Veel zwarte rook!!
Veel zwarte rook!!
Beste landrover liefhebbers, wie heeft raad!! Na een rit hield motor in, moest vol gas geven om te blijven rijden, daarbij kwam veel zwarte rook uit de uitlaat.
Na paar min. Auto afgezet. Na 5 min. Weer proberen te starten met het gaspedaal vol in, en lang doorstarten kwam hij weer langzaam op gang maar met weer veel rook, weer afgezet. Na paar dagen weer geprobeerd maar hij wil niet meer starten, wel veel rook. Gaat hier om een 2.5 NA diesel uit 86. Verstuivers laten testen maar deze zijn goed. Distributieriem gecontroleerd maar deze is ook voldoende op spanning. Ook aan de kleppen is niets raars te zien. Iemand nog suggesties wat dit zou kunnen zijn? Groeten, Jos land rover serieIII '74
Na paar min. Auto afgezet. Na 5 min. Weer proberen te starten met het gaspedaal vol in, en lang doorstarten kwam hij weer langzaam op gang maar met weer veel rook, weer afgezet. Na paar dagen weer geprobeerd maar hij wil niet meer starten, wel veel rook. Gaat hier om een 2.5 NA diesel uit 86. Verstuivers laten testen maar deze zijn goed. Distributieriem gecontroleerd maar deze is ook voldoende op spanning. Ook aan de kleppen is niets raars te zien. Iemand nog suggesties wat dit zou kunnen zijn? Groeten, Jos land rover serieIII '74
Re: Veel zwarte rook!!
Is de distributie riem misschien een tandje versprongen? Dan staat die nog strak maar loopt die niet lekker. Dus even de timing bekijken.
Is de brandstofpomp misschien verdraaid? Ik spreek even vanuit de 2.25D maar neem aan dat de 2.5 redelijk gelijk is.
Heb je een vlinderklep welke opeens dicht blijft staan?
Verder betekent zwarte rook (naast dat er nog geen paus is) dat er te weinig lucht in het mengsel zit. Dus de luchttoevoer kan je ook even nakijken.
Succes
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b516520bfb8aa51a11d9826738343a91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16921741, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Is de brandstofpomp misschien verdraaid? Ik spreek even vanuit de 2.25D maar neem aan dat de 2.5 redelijk gelijk is.
Heb je een vlinderklep welke opeens dicht blijft staan?
Verder betekent zwarte rook (naast dat er nog geen paus is) dat er te weinig lucht in het mengsel zit. Dus de luchttoevoer kan je ook even nakijken.
Succes
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b516520bfb8aa51a11d9826738343a91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16921741, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Veel zwarte rook!!
Vermoed toch distributie van tijd ook al staat deze op spanning. Hoe heb je gevoeld of deze goed op spanning stond? Heb je ook de timing gecontroleerd?
Re: Veel zwarte rook!!
Hallo Jos,
Krijgt je motor genoeg lucht (luchtfilter) en kunnen de uitlaatgassen goed weg?
Is de inspuittiming en inspuitpomp gecontroleerd?
Zelf vind ik met rokende dieseltjes deze link wel handig om een oorzaak te achterhalen...
Succes, Fenna
Krijgt je motor genoeg lucht (luchtfilter) en kunnen de uitlaatgassen goed weg?
Is de inspuittiming en inspuitpomp gecontroleerd?
Zelf vind ik met rokende dieseltjes deze link wel handig om een oorzaak te achterhalen...
Succes, Fenna
Re: Veel zwarte rook!!
Richard, de 2,25 en 2,5 zijn op dat gebied niet met elkaar te vergelijken. Bij de 2,5 zit de hogedrukpomp direct op de d-riem
Re: Veel zwarte rook!!
Hoi allemaal bedankt voor de snelle reactie.
Hier nog wat aanvullende info
Denk dat er geen vlinderklep in zit zou dan in de luchttoevoer moeten zitten toch
Distributieriem gaat 10mm op en neer daar waar de riem het langst is
Om de timing van de pomp af te stellen heb je een tooltje nodig of kan dit ook zonder
Koelvloeistof stond gewoon op nivea
Moterolie ook
Mvg Jos
Hier nog wat aanvullende info
Denk dat er geen vlinderklep in zit zou dan in de luchttoevoer moeten zitten toch
Distributieriem gaat 10mm op en neer daar waar de riem het langst is
Om de timing van de pomp af te stellen heb je een tooltje nodig of kan dit ook zonder
Koelvloeistof stond gewoon op nivea
Moterolie ook
Mvg Jos
Re: Veel zwarte rook!!
Vlinderklep heb je niet
10mm of het langste stuk is nogal.
