen. Ik vind mezelf niet expert genoeg zelf de revisie uit te voeren en ben op zoek naar het verschil tussen een blok van RPi of Turner en door een revisiebedrijf.

Martin
G-men (Gargamel)

Gents, bedankt voor de reacties.

Reviseren was eigenlijk de eerste opzet; maar het grote probleem is dat dat eigenlijk te lang duurt. Ik heb geen ruimte om de wagen te stallen en om rustig te kunnen sleutelen. Daarnaast kan ik de wagen eigenlijk geen weken missen, en ontbreekt me de tijd om een traject van weken in te gaan. Heb ook nog een kruisertje liggen waar nogal wat aan moet gebeuren.
Ook kwam ik eigenlijk nog best op een hoog bedrag als ik de onderdelen zoals het hohnen, zuigers, lagerschalen. ander front cover (oliepompdeel in de oude is beschadigd) e.d. optelde kom je toch al snel op een hele hoop doekoe.

Turner levert geen gereviseerde 3,5s en zo kwam ik eigenlijk automatisch op een 3.9 uit. RPI kan ook 3,9's leveren, maar suggereerde de optie van een 4.0 of 4.6. Bij Turner was het me ook al opgevallen dat een stripped 3.9 een stuk duurder was als een stripped 4.6.....
Carbs passen volgens RPI prima op de 4.6, hoewel je wel iets minder vermogen zult hebben als met inspuiting. (who cares in dit geval)
Zijn een stuk moderner, zuiniger en nog steeds makkelijk in te bouwen. Het prijsverschil is relatief gezien niet zo groot als je beseft dat je veel koppel bij lage toeren krijgt (erg lekker) en het splinternieuw spul is met volledige garantie !
Wat voor mij ook telt is dat het ombouwen in een tweetal dagen rond zou moeten zijn....... en langs het RDW moet ik zowel met een 3,9 als de 4.6

Vandaar het idee.....
Gerrit
G-men (Gargamel)

In Nederland ???
Ik heb voor de V8 een prijzen gehoord van rond de 1600 Euro voor het onderblok in Nederland. (z.g. short engine, onderblok, krukas, zuigers)
Turner bied de 3.9 short engine aan voor 2000 pond.; waarbij ik wel het gevoel heb dat de Rover V-8 in nederland niet vaak gereviseerd wordt, terwijl turner en RPI er continu mee bezig zijn en er dus veel meer routine in hebben.
Je moet dan zelf nog zaken als koppen, nokkenas e.d. erop zetten, hetzij gereviseerd of het oude spul.

Je hebt ook stripped engines, die zijn compleet met cilinderkoppen, nokkenas, klepstoters etc.etc. in UK rond de 2700 Euro. (4.6 is vreemd genoeg 2450) Hier moet je dus nog de front cover, olie & waterpomp, dynamo, PAS pomp en de startmotor op monteren.

Gerrit

Martin B. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo,
>
> Om even in te haken in deze discussie. Wat moet je
> rekenen voor revisie van je blok? Iemand enig
> idee? Met revisie bedoel ik in dit geval het
> uitbesteden van het honen van de cylinders en het
> assembleren van nieuwe krukas. Het demonteren doe
> ik zelf.
>
> Hierbij had ik het idee om een goede set koppen
> van RPi of Turner te kopen. Ik vind mezelf niet
> expert genoeg zelf de revisie uit te voeren en ben
> op zoek naar het verschil tussen een blok van RPi
> of Turner en door een revisiebedrijf.
>
> Martin
Martin B.

Bericht door Martin B. »

Gerrit,

Bedankt voor je antwoord.

Ik begrijp alleen 1 ding nog niet. Kun je alles van je 3.5 overzetten op een stripped 4.6? Dus je de front cover, olie & waterpomp, dynamo, PAS pomp en de startmotor? En hoe zit het met het gevaar voor oververhitting van een 4.6. Ik meen te hebben gelezen dat een 4.6 veel gevoeliger is dan een 3.5.

