schema thermostaat standkachel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sjeroens

schema thermostaat standkachel

Bericht door sjeroens »

heren/ dames electra,
Op dit moment ben ik lekker met de 101 aan het Kamperen. en dan ga je je vervelen....
Omdat ik niet tevreden ben over het temperatuurverschil aan en afslaan standkachel (eberspacher B4l) ben ik een beetje aan het rommelen geweest. Het temperatuur verschil incl nablazen was 7 graden.
Ik heb de kap eraf gehaald (dat scheelt een beetje) en de thermoschakelaar ingespoten met wd40. Dat laatste hielp meer.
Nou zag ik dat er aan de binnenkant van de kap een elektrische schakeling stond.(zie foto)
orgineel is ie aangesloten op 1 en 2.
Vraag: wat is de weerstand RT? is dat een verwarmingselementje, dit om de thermostaat sneller te laten reageren?
De kleuren zijn: bruine weerstand, mocca, lichtblauw, zwart, oranje en goud (strepen)
Ik heb inmiddels een extra draadje getrokken (blauw/geel) en ben nu aan het proberen. Maar volgens mij werkt dit alleen als ik de retour-draad die nu op 2 zit aansluit op 4. zodat de weerstand warm word. of zit ik in de verkeerde richting te denken?
Groet,
Jeroen
CAM014892_zps179bba8c.jpg --> mod_embed_images_loadimage('35e907cd361e605049ec4f23b1ca7d5c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM014892_zps179bba8c.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/CAM014892_zps179bba8c.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM014892_zps179bba8c.jpg', '', 16923646, 600, 600, 'Loading image ...', false);
CAM01488_zps8cbefdc6.jpg --> mod_embed_images_loadimage('84f02e3db807e5f2df7d64de6d59aa58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM01488_zps8cbefdc6.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/CAM01488_zps8cbefdc6.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM01488_zps8cbefdc6.jpg', '', 16923646, 600, 600, 'Loading image ...', false);
elschemakleur_zps8bd6014b.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e34e355769dbee857dbf4e215260f61', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Felschemakleur_zps8bd6014b.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/elschemakleur_zps8bd6014b.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Felschemakleur_zps8bd6014b.jpg', '', 16923646, 600, 600, 'Loading image ...', false);
CAM01491_zpsdd834a8c.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fd11ff4d239c66da2b3262960f5e4555', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM01491_zpsdd834a8c.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/CAM01491_zpsdd834a8c.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2FCAM01491_zpsdd834a8c.jpg', '', 16923646, 600, 600, 'Loading image ...', false);
VeeTee

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door VeeTee »

Zo te zien is het een gewone weerstand van 180 k ohm. Functie of plaats in het schema kan ook niet thuisbrengen...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1f3bd6940630ea4c51271e1079e85591', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16923748, 600, 600, 'Loading image ...', false);
VeeTee

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door VeeTee »

Bij nadere bestudering denk ik dat het zou kunnen gaan om een weerstandje dat, indien parallel geschakeld met de verwaming, zelf dan heel klein beetje warm wordt, en zo een beetje warmte op het bimetaal schakelaartje afstraald, zodat deze iets eerder uitschakeld dan ingesteld om te verhinderen dat te verwarming na-ijlt. Wat deftiger heet dat het verkleinen van de hysteresis (verschil tussen in- en uitschakeltemperatuur). Het dingetje moet dan dus spanning krijgen indien de verwarming aangeschakeld wordt. Een kant aan de geschakelde plus, de andere kant aan de - dus. Ook is het van belang dat het weerstandje op de juiste plaats zit, en ook hoe het thermostaatkastje als geheel opgehangen is (als je het ding zo monteerd dat de weerstand boven het bimetaaltje zit ipv eronder, werkt het natuurlijk niet, dan verdwijnt de warmte zonder het bimetaaltje te bereiken).
Maar - dit hele verhaal onder voorbehoud, 't is een beredeneerde gok maar ik weet het niet helemaal zeker.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a124cd9f22ab2710b0f5dec80dfdd912', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16923797, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 14:59 door VeeTee.
sjeroens

