vraag voor denktank: V8 met verlopen ontsteking
vraag voor denktank: V8 met verlopen ontsteking
De auto gepakt voor UK, nog ff snel iets ophalen en vertrekken dacht ik. Niet dus. Een rit met ploffen in de uitlaat en terugslag in de carbs.
Wat heb ik gecontroleerd (110 V8 1983):
- Omgezet naar benzine --> probleem blijft
- Met stroboscooplamp ontstekingstijdstip gecontroleerd --> BDP merkje staat nu op 8 uur ipv 12 uur
- 1e bougie eruit en BDP bepalen --> staat zoals het hoort (en was) op merkteken (12 uur)
- Ontsteking gedemonteerd en paspen aandrijftandwiel gecontroleerd --> niet gebroken en tandwiel vast op as
- stand rotor komt overeen met 1e cil op verdelerkap en rotor zit spelingsvrij op as vast
- Vacuum vervroeging gecontroleerd --> werkt zichtbaar en hoorbaar (tijdens stationair)
- Mechanische vervroeging gecontroleerd --> werkt soepel en veert terug
- Motor loop goed als ik onsteking linksom draai, BDP merkje staat dan ongeveer rond 6 uur
Wat heb ik recent gedaan aan de auto:
- niets wat op met de motor te maken heeft, wagen heeft tot nu toe probleemloos gelopen.
Wat het volgens mij niet is:
- Versprongen distributieketting, want rotor staat nog op 1e BDP
- Gebroken spie krukas/nokkenas tandwiel, idem hierboven
- Defecte ontstekingsunit
- Defecte bobine, bougies, kabels, verdelerkap of rotor
Wat is het dan wel?
Ik heb geen idee, het enigste wat ik me nog zou kunnen bedenken is dat de illumination electronische ontsteking de boosdoener is. Geen idee hoe en of ik er iets aan kan controleren of meten. Ik heb ook geen standaard type ter controle.
Heeft een van jullie een idee? Ik zal pas na het weekend een antwoord op mogelijke vragen kunnen geven, want het "backupje" wordt nu overladen en moet de tocht volbrengen want ik wil het er niet op wagen zolang ik geen echte oorzaak heb gevonden.
groet, Roel
Wat heb ik gecontroleerd (110 V8 1983):
- Omgezet naar benzine --> probleem blijft
- Met stroboscooplamp ontstekingstijdstip gecontroleerd --> BDP merkje staat nu op 8 uur ipv 12 uur
- 1e bougie eruit en BDP bepalen --> staat zoals het hoort (en was) op merkteken (12 uur)
- Ontsteking gedemonteerd en paspen aandrijftandwiel gecontroleerd --> niet gebroken en tandwiel vast op as
- stand rotor komt overeen met 1e cil op verdelerkap en rotor zit spelingsvrij op as vast
- Vacuum vervroeging gecontroleerd --> werkt zichtbaar en hoorbaar (tijdens stationair)
- Mechanische vervroeging gecontroleerd --> werkt soepel en veert terug
- Motor loop goed als ik onsteking linksom draai, BDP merkje staat dan ongeveer rond 6 uur
Wat heb ik recent gedaan aan de auto:
- niets wat op met de motor te maken heeft, wagen heeft tot nu toe probleemloos gelopen.
Wat het volgens mij niet is:
- Versprongen distributieketting, want rotor staat nog op 1e BDP
- Gebroken spie krukas/nokkenas tandwiel, idem hierboven
- Defecte ontstekingsunit
- Defecte bobine, bougies, kabels, verdelerkap of rotor
Wat is het dan wel?
Ik heb geen idee, het enigste wat ik me nog zou kunnen bedenken is dat de illumination electronische ontsteking de boosdoener is. Geen idee hoe en of ik er iets aan kan controleren of meten. Ik heb ook geen standaard type ter controle.
Heeft een van jullie een idee? Ik zal pas na het weekend een antwoord op mogelijke vragen kunnen geven, want het "backupje" wordt nu overladen en moet de tocht volbrengen want ik wil het er niet op wagen zolang ik geen echte oorzaak heb gevonden.
groet, Roel
Re: vraag voor denktank: V8 met verlopen ontsteking
Enige wat overblijft is idd de versterker. Of de grondplaat van de opnemer in de verdeler moet verschuiven.
