Kogel A-frame
Kogel A-frame
Even een technisch topic na alle drama uit Den Haag.
Het lijkt erop dat de kogel van het A-frame behoorlijk speling heeft, mag ook wel na al die jaren.
Wat moet ik verwachten bij het vervangen? Ik heb de beschikking over een flinke kogeltrekker, groter dan de degene voor de stuurkogels.
Is het zo simpel als het klinkt?
Grtz. Erik
Het lijkt erop dat de kogel van het A-frame behoorlijk speling heeft, mag ook wel na al die jaren.
Wat moet ik verwachten bij het vervangen? Ik heb de beschikking over een flinke kogeltrekker, groter dan de degene voor de stuurkogels.
Is het zo simpel als het klinkt?
Grtz. Erik
Re: Kogel A-frame
Het is zo simpel als het klinkt, alleen heb je niks aan een kogeltrekker, je hebt eerder een pers nodig.
En onder de auto is het haast niet te doen, makkelijker is het om het geheel eerst onder de auto uit te halen en het dan op de werkbank te doen.
extra uitleg
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 09:26 door Frans Bonnes.
En onder de auto is het haast niet te doen, makkelijker is het om het geheel eerst onder de auto uit te halen en het dan op de werkbank te doen.
extra uitleg
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 09:26 door Frans Bonnes.
Re: Kogel A-frame
Oké, ik heb zoiets in verschillende maten. Daar zou het toch mee moeten lukken? De 110 kan op een brug trouwens.
129_1.gif --> mod_embed_images_loadimage('a8aa1f441ee84494f41665faa5e3f551', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gereedschapland.nl%2Frepository%2Fproduct%2Fproductview%2F129_1.gif', 'http://www.gereedschapland.nl/repository/product/productview/129_1.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gereedschapland.nl%2Frepository%2Fproduct%2Fproductview%2F129_1.gif', '', 16923451, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Grtz. Erik
129_1.gif --> mod_embed_images_loadimage('a8aa1f441ee84494f41665faa5e3f551', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gereedschapland.nl%2Frepository%2Fproduct%2Fproductview%2F129_1.gif', 'http://www.gereedschapland.nl/repository/product/productview/129_1.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gereedschapland.nl%2Frepository%2Fproduct%2Fproductview%2F129_1.gif', '', 16923451, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Grtz. Erik
Re: Kogel A-frame
Erik
Die kogel gaat er redelijk makkelijk uit met een bankschroef en hamer of pers lastiger is de bout los te maken hier kan geen dop met luchtsleutel op en ook een steeksleutel past moeizaam dan de kogel uit de as twee bouten door het a frame los en je hebt de kogel op de werkbank liggen. Dan eruit persen of slaan en de boel weer monteren moet in een uurtje kunnen.
Succes
Die kogel gaat er redelijk makkelijk uit met een bankschroef en hamer of pers lastiger is de bout los te maken hier kan geen dop met luchtsleutel op en ook een steeksleutel past moeizaam dan de kogel uit de as twee bouten door het a frame los en je hebt de kogel op de werkbank liggen. Dan eruit persen of slaan en de boel weer monteren moet in een uurtje kunnen.
Succes
Re: Kogel A-frame
Met die trekker krijg je hem wel uit de achteras zeg maar maar daarna moet je hem loskoppelen van het à frame.
Dan kun je het snelst de 2 oren afslijpen waarmee het ronde gedeelte vast gebout zit en dan eruit persen met een pers.
Toen ik mijn 110 pickup nog had heb ik het gedaan en de pers had er zelfs moeite mee ze kunnen heel erg vast zitten
Groet'n
Menno
SIII 109 Powered By Perkins 2ltr TDI
SIII 88 truckcap.
s6.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('1181106da9f911edd8889f3fd464d822', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://i6.photobucket.com/albums/y236/mennovwoerkom/662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://s6.photobucket.com/user/mennovwoerkom/media/662627271_XQG8X-XL.jpg.html', 16923459, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dan kun je het snelst de 2 oren afslijpen waarmee het ronde gedeelte vast gebout zit en dan eruit persen met een pers.
Toen ik mijn 110 pickup nog had heb ik het gedaan en de pers had er zelfs moeite mee ze kunnen heel erg vast zitten
Groet'n
Menno
SIII 109 Powered By Perkins 2ltr TDI
SIII 88 truckcap.
s6.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('1181106da9f911edd8889f3fd464d822', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://i6.photobucket.com/albums/y236/mennovwoerkom/662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://s6.photobucket.com/user/mennovwoerkom/media/662627271_XQG8X-XL.jpg.html', 16923459, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Kogel A-frame
Nee daar lukt het niet mee, zoek in Google maar eens op hoe zo'n kogel eruit ziet.
correctie, daar krijg je wel het conische gedeelte mee los, maar je krijgt hem daarmee niet uit de behuizing.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 10:11 door Frans Bonnes.
correctie, daar krijg je wel het conische gedeelte mee los, maar je krijgt hem daarmee niet uit de behuizing.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 10:11 door Frans Bonnes.
Re: Kogel A-frame
Aha, de bouten houden hem enkel op zijn plek. Het ronde deel is een passing. Duidelijk, dan gaat het onder de pers.
Gaat vast goed komen.
Grtz. Erik
Gaat vast goed komen.
Grtz. Erik
Re: Kogel A-frame
Denk ik ook, maar zoals Menno al schrijft even de vleugels eraf zagen/slijpen anders heb je geen dragend vlak onder de pers.
En erin persen met bijvoorbeeld een grote dop, let er wel op dat de bout gaten goed uitgelijnd zitten.
