td5 koppaking
td5 koppaking
Goeden avond, De koppaking van onze defender is lek. We zijn van plan om dit zelf te gaan repareren we hebben de beschikking tot een plek waar de auto binnen kan staan.
We zaten te denken om de kop af te laten persen en te laten vlakken zijn er bedrijven in of rond haarlem die zo iets kunnen doen?
Zijn er nog andere dingen die we nodig hebben behalve een goede gereedschaps set en een moment sleutel?
En zijn er nog tips en trucs?
Alvast bedankt.
Gr,Sytse
We zaten te denken om de kop af te laten persen en te laten vlakken zijn er bedrijven in of rond haarlem die zo iets kunnen doen?
Zijn er nog andere dingen die we nodig hebben behalve een goede gereedschaps set en een moment sleutel?
En zijn er nog tips en trucs?
Alvast bedankt.
Gr,Sytse
Re: td5 koppaking
Het precieze weet ik niet Sytse, maar ik heb begrepen dat je de kop van een Td5 niet moet/kunt vlakken...
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Re: td5 koppaking
spaarnestat
van Rheenen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb462a9046650ba9c9d1a35d6dd73eef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16806867, 600, 600, 'Loading image ...', false);
van Rheenen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb462a9046650ba9c9d1a35d6dd73eef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16806867, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: td5 koppaking
Bedankt voor de links we hebben de kop nader onderzocht en deze is helaas net boven het spruitsuk gescheurd dus er moet sowieso een nieuwe kop op. We hebben nu contact met alkmaar motoren revisie en die zijn heel behulpzaam.
Zijn er nog dingen die raadzaam zijn om nog meer te vervangen als de kop er af is?
En zijn er nog tips of is er nog een site of boek waar diet uitgebreid in word beschreven?
Gr,Sytse
Zijn er nog dingen die raadzaam zijn om nog meer te vervangen als de kop er af is?
En zijn er nog tips of is er nog een site of boek waar diet uitgebreid in word beschreven?
Gr,Sytse
Re: td5 koppaking
Een WPH werkplaats handboek is natuurlijk altijd goed om te hebben, zou toch ergen online te vinden moeten zijn. Anders heb ik hem voor je, pb maar even. Maar deze link helpt je ook vast op weg [lrch.nl]
Groeten. Jan
Groeten. Jan
Re: td5 koppaking
Kijk goed naar je uitlaatspruitstuk of die niet krom is, door de hitte-ontwikkeling willen die weleens krom gaan trekken.
Gr, bart
Gr, bart
Re: td5 koppaking
Voor dat geld zou ik liever een complete gebruikte motor kopen denk ik....
Re: td5 koppaking
De kop van een Td5 vervangen is net heel moeilijk.
wel heb je het een ander nodig.
Werkplaats handboek, ( er zijn tal van delen elke heeft een ander aanhaalmoment van 7 tot 90 NM)
Kopset (ik bestel deze altijd bij Turner enginering in de UK Let op de dikte van je originele pakking of monteer de dikste)
Kopbouten.
timing pin set ( krukas en nokken as )EVT te leen bij mij )
Hylomar ( tussen de twee kop delen let wel spaarzaam gebruiken, de kanaaltjes die je hier zult zien zijn olie kanaalen! )
Loctite ( een aantal bouten moet geborgd worden hiermee )
gradenschijf ( een goede )
momentsleutel ( ook een goede )
olie en filters
Koelvloeistof
In de kopset van Turner zit alles voor de cillinderkop en als het goed is ook de stalen paspennen , maar vraag hier even om voor de zekerheid.
EVT heb ik een gebruikte Kop (EU2 tot 2002 )liggen deze wordt gecontroleerd afgeleverd met garantie. PM voor interesse.
Verder schoon werken lees goed de stappen in je WPhandboek bij twijfel zijn wij er.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
wel heb je het een ander nodig.
