Vraag aan de Dicovery-rijders

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
harro

Vraag aan de Dicovery-rijders

Bericht door harro »

Hoihoi,

Ik ben momenteel een beetje aan het nadenken over een vervanger van mijn dagelijkse auto (de Series IIa 6-cilinder blijft natuurlijk gewoon hobby)
Mijn Peugeot 406 doet het momenteel nog best aardig, maar met ruim 11 jaar en 320.000km op de teller is de kans dat er binnenkort een keer een te dure reparatie aankomt natuurlijk reeel en dan is het dus exit voor het trouwe beestje. Puur rationeel zou ik dan gewoon weer een middenklasse diesel moeten kopen voor de 45.000 km die ik per jaar prive en naar de baas hobbel, en i.v.m. met de recente gezinsuitbreiding zou het dan bij voorkeur al een stationwagen moeten worden.

Maar het zou natuurlijk veel leuker zijn gelijk een andere droom uit te laten komen, een Land Rover voor dagelijks gebruik, het liefst een Discovery…
De argumenten hiervoor;

-Ik vind het naast de Defenders een van de mooiste recente Land Rovers (sorry alle Range-Rover en Freelander eigenaren!)
-Ik heb een betrouwbare auto nodig (ik heb al een belastingvrij hobby-project)
-Geschikt voor lange afstanden en voldoende ruimte (oa. voor alle zooi die je hebt als je met een kind op pad moet :-) )
-Het wordt geen terrein-beul of werk-paard

Als ik zo op markplaats rondkijk moet het mogelijk zijn voor ongeveer 7,500 euro een nog redelijke Disco te vinden terwijl je hetzelfde bedrag ook kwijt bent voor een 2e hands Volvo V70, Peugeot 407 of Ford Mondeo als stationwagon. Die wegen allemaal rond de 1500 kg dus daar is de Disco wel een stukje duurder en het brandstof-verbruik zal ook niet gunstiger zijn, maar dat is dus dat niet-rationele deel van de beslissing :-)

Het enige probleem is mijn beperkte kennis en ervaring met Disco’s, en zolang de Peugeot het nog gewoon doet is het dus misschien handig daar eerst eens aan te werken. Ik kan natuurlijk op marktplaats gaan zoeken en wat proefritjes maken, maar ik vindt het wat flauw om me als koper voor te doen terwijl ik me alleen wat wil orienteren, en daarnaast krijg ik dan alleen de verkooppraatjes te horen…

Dus vandaar hier de vraag, bij wie mag ik, in ruil voor een pak gevulde koeken, een keer komen kijken en luisteren? Ik woon in Bemmel bij Nijmegen en werk in Gorinchem, dus in die regio ben ik dagelijks te vinden. Uiteraard zijn alle adviezen, ervaringen en tips ook welkom.

Groet Harro
Harr0@hotmail.com

Voor zover ik nu kan zien kom ik uit bij de 300Tdi of TD5 als 3-deurs of 5 deurs (mits voorzien van achterbank, i.m.v. de toekomstig prikker die mee moet). Benzine of LPG is vanwege de km’s per jaar al niet meer interessant geloof ik.
Lucas van Lierop

Re: Vraag aan de Dicovery-rijders

Bericht door Lucas van Lierop »

Bij mij (Utrecht) mag je sowieso komen maar da's misschien te ver? Ik heb een 300Tdi Opzich heel tevreden over, maar kost ook wel gewoon geld. Als ik de mogelijkheid zou hebben zou ik de auto eerst aanpakken iig wbt roest en pas daarna in gaan rijden. Maarja ik had bij aankoop geen geld/tijd/ruimte/ervaring om dit te doen. Disco 2 heeft meer foefjes en comfort (kan ook kapot) en (soms) geen sperdif, maar schijnt beter gebouwd te zijn.

Groet
Lucas
Tata-D2

Bericht door Tata-D2 »

Harro,
Leuk van je te horen!
Ik woon vlak bij je. Arnhem. Stuur maar effe een PB met je 06-nummer. Ik bel je dan wanneer ik tijd heb. Ben erg druk momenteel en moet ook nog 'effe' 1 week naar Schotland met wat prikkers, o.a. Het monster in Loch ness zoeken.
Ik rijdt een Disco 2 Td5 7 seats 2003. Nieuwste koplampen. Nooit zo'n geweldige auto gehad. Kosten vallen best mee (als het je hobby is ;-) ), onderhoud is goed zelf te doen. En voor aparte dingen ga ik langs of vraag ik Aad Koene, die ook veel Disco's in onderhoud heeft. Google hem maar eens. Heb daar ook de aankoopkeuring laten doen.
Kleine originele onderdelen haal ik gewoon bij de Koning.
Tot ziens, Willem

Tata-D2
paul be

Bericht door paul be »

ik heb voor bijna geen geld een disco 1 gekocht uit 1994, dus 200 TDi.