Martin
G-men (Gargamel)

RPI zegt dat ze een blok vrij eenvoudig zonder meerkosten hiervoor kunnen aanpassen. (ze assembleren ze tenslotte zelf)
Er komt dan een front cover op waarin je een normale stroomverdeler kunt plaatsen, waterpomp en een conventionele oliepomp (zoals de 3,5 en 3,9)
De front cover van de 3.5 zou op zich passen, ware het niet dat die van mijn blok diepe groeven vertoond in het oliepomphuis en ik die dus zowiezo moet vervangen.
Ook heeft de 4.6 normaal gesproken een riemaandrijving voor de ancillaries; maar je kunt ook de krukaspoellie van de 3.5 overzetten zodat je een V-snaar kunt gebruiken. Ze leveren daar een adapterbus o.i.d. voor mee.

Oververhitting kan idd scheurtjes geven bij alle blokken vanaf de 3,9. Simpelweg omdat de cilinders zijn opgeboord en de wanddikte navenant dunner is. Maar oververhitting moet je zowiezo voorkomen; en ,de normale V8 radiateur is veel groter als die van een nieuwe RR en heeft zat capaciteit. Bovendienj leveren ze nieuwe coscast blokken, die uit nieuwe mallen gegeoten zijn met een wat grotere wanddikte als de originele rover onderblokken. Kijk anders even op hun site.
Daarbij is een 110 al snel 5-600 kilo lichter als een RR, en je met een 110 per definitie toch langszamer rijd als een RR....

Ze hebben me mondeling gegarandeerd dat e.e.a geen probleem is en geven garantie op het spul. Ik heb hen wel gervraagd het ook even op de mail te bevestigen.

Gerrit

Gerrit

Martin B. Schreef:
> Gerrit,
>
> Bedankt voor je antwoord.
>
> Ik begrijp alleen 1 ding nog niet. Kun je alles
> van je 3.5 overzetten op een stripped 4.6? Dus je
> de front cover, olie & waterpomp, dynamo, PAS pomp
> en de startmotor? En hoe zit het met het gevaar
> voor oververhitting van een 4.6. Ik meen te hebben
> gelezen dat een 4.6 veel gevoeliger is dan een
> 3.5.
>
> Martin
G-men (Gargamel)

De kogel is door de kerk.... het wordt een 4.6.....
Ze gaan hem bouwen en schatten 2-3 weken nodig te hebben.

:-) spannend.......

Gerrit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2010 18:05 door G-men (Gargamel).
Wim Janssen

Inderdaad Gerrit, een spannende beslissing. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Met Megajolt had je die stroomverdeler niet meer nodig. Nog steeds geen overweging? Het loopt zoooo mooi.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Martin B.

Bericht door Martin B. »

Hallo Gerrit,

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen en resultaten. Ik ben zelf namelijk hetzelfde aan het overwegen.

Martin
G-men (Gargamel)

Hoi Wim,

Tja ben zelf ook benieuwd, en ik heb besloten om dat soort verfijningen voor het moment niet te ver door te voeren. Ik houd wel van de klassieke look, en ik verwacht dat een 4.6 met carbs en conventionle (electronische) ontsteking toch ook al snel op de 170-180 pk zit. Ik denk dat dat al meer als genoeg is in combinatie met het extra koppel. Ben bang dat bij nog meer vermogen en vooral koppel de aandrijflijn het wel heel zwaar gaat krijgen. Die 170pk zou geen probleem moeten zijn, dat is bijna hetzelfde als in de RRC waar dezelfde bak in gezeten heeft.

Maar wie weet .... maybe later.
I'll keep you posted !

