EP90
Re: EP90
En wat zijn de gevolgen van EP90 in je motor dan?
Vorig jaar ontdekte ik een keer dat ik per ongeluk ('s ochtends vroeg met mijn brakke hoofd na de avond ervoor een stevig feestje gehad te hebben) vanuit de verkeerde fles een beetje olie in mijn motor stond bij te vullen...
Ramon
109" V8 "Tigger"
Vorig jaar ontdekte ik een keer dat ik per ongeluk ('s ochtends vroeg met mijn brakke hoofd na de avond ervoor een stevig feestje gehad te hebben) vanuit de verkeerde fles een beetje olie in mijn motor stond bij te vullen...
Ramon
109" V8 "Tigger"
Re: EP90
Ramon,
dit zal geen gevolgen hebben.
zowiezo gaat het hier om een kleinere hoeveelheid die snel door de andere olie verdund wordt.
In de winter zou het volledig vervangen van de motorolie door EP90 tot enige problemen kunnen leiden daar dit nogal dik wordt door de kou en daardoor de smering trager verloopt en in een ernstig geval tot schade aan de oliepomp zal leiden omdat de druk te hoog oploopt.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
dit zal geen gevolgen hebben.
zowiezo gaat het hier om een kleinere hoeveelheid die snel door de andere olie verdund wordt.
In de winter zou het volledig vervangen van de motorolie door EP90 tot enige problemen kunnen leiden daar dit nogal dik wordt door de kou en daardoor de smering trager verloopt en in een ernstig geval tot schade aan de oliepomp zal leiden omdat de druk te hoog oploopt.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: EP90
In cardanolie met "EP" eigenschappen (ep=extreme pressure)
is fosfor en zwavel toegevoegd om "pitting" tegen te gaan.pitting betekend dat tandwielen letterlijk aan elkaar kunnen lassen door extreme punt/glijbelastingen onderling en dan vervolgens materiaal mee trekt als ze verder draaien en er zo dus putjes op de tandvlakken ontstaan.we praten dan wel over extreme belastingen.
goed maar om dus terug te komen op dat zwavel en fosfor....
deze ingredienten hebben een eigenschap dat het babbit of wel witmetaal in lagerschalen van motoren op gaat lossen op den duur en er zo dus flinke schade kan ontstaan aan krukas,krukaslagers en drijfstanglagers en je oliedruk op den duur dus slecht wordt.
bovendien is het veel te dik en dat vormt sowieso al een smeringsprobleem en je oliepomp vind het inderdaad niet echt leuk.
dus als je er echt te veel van dit goedje in hebt gegoten lijkt het me verstanding om de olie te gaan verversen....
groet, tom
is fosfor en zwavel toegevoegd om "pitting" tegen te gaan.pitting betekend dat tandwielen letterlijk aan elkaar kunnen lassen door extreme punt/glijbelastingen onderling en dan vervolgens materiaal mee trekt als ze verder draaien en er zo dus putjes op de tandvlakken ontstaan.we praten dan wel over extreme belastingen.
goed maar om dus terug te komen op dat zwavel en fosfor....
deze ingredienten hebben een eigenschap dat het babbit of wel witmetaal in lagerschalen van motoren op gaat lossen op den duur en er zo dus flinke schade kan ontstaan aan krukas,krukaslagers en drijfstanglagers en je oliedruk op den duur dus slecht wordt.
bovendien is het veel te dik en dat vormt sowieso al een smeringsprobleem en je oliepomp vind het inderdaad niet echt leuk.
dus als je er echt te veel van dit goedje in hebt gegoten lijkt het me verstanding om de olie te gaan verversen....
groet, tom