Lek gaatje poellie waterpomp V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michiel 109 V8

Lek gaatje poellie waterpomp V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Ik heb er nog eentje;
Nadat ik m'n waterpomp gedemonteerd heb omdat ik dacht dat hij lekte komt er nu meer koelwater uit het lekgaatje onder de poellieas dan voorheen. Dennis heeft eens een mooi plaatje laten zien van de doorsnee van zo'n lager met afdichting. Ik vraag me nu af of ik dit gaatje zondermeer kan dichtstoppen zodat het lekken ophoud. Ik zou zo gauw geen minpunten kunnen bedenken.

Ik dacht eerst dat het via de lange bouten naar buiten lekte maar dat is het niet.

Bedankt voor het meedenken,

Michiel
Mario

Re: Lek gaatje poellie waterpomp V8

Bericht door Mario »

Je pomp is dus lek op de seal en moet vervangen worden. Gaatje dichtstoppen heeft als gevolg dat ie vooraan op de as gaat lekken. Dan zit dus je gehele motorcompartiment onder de koelvloeistof.
Dennis101

Re: Lek gaatje poellie waterpomp V8

Bericht door Dennis101 »

Het gaatje dient ervoor om lekwater vanaf de mechanical seal af te voeren, zodat de pomplagers droog blijven.
Een mechanical seal lekt altijd een klein beetje omdat het koelmedium tegelijk de smering en koeling van de seal verzorgt. Onder normale omstandigheden is die standaard lekkage echter zo minimaal dat je hier niets van terugziet.
In jouw geval van duidelijk zichtbare lekkage is de seal defect en ben je helaas aan een andere pomp toe.

Dennis B
Plaats reactie