Wim Janssen Schreef:
> Inderdaad Gerrit, een spannende beslissing. Ik ben
> benieuwd hoe dat gaat lopen. Met Megajolt had je
> die stroomverdeler niet meer nodig. Nog steeds
> geen overweging? Het loopt zoooo mooi.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [wim-janssen.fotopic.net]
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

even een opmerking over de ontsteking:

de vervroeging van de 3.5/3.9 verdeler gaat veel te hoog voor wat een 4.6 lekker vind. Zo'n 36 graden ipv maximaal 28/30

dit los je niet heel makkelijk op, de hele verdeler intern verbouwen kan.

een Mallory verdeler plaatsen kan

of idd een Megajolt monteren en dan is alles ook ineens waterproof.

grtn

RoLandRover
Wim Janssen

Had ik nog niet aan gedacht, maar inderdaad, eindeloos flexibel die Megajolt.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Henk de Witte

Bericht door Henk de Witte »

Ik ben ook heel benieuwd en geinteresseerd Gerrit. Welke versnellingsbak ga je er achter doen?

Succes,

Henk de Witte.
laro13

filmpje 4.6 in 110 hicap

Bericht door laro13 »

Hier alvast een "fout" filmpje van de 4.6 Rpi blok in een 110 hicap.

Speaker harder!!!

Vooral het laatste stukje, driftend de bocht door.

gr. Jasper
Boelo

Bericht door Boelo »

G-men (Gargamel) Schreef:
> De kogel is door de kerk.... het wordt een
> 4.6.....
> Ze gaan hem bouwen en schatten 2-3 weken nodig te
> hebben.
>
> :-) spannend.......
>
> Gerrit

Zeker spannend, ik ben erg benieuwd, zeker na het filmpje wat ik net zag verderop in het draadje! WOW. Zie ik je zaterdag bij het rondje wad?

Groet Boelo
G-men (Gargamel)

Versnellingsbak heb ik uitgebreid over gesproken ,met RPI.
De opgegeven fbrieksvermogen voor de 4.6 ga ik zowiezo niet halen met carburatie en een convetionele (electronische) ontsteking erop. En eigenlijk is dat ook niet nodig, Meestal wordt er een 4-traps automaat uit een RR achter gehangen. Ik heb zelf echter niet zoveel met automaten.

Mijn V8 is echter van de eerste generatie (83-84) en heeft de LT95 bak (met overdrive) erin hangen, die ook in de RR en de 101FC gebruikt is met blokken die al een aanzienlijk groter vermogen hadden als mijn 3.5je laag compressie. (113pk)
De bak schijnt redelijk bomproof te zijn (beter als zijn directe opvolger) enook op internet zag ik wat cases waarbij deze bak wordt gebruikt voor (veel) grotere vermogens (tot 300pk..(wel heel erg veel volgens mij)); dus ik heb besloten om deze er voorlopig gewoon in te laten. hij schakelt prima (voor een LT95 dan... quickshift is het niet..;-)).
Kan er altijd nog een automaat achter hangen. Diffs zijn al Sallisburry en moeten wel wat kunnen hebben volgens mij.(110CSW).

RPI geeft aan dat het normaal gesproken zou moeten kunnen, zwakke punt wordt waarschijnlijk de steekassen achter; maar daar kunnen vrij makkelijk heavy duties in gezet worden mocht het problemen gaan geven.

Gerrit

Henk de Witte Schreef:
> Ik ben ook heel benieuwd en geinteresseerd Gerrit.
> Welke versnellingsbak ga je er achter doen?
>
> Succes,
>
> Henk de Witte.
G-men (Gargamel)

Het is idd een leuk filmpje.
Ze hebben daar echter wel een 4.6 met EFI en een z.g. stage3 kit, daar halen ze iets van 285pk uit. Dat ga ik met carburatie en een conventionele (electronische) ontsteking echt niet halen. ;-))
Ik ben bang dat als ik daarnmee aankom in elk geval het geluid, en ik denk ook het vermogen bij de RDW wel wat wenkbrouwen zal doen fronsen. Bovendien denk ik niet dat mijn aandrijflijn dit erg kan waarderen...... niet lang in elk geval.

