oliedruk automaat

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maarten van Lenthe

oliedruk automaat

Bericht door Maarten van Lenthe »

In verband met een te kiezen oliekoeler voor de automaat ben ik op zoek naar de oliedruk van de automaat. Wie weet hier iets over?

Gr. Maarten
paul

Re: oliedruk automaat

Bericht door paul »

Hoi Maarten,
Boon revisietechniek in Alphen (aan de maas).
Weet heel veel. En rijdt in een D2.
Paul
RoLandrover

Re: oliedruk automaat

Bericht door RoLandrover »

Bij stationair moet dat voor de 4HP22 ,100psi zijn en bij bij 2000 toeren 150psi (dat is ongeveer 10 bar), maar dan hebben we het over de interne druk,.. of dat voor het koelcircuit zo hoog is vraag ik me af. Wat ik wel weet is dat als er een slang losschiet, de automaat heeel snel 10 liter ATF weg heeft gepompt.

Wat ik trouwens wel ergens heb gelezen is dat de ZF4hp22 (ik weet niet welke automaat je hebt) erg gevoelig is voor veranderingen in het koel-circuit. Te veel of te weinig weerstand zou de werking van de bak beinvloeden en gezien hoe de automaat werkt geloof ik dat graag.

Mijn slangen zijn deels hogedrukoliebestendigegewapendeluchtslang , die gewoon met slangenklemmen vast zit. werkt prima! (als je ze maar goed aandraait )

Ik heb nog wel een LR koeler van ik denk een ZF4HP24 liggen,..

Foto-OUF8ONRX.jpg --> mod_embed_images_loadimage('96de4ddaa0c6a1de9955b09abcf0e3fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-OUF8ONRX.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-OUF8ONRX.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-OUF8ONRX.jpg', '', 10187537, 600, 600, 'Loading image ...', false);

misschien iets voor jou?

grtn

RoLandRover
Maarten van Lenthe

Re: oliedruk automaat

Bericht door Maarten van Lenthe »

Tja, bij mij hebben dit jaar ook het hele jaar de flexibele leidingen over de normale leidingen heengeschoven gezeten en met twee slangklemmen vastgezeten en hij is pas één keer losgeschoten. De vraag is of dat door de druk ontstaan is dus gevoelsmatig denk ik dat er niet veel druk op het koelcircuit staat. Ik heb er nu een oliekoeler opzitten met geforceerde koeling alleen die heeft lang niet genoeg capaciteit. Aangezien ik straks een radiateur over heb met een enorme electrische fan erachter dacht ik die als oliekoeler voor de automaat te gaan gebruiken....alleen die dingen kunnen niet veel meer dan 2 bar hebben.....het zal dus wel proefondervindelijk vaststellen worden....

Gr. Maarten
RoLandrover

Re: oliedruk automaat

Bericht door RoLandrover »

ik denk,

maar dat ben ik, dat er meer druk op staat,..


gisteren bij mij de voor de 2e keer de slang losgeschoten, nu de andere kant

met 130 op de snelweg,...het was flink mistig,...maar toen er achter mij veel meer 'mist' was dan voor mij,......
......... ik was ook net aan het inhalen,..die auto heeft toen ik naar de vluchtstrook reed de volle laag gehad helaas

voordeel voor mij is,.. dat de auto nu niet snel meer roest aan de onder en achterkant

Ik heb nu het uiteinde van de pijpjes iets op getrompt, en een net te kleine slang warm gemaakt opgerekt
en daar een flink eind overheen gewurgd. 2 stevige klemmen per kant erop en dat moet maar gaan werken

morgen ochtend de slang er weer onder,..10 liter ATF tanken en hopen dat de bak het heeft overleeft.....

we'll see,.......ik word arm aan ATF olie kopen zo

grtn

RoLandRover
Bram109

Re: oliedruk automaat

Bericht door Bram109 »

Druktest
2000 opm 10 ± 0,3 bar, 150 ± 5 lbf/in2.
Stationair toerental - druk 6,9 ± 0,3 bar, 100 ± 5 lbf/in2 bij 665 tot 735 opm.

Maar of deze druk ook over de olie koeler staat weet ik niet, dit is de druk welke de pomp levert.

Bovenstaande gegevens zijn van een ZF 4 HP 22.

Bram.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2009 06:17 door Bram109.
Bart van Dessel

Re: oliedruk automaat

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Maarten,

de RRC heeft vanaf 1990 2 oliekoelers voor de automaat, eentje apart achter de grill en eentje in de radiateur. Voor jouw wat zwaardere werk zou ik kijken voor een grotere losse oliekoeler, misschien met een thermostaat ertussen. Tuning bedrijven die auto's voor de rally klaarmaken die kunnen je perfect hierin helpen. De druk in het koelsysteem is niet zo heel hoog, ik heb vaak automaat-slangen provisorisch gerepareerd met gewone slangklemmen en die hebben het nog heel lang gehouden. Ik heb verschillende losse oliekoelers liggen maar je zit niet effe om de hoek bij mij.

gr, Bart
Plaats reactie