tips
Re: tips
Het is best mogelijk dat er een klein scheurtje in de verdelerkap zit, vaak te zien door een klein zwart spoortje aan de binnenzijde van de verdelerkap. Als je een zwarte Lucas verdelerkap hebt is het bijna niet te zien. Natuurlijk kunnen de bougiekabels ook aan vervanging toe zijn, maar dan start hij meestal nog wel (het is toch een V8?).
Als het een V8 is met contactpunten is het ook zinvol om te meten of de bobine tijdens het tornen met de startmotor voldoende spanning krijgt. De voorschakelweerstand geeft de bobine tijdens het rijden een spanning van 6 volt en bij het starten wordt de bobine rechtstreeks gevoed met 12 volt. Bij het starten hoor je dan rond de 9 volt te meten op de + aansluiting van de bobine.
Dennis B.
Als het een V8 is met contactpunten is het ook zinvol om te meten of de bobine tijdens het tornen met de startmotor voldoende spanning krijgt. De voorschakelweerstand geeft de bobine tijdens het rijden een spanning van 6 volt en bij het starten wordt de bobine rechtstreeks gevoed met 12 volt. Bij het starten hoor je dan rond de 9 volt te meten op de + aansluiting van de bobine.
Dennis B.
Re: tips
Is ook een idee.....Heb inderdaad een 3,5 V8. De verdelerkap en kabels zien er op het blote oog nog ok uit. Ze zijn ongeveer 2,5 jaar oud. De bobine moet ik zo gaan doormeten maar die is net een jaartje oud. Bij goed weer zijn er ook totaal geen problemen.....als een zonnetje
Ga weer verder prutsen
tnx
Robbie
Ga weer verder prutsen
tnx
Robbie
Re: tips
Het gaat niet zozeer over de bobine, maar met name of de bobine ook bij het starten de volle spanning krijgt. Bij de voorschakelweerstand zie je dat er aan een kant 2 draden op zitten, de ene draad gaat naar de + van de bobine en de andere komt vanaf een contact van de startmotor. Tijdens normaal rijden wordt de bobine gevoed via de voorschakelweerstand, maar tijdens het starten wordt deze in feite overbrugd omdat de 12volt achter de weerstand langs rechtstreeks naar de bobine gevoerd wordt.
Als het erg (tropisch, zoals bij jou) vochtig is raak je altijd een stukje vonkenergie kwijt, als die overbrugging tijdens het starten dan ook niet werkt, houdt je bijna niets meer over bij de bougies. Als het droog is heb je hier geen last van, behalve als het erg koud wordt (daar heb jij geen last van heb ik begrepen).
Dus even op de + van de bougie meten. Als je het contact aanzet meet je ongeveer 6 volt op de + aansluiting van de bobine, als de startmotor bedient wordt hoor je hier ongeveer 8 volt te meten.
Dennis B.
Als het erg (tropisch, zoals bij jou) vochtig is raak je altijd een stukje vonkenergie kwijt, als die overbrugging tijdens het starten dan ook niet werkt, houdt je bijna niets meer over bij de bougies. Als het droog is heb je hier geen last van, behalve als het erg koud wordt (daar heb jij geen last van heb ik begrepen).
Dus even op de + van de bougie meten. Als je het contact aanzet meet je ongeveer 6 volt op de + aansluiting van de bobine, als de startmotor bedient wordt hoor je hier ongeveer 8 volt te meten.
Dennis B.