Maar het is zeker erg leuk, hoewel het veel leuker is als ie een normaal geluid maakt. dan verwacht niemand het.
Zaterdag heb ik jammer genoeg wat anders staan zoals het er nu uitziet.
Volgende keer weer. Groetjes, Gerrit

Gerrit
Henk de Witte

Inderdaad Gerrit, de LT95 is natuurlijk een heel sterke en degelijke bak. Zou de overdrive ook met het vermogen overweg kunnen? Welke eindoverbrenging heb je er nu in zitten? Voor een 4.6 kun je er met gemak een 1:1 in kwijt en dat scheelt behoorlijk in toeren in vergelijking met bijv. een 1:1,4. Op de site van VIS staan de verschillende mogelijkheden van tandwielparen op een rijtje. Ik geloof dat de RR LT95 bak een 1:1 (of nagenoeg) overbrenging heeft.

Groet,

Henk de Witte
G-men (Gargamel)

Hoi Henk,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb daar ook over na zitten denken. Het is een beetje de kip en het ei verhaal.
Eindoverbrenging van de LT95 in de one-ten is in 4e versnelling idd 1:1. Tussenbak is 1:1.4; in de RR meestal 1:1.22 of zelfs 1:13
De overdrive wordt net als de bak ook in de range rover gebruikt; en ik denk eigenlijk wel dat hij in staat is dit vermogen in 3e en 4e versnelling te verwerken, zeker omdat het koppel in de bak wat lager zal zijn door de grotere eindreductie. Toeren wordt uiteraard meer maar met overdive maak ik momenteel iets van 3400 toeren als ik 110-120 rijd. Dat is netjes in het vermogensbereik van de 4.6 en harder als 120 wil je toch niet in een 110. ;-)
Voor de LT95 wordt uitgegaan van max 180-190pk en een max koppel van zo'n 200 lb/ft.
De 4.6 komt ergens rond de 250lb/ft (met EFI, ik schat daar zo'n 10-20% onder te zitten met LPG en carburatie.) en dan past het dus weer netjes in het plaatje.

Het vervangen van de eindoverbrenging in de tussenbak is idd een (betrouwbaarder) alternatief voor de overdrive. Nadeel is dat je dan wel weer meer koppel door de LT95 moet sturen, en daar zijn de naaldlagers (het zwakke punt in deze bak) dan weer wel gevoelig voor. Bovendien verstoor ik dan een constructie die al 27 jaar werkt en op elkaar is ingelopen en ik ben bang dat dan van het een het ander komt,

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een LT95 en overdive in goede conditie het zouden moeten kunnen. Feit is echter dat het spul wat eronder zit 27 jaar oud is, welliswaar niet zoveel km's maar het is niet nieuw. Olie is wel schoon en het schakeld prima, dus ik heb besloten het gewoon eens te proberen.
Mocht het toch problemen geven, dan is denk ik dat ik liever op zoek ga naar een R380 met een R230 tussenbak zoals op de latere defenders V8 is toegepast. Heb je gelijk 5 versnellingen.
Voor het vervangen van deze bakken hoeft het blok er toch niet uit, dus het meerwerk is beperkt.

Gerrit

Henk de Witte Schreef:
> Inderdaad Gerrit, de LT95 is natuurlijk een heel
> sterke en degelijke bak. Zou de overdrive ook met
> het vermogen overweg kunnen? Welke
> eindoverbrenging heb je er nu in zitten? Voor een
> 4.6 kun je er met gemak een 1:1 in kwijt en dat
> scheelt behoorlijk in toeren in vergelijking met
> bijv. een 1:1,4. Op de site van VIS staan de
> verschillende mogelijkheden van tandwielparen op
> een rijtje. Ik geloof dat de RR LT95 bak een 1:1
> (of nagenoeg) overbrenging heeft.
>
> Groet,
>
> Henk de Witte
Boelo

Bericht door Boelo »

ha Gerrit,

Ik heb in nov09 de zelfde overweging gemaakt, overdrive of eindoverbrenging aanpassen? Wat mij de doorslag gaf was dat je met een OD nog de mogelijkheid hebt om voor een kortere overbrenging te kiezen, bv in situaties waar je een aanhanger trekt of in de bergen rijdt. Wanneer je voor een vaste configuratie kiest heb je die mogelijkheid niet.

