tips

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robbie

tips

Bericht door Robbie »

Na een dag regen wil de auto niet meer starten.Dit probleem komt vaak terug. Waarschijnlijk onsteking vochtig. Hebben jullie tips (behalve toedekken en overdekt zetten)? Ik word er zo langzamerhand een beetje simpel van........

gr,
Robbie
Dennis101

Re: tips

Bericht door Dennis101 »

Het is best mogelijk dat er een klein scheurtje in de verdelerkap zit, vaak te zien door een klein zwart spoortje aan de binnenzijde van de verdelerkap. Als je een zwarte Lucas verdelerkap hebt is het bijna niet te zien. Natuurlijk kunnen de bougiekabels ook aan vervanging toe zijn, maar dan start hij meestal nog wel (het is toch een V8?).
Als het een V8 is met contactpunten is het ook zinvol om te meten of de bobine tijdens het tornen met de startmotor voldoende spanning krijgt. De voorschakelweerstand geeft de bobine tijdens het rijden een spanning van 6 volt en bij het starten wordt de bobine rechtstreeks gevoed met 12 volt. Bij het starten hoor je dan rond de 9 volt te meten op de + aansluiting van de bobine.

Dennis B.
Dennis Stegeman

Bericht door Dennis Stegeman »

Ik spuit alles in met siliconenspray!!!
Robbie

Bericht door Robbie »

Is ook een idee.....Heb inderdaad een 3,5 V8. De verdelerkap en kabels zien er op het blote oog nog ok uit. Ze zijn ongeveer 2,5 jaar oud. De bobine moet ik zo gaan doormeten maar die is net een jaartje oud. Bij goed weer zijn er ook totaal geen problemen.....als een zonnetje

Ga weer verder prutsen

tnx

Robbie
Ard

Bericht door Ard »

Koop eens een paar goeie bougies. Electronische ontsteking doet het ook goed.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het gaat niet zozeer over de bobine, maar met name of de bobine ook bij het starten de volle spanning krijgt. Bij de voorschakelweerstand zie je dat er aan een kant 2 draden op zitten, de ene draad gaat naar de + van de bobine en de andere komt vanaf een contact van de startmotor. Tijdens normaal rijden wordt de bobine gevoed via de voorschakelweerstand, maar tijdens het starten wordt deze in feite overbrugd omdat de 12volt achter de weerstand langs rechtstreeks naar de bobine gevoerd wordt.
Als het erg (tropisch, zoals bij jou) vochtig is raak je altijd een stukje vonkenergie kwijt, als die overbrugging tijdens het starten dan ook niet werkt, houdt je bijna niets meer over bij de bougies. Als het droog is heb je hier geen last van, behalve als het erg koud wordt (daar heb jij geen last van heb ik begrepen).
Dus even op de + van de bougie meten. Als je het contact aanzet meet je ongeveer 6 volt op de + aansluiting van de bobine, als de startmotor bedient wordt hoor je hier ongeveer 8 volt te meten.

Dennis B.
jo "general"

Bericht door jo "general" »

Lekstroom kun je ook in het donker kontroleren, motorkap open op een plaats waar geen licht is motor laten lopen en dan kun je de lekstroom zien (vonken)

jo
Robbie

Bericht door Robbie »

Bedankt voor je uitleg! Morgen gaan we weer aan de slag.....

Robbie
Plaats reactie