Draad alles is tot hij op de merktekens staat en controleer dan of alles goed staat. Hopelijk hoef ik je niet uit te leggen dat de krukas 2 keer rond moet op de pomp en nokkenas 1 keer rond te laten gaan.
Ik lees namelijk nergens dat je de timing mbv de merktekens of borgtooltjes hebt gecontroleerd.
10mm of het langste stuk is nogal.
Draad alles is tot hij op de merktekens staat en controleer dan of alles goed staat. Hopelijk hoef ik je niet uit te leggen dat de krukas 2 keer rond moet op de pomp en nokkenas 1 keer rond te laten gaan.
Ik lees namelijk nergens dat je de timing mbv de merktekens of borgtooltjes hebt gecontroleerd.
Re: Veel zwarte rook!!
Tja Jos, met koelvloeistof als Nivea kun je natuurlijk vanalles verwachten!!
Ach ja, blijven lachen Jos. Komt allemaal wel goed. Sorry, dat ik niets zinnigs toe te voegen heb aan je vraag.
Willem
Ach ja, blijven lachen Jos. Komt allemaal wel goed. Sorry, dat ik niets zinnigs toe te voegen heb aan je vraag.
Willem
Re: Veel zwarte rook!!
zwarte rook is wel diesel / geen lucht.
Wat jij omschrijft doet me aan de distributie denken, maar sluit eerst ff het eenvoudige uit, de luchttoevoer, vlinderklep heeft een 2.5 niet, maart trek de slang van de luchtfilter er eens af en kijk of hij dan starten wil. Als het dan nog niet werkt is je inspuiting / klep timing de eerste verdachte.
Groet, Wilberth
Wat jij omschrijft doet me aan de distributie denken, maar sluit eerst ff het eenvoudige uit, de luchttoevoer, vlinderklep heeft een 2.5 niet, maart trek de slang van de luchtfilter er eens af en kijk of hij dan starten wil. Als het dan nog niet werkt is je inspuiting / klep timing de eerste verdachte.
Groet, Wilberth
Re: Veel zwarte rook!!
ik zet mijn geld op versprongen distributie riem.
niet te veel meer proberen als hij nog een keer verspringt ben je verder van huis.
had ik vorig jaar in Frankrijk.
Nokkenas in 5 stukken is niet grappig
niet te veel meer proberen als hij nog een keer verspringt ben je verder van huis.
had ik vorig jaar in Frankrijk.
Nokkenas in 5 stukken is niet grappig
Re: Veel zwarte rook!!
ja verdenk ook de timing van de distributieriem 10mm beweging is nogal wat.
Mocht deze op tijd staan zou ik de inlaat verdenken (luchtfilter verstopt?)
Succes
Mocht deze op tijd staan zou ik de inlaat verdenken (luchtfilter verstopt?)
Succes
Re: Veel zwarte rook!!
Hallo
Vandaag bezig geweest met het rook probleem.
Distributieriem op spanning gezet alvorens de pomp nokkenas en krukas op de pijltjes/merktekens gezet te hebben.
Hier klopte idd niks van
Krukas in een stand dat stoterstang helemaal omhoog staat dus klep 1 open gezien vanaf de radiateur.
Toen ik de krukas handmatig rond ging draaien kwam ik tegen een klep dus ging niet verder.
Alle kleppen los gezet gaat dan wel rond .
Dan kleppenstellen volgens het sommetje 9 ook in het werkplaats handboek gekeken.
Naarmate ik meer kleppen stel loopt ie weer vast.
Wat doe ik nu fout of zie ik over het hoofd.
BVD
Mvg Jos 2.5 na d
Vandaag bezig geweest met het rook probleem.
Distributieriem op spanning gezet alvorens de pomp nokkenas en krukas op de pijltjes/merktekens gezet te hebben.
Hier klopte idd niks van
Krukas in een stand dat stoterstang helemaal omhoog staat dus klep 1 open gezien vanaf de radiateur.
Toen ik de krukas handmatig rond ging draaien kwam ik tegen een klep dus ging niet verder.
Alle kleppen los gezet gaat dan wel rond .
Dan kleppenstellen volgens het sommetje 9 ook in het werkplaats handboek gekeken.
Naarmate ik meer kleppen stel loopt ie weer vast.
Wat doe ik nu fout of zie ik over het hoofd.
BVD
Mvg Jos 2.5 na d
Re: Veel zwarte rook!!
Kleppen stellen verhelpt het probleem van vastlopen op een klep niet. Enige wat e afstelt is de speling tussen het kleppen steeltje en je tuimelaar. Dit kun je inderdaad doen met de som van 9 of door de som van 5 dmv kleppen op tuimelen te zetten.