Hij valt me enorm goed mee, fijne wagen om te rijden, verbruik 1 op 11.
Er zijn nog geen mankementen aan, ik bedoel alles werkt. (elektrische ramen en noem maar op). Wel zijn er roestpunten behandeld, dat is waarschijnlijk het belangrijkste waar je naar moet kijken: roest.

Ik twijfel nu welke ik ga houden, de defender of de discovery, want 1 moet er uit. maar das voor wat later.

succes

defender 110 300TDi
Eric&Betty Boop

Bericht door Eric&Betty Boop »

Dit is misschien niet wat je wil horen maar als je een betrouwbare auto naast je hobby 109 wil zou ik voor de Volvo V70 gaan.

Ik heb naast mijn laro's nog een Volvo 340 van '88 als daily hack.
Tot voor kort had ik ook nog een RRC van '88 (Porky,die nu plaats heeft gemaakt voor Betty) en als ik dan het verschil in staat zie(vooral qua roest) bij dezelfde leeftijd dan zijn we toch eigenlijk maar aan het tobben met die laro's.
De enigste kosten die ik aan die Volvo heb gehad in de 2 en nog wat jaar dat ik hem nu heb was voor nieuwe remblokken. Dat is bij de laro's wel anders.

Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik Porky toen vaker gebruikte als mijn dagelijkse vervoer dan de Volvo omdat hij zo lekker reed en die V8 roffel me iedere dag weer kippenvel bezorgde.
En van de winter met al die sneeuw hier in het noorden heeft de Volvo iets van 3 maanden stilgestaan en lachte ik iedereen uit met Porky.

Weet je wat! Volg je hart en koop een disco(neem dan wel een V8 want dat is zooooooo lekkerrrrrrr)

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('103037fd48bac743546a4045c6136736', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11980244, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('5ed819ab90923fe787667a6da22a5908', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11980244, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Als je het idee eenmaal in je bol hebt moet je het gewoon doen.

Ik heb het op puur emotionele redenen gewoon gedaan. Hij heet niet voor niets OLLI (One Live Life It)

Eerst had ik een 300tdi op de korrel. Geweldige bak maar het blijft een beetje een vrachtwagentje qua geluid.
Nu een D2 TD5. in een woord geweldig.

Net een nieuwe apk erop en het enige wat scheelde was een stuurkogeltje.
En in 1ste instantie een foute roetmeting.
Maar dat is eigenlijk niet zo gek.
De wagen komt zelden boven de 3000 toeren en dan roet je je pijp vol.
Jaag je hem dan tot aan zijn begrenzer dan puft in ene keer dat roet uit je pijp.
Je meet dus eigenlijk de vervuiling van je pijp. 9echt een hele domme meting maarja.
Even een flesje erin en een half tankie sportief rijden en af en toe tot aan de begrenzer en schoon is tie.
Eerst ruim 9 en nu nog geen half op de schaal van roet

En als het je hobby is is er nog steeds veel zelf te doen.

Suk6 JW uit Rotterdam
Marco lr SIII

Bericht door Marco lr SIII »

Hi ok ben hoefsmid en heb voor de hoby een s III 88 en een disco 300 tdi waar ik mee werk ik rij dagelijks van uit drenthe naar duitsland om daar paarden te beslaan mij bevalt het zeer goed de auto doet perfect zijn werk nooit elende.

