Even de remleiding (draad) kwijt

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wouter Baaijens

Even de remleiding (draad) kwijt

Bericht door Wouter Baaijens »

Hallo,

Afgelopen weekend druk bezig geweest met het vernieuwen van alle remleidingen.
Nu zat ik door de boeken te bladeren en weet ik het even niet meer.

Ik heb een late (1983) Serie III '88
dus al voorzien van 11 inch trommels voor en een dual line systeem met servo. (pin me even niet vast op welke onderdelen nu wel en niet specifiek voor dit type zijn, enkel ter info)
De tekening op pag 70-3 uit de repair operation manual geeft een dual-line met servo, maar niet helemaal die van mij, ik heb maar 4 aansluitingen op de brake failure switch.
De tekening op pag 1L 11 (VS3304/A) uit de parts manual komt wel overeen.

Nu komt het: hoe zitten de leidingen aangesloten op de brake switch??
Repair manual: Voorste aansluiting cilinder naar voorste aansluiting op brake switch welke naar de VOOR remmen gaat
Parts manual: Voorste aansluiting cilinder naar voorste aansluiting op brake switch welke naar de ACHTER remmen gaat
Repair manual text 70-1: "reservoir bestaat uit twee delen bij 88 is het voorste deel voor de achter remmen... bij de 109 precies andersom"

Wat is volgens het boek het "voorste compartiment" ? (dichtst bij de voorkant van de auto? dus die met de afwijkende grotere nippel?)
De vloeistof stroomt toch verticaal door de brake switch?

Wie geeft mij de juiste loop van cilinder(voorste achterste) - switch(voorste achterste) - rem(voor achter)

Groet
Wouter Baaijens
SIII'88 Def110TD5
Boxtel
roadrocket

Re: Even de remleiding (draad) kwijt

Bericht door roadrocket »

hi Wouter,

mijn SIII 88 heeft ook 11-inch voortrommels met dubbele cilinders (ondanks het '77 bouwjaar...)

you're welcome om even in en onder Boesman te kijken hoe eea zit... ik ben vanavond pas thuis, maar als je nu verder wilt kun je ook deze middag al langs kachelen in liempde, hij staat op de oprit en de motorkap weet je wel te openen vermoed ik

(ik zal moeder-de-vrouw wel even waarschuwen dat het 'goed volk' is )

robert

(nul zes 508 93 40 twee)
Wouter Baaijens

Re: Even de remleiding (draad) kwijt

Bericht door Wouter Baaijens »

Hoi Robert,

Dank voor het aanbod,
ik ben ook vanavond pas weer thuis (ook gewoon internet toegang op het werk ;-)

Weet je dan zo ook of je ook een "dual line met servo systeem met een brake failure switch met vier leidingen heb"

Mijn sleutel tempo is vaak "rennen of stilstaan" gezien de tijd, dus mocht ik er vandaag aan toekomen om te komen kijken bel ik je wel even.

Wouter
roadrocket

Re: Even de remleiding (draad) kwijt

Bericht door roadrocket »

zo even uit mijn hoofd "ja"... (maar om het écht zeker te weten moet ik ook mijn hoofd even onder de kap steken)

robert
Leendert

Re: Even de remleiding (draad) kwijt

Bericht door Leendert »

Er is inderdaad verschil tussen 5 en 4 aansluitingen op de remveiligheidsschakelaar.
5 aansluitingen tot July 1980 als optie (staat alleen in de optional parts cat), en 4 aansluitingen in de dual line systemen van na July 1980.

Jou auto is van 1983 heeft dus inderdaad 4 aansluitingen.

Over wat de voorkant van de hoofdcylinder is kun je discusseren, het eerst deel van de cilinder zit tegen de rem bekrachtiger dat zou je ook de voorkant van de cilinder kunnen noemen.

Overigens maakt het voor de werking niet uit welke nu voor of achter zit de diameter van de cilinders in de hoofdrem cilinder zijn het zelfde, dus even veel druk.
En inderdaad de druk en de vloeistof flow in de remveiligheidsschakelaar gaat van boven naar beneden, en als er iets niet klopt wel van links naar rechts of omgekeerd en dan gaat het lampje branden
Dirk109

Re: Even de remleiding (draad) kwijt

Bericht door Dirk109 »

kijk hier maar ff naar [www.jlrs.com.pt] of alles[www.jlrs.com.pt]
groet Dirk109
Wouter Baaijens

Re: Even de remleiding (draad) kwijt

Bericht door Wouter Baaijens »

Hoi Dirk,

Die heb ik inderdaad ook als pdf hier ;-)
Daar is de hele vraag eigenlijk mee begonnen.

Wouter Baaijens
SIII'88 Def110TD5
Boxtel
Wouter Baaijens

Re: Even de remleiding (draad) kwijt

Bericht door Wouter Baaijens »

Hoi Leendert,

Als je het zo bekijkt dan zit het nu dus goed.
Laat ik het lekker zitten.
Volgens de tekst moet het voorste reservoir met de achter remmen verbonden zijn en met jouw redenatie is dat nu ook zo.

Nu eerst de rest maar weer eens afbouwen en voorzichtig de remmen testen;-)

Groet
Wouter Baaijens
SIII'88 Def110TD5
Boxtel
wilberth

Re: Even de remleiding (draad) kwijt

Bericht door wilberth »

als je nu straks specialist bent kom eens even bij je kijken woutert, Ik ben vorig jaar opgehouden bij de montage van de dual-line master, de brake-switch moet nog uit de doos komen...
Maar als het goed is gaan zaterdag de dakpannen op m'n schuurtje (als je je verveelt etc..), dus dan komt m'n eigen werkplek weer een stuk dichter bij.

Zag je wagentje laatst staan bij Bert, had een zaklamp gekocht op marktplaats zonder precies te weten waar hij lag, blijkt hij van Bert's vader te zijn. Raar ding, toeval.

Zo te zien wordt het al weer wat met je oudje, nog ff doorbouwen.

Groet, Wilberth
Plaats reactie