civiel blok in lightweight hangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Landterfanter (l.w.diesel)

civiel blok in lightweight hangen

Bericht door Landterfanter (l.w.diesel) »

Hier dan even de punten van aandacht voor geïnteresseerden die net als ik een burgerlijk blok in een lightweight willen hangen.

Ten eerste de carterpan die de aansluitingen voor de oliekoeler mist

Ten tweede de ophanging voor de dynamo

Ten derde het hele distriebutiedeksel met waterpomp en al

Ten vierde de ophanging voor de v-snaarspanrol

Ten vijde de dubbele krukaspoulie

Ten zesde de oliefilterhuisbevestiging, waar de andere aansluiting van de oliekoeler
op zit.

Ten zevende de olievulpijp die op het distriebutiedeksel zit. De andere opening is met een plaatje afgedekt.

Ten achtste de gloeispiralen (dit weet ik echter niet 100% zeker omdat er immers een weerstand tussen geschakeld is)

Ten negende, dat een hijsjuk zoals afgebeeld op de prikker-cd in de praktijk niet werkt omdat die bij het (de)monteren van het blok altijd tegen het schutbord komt.

En als je dan het distriebutiedeksel overplaatst en je volledig concentreert op die grote pakking op dat pakkingvlak, vergeet dan niet, net als ik, dat er rechts boven nog een heel klein pakkingvlakje (koelvloeistofkanaal) ook op een nieuw pakkinkje zit te wachten.
want anders kun je later weer heel veel opnieuw los gaan maken.
Menno

Re: civiel blok in lightweight hangen

Bericht door Menno »

Maar is het wel gelukt...?

Ik moet nog even het distriebutiedeksel los maken, en dan moet gaan blijken of alles gelukt is.

Groet Dirk
Menno

Bericht door Menno »

Nou goed, succes dan! Was de oude diesel niet goed meer?

Nee, veel blauwe rook en een verbruik van 1 liter motorolie op 200 a 300 km, is wel goed voor de olieboer.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Zolang je hem niet als stationaire machine gebruikt of onder heel extreme (warme) omstandigheden gebruikt kun je ook de oliekoeler laten vervallen.
In dat geval vallen de punten 1 en 6 af.
Als je wel de oliekoeler handhaaft dan mis ik juist een punt want door de oliekoeler moet de oliepomp een hogere regeldruk krijgen als van het civiele blok.

De punten 2,3,4,5 en 7 zijn eigelijk onder een punt te zetten, hierin verschilt het civiele blok wezelijk van de militaire.
Het komt erop neer dat het distributiehuis compleet met toebehoren en krukaspoelie overgezet moet worden.

Als het civiele blok ook al een oliekoeler heeft dan kan dit intact gelaten worden. Als het civiele blok niet is uitgerust voor een oliekoeler en je wil toch de koeler behouden dan moet het tussenstuk voor het oliefilter en de carterpan van het militaire blok overgezet worden. Tevens moet de plug die de ingestelde waarde bepaalt van de oliedruk regelklep worden vervangen door het exemplaar uit het militaire blok om het drukverlies van de koeler te compenseren.

Het kan eraan liggen dat het hier een Lightweight betreft, maar ik heb met mijn hijsjuk nooit problemen ondervonden met het uittakelen van een blok.

Dennis B.
Dennis (van Heidi)

Bericht door Dennis (van Heidi) »

Waarom ben je niet in Zonnemaire Dirk!?!?

Dennis , waar zit die plug voor de oliedrukklep precies ?
Toch hoop ik niet in de carterpan, of toch wel ?

Groet Dirk

Ja 't weer is niet helemaal naar m'n zin, en ik had nog wat dingetjes aan Landterfanter te doen.

Groet Dirk
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Toch wel,

De plug zit in de oliepomp geschroefd en bepaald hoe ver de veer van de regelklep ingedrukt wordt. Deze indrukking is op z'n beurt weer bepalend voor de afgeregelde oliedruk.

Dennis B.
Plaats reactie