Overdruk assen voor doorwadingen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
CrazymudWouter

Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door CrazymudWouter »

Ik ben van plan met een compressor overdruk op mijn assen en bak te zetten om met doorwadingen niet meer mijn assen, bak en distributie vol water en bagger te hebben. Compressor heb ik al ingebouwd en de slangen liggen al zo goed als klaar. Wat ik alleen niet zo goed weet is hoeveel overdruk ik op moet bouwen. Nu weet ik dat dit onderwerp hier eerder langs is gekomen maar ik kan het niet meer terugvinden.

Ik hoef geen discussie over dat doorwadingen altijd slecht zijn en overdruk op de assen slecht kan zijn voor de keerringen. Allemaal bekend verhaal alleen ik weet ondertussen ook dat met goede keerringen en een auto in topstaat ook je assen gewoon vollopen met water.... ook als de ontluchtingsslangen hoog zitten.

Ik dacht zelf aan max 1 bar overdruk? Iemand ervaring hiermee?
RaRo74

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door RaRo74 »

Goed idee zeg en ik ben benieuwd naar de reacties omdat dit in mijn geval ook makkelijk te realiseren is. Kwestie van een drukregelaar er tussen en je kunt je assen op druk zetten of in ieder geval op druk houden met een contante toevoer aan lucht.

Maar om te achterhalen wat de overdruk moet zijn zou ik op de ontluchting eerst een manometer aansluiten om vervolgens gewoon een tijdje mee rond te rijden op het droge.
Door de warmteontwikkeling komt er druk op je assen te staan en stel dit is +1 bar maximaal.
Daarna maak je een plons met je assen in koud water waarna de druk daalt naar bijvoorbeeld -0.2 bar.
Ik zou er dan voor kiezen om de luchttoevoer op 1.4 bar te zetten zodat je altijd een overdruk van 0.2 bar houdt.
De overdruk in ieder geval zo laag mogelijk zien te houden omdat je moet zien te voorkomen dat met te veel druk de olie door de keerringen wordt geperst.

Zo zou ik het eerste instantie benaderen
Marc-my-Words

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Marc-my-Words »

Ehh ... RaRo74, je maakt een rekenfoutje.
Zodra je een plons maakt daalt de druk niet want de assen zijn aangesloten op een overdruk-systeem.
(Het was wat anders als je de as zou oppompen en daarna alleen opgepompt z'n werk zou laten doen.)

Je hoeft dus niet veel overdruk te hebben net genoeg om de waterdruk tegen te gaan.
Vanwege de normale werking van de keringen hoef je niet eens 1:1 de waterdruk te evenaren.

En ... je doet er beter aan de overdruk zodra je uitgeplonst bent ook weer af te laten.

Marc
RaRo74

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door RaRo74 »

Ahja, tuurlijk . Ik dacht aan een gesloten druksysteem maar door een constante druktoevoer blijft de druk ongeacht de temperatuur hetzelfde.
Mits je keerringen in goede staat zijn kan een overdruk van 0.2 bar al voldoende zijn of je moet gaan diepzeeduiken.
Het is echter wel van belang dat de druk die ingebracht wordt gereguleerd is en blijft dus direct een compressor er op aansluiten is een afrader.

Uiteraard na het plonzen de druk er weer af en er voor zorgen dat de normale ontluchting open is.

Leuk denkmateriaal en ik zie weer een projectje ontstaan met een asdrukmeter naast m'n turbodrukmeter
Tinus

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Tinus »

Ter info:

Het diff in de achteras van mijn 110 begon te lekken langs de keerring, eerst een drupje, later nogal wat meer, de asontluchting zat potdicht.
na het rijden de vuldop van het diff losgeschroefd en er kwam een zuchtje lucht uit de (warme) as. mijn inschatting is dat er maximaal een halve bar druk op stond, zeer waarschijnlijk minder dan dat.
Dus als je van plan bent te gaan rondrijden met en bar of meer overdruk op je assen kun je denk ik een redelijk oliespoor verwachten in het plonswate .