Werkplaats handboek, ( er zijn tal van delen elke heeft een ander aanhaalmoment van 7 tot 90 NM)
Kopset (ik bestel deze altijd bij Turner enginering in de UK Let op de dikte van je originele pakking of monteer de dikste)
Kopbouten.
timing pin set ( krukas en nokken as )EVT te leen bij mij )
Hylomar ( tussen de twee kop delen let wel spaarzaam gebruiken, de kanaaltjes die je hier zult zien zijn olie kanaalen! )
Loctite ( een aantal bouten moet geborgd worden hiermee )
gradenschijf ( een goede )
momentsleutel ( ook een goede )
olie en filters
Koelvloeistof
In de kopset van Turner zit alles voor de cillinderkop en als het goed is ook de stalen paspennen , maar vraag hier even om voor de zekerheid.
EVT heb ik een gebruikte Kop (EU2 tot 2002 )liggen deze wordt gecontroleerd afgeleverd met garantie. PM voor interesse.
Verder schoon werken lees goed de stappen in je WPhandboek bij twijfel zijn wij er.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: td5 koppaking
Hoi Andrew onze td5 is helaas uit 2003 dus vrees dat het niet gaat passen.
Ik had verder wel een paar vragen, kan je de motor op tijd zetten met behulp van boortjes zoals de vorige motoren of moet dit met het originele land rover gereedschap gedaan worden?
Moet de visco fan ook los?
En zijn er nadelen als je de dikste koppaking monteerd?
En heb je misschien een linkje met de aanhaal momenten? Want in de haynes maual staat beschreven hoe je dit moet doen maar erstaat niets over de aanhaal moment.
Gr,Sytse
Ik had verder wel een paar vragen, kan je de motor op tijd zetten met behulp van boortjes zoals de vorige motoren of moet dit met het originele land rover gereedschap gedaan worden?
Moet de visco fan ook los?
En zijn er nadelen als je de dikste koppaking monteerd?
En heb je misschien een linkje met de aanhaal momenten? Want in de haynes maual staat beschreven hoe je dit moet doen maar erstaat niets over de aanhaal moment.
Gr,Sytse
Re: td5 koppaking
Sytse,
Mijn kop zou wel passen maar is het oudere type, ze zijn verder wel uitwisselbaar, maar de jongste kop is het ( herontwikkeld exemplaar ) en dat is gedaan vanwege het vaak schruen van de brandstof galerij bij het eerst type.
Door het monteren van de dikste pakking loop je geen risico dat de zuigers de kop ( ja die toleranties zijn zo fijn ) In therorie verlies je iets compressie, maar dat is zo minimaal dat je dat niet gaat merken.
Het is ook mogelijk op te meten welke dikte kop pakking je moet hebben , met een micrometer moet je meten hoe ver de zuigers boven het motor vlak uit komen, dan is er een vaste waarde voor ( benodigde ruimte ) wat over blijft is de dikte van de pakking die je moet gebruiken.
De visco Fan moet los om behoorlijk toegang te krijgen tot de ketting spanner en nokkenas tandwiel, ook zitten op deze hoogte nog 1 bout en een moer die los moeten.
Je doet er verstandig aan het juiste gereedshap te gebruiken voor het op tijd zetten van de motor, en dat zijn een blokeer stift voor de nokken as en een blokeer stift voor de krukas/vliegwiel. de nokken as kun je borgen met een geschikte boortje, maar de krukas niet het sleufje in het vlieg wiel is +- 6 mm maar het gat waar deze pen door moet is een stuk grooter, zie daar exact het midden maar eens van te vinden en dan de motor niet te verdraaien.
14092d1267118994-head-torque-settings-disco2td5torque1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec289cfd279dfc8e067d4c8271604286', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff8%2F14092d1267118994-head-torque-settings-disco2td5torque1.jpg', 'http://www.landyzone.co.uk/lz/attachments/f8/14092d1267118994-head-torque-settings-disco2td5torque1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff8%2F14092d1267118994-head-torque-settings-disco2td5torque1.jpg', '', 16811184, 600, 600, 'Loading image ...', false);
14093d1267119144-head-torque-settings-disco2td5torque2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7f78f720fd0382149225f7cd616d610', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff8%2F14093d1267119144-head-torque-settings-disco2td5torque2.jpg', 'http://www.landyzone.co.uk/lz/attachments/f8/14093d1267119144-head-torque-settings-disco2td5torque2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff8%2F14093d1267119144-head-torque-settings-disco2td5torque2.jpg', '', 16811184, 600, 600, 'Loading image ...', false);
zoals je ziet moet die kop echt vast
1 30 NM
2 65 NM
3 90 graden draaien
4 180 graden draaien
5 45 raden draaien.
dit lukt je niet aleen en helemaal niet zonder een zeer degelijk gereedschapje en een goede graden schijf, Nieuwe bouten gebruiken!