Zoals ik eerder al vroeg weet je dat je krukas 2 keer rond moet om de pomp en je nokkenas 1 keer rond te krijgen. Blijkbaar moet dit wel uitgelegd worden.
Doordat je krukas 2 keer rond moet op je nokkenas en pomp 1 keer rond te krijgen staat bij 1 omwenteling van je krukas je nokkenas en pomp 180 graden verkeerd. Waarschijnlijk zit je nu op die 180 graden verkeerd te werken. En als dan alles goed staat kun je nog niet ongestraft je nokkenas rond draaien zonder de D-riem erop.
Dus alles op tijd zetten eventueel dmv borgtooltjes in je bak en pomp dan D-riem erop. Geheel op spanning zetten rond draaien om te kijken dat de riem niet overslaat , dan spanner opnieuw op spanning zetten mbv een momentsleutel. Als je dit niet goed doet kan hij nog steeds overslaan waardoor het geheel weer niet lekker gaat lopen of zelf helemaal niet meer wil lopen.
Kom je er niet uit laat dan iemand kijken die dit al meer heeft gedaan.
Zoals ik eerder al vroeg weet je dat je krukas 2 keer rond moet om de pomp en je nokkenas 1 keer rond te krijgen. Blijkbaar moet dit wel uitgelegd worden.
Doordat je krukas 2 keer rond moet op je nokkenas en pomp 1 keer rond te krijgen staat bij 1 omwenteling van je krukas je nokkenas en pomp 180 graden verkeerd. Waarschijnlijk zit je nu op die 180 graden verkeerd te werken. En als dan alles goed staat kun je nog niet ongestraft je nokkenas rond draaien zonder de D-riem erop.
Dus alles op tijd zetten eventueel dmv borgtooltjes in je bak en pomp dan D-riem erop. Geheel op spanning zetten rond draaien om te kijken dat de riem niet overslaat , dan spanner opnieuw op spanning zetten mbv een momentsleutel. Als je dit niet goed doet kan hij nog steeds overslaan waardoor het geheel weer niet lekker gaat lopen of zelf helemaal niet meer wil lopen.
Kom je er niet uit laat dan iemand kijken die dit al meer heeft gedaan.
Re: Veel zwarte rook!!
Hallo defendertje 90
Dat de pomp en nokkenas een keer rond gaan en de krukas 2keer dat begrijp ik
Heeft de helft van de tandjes
Ik kan de brandstofpomp niet borgen wel gaatjes in het tandwiel daarachter niets meer is een cav pomp
Maar als alles op de pijltjes staat kan idd de krukas 180 grd verkeert staan
Hoe moet de krukas dan staan waar zie ik dit aan
En zou een tandje verschil dit al kunnen veroorzaken
Grt. Jos
Dat de pomp en nokkenas een keer rond gaan en de krukas 2keer dat begrijp ik
Heeft de helft van de tandjes
Ik kan de brandstofpomp niet borgen wel gaatjes in het tandwiel daarachter niets meer is een cav pomp
Maar als alles op de pijltjes staat kan idd de krukas 180 grd verkeert staan
Hoe moet de krukas dan staan waar zie ik dit aan
En zou een tandje verschil dit al kunnen veroorzaken
Grt. Jos
Re: Veel zwarte rook!!
Ja 1 tand verkeerd en je hebt totaal geen vermogen meer en grote kans dat hij zelfs niet meer start.
Je geeft aan dat je een wphb hebt kijk hier even in hoe je de pomp moet borgen. En idd je hebt een CAV pomp dat hebben alle 2,5NA motoren
De krukas kan geen 180 graden verkeerd staan. Als die op het merkteken staat en je nokkenas en pomp ook kun je de riem erop leggen en dan alles ronddraaien met de hand. Het kan 2 kanten op of je raakt iets en je weet dat de krukas 1 slag doorgedraaid moet worden, of je raakt niks en je weet dat het geheel waarschijnlijk goed staat.
Krukas kun je borgen op de bak/bellhouse of door hem op het merkteken te zetten. Het merkteken herken je aan een puntje in het tandwiel en een pijltje op het huis. Om dit duidelijk zichtbaar te maken kun je dit markeren met een witte watervaste stift oid
Ik krijg de indruk dat dit hele verhaal nieuw voor je is?!
In onderstaande link nog wat leesvoer voor je
distributieriem vervangen 2,5NA
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2013 22:02 door defendertje90.
Je geeft aan dat je een wphb hebt kijk hier even in hoe je de pomp moet borgen. En idd je hebt een CAV pomp dat hebben alle 2,5NA motoren
De krukas kan geen 180 graden verkeerd staan. Als die op het merkteken staat en je nokkenas en pomp ook kun je de riem erop leggen en dan alles ronddraaien met de hand. Het kan 2 kanten op of je raakt iets en je weet dat de krukas 1 slag doorgedraaid moet worden, of je raakt niks en je weet dat het geheel waarschijnlijk goed staat.
