rembanden automaatbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rob Maessen

rembanden automaatbak

Bericht door Rob Maessen »

Ik heb een range rover automaat maar als ik van de achteruit naar drive schakel geeft hij steeds een harde klonk tussenbak is vervangen en de diff's ook, nu vraag heb ik mij laten vertellen dat mij rembanden van de automaat waarschijnlijk nie goed meer zijn, is er een manier om deze te afstellen? of makkelijk te vervangen?

Rob
Christiaan

Re: rembanden automaatbak

Bericht door Christiaan »

Rob,

Weet je zeker dat het uit je bak komt?
Ik heb dat bij één van mijn vorige Range Rovers ook gehad en toen kwam het door speling op het frame waar je load leveler in zit of hoort te zitten.
De speling zat op de ball-joint en omdat je aandrijf krachten wisselt als je van voor naar achteruit schakelt kantelt je achteras daardoor een beetje.
Heb er toen ook even naar moeten zoeken voor ik er achter was.

Groeten,
Christiaan
Benno

Bericht door Benno »

Vraag is ook wat voor bak je hebt. Voorzover ik weet zitten rembanden alleen in de oude 3-traps chrysler automaten. de ZF zijn volledig hydraulisch en hebben geen rembanden.

De klonk kan meerdere oorzaken hebben.

Speling in de aandrijflijn (kan aandrijfassen, diffs, meenemers zijn.
speling in de tussenbak
Speling op een asstomp

Mijn eigen disco Zf met een kleine 4 ton doet het al minimaal twee ton kilometers en ik heb er mee leren leven.

benno
rangie1971

Bericht door rangie1971 »

Is vrij simpel op te lossen............meeste voorkomende oorzaak is inderdaad de kogel waar je niveauregelaar aan vast zit. Deze zit er in geperst. Het de- en monteren van je niveauregelaar is het minste werk, de kogel daarentegen zul je heet moeten stoken voordat die er uit wil. Om te controleren of dat inderdaad de boosdoener is, zet er maar eens een koevoet of bandenlichteronder en kijk of er beweging inzit. E.e.a. hangt ook af van de historie van de auto. Hoe oud is tie, zijn er veel aanhangers mee getrokken, is er veel terrein meegereden

suc6
Frank
Laurens Bakx

Bericht door Laurens Bakx »

Hoi,

Rembanden opnieuw afstellen is op zich goed te doen.
Bij de 3 traps moet je de carter onder de versnellingsbak vandaan halen
en dan kun je bij de bout die je met een momentsleutel kan aandraaien.
In het handboek staat het beschreven.
Ik heb wel zelf een stukje gereedschap gemaakt omdat het een vierkant
boutje is.
2e boutje zit aan de bestuurderskant en is te bereiken door de zijkant van de tunnel af te schroeven.
Hierbij hetzelfde verhaal.
Wel even handboek erbij voor het juiste moment.
Bij mij geeft ie alleen bij warme motor een flinke kloenk als ik in de R schakel.
Het is een vervelend geluid maar wen er wel aan.

Succes.

Groet Laurens

[megamannen.web-log.nl]
Plaats reactie