civiel blok in lightweight hangen
civiel blok in lightweight hangen
Hier dan even de punten van aandacht voor geïnteresseerden die net als ik een burgerlijk blok in een lightweight willen hangen.
Ten eerste de carterpan die de aansluitingen voor de oliekoeler mist
Ten tweede de ophanging voor de dynamo
Ten derde het hele distriebutiedeksel met waterpomp en al
Ten vierde de ophanging voor de v-snaarspanrol
Ten vijde de dubbele krukaspoulie
Ten zesde de oliefilterhuisbevestiging, waar de andere aansluiting van de oliekoeler
op zit.
Ten zevende de olievulpijp die op het distriebutiedeksel zit. De andere opening is met een plaatje afgedekt.
Ten achtste de gloeispiralen (dit weet ik echter niet 100% zeker omdat er immers een weerstand tussen geschakeld is)
Ten negende, dat een hijsjuk zoals afgebeeld op de prikker-cd in de praktijk niet werkt omdat die bij het (de)monteren van het blok altijd tegen het schutbord komt.
En als je dan het distriebutiedeksel overplaatst en je volledig concentreert op die grote pakking op dat pakkingvlak, vergeet dan niet, net als ik, dat er rechts boven nog een heel klein pakkingvlakje (koelvloeistofkanaal) ook op een nieuw pakkinkje zit te wachten.
want anders kun je later weer heel veel opnieuw los gaan maken.
Ten eerste de carterpan die de aansluitingen voor de oliekoeler mist
Ten tweede de ophanging voor de dynamo
Ten derde het hele distriebutiedeksel met waterpomp en al
Ten vierde de ophanging voor de v-snaarspanrol
Ten vijde de dubbele krukaspoulie
Ten zesde de oliefilterhuisbevestiging, waar de andere aansluiting van de oliekoeler
op zit.
Ten zevende de olievulpijp die op het distriebutiedeksel zit. De andere opening is met een plaatje afgedekt.
Ten achtste de gloeispiralen (dit weet ik echter niet 100% zeker omdat er immers een weerstand tussen geschakeld is)
Ten negende, dat een hijsjuk zoals afgebeeld op de prikker-cd in de praktijk niet werkt omdat die bij het (de)monteren van het blok altijd tegen het schutbord komt.
En als je dan het distriebutiedeksel overplaatst en je volledig concentreert op die grote pakking op dat pakkingvlak, vergeet dan niet, net als ik, dat er rechts boven nog een heel klein pakkingvlakje (koelvloeistofkanaal) ook op een nieuw pakkinkje zit te wachten.
want anders kun je later weer heel veel opnieuw los gaan maken.
Re: civiel blok in lightweight hangen
Ik moet nog even het distriebutiedeksel los maken, en dan moet gaan blijken of alles gelukt is.
Groet Dirk
Groet Dirk
Re: civiel blok in lightweight hangen
Nou goed, succes dan! Was de oude diesel niet goed meer?
Re: civiel blok in lightweight hangen
Nee, veel blauwe rook en een verbruik van 1 liter motorolie op 200 a 300 km, is wel goed voor de olieboer.
Re: civiel blok in lightweight hangen
Zolang je hem niet als stationaire machine gebruikt of onder heel extreme (warme) omstandigheden gebruikt kun je ook de oliekoeler laten vervallen.
In dat geval vallen de punten 1 en 6 af.
Als je wel de oliekoeler handhaaft dan mis ik juist een punt want door de oliekoeler moet de oliepomp een hogere regeldruk krijgen als van het civiele blok.
De punten 2,3,4,5 en 7 zijn eigelijk onder een punt te zetten, hierin verschilt het civiele blok wezelijk van de militaire.
Het komt erop neer dat het distributiehuis compleet met toebehoren en krukaspoelie overgezet moet worden.
Als het civiele blok ook al een oliekoeler heeft dan kan dit intact gelaten worden. Als het civiele blok niet is uitgerust voor een oliekoeler en je wil toch de koeler behouden dan moet het tussenstuk voor het oliefilter en de carterpan van het militaire blok overgezet worden. Tevens moet de plug die de ingestelde waarde bepaalt van de oliedruk regelklep worden vervangen door het exemplaar uit het militaire blok om het drukverlies van de koeler te compenseren.
Het kan eraan liggen dat het hier een Lightweight betreft, maar ik heb met mijn hijsjuk nooit problemen ondervonden met het uittakelen van een blok.
Dennis B.
In dat geval vallen de punten 1 en 6 af.
Als je wel de oliekoeler handhaaft dan mis ik juist een punt want door de oliekoeler moet de oliepomp een hogere regeldruk krijgen als van het civiele blok.
De punten 2,3,4,5 en 7 zijn eigelijk onder een punt te zetten, hierin verschilt het civiele blok wezelijk van de militaire.
Het komt erop neer dat het distributiehuis compleet met toebehoren en krukaspoelie overgezet moet worden.
Als het civiele blok ook al een oliekoeler heeft dan kan dit intact gelaten worden. Als het civiele blok niet is uitgerust voor een oliekoeler en je wil toch de koeler behouden dan moet het tussenstuk voor het oliefilter en de carterpan van het militaire blok overgezet worden. Tevens moet de plug die de ingestelde waarde bepaalt van de oliedruk regelklep worden vervangen door het exemplaar uit het militaire blok om het drukverlies van de koeler te compenseren.
Het kan eraan liggen dat het hier een Lightweight betreft, maar ik heb met mijn hijsjuk nooit problemen ondervonden met het uittakelen van een blok.
Dennis B.
Re: civiel blok in lightweight hangen
Waarom ben je niet in Zonnemaire Dirk!?!?
Re: civiel blok in lightweight hangen
Dennis , waar zit die plug voor de oliedrukklep precies ?
Toch hoop ik niet in de carterpan, of toch wel ?
Groet Dirk
Toch hoop ik niet in de carterpan, of toch wel ?
Groet Dirk
Re: civiel blok in lightweight hangen
Ja 't weer is niet helemaal naar m'n zin, en ik had nog wat dingetjes aan Landterfanter te doen.
Groet Dirk
Groet Dirk
Re: civiel blok in lightweight hangen
Toch wel,
De plug zit in de oliepomp geschroefd en bepaald hoe ver de veer van de regelklep ingedrukt wordt. Deze indrukking is op z'n beurt weer bepalend voor de afgeregelde oliedruk.
Dennis B.
De plug zit in de oliepomp geschroefd en bepaald hoe ver de veer van de regelklep ingedrukt wordt. Deze indrukking is op z'n beurt weer bepalend voor de afgeregelde oliedruk.
Dennis B.