EP90

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan W

EP90

Bericht door Jan W »

Just checking

5 Liter EP90 voor 13,76 is wel okay hé

Dit moet toch in de versnellingsbak van een SIII, ik had het nl wel zo gevonden toen ik een zoeker deed
Maxi

Re: EP90

Bericht door Maxi »

Moet je niet werken????
Martin Merts

Re: EP90

Bericht door Martin Merts »

volgens mij wel, ik heb er wel eens meer voor betaald.
Ach en iemand anders zal het vast wel goedkoper kunnen krijgen, maar dan moet je naar limboland of zo.

Martin Merts
LR S2a 88" 1965 'Pumba'
Jan W

Re: EP90

Bericht door Jan W »

Puh

Zit net aan een bakkie thee

Doe poep

JW
Jan W

Re: EP90

Bericht door Jan W »


Moet ik een blauwe helm gaan kopen en UNHCR op mijn wagen kalken

JW
Wim Janssen

Re: EP90

Bericht door Wim Janssen »

Er zijn in Limburg ook nog mensen die wel normale prijzen betalen. De Euro is hier trouwens ook al als wettig betaalmiddel geaccepteerd.

groeten
Wim Janssen (die trouwens wel steeds naar goedkope oplossingen zoekt)
Koen Geerts

Re: EP90

Bericht door Koen Geerts »

Hoi,

Is het mogelijk om MTF94( zit in de versnellingsbak van een defender) in een serie III als versnellingsbakolie te gebruiken?

alvast bedankt,

Koen Geerts
Dennis101

Re: EP90

Bericht door Dennis101 »

Nee.
ATF-achtigen mogen niet in een series transmissie.

Dennis B.
Dave

Re: EP90

Bericht door Dave »

Zijn deze oliën zeer gevaarlijk voor de transmissie dan? Of gaat de bak er alleen van lekken.

Groeten,

Dave Frencken
Aad Koene

Re: EP90

Bericht door Aad Koene »

Hij draait er van in de soep.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Tom MWL

Re: EP90

Bericht door Tom MWL »

dat zegt genoeg lijkt me... ;-)

Aad Koene schreef:

> Hij draait er van in de soep.
>
> Aad Koene,
> LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
> LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Ramon

Re: EP90

Bericht door Ramon »

En wat zijn de gevolgen van EP90 in je motor dan?
Vorig jaar ontdekte ik een keer dat ik per ongeluk ('s ochtends vroeg met mijn brakke hoofd na de avond ervoor een stevig feestje gehad te hebben) vanuit de verkeerde fles een beetje olie in mijn motor stond bij te vullen...

Ramon
109" V8 "Tigger"
Aad Koene

Re: EP90

Bericht door Aad Koene »

Ramon,

dit zal geen gevolgen hebben.
zowiezo gaat het hier om een kleinere hoeveelheid die snel door de andere olie verdund wordt.
In de winter zou het volledig vervangen van de motorolie door EP90 tot enige problemen kunnen leiden daar dit nogal dik wordt door de kou en daardoor de smering trager verloopt en in een ernstig geval tot schade aan de oliepomp zal leiden omdat de druk te hoog oploopt.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Tom MWL

Re: EP90

Bericht door Tom MWL »

In cardanolie met "EP" eigenschappen (ep=extreme pressure)
is fosfor en zwavel toegevoegd om "pitting" tegen te gaan.pitting betekend dat tandwielen letterlijk aan elkaar kunnen lassen door extreme punt/glijbelastingen onderling en dan vervolgens materiaal mee trekt als ze verder draaien en er zo dus putjes op de tandvlakken ontstaan.we praten dan wel over extreme belastingen.
goed maar om dus terug te komen op dat zwavel en fosfor....
deze ingredienten hebben een eigenschap dat het babbit of wel witmetaal in lagerschalen van motoren op gaat lossen op den duur en er zo dus flinke schade kan ontstaan aan krukas,krukaslagers en drijfstanglagers en je oliedruk op den duur dus slecht wordt.
bovendien is het veel te dik en dat vormt sowieso al een smeringsprobleem en je oliepomp vind het inderdaad niet echt leuk.
dus als je er echt te veel van dit goedje in hebt gegoten lijkt het me verstanding om de olie te gaan verversen....

groet, tom
Ramon

Re: EP90

Bericht door Ramon »

Thanx,

het ging inderdaad maar om een kleine hoeveelheid (kwart liter ofzo). Daarnaast ververs ik alle olien e.d. netjes op de onderhoudsintervallen, dus die olie is er al twee beurten geleden uit gegaan.

Ramon
Plaats reactie