Groetjes Marco
harro

Bericht door harro »

Ha Eric,

Ik heb ook jaren een Volvo gehad (440 met de oude 1700 motor op LPG, was een waardeloos ding zei men, altijd problemen... ik heb hem na 345000 probleemloze km ingeruild voor een vrijwaringsbewijs, zo heel slecht waren ze dus niet :-) )
Naast de Land Rovers vindt ik de V70 en Monedeo stw wel mooie auto's, ook al vallen die al in het wat hogere segment. De echt 'economische' gezinsauto's trekken me niet zo (daar staat hier bij kantoor al een parkeerplaats van vol)
Ik stond gisteren bij het verkeerslicht nog naast een Disco V8, geweldig geluid inderdaad, helaas zijn ze er maar weinig op LPG en rij ik teveel kilometers per jaar...
Gelukkig heb ik nog tijd van zoeken en keizen :-)
harro

Bericht door harro »

Ha Lucas, dank voor het aanbod. Ik begrijp dat bij de Tdi's toch regelmatig wat roest onstaat (laadvloer, wielkasten?) Da's alvast goed om te weten...

Harro
Marco 109

Bericht door Marco 109 »

Hoi Harro,

Er is voor een Land Rover hobbiist geen betere combi denkbaar dan een SIIa 109 6 cil. en een Disco

Wij hebben de absoluut niet rationele en economische beslissing genomen om een DII Td5 als gezinsauto te hebben, naast de 109 hobby-bob (die nu helaas even geschorst is ivm APK en geen tijd...) en de leasebak alleen zakelijk te rijden.

Voor het door jou genoemde bedrag kun je een hele goeie (en mooie) DII kopen. Als je goed zoekt en vergelijkt kun je er echt een probleemloze auto aan hebben.

Allerbelangrijkste is wel dat de auto goed onderhouden is. Er zijn er te koop die nooit onderhoud (of onderhoud bij een garage zonder verstand) hebben gehad, en daar kun je op leeglopen.

Wij hebben voor (veel) minder geld één gekocht uit 1999 7 zitplaatsen (al kun je over die laatste 2 twisten).
Die altijd van hobbiiisten was geweest, goed onderhoud (aantoonbaar) had gehad, en ruim 260.000 km heeft gereden.

Het ding rijdt als nieuw, heerlijk comfortabel, en komt ook nog erg leuk mee in het terrein (al kost je dat wel een voorbumper).
harro

Bericht door harro »

Hoihoi,

Da's ongeveer precies wat ik van plan ben, ik heb alleen geen leasebak :-)
Ik begrijp dat een handgeschakelde bak nog iets minder slijtage/storingsgevoelig is dan z'n automatische broertje? Ervaring mee?
Jan Willem

Ik heb er een R380 handbak onder liggen.

Na 340.000 km zijn de synchromeshjes van de 3de versnelling een beetje vermoeid.
Er zit een klein tikje in het opschakelen niets om me druk over te maken.

Een handbak is idd wat gemakkelijker. Ook in onderhoud. Zo is olie verversen gewoon zelf te doen door de stop er uit te trekken. Je hoeft geen rekening te houden met het ontluchten etc.

Ook als je eens de bergen ingaat met een hutje aan de kogel heb je iets meer powerrrr en een rustigere rijstijl.

Ik ben nog nooit zo heppie de peppie geweest als met de DII (ook 7zitter)
Het is geen full options exemplaar maar gewoon eentje met stoffen stoelen, geen dakluiken etc. De keuze voorwaarden waren toen airco en cruisecontrol.
Meer dan genoeg voor mij.
Full options is geld trouwens ook voor het potentiele storingslijstje. Wat erop zit kan kaduuk, lekken of storingen geven.

Wat wel problemen geeft is dat ik elke ochtend strijd moet leveren wie als eerste de sleutels heeft, ik (woon/werk) of vrouwlief, mijn dochter en mijn zoons (school, werk en fun)

JW
harro

Bericht door harro »

Dat zijn ook zo'n beetje mijn eisen... 'onze' eisen eigenlijk, ik geef niks om airco maar m'n vriendin ziet het als een voordeel tijdens de vakanties... cruise-control vind ik zelf een geweldige uitvinding...
Vanwege de Series 109 vind ik een beetje 'mechanisch' sleutelen niet erg, zolang het over bouten, moeren of olie gaat lukt het allemaal nog wel, maar zo tegen de tijd dat er storingcodes uitgelezen moeten worden haak ik meestal af :-)
Welke kant van R'dam zit je? Ik werk bij de baggeraar Van Oord en ben dus nog wel eens in Rotterdam...
Harro
Jan Willem

Zowel link als rechts

Ik werk vanuit Vlaardingen en woon in Oost. Op 1 kilometer van jouw HQ

Wat doe je bij Van Oord.

