EGR

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dick

EGR

Bericht door Dick »

Ik heb een freelander td4 met 230000 km, nu lees ik in het onderhouds schema van Vis dat de EGR klep gedemonteerd wordt en gereinigd, nu heb ik een beetje zitten neuzen waar die klep zit....., wellicht kan ik het zelf even doen. Vraag waar zit dat ding eigenlijk en met wat maak je hem schoon. Ik woon in Hoorn
Jurjen

Re: EGR

Bericht door Jurjen »

Waar die zit bij een Freelander, maar het advies is: EGR verwijderen en afblinden (met plaatjes)
Waarom? zie bijvoorbeeld dit artikel [www.weetjewel.com] , wel VW, maar dat maakt niet uit.
Bij mijn Defender met 300TDI ging het verbruik op slag 10% omlaag!
Jurjen
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Had er laatst weer een hele discussie over met iemand van de anwb (ook land rover en vw fan) en die zei weer dat er veel indianen verhalen zijn en dat je een egr klep niet moet afdoppen maar moet fixen, volgens mij heb ik dat wel meer mensen horen vertellen bij een LRCH avond.
Ik weet zelf ook nog steeds niet helemaal wat waar is (mijne is momenteel ook afgesloten) maar ik vind het weetjewel artikel nou niet heel wetenschappelijk over komen...

Groet
Lucas
Oscar

Bericht door Oscar »

Dick,

Kan je heel simpel zelf doen, scheelt weer een uurtje op de factuur.
Op deze foto zie waar je moet zijn: [picasaweb.google.com]

Waar je naar kijkt is een td4 waarvan de voorste kunststof afdekplaat van de motor is verwijderd.
Hier zijn de egr en al het buizenwerk al verwijderd.

Op deze foto zie je waar de egr klep zat (aangesloten op de oranje pakking): [picasaweb.google.com]

En dit ga je aantreffen: [picasaweb.google.com]
Let er op dat wanneer je die prut weghaalt er zo min mogelijk in het kanaal valt. Wanneer alles ontdaan is van de roet/olie-prut kan het weer in elkaar.

Check direct alle luchtslangen als je ze toch in handen hebt. Wanneer er n.l. veel olie doorheen gaat worden de slangen slap en een beetje kleverig, als je dat voelt gelijk vervangen nu het toch open ligt. Wanneer je veel (een beetje mag) olie aantreft duidt dit op turbo slijtage.

Hier is ie weer schoon en gemonteerd: [picasaweb.google.com]

Op de egr klep zit een vacuum slangetje, die kan je gewoon loshalen en er een schroef o.i.d. indraaien (dan zuigt ie geen troep aan).
Het voordeel is dat je motor schonere lucht krijgt en dus lekkerder loopt. Wat overigens niet echt merkbaar is.
Het nadeel, volgens sommigen, is dat je motor bij koude start te koude lucht krijgt. In mijn ogen bestaat te koude lucht niet bij een td blok. Immers: Hoe kouder hoe meer vermogen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2010 15:05 door Oscar.
Dick

Bericht door Dick »

Jemig, jullie zijn geweldig. Ik eens snuffelen. Binnenkort ga ik naar de garage in De Goorn waar ik nu in de buurt woon, leken mij zeer geschikt en ga eens met ze praten.
Raymond

Bericht door Raymond »

EGR af doppen je gaat toch geen vervuilde uitlaat gassen nog een keer je motor in toeteren.
De EGR is een Milieu eis vanwege de NOX waarde.
Oscar

Bericht door Oscar »

De klep staat niet voor niets dicht bij volgas.
Da's om aan het max vermogen te kunnen komen.
Zegt genoeg..

Oscar

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Dick

Bericht door Dick »

Oscar, is er een bepaald middel hoe je een en ander EGR en de slangen goed kan schoonmaken. Hij is nogal vuil heb ik gezien. Ik heb hem gelijk dichtgemaakt omdat ik er toch een beetje tijd voor wil nemen en heb geen garage......... en van nature wat onhandig.
Oscar

Bericht door Oscar »

Dick,

Ik heb mijn vingers (zijn net weer schoon ) en een doek gebruikt, daarna alles nog 'ns met een doek met diesel afgenomen.

En ik heb het ook gewoon op straat gedaan, wat is er mis mee bij mooi weer?

Oscar

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

De EGR zorgt ervoor dat bij lagere vermogens de motor beter, dwz met een rustiger verbranding, loopt -- eigenlijk heb de de top-vermogens slecht soms en kort nodig, maar goed ook, anders stond je veel vaker bij de pomp.*
Bij lagere vermogens is het lucht-brandstof mengsel zo arm (aan brandstof) dat de verbranding erg heet (dus explosief) verloopt. De hitte maakt NOx, maar zorgt ook voor een hoge thermische belasting van de motor (paradoxaal genoeg, dus niet de hoge vermogens maar juist de lagere, kunnen voor extra belasting van de motor zorgen). Het bijmengen van een deel uitlaatlucht zorgt ervoor dat de verbranding net iets rustiger, dus aangepast aan de gevraagde vermogens, verloopt.

Verder: We rijden al een "immorele" auto, laat die EGR gewoon zitten, dan ben je daar tenminste weer goed bezig.

Marc
Dick

Bericht door Dick »

Bedankt oscar, ik had namelijk gehoord dat ze bij sommige garages een badje hebben met een soort spul wat doe roet volledig oplost, vandaar.
Plaats reactie