Tinus "90" Tiid-Rôver

laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e16eca39bb567ae67548cc379e3ee944', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 16808059, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
e09a21.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ad237657c06e89e522035e0484937ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F320x240q90%2F745%2Fe09a21.jpg', 'https://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/745/e09a21.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F320x240q90%2F745%2Fe09a21.jpg', '', 16808059, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2013 15:30 door Tinus.
Cristijn

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Cristijn »

hallo,

ben nieuw hier en sinds kort aan de Landrover (1970 series 2a, 2,25 Diesel), maar volgens mij is dit simpele natuurkunde.
Als je 1 bar druk op je assen zet, is dat voldoende druk om door tien meter water te rijden, zonder dat er water in je assen komt. (1 bar is min of meer gelijk aan 10 mtr waterkolom). 0,1 a 0,15 bar is meer dan genoeg lijkt me.

Groet,

Cristijn
Disco

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Disco »

Misschien mis ik iets. ben ik niet technisch genoeg maar!!!!!!
Je geeft niet aan wat voor wagen je heb!
Een as heeft ontluchting om overdruk te voorkomen
Een serie heeft een soort van"overdruk ventiel"met een balletje wat door vocht en vuil vast kan komen te zitten, deze kan je vervangen door de latere 90/110/130 versie(er worden ook setjes voor serie aangeboden dit zijn open systemen tot aan het schutbord voor dieper moet je verlengen tot aan de top van je verhoogde inlaat, latere modellen zijn standaard voorzien van een open systeem tot aan je schutbord, mocht het dan toch lekken zijn de slangen lek of de pakkingen (of je bent te diep geweest)


Jo
Anton (Rumble)

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Anton (Rumble) »

Tja ligt er natuurlijk aan hoe diep je onderwater gaat. Hoe dieper hoe hoger de druk. Blijf je binnen de twee meter is 1 bar afdoende je wilt geen water binnen, maar ook geen olie naar buiten.
Anton (Rumble)

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Anton (Rumble) »

Tja ligt er natuurlijk aan hoe diep je onderwater gaat. Hoe dieper hoe hoger de druk. Blijf je binnen de twee meter is 1 bar afdoende je wilt geen water binnen, maar ook geen olie naar buiten.
Nijhuis

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Nijhuis »

Om precies te zijn zou het zo moeten zijn:
luchtdruk in as = 1bar + (0.1bar * waterdiepte in meters)

In de theorie zou je dus aan 1.2 bar meer dan voldoende moeten hebben. In de praktijk zou dat ook best eens te veel kunnen zijn voor de keerringen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2013 15:41 door Nijhuis.
forbert 90-200Tdi

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Theoretisch klopt dit, maar je gaat uit van Bara, bar-a= bar absoluut. Zonder de bar atmosfeer die overal heerst.
Mano's en drukregelingen gaan bijna altijd uit van bar-o, overdruk.
0,1 zal ruim voldoende zijn.
jamaar

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door jamaar »

bij mijn assen gaat hij lekken als het balletje verstopt zit en de druk die door verwarming opgebouwd word is minimaal, zijn trouwens nieuwe keerringen op nieuwe glijringen
dus als je er 1 bar op gaat zetten is het feest maar daar hebben meer mensen je al voor gewaarschuwd
wat je mooi kan gebruiken is een propaan drukregelaar met stelschroef en manometer volgens mij kan je in verschillende bereiken krijgen
1 meter diep heb je genoeg aan 110 mbar
dat je assen vollopen met goede keerringen is normaal, ze zitten er zo in dat ze de olie binnen houden maar andersom niet plus dat je door plotselinge afkoeling kort onderdruk hebt als je slangetje het niet bij houd
gewoon met een lage druk beginnen en kijken wanneer hij lekt, lijkt mij verstandig om biologisch afbreekbare olie te gebruiken, is aardiger voor de visjes bvb frituur olie

