Massa
Re: Massa
Ron, het zal wel niet maar stel je voor dat ´ie dat doet, slaap jij dan nog lekker?
Marcel, het antwoord is: ja, RVS geleidt ook. Je kunt daar best een RVS bout voor gebruiken. Het is trouwens wel verstandig om de aardkabel of aardlip of wat het ook maar is, rechtstreeks aan het chassis te verbinden, zodat het contact niet via de bout hoeft te lopen.
groet,
Roald
´76 RRClassic
Marcel, het antwoord is: ja, RVS geleidt ook. Je kunt daar best een RVS bout voor gebruiken. Het is trouwens wel verstandig om de aardkabel of aardlip of wat het ook maar is, rechtstreeks aan het chassis te verbinden, zodat het contact niet via de bout hoeft te lopen.
groet,
Roald
´76 RRClassic
Re: Massa
Marcel,
Voor de massakabel is het beter om een gegalvaniseerde bout en moer te grbruiken. De electrische geleiding van RVS 316 is ongeveer 7,5x lager dan van staal. Zink geleid ongeveer 1,8x beter als staal.
Voor de liefhebbers: Als koper op 100% wordt gesteld, heeft zink een geleidbaarheid van 27,7%, aluminium (Al 99) 61%, Staal (ongelegeerd)15,47%, en RVS (316) 2,33%. Voor de duurzaamheid van de electrische verbinding zijn (geel) gepassiveerde bouten, en moeren het beste.
Dennis B.
Voor de massakabel is het beter om een gegalvaniseerde bout en moer te grbruiken. De electrische geleiding van RVS 316 is ongeveer 7,5x lager dan van staal. Zink geleid ongeveer 1,8x beter als staal.
Voor de liefhebbers: Als koper op 100% wordt gesteld, heeft zink een geleidbaarheid van 27,7%, aluminium (Al 99) 61%, Staal (ongelegeerd)15,47%, en RVS (316) 2,33%. Voor de duurzaamheid van de electrische verbinding zijn (geel) gepassiveerde bouten, en moeren het beste.
Dennis B.
Re: Massa
Geachte Deskundigen,
Ik gebruik al bijna 19 !!!!! jaar r.v.s bout en moer verbindingen aan mijn LR-110 en het werkt fantastisch!!, geen enkel probleem.
Koper en messing zijn afteraden.
Ik hoop dat hiermee de onzin verhalen uit de wereld zijn.
Met de vriendelijke groeten.
Pan 110 & RR.
Ik gebruik al bijna 19 !!!!! jaar r.v.s bout en moer verbindingen aan mijn LR-110 en het werkt fantastisch!!, geen enkel probleem.
Koper en messing zijn afteraden.
Ik hoop dat hiermee de onzin verhalen uit de wereld zijn.
Met de vriendelijke groeten.
Pan 110 & RR.
Re: Massa
Draai maar eens een RVS bout in een getapt gat in een stuk aluminium...
Als er galvanisch contact is begint de ellende...
I say no more....
Martin
Kijk hier ook even: [www.econ.kuleuven.ac.be]
of hier: [www.geocities.com]
En leer de galvanische reeks even uit je hoofd dan weet je wat je wel en niet kan toepassen.
Wat is corrosie?
Dit is geen gemakkelijke vraag, je hebt vele soorten voor ons zijn 4 vormen van wezenlijk belang:
Galvanische corrosie (Het verhaal gaat eigenlijk over schepen, het gaat om het idee).
Deze vorm van corrosie ontstaat als twee verschillende soorten metaal in een stroom geleidende (waterige) omgeving bij elkaar in de buurt komen. Hierop is de galvanische reeks gebaseerd, waarbij de "edele" metalen de onedele aantasten. Koolstof (grafiet) is het meest edel, magnesium het minst. Koper, zilver, goud, platina en bijvoorbeeld lood zijn edeler dan ijzer en ijzer is weer edeler dan zink, aluminium en magnesium. Zo tasten bijvoorbeeld koper en titanium ijzer aan en beschermt zink, aluminium en magnesium juist het ijzer. Hierop is de werking van anoden gebaseerd. Daarom worden ze ook wel offerblokken genoemd. Dit heeft dus niets met giften voor de charitatieve instellingen van de parochie van doen.
Hoe verder de metalen in deze reeks van elkaar staan hoe groter het spanningsverschil en hoe meer stroom er zal gaan lopen als ze met elkaar in het water in contact staan, de uiteindelijke hoeveelheid stroom hangt ook nog af van de waterkwaliteit en de staat van de verf.
. Het spanningsverschil tussen zink en ijzer is niet voldoende voor zoet water (dit heeft een hogere elektrische weerstand dan zout water) maar werkt perfect in zeewater. Aluminium zou juist te snel opofferen in zeewater maar werkt weer goed in zoet water. Magnesium is zo onedel dat het grote spanningsverschil, indien de anode op de huid wordt gelast de verf zal aantasten.
Elektrochemische corrosie
Bij elektrochemische corrosie gaat het om oxiderende stoffen. Voor ons is eigenlijk alleen zuurstof zelf van belang. De reactie van ijzer met zuurstof geeft het alom gehate roest. Nu heeft roest (ijzeroxide) een vervelende eigenschap, het is poreus, dwz het oxideren gaat gewoon door zolang er zuurstof voor handen is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld aluminium, aluminium oxide is zo dicht van structuur dat het onderliggende metaal juist wordt beschermd. Dit geld ook voor roestvast staal en bijvoorbeeld chroom. Bij beschadiging van deze oxidehuid vormt zich direct weer een beschermde laag oxide. Helaas vormt dit oxide geen bescherming voor galvanische corrosie omdat dit als het ware van binnen uit gaat, dus ijzer op een aluminium schip moet geïsoleerd worden aangebracht.