Groet Boelo

G-men (Gargamel) Schreef:
> Hoi Henk,
>
> Bedankt voor het meedenken. Ik heb daar ook over
> na zitten denken. Het is een beetje de kip en het
> ei verhaal.
> Eindoverbrenging van de LT95 in de one-ten is in
> 4e versnelling idd 1:1. Tussenbak is 1:1.4; in de
> RR meestal 1:1.22 of zelfs 1:13
> De overdrive wordt net als de bak ook in de range
> rover gebruikt; en ik denk eigenlijk wel dat hij
> in staat is dit vermogen in 3e en 4e versnelling
> te verwerken, zeker omdat het koppel in de bak wat
> lager zal zijn door de grotere eindreductie.
> Toeren wordt uiteraard meer maar met overdive maak
> ik momenteel iets van 3400 toeren als ik 110-120
> rijd. Dat is netjes in het vermogensbereik van de
> 4.6 en harder als 120 wil je toch niet in een 110.
> ;-)
> Voor de LT95 wordt uitgegaan van max 180-190pk en
> een max koppel van zo'n 200 lb/ft.
> De 4.6 komt ergens rond de 250lb/ft (met EFI, ik
> schat daar zo'n 10-20% onder te zitten met LPG en
> carburatie.) en dan past het dus weer netjes in
> het plaatje.
>
> Het vervangen van de eindoverbrenging in de
> tussenbak is idd een (betrouwbaarder) alternatief
> voor de overdrive. Nadeel is dat je dan wel weer
> meer koppel door de LT95 moet sturen, en daar zijn
> de naaldlagers (het zwakke punt in deze bak) dan
> weer wel gevoelig voor. Bovendien verstoor ik dan
> een constructie die al 27 jaar werkt en op elkaar
> is ingelopen en ik ben bang dat dan van het een
> het ander komt,
>
> Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een LT95 en
> overdive in goede conditie het zouden moeten
> kunnen. Feit is echter dat het spul wat eronder
> zit 27 jaar oud is, welliswaar niet zoveel km's
> maar het is niet nieuw. Olie is wel schoon en het
> schakeld prima, dus ik heb besloten het gewoon
> eens te proberen.
> Mocht het toch problemen geven, dan is denk ik dat
> ik liever op zoek ga naar een R380 met een R230
> tussenbak zoals op de latere defenders V8 is
> toegepast. Heb je gelijk 5 versnellingen.
> Voor het vervangen van deze bakken hoeft het blok
> er toch niet uit, dus het meerwerk is beperkt.
>
> Gerrit
>
>
> Henk de Witte Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inderdaad Gerrit, de LT95 is natuurlijk een
> heel
> > sterke en degelijke bak. Zou de overdrive ook
> met
> > het vermogen overweg kunnen? Welke
> > eindoverbrenging heb je er nu in zitten? Voor
> een
> > 4.6 kun je er met gemak een 1:1 in kwijt en dat
> > scheelt behoorlijk in toeren in vergelijking
> met
> > bijv. een 1:1,4. Op de site van VIS staan de
> > verschillende mogelijkheden van tandwielparen
> op
> > een rijtje. Ik geloof dat de RR LT95 bak een
> 1:1
> > (of nagenoeg) overbrenging heeft.
> >
> > Groet,
> >
> > Henk de Witte
G-men (Gargamel)

Zo, werd weer tijd voor een update.....

Blok is vorige week aangekomen, ziet er wel erg blingbling uit. Netjes volgens specs en een splinternieuwe 70A generator (zou recon zijn eigenlijk) Electrische fan is er ook, net als het papierwerk.