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door sjeroens »

Vincent, dank voor je input.
Net even wat metingen gedaan.
niet ingeschakeld: er staat geen boordspanning op 2 en 4
Als de thermostaat ingeschakeld staat en 12v op 2 en 4. Maar als ik schakeldraad van 2 op 4 plaats dan valt de spanning weg.
Als alles ingeschakeld is en de standkachel loopt en ik zet een ampere meter tussen dan gaat er geen stroom lopen (ik kan niks meten) Ook meet ik geen temperatuurverschil op de weerstand (infra rood thermometer) geschakeld tussen 4 en 2 en tussen 4 en massa.
Volgens mij doet de weerstand het wel (er staat spanning na de weerstand, maar spanning valt weg zodra er vermogen word gevraagd. Er lijkt geen stroom te lopen, (kleinste meet mogelijkheid 200 microAmpere) en mijn meter is al 20 jaar oud.
Morgen ga ik een vergelijkbare test doen op de thermostaat voor in mijn cabine, voor nu snap ik het nog niet.
Jeroen
VeeTee

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door VeeTee »

Jeroen, is dit kastje origineel bedoeld voor de Eberspracher B4L? Ik zie nl ook 16(4)A250V~ in de bodem gedrukt staan... Als de schakling voor 230 netspanning ontworpen is, zal een bimetaal schakelaar het wel doen (op ingestelde temp. in- en uitschakelen) als het op 12 of 24V aangesloten wordt, maar dan klopt de dimensionering van het weerstandje natuurlijk niet meer.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca6d08144c8939d85baac0bcb1102025', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16923911, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door Marc-my-Words »

Jeroen,

Wordt het hysteresis-probleem niet deels veroorzaakt door de relatief hoge buitentemperatuur in samenwerking (of in dit geval tegenwerking) met de relatief grote capaciteit van de standkachel?
Ik houd niet van warm (en het is nog zuinig ook) en ik zet nu thuis de verwarming op slechts heel weinig boven de "actuele" ochtend-kamer-temperaturen, in een redelijk succesvolle poging om de "zelf-lerende" modulerende verwarming direct op het meest minimale vermogen warmte te geven. Zo blijft de verwarming zo lang mogelijk op een laag pitje branden en heb ik het zelfs bij 17º niet koud omdat de kachel de hele dag ietsje warmte geeft. Brandt ie harder en wordt het sneller warmer dan slaat ie af (bij 18 - 19º zoals je gekozen hebt, en na een half uurtje lijkt het dan ineens koud omdat de verwarming al even koud is en je dan toch kille tocht krijgt (want ook redelijk geïsoleerde muren en dubbel glas blijven de koudste punten).
Omdat je een standkachel moeilijk op slechts 15% van zijn max vermogen kan laten branden (zoals bij een slimme CV-ketel wel kan) is het enige waar je winst kan halen is de thermostaat vlotter te laten reageren -- waardoor je kortere opwarm-perioden krijgt, en dus ook kortere afkoelperioden: Dus de thermostaat dichter bij de warmte-bron, en/of via een weerstands-truukje de thermostaat electrisch opwarmen zodra de kachel aanslaat. Het weerstands-truukje is wel slim, en zeker als je dit truukje "regelbaar" maakt ... als het kouder is wil je nl liever niet dat de thermostaat te snel afslaat, en evenzo wil je een "boost" mogelijkheid als je een door en door koude auto op snel temperatuur wilt krijgen. Met twee of drie elektrische verwarm-standen in de thermostaat kan je de karakteristiek waarschijnlijk aardig naar wens instellen.
(Een verwarmertje in de thermostaat is overigens een al langer bestaand truukje: In mijn ouderlijk huis zat er een mini gloeilampje in de primitieve klok-thermostaat, een gloeilampje dat de nacht-temperatuur veroorzaakte: het bi-metaal werd 's nachts met dit lampje gefopt. 't Aardige was daarbij dat de dag-nacht-overgang met een zekere geleidelijkheid verliep.)

