geluids isolatie ?
geluids isolatie ?
ik wil wat aan geluids isolatie doen in mijn serie 3.
om dat ik nog aan het schutbord moet lassen wil ik vast beginnen met de bodem in de truckab cabine.
wat is een goede isolatie ? en hoe dik moet die dan zijn.
om dat ik nog aan het schutbord moet lassen wil ik vast beginnen met de bodem in de truckab cabine.
wat is een goede isolatie ? en hoe dik moet die dan zijn.
- Wim Janssen
- Berichten: 303
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: geluids isolatie ?
Ik heb deze https://www.rubbermagazijn.nl/rubber-on ... 27442.html als matten overal (Stawag) op de vloer liggen. Zeer slijtvast en lekker dik. Matten zijn mooi pas gesneden zo hoog mogelijk in de voetenbakken. Ze liggen gewoon los en zijn dus gemakkelijk te verwijderen om schoon te maken en dat kan gewoon met de hogedrukspuit.
In de deuren kun je antidreunmatten plakken. Deze bijv. https://www.amazon.nl/isolatiemat-gelui ... 130&sr=8-8
Onder de motorkap plak ik deze https://www.hornbach.nl/p/maclean-gelui ... 2/4111083/ altijd. Haalt de scherpe randen van het geluid.
In de deuren kun je antidreunmatten plakken. Deze bijv. https://www.amazon.nl/isolatiemat-gelui ... 130&sr=8-8
Onder de motorkap plak ik deze https://www.hornbach.nl/p/maclean-gelui ... 2/4111083/ altijd. Haalt de scherpe randen van het geluid.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- Erik Peters
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: geluids isolatie ?
Geluidsisolatie heb ik ook wel geplakt o.a. van dat gegolfde 'schuimrubber' onder de motorkap. Jammer dat dat spul na verloop van tijd 'uit elkaar valt'/verkruimelt.
En ik zou isolatieplaten gebruiken die olie bestendig zijn en een dichte celstructuur hebben (bijvoorbeeld neopreen), zodat ze geen vocht kunnen opnemen.
Groet,
Erik.
En ik zou isolatieplaten gebruiken die olie bestendig zijn en een dichte celstructuur hebben (bijvoorbeeld neopreen), zodat ze geen vocht kunnen opnemen.
Groet,
Erik.
- Wim Janssen
- Berichten: 303
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: geluids isolatie ?
Dat spul van Hornbach dat ik noemde en ook bij andere bouwmarkten te koop is, zit bij mij al 11 jaar onder de motorkap met intensief gebruik en ik zie nog niets van verkruimeling. Inmiddels 180.000 km.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- Erik Peters
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: geluids isolatie ?
Dat valt dan mee. Komt waarschijnlijk nog. Ik ben net verhuisd en wat restanten van dat geluidsisolatieschuim kon ik weggooien/opzuigen.
En dat had nog geen kilometer gereden, maar was wel ouder dan 11 jaar.......
Groet,
Erik.
En dat had nog geen kilometer gereden, maar was wel ouder dan 11 jaar.......
Groet,
Erik.
-
- Berichten: 2031
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: geluids isolatie ?
Vergeet niet dat ieder klein gaatje tussen buiten en binnen, en (nog erger) tussen motor en binnen, als een soort luidsprekertje gaat werken.trix schreef: za 07 jun 2025, 16:57 ik wil wat aan geluids isolatie doen in mijn serie 3.
om dat ik nog aan het schutbord moet lassen wil ik vast beginnen met de bodem in de truckab cabine.
wat is een goede isolatie ? en hoe dik moet die dan zijn.
Bij een in principe redelijk goed geïsoleerd schutbord zoals in een latere Defender merk je dat het opsporen van die kleine geluidslekken heel belangrijk is.
Re: geluids isolatie ?
zijn die geisoleerd aan de motorzijde ?
Re: geluids isolatie ?
Bij het vervangen van het schutbord (def 110 300tdi) heb ik beide kanten helemaal in de antidreun gezet, het verschil met ervoor is zeer fors. Waarbij ik niet zeg dat je alleen maar voor antidreun moet kiezen, maar toen ik de auto kocht lag er een groot pak van dat spul in de auto bij het ophalen omdat de eigenaar het toch niet meer nodig had. De bodem van mijn truckcab staat er ook in. Voor het dakje heb ik bekleding voor tractoren genomen, dat kon ik hier bij de plaatselijke dealer zo van de rol kopen.
Re: geluids isolatie ?
die anti dreun platen zijn toch eigenlijk alleen om te voorkomen dat de plaat gaat trillen ?
als die erop zitten, kan je daar dan nog over heen van die dikke platen op plakken, voor de geluids absorptie?
als die erop zitten, kan je daar dan nog over heen van die dikke platen op plakken, voor de geluids absorptie?
-
- Berichten: 2031
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: geluids isolatie ?
Anti-dreun (=anti-trillen) is om te beginnen genoeg.
Daarna helpt een rubber mat al heel aardig.
Ik heb op de door Solihull geleverde rubbermatten nog een zware Genemuider mat, een mat die meen ik Matros heette, een redelijk hoog gelusde kunstvezel in een rib-patroon met een zware rubber dragerlaag. Dat doet echt genoeg qua demping en geluidsabsorptie — als het niet trilt of rammelt geeft het geen geluid, het diffuse mat-oppervlak doet de rest.
De Genemuider-mat blijkt overigens heel duurzaam, zelfs onder de hielen van de chauffeur is ie na 25 jaar nog niet doorgesleten.
Wat dan wel weer heel belangrijk is is het ontdreunen/isoleren van de seat-base, de tunnel en de vloerdelen.
Bij mijn Defender had men in Solihull de vloer, tunnel en seatbase al ingepakt.
De laadbak was bij mij evenwel een kale klankkast ... bij een truck-cab heb je dan alleen de achterwand en het dak.
Het dak is denkelijk meer iets van de hogere tonen, daar helpt een lichte ontdreuning en een dun zacht tapijtje al genoeg.
En dus alle gaatjes waarlangs geluid van buiten (incl het motor-compartiment) naar binnen kan komen.
Ieder gaatje werkt als een "luidsprekertje".
Daarna helpt een rubber mat al heel aardig.
Ik heb op de door Solihull geleverde rubbermatten nog een zware Genemuider mat, een mat die meen ik Matros heette, een redelijk hoog gelusde kunstvezel in een rib-patroon met een zware rubber dragerlaag. Dat doet echt genoeg qua demping en geluidsabsorptie — als het niet trilt of rammelt geeft het geen geluid, het diffuse mat-oppervlak doet de rest.
De Genemuider-mat blijkt overigens heel duurzaam, zelfs onder de hielen van de chauffeur is ie na 25 jaar nog niet doorgesleten.
Wat dan wel weer heel belangrijk is is het ontdreunen/isoleren van de seat-base, de tunnel en de vloerdelen.
Bij mijn Defender had men in Solihull de vloer, tunnel en seatbase al ingepakt.
De laadbak was bij mij evenwel een kale klankkast ... bij een truck-cab heb je dan alleen de achterwand en het dak.
Het dak is denkelijk meer iets van de hogere tonen, daar helpt een lichte ontdreuning en een dun zacht tapijtje al genoeg.
En dus alle gaatjes waarlangs geluid van buiten (incl het motor-compartiment) naar binnen kan komen.
Ieder gaatje werkt als een "luidsprekertje".