JW
harro

Bericht door harro »

Ik zit in het kantoor van Van Oord in Gorichem, momenteel als werkvoorbereider bij de afdeling Nederland. Heb een jaar voor de combinatie Van Oord - Boskalis op de Maasvlakte gewerkt en kom eigenlijk bij de afdeling Offshore vandaan (stenen storten op kabels en leidingen) I.v.m. de gezinsuitbreiding van 20 maart probeer ik de dus een beetje te voorkomen dat ik de hele wereld over gestuurd wordt :-)
Jan Willem

Leuk, Ik zit bij Imbema Cleton en doen zo af en toe ook wat met van Oord (o.a. Slangen en LE olie en vet).

Ikzelf mag me bezig houden met Persoonlijke Bescherming met name adembescherming en een hele nieuwe lijn inherent vlamvertragende kleding. (heb net een nieuwe offshore overall ontwikkeld)

Als je een keer wil rijden als je in R'dam ben moet je maar ff een berichtje doen.

JW

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/04/2010 13:51 door Jan Willem.
Tata-D2

Bericht door Tata-D2 »

Harro,
Met die roest valt het best mee. Je moet er wel op tijd bij zijn.
Heb de mijne binnen enkele maanden na aankoop laten dinitrollen bij van aalst in Alphen aan de rijn. Kost wel een paar cente maar blijft de komende vele jaren goed zitten.
Groet, Willem

Tata-D2.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Ik zou kiezen de Discovery 2 bouwjaaren 2003 + zonder ace (Active Cornering Enhancment) "anti roll systeem" maar wel met alle andere comfort voorziningen. ook zou ik de automaat vermijden het gezijk met die positie schakelaars is om wild van te worden.

dus gewoon Td5 handgeschakeld ( is nog zuiniger ook) met alle opties behalve de ACE

Service history is wel zo handig om te weten hoe deze is onderhouden hopelijk zijn sommige mankementen dan ook al verholpen.

Groetjes Andrew
harro

Bericht door harro »

Hoihoi,

Toevallig ben ik een paar maanden geleden bij v. Aalst langsgeweest met een collega die er zijn Citroën had laten behandelen... zag er wel goed uit.
Ik heb al een beetje zitten zoeken op het forum en ik begrijp dat er wel een paar vaste plekken zijn waar de roest het eerst tevoorschijn komt...
harro

Bericht door harro »

Hallo Andrew,

Dat is een goede suggestie, handgeschakeld had toch al m'n voorkeur (ik wil zelf nog wel iets te doen hebben tijdens het rijden)
Ik heb zitten zoeken op marktplaats en autotrack en er worden de meest uiteenlopende benamingen voor de verschillende uitvoeringen en luxe-pakketten gebruikt... is dat ACE standaard bij bepaalde uitvoeringen of kon je dat er gewoon altijd los bijbestellen?
Soms hoor ik verhalen over problemen met de luchtvering, maar het schijnt dat die balgen vrij eenvoudig te vervangen zijn...
En als er Airco en Cruise control opzit ben ik al meer dan tevreden :-)
Tata-D2

Bericht door Tata-D2 »

Harro,
Heb er net zo een. D2, Td5 2003 handgeschakeld, met 7 stoelen. Loopt 1:11 en in de zomer lange stukken wel eens 1:12,5! Gewoon groen dus, want met 7 stoelen is het nog net geen bus
Geen ace. Welke uitvoering zonder ace is, weet ik zo precies niet. Heb zelf een type S, maar met opties 7 seats en luchtvering. Stoffen bekleding. Wel airco, maar geen cruise control. Ace is typisch iets wat niet nodig is, en wat inderdaad storingen kan geven.
Die luchtvering is geen enkel probleem. Land Rover adviseert elke 7 jaar de luchtbalgen te vervangen. Doe het zelf om de 5 jaar. Luchtvering is geweldig met extra lading of met caravan. Ook in het terrein kun je de boel achter oppompen.
Als ik jouw was zou ik een Disco kopen rond de 100.000-150.000km, net ingelopen, met een goede history.
Verder zijn er nog wat zaken waar je op moet letten zoals lekke voorkoplampen (schroeven te vast aangedraaid bij vervangen lampjes) en of de auto wel goed spoort/bandenslijtage. Andere tips denk ik nog wel eens over na. Moet nou weer aan het werk ;-)
Groet, Willem

Tata-D2.
Plaats reactie