Marc
Exfietser

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door Exfietser »

Als dat weerstandje inderdaad 180 k is dan wordt er bij 12 volt een vermogen van 0,0008 watt ontwikkeld. Dat is zo weinig warmte dat je dat echt niet gaat merken. Dus het hysterese verhaal gaat hier gewoon niet op. Of de weerstand klopt niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/12/2013 23:49 door Exfietser.
sjeroens

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door sjeroens »

Marc, het hysteresis-probleem word veroorzaakt door de overcapaciteit van de standkachel (Ik geloof 3000W) en de relatief kleine ruimte van de ambu (+/- 8m3)
ik gebruik de kachel voor 2 dingen: Het vocht uit de camper te persen (verwarmen + overdruk), bv als je net gekookt hebt (ondanks extra ventilatie luik poptop/ afzuiging/ deur open als het koud en vochtig is heb je snel condens)
en voor wat verwarming 's nachts. En daar zit nou net het probleem, ik vind het prima om te slapen bij 12 graden. bij 10 graden word het wat fris/ klam en dan spring de kachel aan, als de kap erop zit dan word het 18/ 19 graden incl nablazen. dan lig ik te zweten in mijn prive sauna...., het temp verschil is te groot.
@ vincent: Ik heb 2 standkachels uit een 101 ambu (1 voor reserve onderdelen) daarbij zit allebei dezelfde thermostaat. de 250V was mij ook al opgevallen. Misschien hebben ze bij Marshalls of Cambridge waar de ambu opbouw gemaakt is deze thermosstaat nog op de plank liggen. Het zou dus kunnen dan bij 250V de verwarming van de thermostaat wel zou kloppen.
Ik denk dat ik thuis iets ga proberen met een velleman kitje (volgens mij MK138)
Jeroen.
Frans Bonnes

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door Frans Bonnes »

Als hij met een bimetaaltje schakelt zou ik dat eerste eens nakijken, het zit er tenslotte al meer dan 30 jaar in.
Kontaktjes nakijken en misschien zo bijstellen dat hij eerder schakelt.

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat er vanaf fabriek zo'n groot temp verschil zit in een ambu standkachel.
VeeTee

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door VeeTee »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als dat weerstandje inderdaad 180 k is dan wordt
> er bij 12 volt een vermogen van 0,0008 watt
> ontwikkeld. Dat is zo weinig warmte dat je dat
> echt niet gaat merken. Dus het hysterese verhaal
> gaat hier gewoon niet op. Of de weerstand klopt
> niet.


Precies, maar bij 230V is dat 0,3 W. Ook niet veel, maar zou net wat kunnen uitmaken. Vandaar mijn vraag, wat later (post 18:00), over 12 of 230V.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('845232aa16015a47af18c4d76f68f4de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16924513, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sjeroens

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door sjeroens »

Heren, Ik heb alle documenten nagelezen die ik heb over de kachel.
De b4l is 4000 watt en is ingebouwd in Mercedes busjes, Ford transit en VW t2.
IN de beschrijving vind ik niks terug over het gebruik van een thermostaat, wel over een optionele tijdschakelaar.
Wel word er geschreven over dat ze standaard geleverd worden zonder "themperatuur control switch" en dat de temperatuur van de uitgaande lucht geregeld kan worden door een regelklep bij de uitgang van de standkachel (optioneel verkrijgbaar)
Ik ga er dus vanuit dat ze bij Marshalls of Cambridge een thermostaat hebben gebruikt die geschikt is voor 220V en bij gebruik van alleen het bi-metal ook 12V kan schakelen. @FB je kan de temperatuur afstellen , het bi-metaal/ temperatuurverschil niet.
Ik ga kijken of ik de weerstand kan vervangen, zodat de schakelaar geschikt is voor gebruik 12V, een nieuwe schakelaar is mij te duur. (mede omdat ik in de toekomst de benzine versie wil vervangen voor een diesel waarmee ik mijn warmwatervoorziening camper (keuken/ douche) ook kan aansturen)
De berekening die ex fietser heeft gemaakt was ik ook al mee bezig geweest.
bedankt voor de input en meedenken!
Jeroen
Frans Bonnes

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door Frans Bonnes »

Jeroen.

