Kopbouten

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Albert

Kopbouten

Bericht door Albert »

Hallo Prikkers.

Als je de koppakking vervangt moet je dan de kopbouten ook vernieuwen, ( gaat om een 2.5 TD ).
En met hoe NM moet je deze vast draaien, heb een schema van de volgorde van binnen uit naar buiten toe.
En de nieuwe koppaking moet droog (niet ingevet) gemonteerd worden.???
Moeten de kopbouten ( zonodig nieuwe ) ook ingevet of geolie worden, of juist niet.
Zijn er nog dingen waar je speciaal op moet letten.

Groeten Albert
defendertje90

Re: Kopbouten

Bericht door defendertje90 »

kopbouten altijd vervangen zijn rekbouten.

koppakking gewoon zo monteren. Onderblok goed zuiver maken met bijvoorbeeld scotchbride oid en wat remreiniger. Kop wegbrengen en laten vlakken, bij de TD zou ik geen risico nemen en hem ook meteen af laten persen zodat je zeker weet dat hij niet gescheurd is.
Als het onderblok en de kop weer goed zuiver zijn de koppakking er tussen en kop plaatsen (uitkijken dat de pakking niet beschadigd). Ik kan de TD niet maar als deze verschillende dikte pakkingen heeft zorgen dat je de juiste besteld/ haalt ivm dikte van de pakking.
De gaten waar de kopbouten in gaan goed zuiver maken en het liefst een keer met een tap doortappen. Kopbouten kun je met een drupje olie op de draad terug plaatsen zodat het spoeler loopt. Vet zou ik niet doen.
Kopbouten zet je altijd kruislings van binnen naar buiten vast dit om te voorkomen dat bij het aantrekken van de kop deze krom trekt of andere rare vormen gaat maken waardoor hij alsnog gaat lekken.
Vergeet ook de inlaat en uitlaat pakking niet te vervangen. Zelfde geld voor de brandplaatjes en ringen van de verstuivers, eventueel de koperen ringen van de retourleiding op je verstuivers.

Aanhaalmomenten staan in het werkplaatshandboek. Overigens zit bij de meeste koppakkingen ook een papiertje met de aanhaalmomenten eventuele graden en of hij nagetrokken moet worden

kijk ook deze link is door gaat dan wel over een 2,5NA maar verschild niet veel
linkje naar 2,5NA koppakking vervangen
Marijn & Simba

Re: Kopbouten

Bericht door Marijn & Simba »

In meerdere gangen aandraaien volgens de aandraaivolgorde in het handboek.
eerst gewoon vast
dan in 3 stappen naar de max. bijvoorbeeld 35/70/90Nm Als je het juiste handboek hebt staan de getallen er in en ook de stappen. Hoe gelijkmatiger je aandraait hoe beter. meer stappen is dus beter.
Dan motor laten lopen, tot ie op temperatuur is. half uurtje laten doordraaien, mag stationair op verhoogd toerental (1500 to 2000 toeren geloof ik). Motor helemaal afkoelen laten, beste de volgende dag pas het volgende: daarna 1 kwart slag los (weer op de juiste volgorde) en dan nog eens natrekken door 1/2 slag aandraaien.

Dit natrekken wordt nog wel eens overgeslagen bij rekbouten.... Maar die zitten er bij de 2.5N/A en 2.5TD toch niet in?? Rekbouten werden toch pas bij de 200Tdi geintroduceerd?
(of zit ik er nou helemaal naast...?)

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('72653e65fbd3223c8d8aa73ed00369c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16816003, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie