Bekabeling SIII 88

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arie

Bekabeling SIII 88

Bericht door Arie »

Ola,

Even een vraagje.

Weet iemand vanwaar de constante + komt die naar je contactslot gaat bij een Serie III 88 van 1975 -benzine - civiele uitvoering.
Draad komt vanuit de kabelboom uit het motorhok.

Eergisteren kwam er plots hevige rookontwikkeling uit m'n dashbord. Oorzaak nog steeds onbekend. Geen gekke dingen gedaan/ niets Xtra's aangesloten.
Vliegensvlug de + van de accu en verder alleen de +-draad gedeeltelijk weggebrand.

Bij voorbaat dank,

Arie
SIII 88 enz.
Remco Vegting

Re: Bekabeling SIII 88

Bericht door Remco Vegting »

Goh... zondag had ik ook de rook uit m'n dashboard... een onbekende draad volledig weggebrand en daarna de plus van de accu gewoon weer aangesloten en alles werkte weer :-)

Remco

www.little-landies.com
www.henryv8.tk
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Remco, dat zijn de zelfreparerende eigenschappen van een landrover, dit was een standaard optie toen ze van de band afrolden in Solihull

Groetjes Bowy
Arie

Bericht door Arie »

Hoi Remco,

Ik was dus maandag aan de beurt.
Sta op parkplatz bij de Praxis 1 dorp verder en jawel hoor,
Dakroof afgeladen met lange planken, 100 meter gereden, en auto begint afteslaan.
Zeg nog vrolijk tegen mij vrouw: Há, LPG is op, ik schakel over naar benzine, en tegelijkertijd begint het vanaf mijn contactslot te stinken en hevig te roken.

Dashbord opengemaakt en alleen de + draad is vanaf mijn contactslot weggebrand,
richting motor /of wat dan ook.

Had zelf verder geen electrospul bij me, dus die gigantiche ANWBwegenwachter heeft een provisorische omleiding (met 50 amp zekering) in elkaar gezet.
Alles werkte verder gewoon.
k zit me eigen suf te piekeren wat hiervan de oorzaak geweest kan zijn.

Groetjes,

Arie Hardam
SIII 88 enz.
Steven

Bericht door Steven »

komt van je solenoid af
Arie

Bericht door Arie »

Bedankt.

Ga vanmiddag gelijk mn solenoid zoeken.

Grtz,
Arie
SIII 88 enz
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Zit op je schutbord iets rechts van het midden....... (tenminste bij mij ) Komen een in ieder geval 2 hele dikke kabels aan vast.

Groetjes Bowy
Noud 109

Bericht door Noud 109 »

In het reparatiehandboek staan de schema's van alle types SIII, met kleuren enz. erbij.
Noud 109
Steven

Bericht door Steven »

Klopt,

als je aan de rechterkant in je motorruim kijkt zit hij helemaal onderaan
je claxon zit er op aangesloten, je startmotor en 2 stroomdraden je kabelboom in een is de permanentstroom (voor je verlichting, etc.) en de ander is een plusstroom die via het kontakt loopt.
Ik zou voor de permanente gewoon een nieuw draadje trekken.

Steven
Arie

Bericht door Arie »

Hoi Steven,

Het is dus die constante + draad naar mijn contactslot.

Ik vindt het alleen wel raar cq. vreemd dat die draad niet gezekerd is.
Ik ga wel een nieuwe draad trekken en zet daar maar gelijk een dikke zekering tussen.

Bedankt,

Arie
SIII 88 enz.
Bob Nonnekens

Bericht door Bob Nonnekens »

Ik heb ook een rookervaring opgedaan, in ons werkezeltje zat de + op de inspectieaansluiting (die zwart/rode stekkercontactjes rechtsonder je tellers) los. Het borgmoertje was losgedraaid geweest voor een radioaansluiting. Die zat dus netjes onder het moertje maar de constante 12V was er achter los overheengeschoven. Nou 1 x je dashboard loshalen en je hebt prachtige vonken op je kilometertellerhuis (wie hield ook al weer de woordwaarde bij?).
Gelukkig geen schade; ik wist niet dat ik zo snel de massa van de accu kon halen (ik wilde alleen maar even kijken, echt waar, daar hoeft die massa toch niet voor los? Wel dus!!).

Bob (SIII 88" StaWag 2,25 ltr. benzine ... 't Werkezeltje)
Plaats reactie