Hallo,
Kent iemand van jullie dit verschijnsel?
Bij mijn Disco 300 Tdi van 1998 valt zo nu en dan (na 40 km rijden, of zo) de snelheidsmeter ineens uit. Als de auto dan weer een tijdje heeft stilgestaan doet hij het weer. Nou zag ik in Rave dat die wordt bedient via een Speed Sensor aan de "LH-side of transfer box".
Zou het kabeltje slecht contact maken, of moet ik het wellicht toch in de teller zoeken, trouwens de kilometerteller stopt dan ook, das wel weer goed voor de kilometerstand
Wie heeft een idee, of vergelijkbare ervaring?
"tussen "versnellings- en tussenbak zit de aansluiting van de kabel. Het is mogelijk dat deze slecht "contact "maakt. Het is een vierkant eind van een kabel die in een busje gaat en op zijn plek wordt gehouden d.m.v. een klem die vervolgens weer met een boutje vastzit. Dat is tenminste bij de 200tdi uitvoering. Ik neem aan dat die van de 300 tdi niet (veel) afwijkt. Het busje is onderdeel van een kuntstof tandwiel die soms slijtage vertoond en daardoor onbetrouwbaar is. Eenvoudig op te lossen.
Bovendien kan de aansluiting op de speedometer ook maknkementen vertonen, dan moet het dashboard even los.
Het klokje is eenvoudig te controleren door de kabel los te maken van de bak, de (accu-) boor op het vierkante uiteinde te monteren en linksom " gas " te geven.
Paul,
Ik heb nog niet kunnen kijken, maar zit er op een 200Tdi een echte kilometer teller kabel (die rond draait?) Bij een 300Tdi is dat niet, het is een electronische teller, jammer genoeg, want alles wat electronisch is aan de landrover, gaat kapot.....;-( Hoe het signaal wordt "gemaakt" en waar, is me nog onduidelijk, maar volgens de boeken wordt de beweging al bij de tussenbak omgezet in een elektrisch signaal. Helaas moet ik ermee rijden en heb ik nog geen mogelijkheid gehad om er eens onder te kijken hoe e.e.a. er "in het echt" uitziet.
Bedankt voor de tips tot op heden, als ik meer weet schrijf ik weer, al is het maar om het in de zoekfunktie te krijgen
Groetjes,
Henk
Richard,
Ik ben benieuwd, of daar iets uit komt. De constructie die jij beschrijft lijkt erg op datgeen wat ook in de 300Tdi zit, volgens de beschrijving. Zwabberen heeft de teller bij mij eeerst ook af en toe gedaan. Sinds enige tijd beperkt de teller zich tot een of enkele keren uitvallen per dag, gedurende een wat langere rit. Positief gezien, het zwabberen is over
mvg
Henk