EGR
-
Dick
EGR
Ik heb een freelander td4 met 230000 km, nu lees ik in het onderhouds schema van Vis dat de EGR klep gedemonteerd wordt en gereinigd, nu heb ik een beetje zitten neuzen waar die klep zit....., wellicht kan ik het zelf even doen. Vraag waar zit dat ding eigenlijk en met wat maak je hem schoon. Ik woon in Hoorn
-
Lucas van Lierop
Re: EGR
Had er laatst weer een hele discussie over met iemand van de anwb (ook land rover en vw fan) en die zei weer dat er veel indianen verhalen zijn en dat je een egr klep niet moet afdoppen maar moet fixen, volgens mij heb ik dat wel meer mensen horen vertellen bij een LRCH avond.
Ik weet zelf ook nog steeds niet helemaal wat waar is (mijne is momenteel ook afgesloten) maar ik vind het weetjewel artikel nou niet heel wetenschappelijk over komen...
Groet
Lucas
Ik weet zelf ook nog steeds niet helemaal wat waar is (mijne is momenteel ook afgesloten) maar ik vind het weetjewel artikel nou niet heel wetenschappelijk over komen...
Groet
Lucas
-
Oscar
Re: EGR
Dick,
Kan je heel simpel zelf doen, scheelt weer een uurtje op de factuur.
Op deze foto zie waar je moet zijn: [picasaweb.google.com]
Waar je naar kijkt is een td4 waarvan de voorste kunststof afdekplaat van de motor is verwijderd.
Hier zijn de egr en al het buizenwerk al verwijderd.
Op deze foto zie je waar de egr klep zat (aangesloten op de oranje pakking): [picasaweb.google.com]
En dit ga je aantreffen: [picasaweb.google.com]
Let er op dat wanneer je die prut weghaalt er zo min mogelijk in het kanaal valt. Wanneer alles ontdaan is van de roet/olie-prut kan het weer in elkaar.
Check direct alle luchtslangen als je ze toch in handen hebt. Wanneer er n.l. veel olie doorheen gaat worden de slangen slap en een beetje kleverig, als je dat voelt gelijk vervangen nu het toch open ligt. Wanneer je veel (een beetje mag) olie aantreft duidt dit op turbo slijtage.
Hier is ie weer schoon en gemonteerd: [picasaweb.google.com]
Op de egr klep zit een vacuum slangetje, die kan je gewoon loshalen en er een schroef o.i.d. indraaien (dan zuigt ie geen troep aan).
Het voordeel is dat je motor schonere lucht krijgt en dus lekkerder loopt. Wat overigens niet echt merkbaar is.
Het nadeel, volgens sommigen, is dat je motor bij koude start te koude lucht krijgt. In mijn ogen bestaat te koude lucht niet bij een td blok. Immers: Hoe kouder hoe meer vermogen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2010 15:05 door Oscar.
Kan je heel simpel zelf doen, scheelt weer een uurtje op de factuur.
Op deze foto zie waar je moet zijn: [picasaweb.google.com]
Waar je naar kijkt is een td4 waarvan de voorste kunststof afdekplaat van de motor is verwijderd.
Hier zijn de egr en al het buizenwerk al verwijderd.
Op deze foto zie je waar de egr klep zat (aangesloten op de oranje pakking): [picasaweb.google.com]
En dit ga je aantreffen: [picasaweb.google.com]
Let er op dat wanneer je die prut weghaalt er zo min mogelijk in het kanaal valt. Wanneer alles ontdaan is van de roet/olie-prut kan het weer in elkaar.
Check direct alle luchtslangen als je ze toch in handen hebt. Wanneer er n.l. veel olie doorheen gaat worden de slangen slap en een beetje kleverig, als je dat voelt gelijk vervangen nu het toch open ligt. Wanneer je veel (een beetje mag) olie aantreft duidt dit op turbo slijtage.
Hier is ie weer schoon en gemonteerd: [picasaweb.google.com]
Op de egr klep zit een vacuum slangetje, die kan je gewoon loshalen en er een schroef o.i.d. indraaien (dan zuigt ie geen troep aan).
Het voordeel is dat je motor schonere lucht krijgt en dus lekkerder loopt. Wat overigens niet echt merkbaar is.
Het nadeel, volgens sommigen, is dat je motor bij koude start te koude lucht krijgt. In mijn ogen bestaat te koude lucht niet bij een td blok. Immers: Hoe kouder hoe meer vermogen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2010 15:05 door Oscar.
-
Oscar
Re: EGR
Dick,
Ik heb mijn vingers (zijn net weer schoon ) en een doek gebruikt, daarna alles nog 'ns met een doek met diesel afgenomen.
En ik heb het ook gewoon op straat gedaan, wat is er mis mee bij mooi weer?
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Ik heb mijn vingers (zijn net weer schoon ) en een doek gebruikt, daarna alles nog 'ns met een doek met diesel afgenomen.
En ik heb het ook gewoon op straat gedaan, wat is er mis mee bij mooi weer?
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
Marc-my-Words
Re: EGR
De EGR zorgt ervoor dat bij lagere vermogens de motor beter, dwz met een rustiger verbranding, loopt -- eigenlijk heb de de top-vermogens slecht soms en kort nodig, maar goed ook, anders stond je veel vaker bij de pomp.*
Bij lagere vermogens is het lucht-brandstof mengsel zo arm (aan brandstof) dat de verbranding erg heet (dus explosief) verloopt. De hitte maakt NOx, maar zorgt ook voor een hoge thermische belasting van de motor (paradoxaal genoeg, dus niet de hoge vermogens maar juist de lagere, kunnen voor extra belasting van de motor zorgen). Het bijmengen van een deel uitlaatlucht zorgt ervoor dat de verbranding net iets rustiger, dus aangepast aan de gevraagde vermogens, verloopt.
Verder: We rijden al een "immorele" auto, laat die EGR gewoon zitten, dan ben je daar tenminste weer goed bezig.
Marc
Bij lagere vermogens is het lucht-brandstof mengsel zo arm (aan brandstof) dat de verbranding erg heet (dus explosief) verloopt. De hitte maakt NOx, maar zorgt ook voor een hoge thermische belasting van de motor (paradoxaal genoeg, dus niet de hoge vermogens maar juist de lagere, kunnen voor extra belasting van de motor zorgen). Het bijmengen van een deel uitlaatlucht zorgt ervoor dat de verbranding net iets rustiger, dus aangepast aan de gevraagde vermogens, verloopt.
Verder: We rijden al een "immorele" auto, laat die EGR gewoon zitten, dan ben je daar tenminste weer goed bezig.
Marc