kit

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
waalring

kit

Bericht door waalring »

Wederom een vraag. Ik krijg binnenkort nieuwe deurrubbers gemonteerd (garantie)maar tot die tijd is het bij iedere bui hozen geblazen. Welke kit kan ik het beste gebruiken om huidige rubberen strips voorlopig vast te kitten aan de metalen sponning(raamvan zijdeur en vertilatiekleppen)??
Hermen Vlothuizen

Re: kit

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Misschien is het even wennen aan de gedachte, maar ook met gloedjenieuwe correcte en originele rubbers is zo'n series zo lek als het bekende mandje. Als het heel erg is, zou ik er eerder ducktape overheen plakken dan met kit aan de slag gaan, omdat de meeste kitten zich zo lastig laten verwijderen...

Hermen
waalring

Re: kit

Bericht door waalring »

Herman, in korte tijd ben ik al aan een hoop zaken gaan wennen(en genieten) maar deze lekkage is wel erg extreem. Rubbers van de deur hebben losgelaten en bij elke bui stroomt het water via de dakranden naar binnen langs de rubbers. Ik kijk niet op een paar druppels maar we praten zoals bij de buien van vanmiddag wel over liters. Ik wou dus de bestaande rubbers aan de bovenzijde vastplakken(opnieuw) aan het frame. Ducktape is mischien wel een idee als extra hulp na het vastzetten.
Hermen Vlothuizen

Re: kit

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Af fabriek zitten ze met wat popnagels gemonteerd, maar ze lijken me wat het kitten betreft lastig hanteerbaar omdat het rubber gevulcaniseerd is aan een inwendige metalen strip. Die strip zet uit door roest en verbuigt zo hier en daar waardoor het rubber al snel fysiek niet meer past waar het hoort te zitten. Overigens verklaart die opbouw van zo'n origineel rubber meteen waarom ze zo afzichtelijk duur zijn; jaren terug heb ik al zo'n 500 tot 600 gulden betaald voor een volledige set nieuwe deurrubbers voor een 88".

Als je zo'n extreme lekkage hebt zou ik twee andere zaken even nakijken:
1) in hoeverre wijkt de doortop naar buiten en lekt het om die reden.
2) is je dakgoot wel in orde. Die goot is een gegalvaniseerde strip in de vorm van een hockeystick, waar de "schaal" van het dak aan vastgepopt zit. Dat betekent dat de externe dakgoot in zekere zin naar binnen doorloopt. Met een beetje pech wordt jouw lekkage mede veroorzaakt door problemen met de verbinding tussen dak en goot.

Hermen
waalring

Re: kit

Bericht door waalring »

De dakgoot zelf is niet lek, wel zit deze vol met volgens mij kit (overgeschildert of gespoten) Met name linksvoor stroomt het water over de goot en dan langs de deurrubbers aan de bovenzijde naar binnen. Gedeeltelijk langs de deur naar beneden en gedeeltelijk langs de dakbekleding en vervolgens dan ook naar beneden. Met name in de hoek waar het naar binnenkomt en geen rubber meer vastzit wilde ik voorlopig wat dichten met kit.
De lekkage is zo extreem dat Rega dit de 22e voor mij zou oplossen(garantie). Dus kit en tape zou niet meer zijn dan een tijdelijk noodverbandje om het ergste water buiten te houden. En inderdaad blijven lekken zal die altijd wel blijven doen maar hopenlijk minder extreem, want ik heb nog geen carpoort gebouwd.
Patrick @ 4x4andmore.com

Re: kit

Bericht door Patrick @ 4x4andmore.com »

Wij brabanders zeggen wel eens:
Pas as ge ut nie mir wit: KIT

M.a.w. eerst tape en in noodgevalen kit (om eerder genoemde redenen)

Succes!