En erin persen met bijvoorbeeld een grote dop, let er wel op dat de bout gaten goed uitgelijnd zitten.
Re: Kogel A-frame
Je kan hem ook gewoon in zijn geheel nieuw kopen ,[www.paddockspares.com] heb je ook geen gedoe met persen en het eventueel net weer verkeerd teug plaatsen van de ball joint, want dan moet hij er weer uit. Heb overigens ook gewoon de oren eraf geslepen en toen onder een hele zware pers gelegd en kwam toen zelfs nog moeilijk los
Groet Richard Dries
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 10:40 door Shrek.
Groet Richard Dries
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 10:40 door Shrek.
Re: Kogel A-frame
De bouten kunnen HEEL erg vastgeroest zitten, bij mij was het onder de auto uithalen slijpwerk en de bouten loskrijgen een kwestie van veel rammen, een pers zou handiger zijn.
Ik heb overigens nog een A-frame liggen mocht je willen oefenen of vast een nieuw frame willen bouwen terwijl de huidige er nog onder zit.
Ook weer terugplaatsen kan nog best lastig zijn aangezien je zowel de kogel aan de as als de 2 bouten aan het chassis goed moet krijgen, ook daar is een hammer om e.e.a te stellen wel handig en evt een kleinere bouten om het frame tijdens montage alvast ongeveer op de goed plek aan het chassis te hangen.
Groet en succes
Ik heb overigens nog een A-frame liggen mocht je willen oefenen of vast een nieuw frame willen bouwen terwijl de huidige er nog onder zit.
Ook weer terugplaatsen kan nog best lastig zijn aangezien je zowel de kogel aan de as als de 2 bouten aan het chassis goed moet krijgen, ook daar is een hammer om e.e.a te stellen wel handig en evt een kleinere bouten om het frame tijdens montage alvast ongeveer op de goed plek aan het chassis te hangen.
Groet en succes
Re: Kogel A-frame
Shrek Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kan hem ook gewoon in zijn geheel nieuw kopen
> ,[www.paddockspares.com]
> heb je ook geen gedoe met persen en het eventueel
> net weer verkeerd teug plaatsen van de ball joint,
> want dan moet hij er weer uit. Heb overigens ook
> gewoon de oren eraf geslepen en toen onder een
> hele zware pers gelegd en kwam toen zelfs nog
> moeilijk los
Voor het versdchil tussen een nieuwe kogel en die 35 pond zou ik het wel weten eerlijk gezegd....
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
-------------------------------------------------------
> Je kan hem ook gewoon in zijn geheel nieuw kopen
> ,[www.paddockspares.com]
> heb je ook geen gedoe met persen en het eventueel
> net weer verkeerd teug plaatsen van de ball joint,
> want dan moet hij er weer uit. Heb overigens ook
> gewoon de oren eraf geslepen en toen onder een
> hele zware pers gelegd en kwam toen zelfs nog
> moeilijk los
Voor het versdchil tussen een nieuwe kogel en die 35 pond zou ik het wel weten eerlijk gezegd....
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Re: Kogel A-frame
Okay, het is dan wel een poepie duurder, dat dan weer wel natuurlijk
Groet Richard Dries
Groet Richard Dries
Re: Kogel A-frame
Dank voor de tips. Ik heb denk ik nog een achteras liggen, met kogel. Wellicht dat ik dat deel eerst opknap met een nieuwe kogel en dat dan monteer.
Grtz. Erik
Grtz. Erik
Re: Kogel A-frame
Je zou gelijk merken dat hij een stuk beter rijd en stuurt
Succes ermee, is niet z'n groot klusje.
Groet'n
Menno
SIII 109 Powered By Perkins 2ltr TDI
SIII 88 truckcap.
s6.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('78978ba0517ef52477f578fad136f7e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://i6.photobucket.com/albums/y236/mennovwoerkom/662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://s6.photobucket.com/user/mennovwoerkom/media/662627271_XQG8X-XL.jpg.html', 16923655, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Succes ermee, is niet z'n groot klusje.
Groet'n
Menno
SIII 109 Powered By Perkins 2ltr TDI
SIII 88 truckcap.
s6.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('78978ba0517ef52477f578fad136f7e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://i6.photobucket.com/albums/y236/mennovwoerkom/662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi6.photobucket.com%2Falbums%2Fy236%2Fmennovwoerkom%2F662627271_XQG8X-XL.jpg', 'http://s6.photobucket.com/user/mennovwoerkom/media/662627271_XQG8X-XL.jpg.html', 16923655, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Kogel A-frame
Kant en klaar wel handig maar als je een selfleveling arm hebt dan gaat die vlieger niet op en moet je m er uit in in persen.
Re: Kogel A-frame
Ik heb een tijdje terug hetelfde gedaan.
Ik heb het blok met de kogel onder de auto vandaan gehaald en het kogelgewricht met de pers verwijdert.
Tuurlijk eerst de boutjes losgehaald.
Was met de pers uiteindelijk een makkelijk klusje.
Let wel dat je de boutgaten juist zet voor je de nieuwe erin perst, anders moet je hem er weer uit persen, worden ze vaak niet beter van.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05a3ed7066ffc51881d297cc24e07bf3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 16923833, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 16:00 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Ik heb het blok met de kogel onder de auto vandaan gehaald en het kogelgewricht met de pers verwijdert.
Tuurlijk eerst de boutjes losgehaald.
Was met de pers uiteindelijk een makkelijk klusje.
Let wel dat je de boutgaten juist zet voor je de nieuwe erin perst, anders moet je hem er weer uit persen, worden ze vaak niet beter van.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05a3ed7066ffc51881d297cc24e07bf3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 16923833, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 16:00 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.