Ik zou even online zoeken naar een PDF voor de Td5 motor. sommige bouten moeten vernieuwd worden, sommigen moeten met loctite gemonteerd worden.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2013 21:57 door Andrew Colville.
Mijn kop zou wel passen maar is het oudere type, ze zijn verder wel uitwisselbaar, maar de jongste kop is het ( herontwikkeld exemplaar ) en dat is gedaan vanwege het vaak schruen van de brandstof galerij bij het eerst type.
Door het monteren van de dikste pakking loop je geen risico dat de zuigers de kop ( ja die toleranties zijn zo fijn ) In therorie verlies je iets compressie, maar dat is zo minimaal dat je dat niet gaat merken.
Het is ook mogelijk op te meten welke dikte kop pakking je moet hebben , met een micrometer moet je meten hoe ver de zuigers boven het motor vlak uit komen, dan is er een vaste waarde voor ( benodigde ruimte ) wat over blijft is de dikte van de pakking die je moet gebruiken.
De visco Fan moet los om behoorlijk toegang te krijgen tot de ketting spanner en nokkenas tandwiel, ook zitten op deze hoogte nog 1 bout en een moer die los moeten.
Je doet er verstandig aan het juiste gereedshap te gebruiken voor het op tijd zetten van de motor, en dat zijn een blokeer stift voor de nokken as en een blokeer stift voor de krukas/vliegwiel. de nokken as kun je borgen met een geschikte boortje, maar de krukas niet het sleufje in het vlieg wiel is +- 6 mm maar het gat waar deze pen door moet is een stuk grooter, zie daar exact het midden maar eens van te vinden en dan de motor niet te verdraaien.
14092d1267118994-head-torque-settings-disco2td5torque1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec289cfd279dfc8e067d4c8271604286', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff8%2F14092d1267118994-head-torque-settings-disco2td5torque1.jpg', 'http://www.landyzone.co.uk/lz/attachments/f8/14092d1267118994-head-torque-settings-disco2td5torque1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff8%2F14092d1267118994-head-torque-settings-disco2td5torque1.jpg', '', 16811184, 600, 600, 'Loading image ...', false);
14093d1267119144-head-torque-settings-disco2td5torque2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7f78f720fd0382149225f7cd616d610', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff8%2F14093d1267119144-head-torque-settings-disco2td5torque2.jpg', 'http://www.landyzone.co.uk/lz/attachments/f8/14093d1267119144-head-torque-settings-disco2td5torque2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landyzone.co.uk%2Flz%2Fattachments%2Ff8%2F14093d1267119144-head-torque-settings-disco2td5torque2.jpg', '', 16811184, 600, 600, 'Loading image ...', false);
zoals je ziet moet die kop echt vast
1 30 NM
2 65 NM
3 90 graden draaien
4 180 graden draaien
5 45 raden draaien.
dit lukt je niet aleen en helemaal niet zonder een zeer degelijk gereedschapje en een goede graden schijf, Nieuwe bouten gebruiken!
Ik zou even online zoeken naar een PDF voor de Td5 motor. sommige bouten moeten vernieuwd worden, sommigen moeten met loctite gemonteerd worden.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2013 21:57 door Andrew Colville.
Re: td5 koppaking
Ik zou het gewoon uitbesteden (maar goed, ik maak mijn handen alleen echt vies bij het sleutelen aan de fiets).
Aan de andere kant, die gradenschijf ...die kan je eventueel omzeilen.