4x4-groeten,
Patrick
fred101

Re: kit

Bericht door fred101 »

En dan te bedenken dat landrover een waterproofing manual uitgeeft, ze krijgen hem fabriekaf al niet waterdicht :-)

Maar zo te horen zijn jouw rubbers op. Wel echt goede service van Rega, zelfs bij nieuwe landrovers zijn daar hele garantie oorlogen over geweest.
Is namelijk een erg dure grap en een megawerk. Ik heb het nu ook twee keer gedaan. Je moet alle oude popnagels uitboren (en dat zijn er een berg) en dan zitten de gaten van de nieuwe rubbers meestal op de verkeerde plaats. De rubbers boren gaat bijna niet dus moet het meestal in de auto.

Wat voor wagen heb je. Rene had een tijd geleden de zuster van mijn series staan. Een grijs/groene ex-swiss post series 2a, 88" stawag uit 1970 benzine.
Rangie

Re: kit

Bericht door Rangie »

Als je kit wilt gebruiken zou ik sicaflex 221 kiezen. hier kin je ook nog wel een beetje mee "boetseren"

Succes, Rangie
Arnoud 109 seriesIII 2.25d

Re: kit

Bericht door Arnoud 109 seriesIII 2.25d »

Tip: softtop monteren, scheelt gespetter binnen

Goeie deurrubbers is ook dan een voorwaarde (en een frisse deur, anders komt water alsnog binnen door geklepper van deur)


Groet, Arnoud
Hermen Vlothuizen

Re: kit

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Daar ben ik doorgaans ook een groot fan van, maar het wordt een helleklus om dat er weer af te peuteren als Willem binnenkort zijn nieuwe deurrubbers krijgt.

Hermen
waalring

Re: kit

Bericht door waalring »

Als ik de adviezen zo lees wordt het voorlopig alleen maar ducktape. Ik weet niet of REGA nieuwe rubbers erin gaat zetten want ik begrijp dat dat een dure en tijdrovende klus is, maar zij zouden in elk gegeval wat doen aan de lekkage. Overigens voor fred101. Ik meende te rijden in een Landrover/santana 88"serie 3 stawag bouwjaar 1973. Tot mijn verbazing vindt ik net een metalen plaatje in de auto van Santata dat het type 2a is. Dit strookt echter niet met het jaar 1973 want volgens mij zijn deze tot 1971 gebouwd. Mischien dat Santana langer door is gegaan met productie. Ga dit nog verder onderzoeken. Ik weet dat de auto een ruilmotor heeft uit 81 en een gereviseerde versn bak en verder veel nieuwe onderdelen alle van Landrover. Zal dus erg moeilijk worden juiste type terug te herleiden. Mischien wat tips om naar te zoeken? Ik kan weinig vinden over producties van Santana en het chassisnr kom ik ook niet verder mee (is VEHICULO No E50313515)
Stumpertje S III 2,25 D

Re: kit

Bericht door Stumpertje S III 2,25 D »

mail de fabriek eens: marketing@santana-suzuki.es (kan in het Engels als je Spaans net zo goed is als dat van mij )
Die kunnen je vast wel wat meer vertellen.

Marco
Hermen Vlothuizen

Re: kit

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Santana is inderdaad langer doorgegaan met het bouwen van SIIa's dan Land Rover zelf. Zie:

[www.lr-mad.co.uk]

[www.austin-rover.co.uk]

land-rover-family-tree.png --> mod_embed_images_loadimage('5fb2874f4c8c945337d44fc5faecaff3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fperso.wanadoo.es%2Fserraiperalta%2Fland-rover%2Fland-rover-family-tree.png', 'http://perso.wanadoo.es/serraiperalta/land-rover/land-rover-family-tree.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fperso.wanadoo.es%2Fserraiperalta%2Fland-rover%2Fland-rover-family-tree.png', '', 6275870, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Hermen
waalring

Re: kit

Bericht door waalring »

Bedankt mensen, ben nu al weer wat wijzer geworden. Ik heb dus inderdaad een Landrover/Santana Serie 11a 88"stawag Diesel 2.25. Wat een vraag over kit allemaal wel niet kan opleveren. Ik ga dus vaker vragen stellen, bedankt.
Hanzzl, series III 88 Stawag "Ys

Re: kit

Bericht door Hanzzl, series III 88 Stawag "Ys »

Ik heb hem zien staan in Ede. Tijdje terug, toen ie nog te koop was. Mooi dingetje!!
Plaats reactie