Morgenochtend nog wat dingetjes halen en dan ff langs RDW om te checken of het papierwerk wat ik erbij heb voldoende is.
Als dat goed is gaan we morgenmiddag dan maar es demonteren...... en vrijdag de nieuwe erin lepelen.
Idee is om het in anderhalve dag te doen.
Hoewel de electrische ventilator nog wel wat extra werk is en ik niet 100% zeker ben dat de PAS pomp die ze gemonteerd hebben helemaal hetzelfde is als mij oude. Volgens specs moet het kloppen,maar het leek erop dat de aansluitingen op een iets andere plek zitten. Morgen maar ff goed kijken, en anders de oude van de 3.5 erop.
D8 vanmiddag ook ineens aan de oliepeilstok. Weet eigenlijk niet of die erop zit en of het setje van de 3.5 past.....
Maar goed, als dit de ergste problemen worden, dan hoor je me niet klagen.

G

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2010 22:17 door G-men (Gargamel).
Wim Janssen

Gerrit,

Zet je ook ergens wat foto's neer? Veel succes.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Henk de Witte

Succes Gerrit, ik volg je verhaal met grote belangstelling.

Groet,

Henk.
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Ja, die glimmende V8-porno willen we wel zien allemaal

Jurriaan.
Boelo Wildervanck

Bericht door Boelo Wildervanck »

Ben heel erg benieuwd Gerrit, als ie klaar is zeg ik.... zsm koffie op de afsluitdijk!! Wil die brul van een 4,6 wel eens horen;-) En foto's, jajaja graag!

Groet Boelo
G-men (Gargamel)

Heren, dank. foto's schiet in elk geval nog niet op. Heb er nog niet zoveel....vergeet die dingen steeds te maken. zal morgen voor ik begin even wat plaatjes schieten. Zowiezo dan eens uitzoeken hoe het te plaatsen op de prik.
Slopen gaat in elk geval goed. Ben om 13:00 begonnen na een bezoekje aan de RDW en om 18:00 stond de 3.5 naast de wagen.
Heb wel ontdekt dat in elk geval de keering van de V-bak wat lekt; dus daar kan gelijk een nieuwe in. En de PAS pomp is idd van een later type. Het lijkt er echter op dat de slangen wel aan te passen zijn; dus dat moet ook goed komen.

Meeste gefrobel gehad met de spruitstukken. De montage van die spaghettiuitlaat was al passen en meten, het eruit halen nog veel meer. Voooral links. ;-) Maar het is gelukt.
Morgenochtend spul schoonmaken wat hergebruikt wordt (inlaatspruitstuk, carburateur, uitlaatspruitstukken en startmotor). keerring halen en nog wat klein grut en dan moet het inbouwen beginnen.
Zo, nu eerst douchen en eten.

Gerrit
G-men (Gargamel)

Zo, weer een dagje verder....... al met al zit het niet echt tegen. Wel wat dingetjes die veranderd moeten worden.
Heb de oude PAS pomp op het nieuwe blok gezet, omdat de bestaande slangen niet pasten. Bij de oude zit de hogedruk aansluiting onder de pomp. bij de nieuwere versie aan de zijkant. Makkelijkste oplossing zou zijn geweest een nieuwe hogedrukslang uit de Range Rover. Die was echter ook ;niet meer leverbaar is (RHD !). Aangezien de oude pomp nog prima werkt die dus maar geplaatst. Waarvan dan de poellie uit lijn staat..... Maar daar was de draaibank goed voor. Eerdaags even verloop laten maken zodat de nieuwe pomp er wel op past, dan gaat die op de reservenbank.