Maar dat kan haast niet; ik zet mijn geld op de versterker !
Maar dat kan haast niet; ik zet mijn geld op de versterker !
Re: vraag voor denktank: V8 met verlopen ontsteking
We vergeten het beroemde condensatortje terwaarde van € 1,- ...................
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: vraag voor denktank: V8 met verlopen ontsteking
Hoi,
Heb ik ook eens gehad, maar dat probleem lostte langzaam op als de motor warm werd. Toen ik op een vochtige avond de auto eens startte, was het "oorlog" onder de motorkap. Menige militaire veldoefening zou het geluid willen hebben om de infanterie gek te krijgen.
Toen de motorkap open gemaakt en om de hele verdeler een vonken festival. Er werden waarschijnlijk drie bougies tegelijk bedient. Het blijkt dat de ontsteking/bobine combinatie is behoorlijk krachtig is. Na het vervangen van de verdeelkap en de bougiekabels was het weer rustig, nou ja, alleen de V8 roffel .
Succes en goeie reis in de UK,
Jos
Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('695c0837a6284a66b723c2173caba1fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17285533, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Heb ik ook eens gehad, maar dat probleem lostte langzaam op als de motor warm werd. Toen ik op een vochtige avond de auto eens startte, was het "oorlog" onder de motorkap. Menige militaire veldoefening zou het geluid willen hebben om de infanterie gek te krijgen.
Toen de motorkap open gemaakt en om de hele verdeler een vonken festival. Er werden waarschijnlijk drie bougies tegelijk bedient. Het blijkt dat de ontsteking/bobine combinatie is behoorlijk krachtig is. Na het vervangen van de verdeelkap en de bougiekabels was het weer rustig, nou ja, alleen de V8 roffel .
Succes en goeie reis in de UK,
Jos
Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('695c0837a6284a66b723c2173caba1fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17285533, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: vraag voor denktank: V8 met verlopen ontsteking
Ben het met Jos eens: kortgeleden soortgelijke problemen opgelost met vervanging van bougie kabels en verdeelkap. Ook kabel van bobine naar verdeelkap bleek een probleem. Misschien overbodig, maar is de volgorde van de kabels okay?
Goede tocht!
Goede tocht!
Re: vraag voor denktank: V8 met verlopen ontsteking
Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
> We vergeten het beroemde condensatortje terwaarde
> van € 1,- ...................
Bij een electronische ontsteking? Ik kan me zoiets wel herinneren op de standaard ontsteking.
groet, Roel
-------------------------------------------------------
> We vergeten het beroemde condensatortje terwaarde
> van € 1,- ...................
Bij een electronische ontsteking? Ik kan me zoiets wel herinneren op de standaard ontsteking.
groet, Roel
Re: vraag voor denktank: V8 met verlopen ontsteking
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Enige wat overblijft is idd de versterker.
En daar is niets aan te meten of controleren of gewoon opsturen ter reparatie?
groet, Roel
-------------------------------------------------------
> Enige wat overblijft is idd de versterker.
En daar is niets aan te meten of controleren of gewoon opsturen ter reparatie?
groet, Roel
Re: V8 met verlopen ontsteking -> opgelost
Heren, bedankt voor de inzichten. Het probleem is opgelost na het vervangen van verdelerkap + kabels.
Ik had ondertussen de storingstabel van Lumenation gevonden en daarin gaven ze aan dat -bij een probleem aan hun gedeelte van de ontsteking- deze meestal helemaal geen signaal meer gaf ipv afwijkend gedrag. Dus daarom datgene vervangen wat ik nog niet had gedaan, en voila problem solved.
Ik vet de rand van de verdelerkap gewoonlijk iets met vaseline in om vocht buiten te houden maar dit heb ik verzuimd toen ik recent wilde controleren of een rotor die ik vond van de V8 was. Dus waarschijnlijk door het vochtige weer nu toch in de loop van afgelopen weken vocht in de kap gekregen.
Vocht in de verdelerkap heeft tot heden voor mij betekend een niet meer startende motor (4-cil), schijnbaar is de vonk van deze ontsteking zo krachtig dat hij zijn eigen weg gaat zoeken bij vocht in een V8 kap
groet, Roel
Ik had ondertussen de storingstabel van Lumenation gevonden en daarin gaven ze aan dat -bij een probleem aan hun gedeelte van de ontsteking- deze meestal helemaal geen signaal meer gaf ipv afwijkend gedrag. Dus daarom datgene vervangen wat ik nog niet had gedaan, en voila problem solved.