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42f8c43f3015fde6b2f0a64e0e3b05f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16808568, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Marc-my-Words »

jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> ..... lijkt mij verstandig om
> biologisch afbreekbare olie te gebruiken, is
> aardiger voor de visjes bvb frituur olie

Precies, goed gebakken vis is niet mis.
Eric&Betty Boop

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Eric&Betty Boop »

De vroegere technische man van de LRCH heeft er eens een heel stuk over geschreven maar dat kan ik niet meer vinden.
Hij reed met 0,5 bar op zijn wedstrijdauto meen ik mij te herinneren. Wel belangrijk om het alleen te gebruiken bij diepe doorwadingen. Dus en schakelaar met lamp en zoemer zodat je hem niet vergeet uit te zetten.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('abf75658dcfc91453aca1600559c0c25', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16809159, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a6a61e06aac00ab98e4093b2fb003ef0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16809159, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2013 22:28 door Eric&Betty Boop.
Exfietser

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Exfietser »

Iets dergelijks zat vroeger ook in sommige oude willy's jeeps. die van net einde ww2. Het idee is goed maar oud. Ik kan me voorstellen dat die jeeps ook aangepaste oliekeringen hadden.
VeeTee

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door VeeTee »

Eric&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> De vroegere technische man van de LRCH heeft er
> eens een heel stuk over geschreven maar dat kan ik
> niet meer vinden.
> Hij reed met 0,5 bar op zijn wedstrijdauto meen ik
> mij te herinneren. Wel belangrijk om het alleen te
> gebruiken bij diepe doorwadingen. Dus en
> schakelaar met lamp en zoemer zodat je hem niet
> vergeet uit te zetten.


Klopt, dat was Rob Dekker van de Technische Comsissie, maar dat was geen 0.5 bar maar 30 mbar. Dat had hij gedaan met een zo'n drukregelaartje van een campinggasfles.
30 mbar komt ongeveer overeen met 30 cm waterkolom, dat is dan bovenop het punt van de ontluchting, dus bovenkant assen, dus vanaf de grond geteld heb je dan een aardige doorwadingsdiepte.

Edit: hier de info gevonden: [www.lrch.nl]

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('995195ccbe39d73d0972dfdfabf13432', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16809450, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2013 08:17 door VeeTee.
Marc-my-Words

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Marc-my-Words »

> Eric&Betty Boop Schreef:
> ----------------------------------------------------
> > De vroegere technische man van de LRCH heeft er
> > eens een heel stuk over geschreven maar dat kan ik
> > niet meer vinden.
> > Hij reed met 0,5 bar op zijn wedstrijdauto meen ik
> > mij te herinneren. Wel belangrijk om het alleen te
> > gebruiken bij diepe doorwadingen. Dus en
> > schakelaar met lamp en zoemer zodat je hem niet
> > vergeet uit te zetten.
>
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Klopt, dat was Rob Dekker van de Technische
> Commissie, maar dat was geen 0.5 bar maar 30 mbar.
> Dat had hij gedaan met een zo'n drukregelaartje
> van een campinggasfles.
> 30 mbar komt ongeveer overeen met 30 cm
> waterkolom, dat is dan bovenop het punt van de
> ontluchting, dus bovenkant assen, dus vanaf de
> grond geteld heb je dan een aardige
> doorwadingsdiepte.
>
> Edit: hier de info gevonden:
> [www.lrch.nl]

