Ik ben momenteel een beetje aan het nadenken over een vervanger van mijn dagelijkse auto (de Series IIa 6-cilinder blijft natuurlijk gewoon hobby)
Mijn Peugeot 406 doet het momenteel nog best aardig, maar met ruim 11 jaar en 320.000km op de teller is de kans dat er binnenkort een keer een te dure reparatie aankomt natuurlijk reeel en dan is het dus exit voor het trouwe beestje. Puur rationeel zou ik dan gewoon weer een middenklasse diesel moeten kopen voor de 45.000 km die ik per jaar prive en naar de baas hobbel, en i.v.m. met de recente gezinsuitbreiding zou het dan bij voorkeur al een stationwagen moeten worden.
Maar het zou natuurlijk veel leuker zijn gelijk een andere droom uit te laten komen, een Land Rover voor dagelijks gebruik, het liefst een Discovery…
De argumenten hiervoor;
-Ik vind het naast de Defenders een van de mooiste recente Land Rovers (sorry alle Range-Rover en Freelander eigenaren!)
-Ik heb een betrouwbare auto nodig (ik heb al een belastingvrij hobby-project)
-Geschikt voor lange afstanden en voldoende ruimte (oa. voor alle zooi die je hebt als je met een kind op pad moet
-Het wordt geen terrein-beul of werk-paard
Als ik zo op markplaats rondkijk moet het mogelijk zijn voor ongeveer 7,500 euro een nog redelijke Disco te vinden terwijl je hetzelfde bedrag ook kwijt bent voor een 2e hands Volvo V70, Peugeot 407 of Ford Mondeo als stationwagon. Die wegen allemaal rond de 1500 kg dus daar is de Disco wel een stukje duurder en het brandstof-verbruik zal ook niet gunstiger zijn, maar dat is dus dat niet-rationele deel van de beslissing
Het enige probleem is mijn beperkte kennis en ervaring met Disco’s, en zolang de Peugeot het nog gewoon doet is het dus misschien handig daar eerst eens aan te werken. Ik kan natuurlijk op marktplaats gaan zoeken en wat proefritjes maken, maar ik vindt het wat flauw om me als koper voor te doen terwijl ik me alleen wat wil orienteren, en daarnaast krijg ik dan alleen de verkooppraatjes te horen…
Dus vandaar hier de vraag, bij wie mag ik, in ruil voor een pak gevulde koeken, een keer komen kijken en luisteren? Ik woon in Bemmel bij Nijmegen en werk in Gorinchem, dus in die regio ben ik dagelijks te vinden. Uiteraard zijn alle adviezen, ervaringen en tips ook welkom.
Groet Harro
Harr0@hotmail.com
Voor zover ik nu kan zien kom ik uit bij de 300Tdi of TD5 als 3-deurs of 5 deurs (mits voorzien van achterbank, i.m.v. de toekomstig prikker die mee moet). Benzine of LPG is vanwege de km’s per jaar al niet meer interessant geloof ik.