Zwerfstroom corrosie
Dit is in feite de 'opgedrukt stroom" variant van galvanische corrosie. In plaats van een ander metaal zorgt een stroom bron voor corrosie. (andersom kan deze dus ook beschermend werken). Dit kan een damwand zijn die actief beschermd wordt (hierover later meer) waar u voor afmeert zonder elektrisch contact te maken. Of een vuile aarde van de gemeente door verbonden aan uw schip of een slecht geïsoleerde elektrische installatie. Deze vorm van corrosie kan kilo's ijzer per jaar kosten, en dat vaak lokaal in de vorm van putten. Dit is de gevaarlijkste vorm van corrosie op schepen, hij gaat het snelst. U kunt het zien als er plaatselijk enorme hoeveelheden oranje rode roest op de scheepshuid wordt gevormd (onderwater). Dan moet u echt iets gaan doen.
Corrosie door bacteriën
Er zijn verschillende bacteriën die ijzer kunnen aantasten, meestal gaat dit onder zuurstofloze, rottende omstandigheden, maar soms kunnen bacteriën, opgepompt uit het grondwater, een schip infecteren en zelf een lokaal zuurstofloos milieu creëren op de huid. Vooral in met sulfaten vervuilt water.
Info komt hier vandaan: [www.aanenuitleg.nl]
Als er galvanisch contact is begint de ellende...
I say no more....
Martin
Kijk hier ook even: [www.econ.kuleuven.ac.be]
of hier: [www.geocities.com]
En leer de galvanische reeks even uit je hoofd dan weet je wat je wel en niet kan toepassen.
Wat is corrosie?
Dit is geen gemakkelijke vraag, je hebt vele soorten voor ons zijn 4 vormen van wezenlijk belang:
Galvanische corrosie (Het verhaal gaat eigenlijk over schepen, het gaat om het idee).
Deze vorm van corrosie ontstaat als twee verschillende soorten metaal in een stroom geleidende (waterige) omgeving bij elkaar in de buurt komen. Hierop is de galvanische reeks gebaseerd, waarbij de "edele" metalen de onedele aantasten. Koolstof (grafiet) is het meest edel, magnesium het minst. Koper, zilver, goud, platina en bijvoorbeeld lood zijn edeler dan ijzer en ijzer is weer edeler dan zink, aluminium en magnesium. Zo tasten bijvoorbeeld koper en titanium ijzer aan en beschermt zink, aluminium en magnesium juist het ijzer. Hierop is de werking van anoden gebaseerd. Daarom worden ze ook wel offerblokken genoemd. Dit heeft dus niets met giften voor de charitatieve instellingen van de parochie van doen.
Hoe verder de metalen in deze reeks van elkaar staan hoe groter het spanningsverschil en hoe meer stroom er zal gaan lopen als ze met elkaar in het water in contact staan, de uiteindelijke hoeveelheid stroom hangt ook nog af van de waterkwaliteit en de staat van de verf.
. Het spanningsverschil tussen zink en ijzer is niet voldoende voor zoet water (dit heeft een hogere elektrische weerstand dan zout water) maar werkt perfect in zeewater. Aluminium zou juist te snel opofferen in zeewater maar werkt weer goed in zoet water. Magnesium is zo onedel dat het grote spanningsverschil, indien de anode op de huid wordt gelast de verf zal aantasten.
Elektrochemische corrosie
Bij elektrochemische corrosie gaat het om oxiderende stoffen. Voor ons is eigenlijk alleen zuurstof zelf van belang. De reactie van ijzer met zuurstof geeft het alom gehate roest. Nu heeft roest (ijzeroxide) een vervelende eigenschap, het is poreus, dwz het oxideren gaat gewoon door zolang er zuurstof voor handen is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld aluminium, aluminium oxide is zo dicht van structuur dat het onderliggende metaal juist wordt beschermd. Dit geld ook voor roestvast staal en bijvoorbeeld chroom. Bij beschadiging van deze oxidehuid vormt zich direct weer een beschermde laag oxide. Helaas vormt dit oxide geen bescherming voor galvanische corrosie omdat dit als het ware van binnen uit gaat, dus ijzer op een aluminium schip moet geïsoleerd worden aangebracht.
Zwerfstroom corrosie
Dit is in feite de 'opgedrukt stroom" variant van galvanische corrosie. In plaats van een ander metaal zorgt een stroom bron voor corrosie. (andersom kan deze dus ook beschermend werken). Dit kan een damwand zijn die actief beschermd wordt (hierover later meer) waar u voor afmeert zonder elektrisch contact te maken. Of een vuile aarde van de gemeente door verbonden aan uw schip of een slecht geïsoleerde elektrische installatie. Deze vorm van corrosie kan kilo's ijzer per jaar kosten, en dat vaak lokaal in de vorm van putten. Dit is de gevaarlijkste vorm van corrosie op schepen, hij gaat het snelst. U kunt het zien als er plaatselijk enorme hoeveelheden oranje rode roest op de scheepshuid wordt gevormd (onderwater). Dan moet u echt iets gaan doen.
Corrosie door bacteriën
Er zijn verschillende bacteriën die ijzer kunnen aantasten, meestal gaat dit onder zuurstofloze, rottende omstandigheden, maar soms kunnen bacteriën, opgepompt uit het grondwater, een schip infecteren en zelf een lokaal zuurstofloos milieu creëren op de huid. Vooral in met sulfaten vervuilt water.
Info komt hier vandaan: [www.aanenuitleg.nl]