Bij die 40 + 30 cm komt dan nog de waterdruk (dus waterdiepte) die de keringen in normale toestand bij een gezonde "beademing" doorstaan.
Meneer LandRover vindt zelf dat 50 cm zonder voorbereidingen moet kunnen en dan zitten de keringen toch al zo'n 10 cm onderwater ... en mij lijkt dat daar nog wel wat marge bovenop komt. (Zonder voorzieningen heb je de som van waterdruk + de lichte onderdruk door de afkoeling, een onderdruk die niet direct wordt geëgaliseerd omdat er slechts een dun slangetje met een aanzienlijke lengte is om "adem te halen", met overdruk systeem heb je de assen al "opgepompt" en zijn als alles meezit die keringen al wat extra geolied door die overdruk.)
NB Je moet niet met bovenkant van de as rekenen maar met die van de "waterkeringen" want er heerst die "camping-gas-druk" in de hele as.

Marc
G-men (Gargamel)

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door G-men (Gargamel) »

30mbar lijkt me een hele nette waarde; dat komt overeen met 30cm asdiepte. (dat is dus een overdruk van 0,03 bar)
De keeringen zijn niet gemaakt om met een drukverschil te werken. Vandaar ook de asontluchting. Als je die nl dicht maakt krijg je ook die overdruk door het uitzetten van de lucht en vaak toch een lekkagen.

Je moet het drukverschil tussen binnen en buiten echt minimaal houden om lekkage of defecten aan de sealt te voorkomen. Vandaar dat ik de 30mbar uit een gas drukregelaar een hele logische oplossing vind.
Waarbij je die dan wel moet kunnen uitschakelen als je niet in het water rijdt; anders gaat het gegarandeerd lekken.

Aangezien LR standaard die doorwaaddiepte ook aanhoud, kun je ook zeggen dat een set keeringen in goede conditie het probleemloos aan moet kunnen hebben.
Dan kun je concluderen dat (mits de beluchting open is), je bij lekkage de keeringen moet vervangen..... De waarheid zal ergens in het midden liggen maar wel een prikkelende gedachtte...

Gerrit
Marc-my-Words

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door Marc-my-Words »

Ach, je kan het ook zo zien dat je met die 30 mbar net wat extra hebt.
Om te beginnen een extra "beveiliging" tegen het schrik-effect -- assen die bij een plons ineens lucht gaan aanzuigen via een dun slangetje zijn nl niet direct op de normale omgevingsdruk dus zuigen ze ook makkelijk wat water aan.
En in de tweede plaats dus ± 30 cm extra boven de door de fabrikant aangegeven 50cm doorwaad-diepte. Veel meer heb je niet nodig of je moet ook zelf een waadpak (en heviger) aantrekken. Bij 80 cm waaddiepte kan je nog toe met gewone laarzen. (Je moet bij 80 cm waaddiepte overigens ook al gaan kijken naar de waterproofing van de ECU.)

Marc
crazy mud

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door crazy mud »

Ik ken Wout een beetje en hij wil wel eens dieper gaan dan die halve meter, ook zonder waadpak.
Zoals jullie aangeven heb je maar een heel klein beetje druk nodig om het water tegen te houden, daar had ik nog niet aan gedacht.
Gelukkig hadden we er nog geen 1 bar opgezet en de keringen er uitgeblazen. nu op zoek naar een regelbaar drukmetertje met kleine getalletjes.
VeeTee

Re: Overdruk assen voor doorwadingen

Bericht door VeeTee »

Er zijn regelbare reduceerventielen, met deze bv van max. 80 mbar heb je toch een behoorlijke waaddiepte, 80 cm + ashoogte... Eventueel een los drukmetertje erbij.

7521c.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3593ca4e1da2954d91a75894348329ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gaswinkel.com%2Fimages%2Fcatalog%2Fonderdelen_%2Fgs_onderdelen%2F7521c.jpg', 'http://www.gaswinkel.com/images/catalog/onderdelen_/gs_onderdelen/7521c.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gaswinkel.com%2Fimages%2Fcatalog%2Fonderdelen_%2Fgs_onderdelen%2F7521c.jpg', '', 16812710, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8831590880f03443390761b22d343950', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16812710, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie