Zeeffilter in de oliepomp van een V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michiel 109 V8

Zeeffilter in de oliepomp van een V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Ola,

Onlangs m'n oliepomp uit elkaar gehaald van m'n v8. Nou viel op dat ik het filtertje mis bij de uitstroom opening naar het oliefilter (partnr 614202 op pagina 1f 05). Het zit als je het oliefilter er af haalt naast de plek waar je het filter opschroeft.

Lijkt me niet dat dit een heel belangrijk filtertje is? Hij houdt de troep namelijk weg uit het oliefilter???? Of is dit zo'n stukje britisch design dat het echte oliefilter vanbinnen gevuld wordt en naar buiten uitstroomd? Kan het me nauwelijks voorstellen....

Wie weet meer?

Michiel
Dennis101

Re: Zeeffilter in de oliepomp van een V8

Bericht door Dennis101 »

Het filtertje heeft de zeker niet onbelangrijke functie om de (nog ongefilterde) olie die naar de druk regelklep loopt te filteren.
Als de regelklep door vervuiling vast zou lopen en in de dichtstand zou blijven staan loopt de oliedruk ontoelaatbaar op. Blijft hij door vervuiling juist openstaan, dan zakt de oliedruk onderuit en kan bij lagere toerentallen zelfs geheel wegvallen.

Het filtertje is los te koop, dus ik zou hem zeker niet weglaten.

Dennis B
Michiel 109 V8

Bedankt,

Dus toch een nieuwe waterpomp en zeefje. Enig idee hoe je dit zeefje goed vastzet dat hij er niet uitvalt? Ik meende te hebben gezien dat het oude zeefje vastgeperst zat in het pomphuis. Er los opnieuw inzetten lijkt me een te slappe oplossing? Maar lopen 'kitten' met vloeibare pakking is ook niet ideaal. Dan heb je alsnog kans op de problemen die je beschreef.

Nog tips?

Greetz,

Michiel
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De richting van de olie zal ervoor zorgen dat het zeefje vast blijft zitten, dus mijns inziens hoef je er verder niets aan te doen.

Dennis B
Michiel 109 V8

Ok, bedankt Dennis. Ik zal wel zien in hoeverre hij uit zichzelf vastgeklemd zit.

Greetz,

Michiel
Plaats reactie