1 30 NM
2 65 NM
3 90 graden draaien
4 180 graden draaien
5 45 raden draaien.
Dit wil dus zeggen, dat in stappen 3-4-5 de bout een 1/4 slag, een 1/2 slag en een 1/8 slag moet draaien.
Als je netjes een streep zet bij begin en eind, en er vooral op let dat je de fouten niet optelt maar uiteindelijk 7/8 slag maakt dan kan je uiteindelijk het verschil niet merken (of meten) tov van de officiële methode.
Marc
Aan de andere kant, die gradenschijf ...die kan je eventueel omzeilen.
1 30 NM
2 65 NM
3 90 graden draaien
4 180 graden draaien
5 45 raden draaien.
Dit wil dus zeggen, dat in stappen 3-4-5 de bout een 1/4 slag, een 1/2 slag en een 1/8 slag moet draaien.
Als je netjes een streep zet bij begin en eind, en er vooral op let dat je de fouten niet optelt maar uiteindelijk 7/8 slag maakt dan kan je uiteindelijk het verschil niet merken (of meten) tov van de officiële methode.
Marc
Re: td5 koppaking
Als de Td5 je eerste cillinderkop de en montage wordt dan heb je een best lastige en prijzige gekozen als eerste cillinderkop ervaring, makkelijker is de kop van een mini of 300tdi, daar hoef je met veel minder rekening te houden. en de eventuele schade is kleiner en godkoper te herstellen.
Uitbesteden zou slimmer zijn als de ervraing met cillinderkoppen Null is.
Die methode zonder schijf heb ik ook wel eens toegepast,
Maar het werkt idd ook en is betrouwbaarder dan een gammele gradenschijf.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Uitbesteden zou slimmer zijn als de ervraing met cillinderkoppen Null is.
Die methode zonder schijf heb ik ook wel eens toegepast,
Maar het werkt idd ook en is betrouwbaarder dan een gammele gradenschijf.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: td5 koppaking
vrijwel iedere fatsoenlijke automaterialenzaak. Ik weet dat Brezan ze in ieder geval verkoopt.
Groet, Paul
Groet, Paul
Re: td5 koppaking
dank je Paul, Ik woon op Bonaire en hier hebben we echt niks behoorlijks en helaas zijn de websites van veel bedrijven te beperkt om online te bestellen. Ik weet dat er een Breezand in de buurt van familie zit. gaat goed komen
Re: td5 koppaking
Goeden avond, we hebben door omstandigheden toch maar besloten dat we het door de garage laten doen maar dan weten we in ieder geval wel dat het goed gebeurt mijn opa en oma die waren op vakantie en daar kon die 5 dagen binnenstaan maar de tijds druk is dan nogal hoog.
Gr,Sytse
Gr,Sytse
Re: td5 koppaking
Er zijn nog fijnafstellingen die gedaan moeten worden, Ik hoop dat je garage de Td5 echt kent en niet van een olie beurt.
Zelfs somige Landrover bedrijven weten niet wat ze horen te doen en lezen ook hun werkplaats handboeken niet.
Geef ze de juiste gegevens als ze deze niet hebben.
Injectoren moeten worden afgesteld na montage, maar voor montage van de tuimelaars moeten deze voledig worden uit gedraaid om verstuiver schade te voorkomen.
Nokken as tandwiel moet optijd gezet worden, en mogelijk worden na gezien als de motor weer heeft gelopen.
Niet elke willekeurige garage is geschikt voor de Td5. velen weten niet dat een Td5 2 olie filters heeft.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Zelfs somige Landrover bedrijven weten niet wat ze horen te doen en lezen ook hun werkplaats handboeken niet.
Geef ze de juiste gegevens als ze deze niet hebben.
Injectoren moeten worden afgesteld na montage, maar voor montage van de tuimelaars moeten deze voledig worden uit gedraaid om verstuiver schade te voorkomen.
Nokken as tandwiel moet optijd gezet worden, en mogelijk worden na gezien als de motor weer heeft gelopen.
Niet elke willekeurige garage is geschikt voor de Td5. velen weten niet dat een Td5 2 olie filters heeft.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )