Lawaai uit versnellingsbak na schorsing

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jurgen van Aken

Lawaai uit versnellingsbak na schorsing

Bericht door Jurgen van Aken »

Hoi,

vandaag heb ik m'n Laro uit de schorsing getrokken.
Nou is het volgende probleem ontstaan: als je naar de 3e of 4e versnelling gaat maakt de versnellingsbak lawaai.
Ik zou 't omschrijven als janken / klagen. In z'n 1 & 2 loopt ie geruisloos.

*Edit* Als je 't gas loslaat is het geluid ook weg.

Er zit voldoende olie in zowel V-bak als tussenbak.

Iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken?

Jurgen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/07/2014 19:19 door Jurgen van Aken.
WillemJ

Re: Lawaai uit versnellingsbak na schorsing

Bericht door WillemJ »

Hee Jurgen,

Het komt toch niet uit die bak die ik je vorig jaar kado heb gedaan?? Heb helaas niet direct een eenduidig antwoord op je vraag. Heb namelijk nooit klachten gehad met mijn LT76's en zit nu bovenop een LT77.

Succes,
Willem
Jurgen van Aken

Willem,

't is de originele bak nog.
Omdat 't enkel in 3 en 4 is zou ik zeggen dat 't met de synchro te maken heeft maar heb zelf 0.0 ervaring met versnellingsbakken.

Jurgen
Jurgen van Aken

Vandaag wat nieuwe ontwikkelingen meegemaakt.
Uiteraard weer een hoop lawaai in z'n 3 wat over ging in een knarsend / bonkend gekraak.
Het geknars stopte, en ook het janken / klagen is weg.

Loopt eigenlijk geruisloos nu. **Now I'm really worried!

Iemand enig idee wat er mis is / was?

Jurgen
Leo van der Poel

Bericht door Leo van der Poel »

Hey Jurgen

Misschien dat de versnellingsbakolie nu zijn werk doet, na een langere periode van stilstaan zoals je schreef, is de smering niet optimaal. hoop voor je dat het dit was.

mvrgr
Leo
javar52

Bericht door javar52 »

Jurgen,

Heel misschien dat het volgende voor je kan werken: Mijn LW uit '78 staat ook vanaf ongeveer oktober tot april/mei stil en is dit jaar ook tot die tijd geschorst geweest. Je kent ongetwijfeld ook het spreekwoord "rust roest". Wat je misschien voor de toekomst kan helpen is hetzelfde wat ik altijd doe; elke week, max 2 weken laat ik hem even lopen totdat ie warm is. Meestal in een versnelling met de tussenbak in de vrijstand zodat er zoveel als mogelijk draait. Voor de komende winter overweeg ik om hem op as-steunen te zetten zodat de wielen vrij staan en de de volledige aandrijflijn dan ook kan meedraaien.

Hoop in ieder geval, net als Leo, voor jou dat je het hiermee gehad hebt maar ik kan me voorstellen dat je hier niet blij van wordt.

Jan
Alan T

Bericht door Alan T »

Is het niet vuil/roest in je handremtrommel
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Vast gekleefde synchromesh ringen?????
Jurgen van Aken

Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vast gekleefde synchromesh ringen?????

Klinkt plausibel, ik moet zeggen dat 't lawaai slechts zeer sporadisch meer optreed. De laatste 20 km eigenlijk niet meer.

Jurgen
Jurgen van Aken

Aangezien het lawaai nog sporadisch optreedt, waarbij ik gisteren niet boven de 60 km/u kon komen heb ik vandaag de handremtrommel eraf geplukt.
Die lijkt iets ovaal te zijn. Er zitten wat 'blinkende stukjes' op de remschoenen, ik denk dat ie ook wat aangelopen heeft.

Van de week eens kijken of het wat losser afstellen van de handrem verbetering brengt

Bedankt voor de tips en adviezen!!

Jurgen
Jopie

Bericht door Jopie »

Met 1 wiel opgekrikt/verwijderd en freewheeling-hubs uit, kan je in de schorsingsperiode ook regelmatig in alle versnellingen 'rijden' zonder de weg op te gaan.
Plaats reactie