Ook gelijk maar de keerringen van de prise-as vervangen; die lekten behoorlijk, net als het tankje van de stuurbekrachtiging (deksel). Na het lekkende ijzeren geval zit er nu een plastic reservoir in.
Toplager van oude blok was goed gebruikt..... hetgeen ook het incidentele happen van de koppeling verklaard. Druklager vervangen; vliegwiel en koppeling maar hergebruikt. Koppeling was perfect na 12000 km. Vliegwiel heeft wat loopsporen maar nog bruikbaar. Jezus, wat is dat ding zwaar trouwens....
Electrische fan op de radiateur gezet, plastic (schroud) kap pas gemaakt.

Blok zit er in, past 1:1. Wel wat ongeplande bedrading issues, electrische dingen Aansluiting electrische ventilator en besturing hiervan... De nieuwe generator heeft wel dezelfde multistekker als de oude, hij is echter 180 graden gedraaid. Gevolg is dus dat de draadboom anders komt te liggen, en alles wat doorloopt na de alternator dus te kort is.... Dingen als olie/water temperatuur meters, oliedrukmeter en de voeding van de ontsteking. Dat moet dus allemaal aangepast worden; en als je dat netjes wilt doen gaat er veel tijd in zitten.
Maar je bent toch bezig....

Heb van RPI de verkeerde ontstekingsversterker ontvangen (benzine); ze hebben dus woensdag netje een nieuwe verstuurd per TNT-express, maar die is niet afgeleverd. Volgens TNT was er niemand. Raar wel, omdat de deur wijd open stond met een landrover er half uit en ik zeker weet dat er niemand geweest is ! :-(
Bezorger zal wel vroeg weekend gehad willen hebben, gebeld en zou zaterdag geleverd worden. Niks dus !
Maar goed, monteren eerst wel de benzine versie. Rijd eerste 1000km toch op benzine.

Gerrit

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2010 09:56 door G-men (Gargamel).
G-men (Gargamel)

Alweer ff geleden.... het zit erop.

Blok(je) is vervangen en de nieuwe zit erin ! En hij doet het ook nog. ;-)
Uiteindelijk dinsdag de juiste ontstekingsmodule gekregen van meneer TNT.
Die erin gezet, en in 1x starten lopen. Met een hele grote blauwe rookwolk die erop wees dat de afstellingen van de 3.5 wat rijk waren voor dit blok......
Blok even verhoogd stationair laten draaien i.v.m. een dan wat hogere oliedruk. Die was overigens prima. Tijdens het lopen gechecked op lekkages..... niets gevonden en gekeken of de ventilator werkt. Na het omwisselen van een draadje deed deze het ook. Mocht iemand een nieuwe kenlowe kopen, let op er zitten twee aansluitschema's bij.... die zijn bijna, let wel bijna 100% identiek. ;-)

Daarna, na een kop koffie rustig naar huis gereden. Waarbij al snel duidelijk werd dat hij wel heel erg rijk stond. Ik heb hem woensdag een stuk armer kunnen zetten ten opzichte van de oude instellingen van de 3.5; maar ik denk dat ie nog steeds aan de rijke kant staat. Morgen ff met co-meter kijken en hem rond de 2% zetten (benzine).
Overigens rijd het super, zelfs al laat je hem nog niet boven de 2500-3000 toeren komen. Kopel is nu al (na 100km) veel beter als van de (versleten) 3.5 en de benzinemeter lijkt een stuk langszamer te dalen.
Voor de techneuten een paar waardes :

Oliedruk koud (2000 rpm) = 40Psi
Oliedruk warm (2000 rpm) = ± 28-30 psi
Oliedruk stationair zit ergens rond de 22psi.

Thermostaat open : 83 graden.
Ventilator aan stand 1 : rad temp = 86 graden
Ventilator aan stand 2 : rad temp = 89 graden.
Ventilator uit = 76 graden.
Olietemperatuur zit continu rond de 70-75 graden.
Onsteking is ingesteld op 14 graden, en wordt als hij op benzine loopt boven de 1500 toeren door de versterker automatisch vertraagd naar 6 graden. Wel grappig, je hoort dat echt.