Ga er nu maar vanuit dat de kachel - thermostaat samenstelling in het verleden goed gewerkt heeft.
Je denkt toch niet dat het leger zo iets als jij nu meemaakt geaccepteerd heeft.
Er zal ergens iets niet goed meer zijn met het bimetaaltje, het zit er tenslotte al 30 jaar zijn werk te doen.
En een bimetaaltje is zo goed als altijd te stellen, heeft en vast contakt op het metaaltje zelf en een verstelbaar contact daar tegen over.
Ik zou eerst eens proberen om daar wat aan te stellen.
Is het schroefje met de gele verf niet het verstelbare deel (foto 4)
Marc-my-Words

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, je kan echt niet veel instellen aan een bimetaaltje. Contactjes schoonmaken kan misschien iets helpen (maar dat is al genoemd en gedaan).
Kapje eraf maakt de ventilatie beter, ook al gedaan. De draaiknop op de thermostaat geeft de schakel-temperatuur, en het is de lengte van het bimetaaltje die de "schakel-slag" bepaalt, en uiteindelijk de "warmte-capaciteit" van de thermostaat, ± in zijn geheel, bepaalt de snelheid van reageren (waarbij de traagheid van een bimetaaltje de maximale "snelheid" beperkt.
Misschien worden bimetaaltjes langzaamaan "moe" en dus trager? Minstens zo waarschijnlijk is dat het vroeger ook niet geweldig functioneerde (voor de "nuttig lading" van een ambulance is een prettig temperatuur-regiem misschien wel noodzaak, maar dan is er ook een bemanning die kan bijsturen). En misschien werkt de thermostaat wel goed als het buiten min 10 of kouder is.
En tenslotte: Jeroen heeft zijn ambulance tot camper omgebouwd, misschien is er door de ombouw ook een en ander veranderd in de warmte-huishouding.

Anyway: mij lijkt het het makkelijkst om te kijken wat er gebeurt als je een paar rijstkorrel-lampjes laat mee-schakelen door de thermostaat en dan zien of de temeratuur-hysteresis gunstig kan worden bijgesteld. De winst kan dan zijn dat je met meer lampjes een lager verwarmingsniveau krijgt, passend bij een lauwe winter, en bij één (of geen) lampjes een goede werking bij echt koud weer.

Marc
Exfietser

Re: schema thermostaat standkachel

Bericht door Exfietser »

Ik denk dat je inderdaad het beste kunt doen wat Frans zegt. Zelf aan dat weerstandje prutsen zal weinig soelaas geven denk ik. Je weet immers niet wat je aan het doen bent en kan niets meten. Je kunt hoogstens meten of dat weerstandje nog goed is of niet.

Een goedkope cv thermostaat van marktplaats scoren is misschien geen gek idee. Die oude ronde honywell thermostaten zijn heel erg mooi en goed. Alleen niet geschikt voor automotif gebruik door de intern gebruikte kwikschakelaar. Tijdens het rijden zal het kwik heen en weer klotsen en de de hele tijd aan en uit gaan schakelen. Er zijn echter ook thermostaten geweest met een gewoon contact i.p.v. een kwikschakelaar. Zoiets zal waarschijnlijk wel werken.

Dan is er nog een factor die je regeling verpest en dat is de positie van je thermostaat in je wagen. Zit je thermostaat op een verkeerde plaats dan werkt hij ook gewoon niet goed.
Plaats reactie