Ik vet de rand van de verdelerkap gewoonlijk iets met vaseline in om vocht buiten te houden maar dit heb ik verzuimd toen ik recent wilde controleren of een rotor die ik vond van de V8 was. Dus waarschijnlijk door het vochtige weer nu toch in de loop van afgelopen weken vocht in de kap gekregen.
Vocht in de verdelerkap heeft tot heden voor mij betekend een niet meer startende motor (4-cil), schijnbaar is de vonk van deze ontsteking zo krachtig dat hij zijn eigen weg gaat zoeken bij vocht in een V8 kap
groet, Roel
Re: V8 met verlopen ontsteking -> opgelost
Hoi Roel,
Bij de V8 verdeler liggen de punten die naar de kabels gaan korter bij elkaar dan bij een viercilinder. Als je een krachtige vonk hebt, slaat dit zomaar over naar de andere punten.
Ik heb een afschermkap voor de verdeler gemaakt en dat ziet er zo uit:
2013-03-02%2B15.29.03.jpg --> mod_embed_images_loadimage('349e432f197639953dcd48b77483baf5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-_EPq7RRtD_8%2FUTIT-vsPg8I%2FAAAAAAAAId0%2FtGuBH2BJ7bI%2Fw711-h533-no%2F2013-03-02%252B15.29.03.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-_EPq7RRtD_8/UTIT-vsPg8I/AAAAAAAAId0/tGuBH2BJ7bI/w711-h533-no/2013-03-02%2B15.29.03.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-_EPq7RRtD_8%2FUTIT-vsPg8I%2FAAAAAAAAId0%2FtGuBH2BJ7bI%2Fw711-h533-no%2F2013-03-02%252B15.29.03.jpg', '', 17286345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik ben laatst door 80 cm diep water gereden, maar de motor bleef mooi lopen, terwijl de hele motorruimte een grote wasbeurt kreeg.
Het is een beugeltje aluminium met de bodem van een jerrycan (ruitensproeier vloeistof). Dat zit weer met een bout op de beugel van de stuurbekrachtigingspomp.
Succes en sleutel ze,
Jos
Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('09f9004044ccd2547870bdf686a76633', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17286345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Bij de V8 verdeler liggen de punten die naar de kabels gaan korter bij elkaar dan bij een viercilinder. Als je een krachtige vonk hebt, slaat dit zomaar over naar de andere punten.
Ik heb een afschermkap voor de verdeler gemaakt en dat ziet er zo uit:
2013-03-02%2B15.29.03.jpg --> mod_embed_images_loadimage('349e432f197639953dcd48b77483baf5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-_EPq7RRtD_8%2FUTIT-vsPg8I%2FAAAAAAAAId0%2FtGuBH2BJ7bI%2Fw711-h533-no%2F2013-03-02%252B15.29.03.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-_EPq7RRtD_8/UTIT-vsPg8I/AAAAAAAAId0/tGuBH2BJ7bI/w711-h533-no/2013-03-02%2B15.29.03.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-_EPq7RRtD_8%2FUTIT-vsPg8I%2FAAAAAAAAId0%2FtGuBH2BJ7bI%2Fw711-h533-no%2F2013-03-02%252B15.29.03.jpg', '', 17286345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik ben laatst door 80 cm diep water gereden, maar de motor bleef mooi lopen, terwijl de hele motorruimte een grote wasbeurt kreeg.
Het is een beugeltje aluminium met de bodem van een jerrycan (ruitensproeier vloeistof). Dat zit weer met een bout op de beugel van de stuurbekrachtigingspomp.
Succes en sleutel ze,
Jos
Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('09f9004044ccd2547870bdf686a76633', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17286345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: V8 met verlopen ontsteking -> opgelost
thnxs voor de tip, ik zal het eens bij een van de "Maas uitjes" van Wim bekijken
groet, Roel
groet, Roel
Re: vraag voor denktank: V8 met verlopen ontsteking
Kijk eens naar de centrifugaal gewichtjes, zitten deze nog los-