Morgen nog even twee waterslangen vervangen (de oude zweten een beetje op de nieuwe aansluitingen)
Blijkt in het dorp een importeur van siliconen raiatorslangen te zitten. Heb daar twee lengtes van een meter ghaald. dat spul is echt veel soepeler als de rubber slangen, in dit geval een groot voordeel, want beide "lekkages" zitten direct na een bocht (achterop de waterpomp....) En het wordt niet hard !
En nog even kijken naar de uitlijning van de PAS pomp. Hier vind ik een beetje rubber; maar dat is met een extra ring wel op te lossen.

RPI hoeft het oude blok ook niet terug te hebben, dus mocht er iemand een (compleet met carbs en inlaatspruitstuk !! ) revisieblok zoeken.... ;-)
Zal hem morgen ook ff op markt zetten.
Al met al ben ik best tevreden... ;-)

Gerrit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2010 22:12 door G-men (Gargamel).
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Gefeliciteerd!

En nu de video's en/of soundclips nog

Jurriaan, meteenhoopzegeltjesenairmilesmetzo'nV8opbenzine....
spycke

Bericht door spycke »

Gerrit,

Woon je in Nw Vennep? (vanwege de sili slang)

Gr Spycke
G-men (Gargamel)

IQ parts. Klopt helemaal.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/05/2010 19:25 door G-men (Gargamel).
G-men (Gargamel)

Zo, de laatse lootjes.....

Laatste 2 weken wat kleine lekkages verholpen, thermostaathuis lekte een beetje en om de een of andere reden de sensor van de temperatuurmeter. God mag weten waarom, want dat is nou net het enige onderdeel dat nooit los is geweest.

Vanmorgen bij de RDW wadinxveen langsgeweest om de 4.6 op kenteken te laten zetten.
Was er om 8 uur, om kwart over 8 aan de beurt en om kwart over negen weer buiten met een goedgekeurde wagen.
Kenteken wordt met 1-2 weken thuisgetuurd. Vriendelijke mensen trouwens.

Keurmeester maakte wel een opmerking over het toegenomen vermogen maar gezien de schijfremmen op de voorwielen zag de keurmeester geen echte problemen. Kreeg wel het advies om ook de trommels achter goed bij te houden, maar daar zitten net niewe schoenen en cilinders in.
Verder waren ze erg tevreden over de manier waarop het spul erin zat. Wagen werd nog even gewogen en er was byzondere aandacht voor het chassis en chassisnummer...... Keurmeester zei dat er nogal wat gerommeld werd met dit soort wagens.......
Bij gargamel was dat allemaal echter prima in orde, dus geen probleem.

Werd ook nog even gewezen op een lekkage aan de oliepomp..... moet zijn ontstaan tijdens de LRCH toerrit van afgelopen zondag. Pakking van het oliefilterhuis/timing cover lekte behoorlijk. Of gargamormel was beetje bang voor RDW. dat kan ook natuurlijk.
Vanmiddag spul maar ff losgehaald, blijken ze tijdens het spuiten van het timing cover ook de pasvlakken van het oliepomphuis meegespoten te hebben. Vervolgens pakking erop en pomp gemonteerd...
Olie kroop dus onder de verf door naar buiten, en dat gaat best hard. :-(
Back to work mr. Bean..... Pakking was 4 euro (Budget was gelukkig vlakbij) en weer een paar uur glibberwerk in Gouda.
Ook gelijk voor de tweede keer olie vervangen, eerste 1600 Mijl zit erop. Eerste gebruikcijfer is 1:4.5 op LPG; waarbij ik volgens mij wel wat harder rijd als met de 3.5..... ;-)

Maar kenteken is rond, toch wel fijn gevoel.

Gerrit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/06/2010 21:20 door G-men (Gargamel).
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Netjes Gerrit, goede keuze om het kenteken ook aan te passen. Heb je alles kloppend bij de auto weer. Ben zelf ook zo dat ik alles op het kenteken graag kloppend heb met de auto.

Jurriaan.
Plaats reactie