Plaatsen vd lpg verdamper RRC

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tom_RRC

Plaatsen vd lpg verdamper RRC

Bericht door Tom_RRC »

Op dit moment zit mijn verdamper van mijn lpg system parallel met mijn verwarmingsunit. Ik mertkte afgelopen winter dat de verwarming nu minder warm werd dan zonder lpg verdamper.

Is het misschien een idee om de verdamper in serie met de verwarming te zetten en bij voorkeur na de verwarming?!
Of sluit het watertoevoer af op het moment dat de verwarming uit/dicht/koud staat?
Of heeft iemand nog andere ideeen?

Alvast bedankt, Tom
hycom

Re: Plaatsen vd lpg verdamper RRC

Bericht door hycom »

hallo tom op het moment dat je de verdamper in serie zet met de verwarming en je verwarming staat dicht krijg je ook geen flow door je verdamper

dus da,s geen optie , ik denk ook dat de rrc verwarmingen zowiezo niet zo,n denderende capaciteit hebben en zeker met de extreme kou van afgelopen winter
wordt het dan lastig om de boel een beetje warm te krijgen.
kijk gewoon dat je de waterslangen allemaal zo hebt liggen dat je een goede doorstroming hebt en misschien zit je kachelradiator wel behoorlijk dicht , schijnt ook een kwaaltje te zijn bij oudere rrc zeker als je niet weet wat ze allemaal als koelvloeistof hebben gebruikt door de jaren heen

suc6

groet hycom
hycom

Bericht door hycom »

hallo tom op het moment dat je de verdamper in serie zet met de verwarming en je verwarming staat dicht krijg je ook geen flow door je verdamper

dus da,s geen optie , ik denk ook dat de rrc verwarmingen zowiezo niet zo,n denderende capaciteit hebben en zeker met de extreme kou van afgelopen winter
wordt het dan lastig om de boel een beetje warm te krijgen.
kijk gewoon dat je de waterslangen allemaal zo hebt liggen dat je een goede doorstroming hebt en misschien zit je kachelradiator wel behoorlijk dicht , schijnt ook een kwaaltje te zijn bij oudere rrc zeker als je niet weet wat ze allemaal als koelvloeistof hebben gebruikt door de jaren heen

suc6

groet hycom
Wiecher

Bericht door Wiecher »

Dag Tom, in mijn S3 zit hij ook paralel aan de kachel, ik speel met het idee om ze in serie te zetten en dan een bypass over de kachel met daar in de kachelkraan om de flow door de kachel te regelen ( kraan open is alles alleen door de verdamper, kraan dicht is alles eerst door verdamper en dan door de kachel). Heb ook wel eens een installatie met kachel en verdamper in serie gezien met de kraan er uit, moet je de interieur temperatuur met de ventilator en de raampjes regelen, houdt niet echt over. Groet, Wiecher
Peter

Bericht door Peter »

Bij de RRC heb je geen kachelkraan, de radiator van je kachel is dus altijd warm.
Vandaar zomer's die warme voeten.
De kachel zou in de winter het toch ook goed moeten doen, werken je kachel kleppen goed? Gaan ze goed open en dicht. Blijven ze niet open staan.

De verdamper parralel zetten met de kachel dmv twee T-stukken. Welke je tussen de slangen zet die van het inlaatspruitstuk naar de kachel gaan.

Zo werkt het bij mij al 25 jaar zonder probleem.

O ja, verdamper zo laag mogelijk zetten dan heb je geen last met ontluchten.

succes Peter
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Hoi Tom,

Wat ik me voor kan stellen is dat de verdamper minder weerstand heeft dan je kachelmatrix waardoor de grootste warmwaterflow door de verdamper gaat. De leiding die nu parallel naar de verdamper gaat zou je kunnen voorzien van een kraantje waarmee je de weerstand kunt verhogen door de opening kleiner te maken. Uiteraard kun je hem niet helemaal dicht zetten maar volgens mij kun je daarmee de temperatuur van je kachel wel terug krijgen omdat er bij het smoren van je verdamper de waterflow naar de kachel en daarmee de temperatuur van de kachel automatisch omhoog gaat.

Als het verhaal waar is dat de kachelmatrix van een rrc niet wordt afgesloten door een klep dan is het nog makkelijker, na de kachel de verdamper plaatsen, dan heb je de heetste kachel en de verdamper heeft altijd voldoende heet water om te verdampen en niet te bevriezen.

Sjoerd
D&G

Bericht door D&G »

In mijn Series III zit m'n verdamper parallel afgetakt vlak na de kachelkraan. Wat ik echter niet begrijp is dat hij zelfs met -15 nog start op LPG. Hieruit maak ikop dat de verdamper niet echt veel warmte nodig heeft.

Gerard
Tom_RRC

Bericht door Tom_RRC »

Luitjes,

Bedankt voor het mede brainstormen.

D&G: De verdamper heeft inderdaad erg weinig warmte nodig om te starten. Mijn RRC startte afgelopen winter beter op LPG dan benzine. Zelfs bij -20 (brabant). Zolang er maar een beetje flow van vloeistof is om maar niet te bevriezen is het genoeg.

Daarom vind ik het nu zonde dat de kachel voelbaar minder warm wordt. Eerst was er voor mij niet echt een issue, ik voelde dat de RRC behaagelijk werd na 2km. Na plaatsing van de verdamper voel je echt minder warmte.

Dus wat Sjoerd zegt klopt voor mij gevoel. Ik heb ook al aan het idee zitten te denken om een kraantje in de verdamper leiding te zetten om de weerstand van dit traject te verhogen.

Maar niemand weet zeker of de kachel een volledige afsluiter heeft als deze uit staat. De voeten worden meestal toch echt warm door de motor/versnellingsbak.

Groet, Tom
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Ik heb nog nooit een afsluiter op een RRC verwarming gezien. Voor zover ik weet en kan zien op de Rave-tekeningen is het altijd doorstromend en wordt met de kachelkleppen de warmte geregeld.
Plaats reactie