Snelheidsmeter valt uit

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
FranseSlag

Snelheidsmeter valt uit

Bericht door FranseSlag »

Hallo,
Kent iemand van jullie dit verschijnsel?
Bij mijn Disco 300 Tdi van 1998 valt zo nu en dan (na 40 km rijden, of zo) de snelheidsmeter ineens uit. Als de auto dan weer een tijdje heeft stilgestaan doet hij het weer. Nou zag ik in Rave dat die wordt bedient via een Speed Sensor aan de "LH-side of transfer box".
Zou het kabeltje slecht contact maken, of moet ik het wellicht toch in de teller zoeken, trouwens de kilometerteller stopt dan ook, das wel weer goed voor de kilometerstand ;-)
Wie heeft een idee, of vergelijkbare ervaring?

mvg
Henk, diezowelvoorzichtigwordtlangsalleeindhovenseflitskasten...
Ed Yellow

Re: Snelheidsmeter valt uit

Bericht door Ed Yellow »

Doe eens een pogiing om de connectors te reinigen.
Meestal wil dat weleens helpen.

Ed Yellow
Paul KampeerRover

Bericht door Paul KampeerRover »

"tussen "versnellings- en tussenbak zit de aansluiting van de kabel. Het is mogelijk dat deze slecht "contact "maakt. Het is een vierkant eind van een kabel die in een busje gaat en op zijn plek wordt gehouden d.m.v. een klem die vervolgens weer met een boutje vastzit. Dat is tenminste bij de 200tdi uitvoering. Ik neem aan dat die van de 300 tdi niet (veel) afwijkt. Het busje is onderdeel van een kuntstof tandwiel die soms slijtage vertoond en daardoor onbetrouwbaar is. Eenvoudig op te lossen.

Bovendien kan de aansluiting op de speedometer ook maknkementen vertonen, dan moet het dashboard even los.

Succes!

Groet, Paul
Paul KampeerRover

Re: Snelheidsmeter valt uit p.s.

Bericht door Paul KampeerRover »

P.s.

Het klokje is eenvoudig te controleren door de kabel los te maken van de bak, de (accu-) boor op het vierkante uiteinde te monteren en linksom " gas " te geven.

gr. Paul
FranseSlag

Re: Snelheidsmeter valt uit p.s.

Paul,
Ik heb nog niet kunnen kijken, maar zit er op een 200Tdi een echte kilometer teller kabel (die rond draait?) Bij een 300Tdi is dat niet, het is een electronische teller, jammer genoeg, want alles wat electronisch is aan de landrover, gaat kapot.....;-( Hoe het signaal wordt "gemaakt" en waar, is me nog onduidelijk, maar volgens de boeken wordt de beweging al bij de tussenbak omgezet in een elektrisch signaal. Helaas moet ik ermee rijden en heb ik nog geen mogelijkheid gehad om er eens onder te kijken hoe e.e.a. er "in het echt" uitziet.
Bedankt voor de tips tot op heden, als ik meer weet schrijf ik weer, al is het maar om het in de zoekfunktie te krijgen :-)
Groetjes,
Henk
Ploertje

Bericht door Ploertje »

Henk,

Het verschijnsel zoals jij verteld hebben wij niet, wel dat de snelheidsmeter begon met "zwabberen" om enkele weken later er geheel mee te nokken.

Bij de TD5 zit er op de tussenbak een signaal omvormer. Dit is een apparaatje dat een vierkant stiftje heeft dat in de tussenbak komt. Vanaf hier wordt de draaing omgezet in een elektrisch signaal. Dit ding zit met één boutje aan de tussenbak gemonteerd.
Ik heb dit ding vervangen, echter het probleem blijft. Volgens mij zijn er nu nog twee mogelijkheden. De hele KM klok is defect, of er is iets mis met het wormwieltje waarin het vierkante stiftje schuift.
Vrijdag wordt bij de garage dmv de computer gekeken of er iets mis is met de KM klok.

Richard
FranseSlag

Richard,
Ik ben benieuwd, of daar iets uit komt. De constructie die jij beschrijft lijkt erg op datgeen wat ook in de 300Tdi zit, volgens de beschrijving. Zwabberen heeft de teller bij mij eeerst ook af en toe gedaan. Sinds enige tijd beperkt de teller zich tot een of enkele keren uitvallen per dag, gedurende een wat langere rit. Positief gezien, het zwabberen is over :-)
mvg
Henk
Plaats reactie