Krukas kun je borgen op de bak/bellhouse of door hem op het merkteken te zetten. Het merkteken herken je aan een puntje in het tandwiel en een pijltje op het huis. Om dit duidelijk zichtbaar te maken kun je dit markeren met een witte watervaste stift oid
Ik krijg de indruk dat dit hele verhaal nieuw voor je is?!
In onderstaande link nog wat leesvoer voor je
distributieriem vervangen 2,5NA
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2013 22:02 door defendertje90.
Re: Veel zwarte rook!!
Hallo defendertje 90
Dit is idd de eerste keer dat ik dit doe.
Door de jaren heen toch altijd alles zelf gedaan zoals filters remmen doorsmeren enz.
Maar ook dit komt goed daar we de land rover alleen voor vakantie's en uitstapjes gebruiken is het voor mij ook een hobby en vindt het leuk om er aan te sleutelen .
Een hobby die ik kan doen ook dankzij mensen die land rover een warm hard toedragen hier op de prik.
Heb al veel info van het prikbord afgehaald daarvoor alle dank.
Mmmaaarrr om even terug te komen op de distributieriem
Jij praat over een gecentreerd puntje tandwiel krukas nou zie ik net dat dat puntje onder het vuil zit oeps .
Bij de kennisbank lrch gister zitten kijken en dacht ik dat de spie naar het pijltje moest wijzen ai niet goed genoeg gekeken en dan gaat het niet goed komen .
Toch weer dankzij dit forum weer heel veel geleerd
Defendertje90 dank voor je reactie
Grt jos
Land rover 109 serie3 Stawagon 2.5 na d
Dit is idd de eerste keer dat ik dit doe.
Door de jaren heen toch altijd alles zelf gedaan zoals filters remmen doorsmeren enz.
Maar ook dit komt goed daar we de land rover alleen voor vakantie's en uitstapjes gebruiken is het voor mij ook een hobby en vindt het leuk om er aan te sleutelen .
Een hobby die ik kan doen ook dankzij mensen die land rover een warm hard toedragen hier op de prik.
Heb al veel info van het prikbord afgehaald daarvoor alle dank.
Mmmaaarrr om even terug te komen op de distributieriem
Jij praat over een gecentreerd puntje tandwiel krukas nou zie ik net dat dat puntje onder het vuil zit oeps .
Bij de kennisbank lrch gister zitten kijken en dacht ik dat de spie naar het pijltje moest wijzen ai niet goed genoeg gekeken en dan gaat het niet goed komen .
Toch weer dankzij dit forum weer heel veel geleerd
Defendertje90 dank voor je reactie
Grt jos
Land rover 109 serie3 Stawagon 2.5 na d
Re: Veel zwarte rook!!
Hallo defendertje 90
Idd dit is de eerste keer dat ik dit doe
Heb door de jaren heen altijd het onderhoud zelf gedaan filters remmen olie doorsmeren enz.
Onze land rover is puur hobby vakanties naar de bossen uitstapjes maar ook sleutelen hoord daar bij.
Een hobby die we kunnen doen door mensen die land rover een warm hard toedragen hier op de prik.
Heb al veel info van het prikbord afgehaald daarvoor alle dank.
Maaarrr jij heb het over een gecentreerd puntje op het krukas tandwiel net eens even goed schoon gemaakt en daar was het puntje ai
Gister op de kennisbank zitten kijken lrch dacht ik toch dat de spie naar het pijltje moest wijzen oeps
En dan gaat het niet goed komen
Weer wat geleerd
Defendertje bedankt voor je reactie
Grt jos. Land rover 109 serie3 Stawagon 2.5 na d
Idd dit is de eerste keer dat ik dit doe
Heb door de jaren heen altijd het onderhoud zelf gedaan filters remmen olie doorsmeren enz.
Onze land rover is puur hobby vakanties naar de bossen uitstapjes maar ook sleutelen hoord daar bij.
Een hobby die we kunnen doen door mensen die land rover een warm hard toedragen hier op de prik.
Heb al veel info van het prikbord afgehaald daarvoor alle dank.
Maaarrr jij heb het over een gecentreerd puntje op het krukas tandwiel net eens even goed schoon gemaakt en daar was het puntje ai
Gister op de kennisbank zitten kijken lrch dacht ik toch dat de spie naar het pijltje moest wijzen oeps
En dan gaat het niet goed komen
Weer wat geleerd
Defendertje bedankt voor je reactie
Grt jos. Land rover 109 serie3 Stawagon 2.5 na d