trilling en gerommel defender
trilling en gerommel defender
Mijn 110 heeft last van trillingen, alsof er een aandrijfas krom is...............
Afgelopen jaar heb ik het volgende vervangen;
gereviseerde 3.9 met efi,
gereviseerde aschcroft 4hp22 met nieuwe flexplate,
goede (recentelijk ook door ashcroft gereviseerd) gebruikte BW tussenbak van een classic die ik zelf rijdend uit GB heb gehaald.
gereviseerde salisbury achteras.
de as heb ik laten reviseren vanwege een slecht pignon lager en toen is het gedoe eigenlijk begonnen, het probleem van gerammel bij gas los laten is verdwenen, maar inmiddels heb ik een hele vervelende trilling.
vervolgens de achterste aandrijfas vervangen, was ook net nieuw maar bleek krom te zijn, nieuwe aandrijfas maakte wel verschil maar er blijft een trilling aanwezig.
Bijna vergeten, de auto is niet verhoogd, heb alleen voor veren van een 130 gemonteerd waardoor de auto vlakker staat.
alle banden laten balanceren, nauwelijks verschil.
toen maar een goede gebruikte salisbury as gekocht en vorige week gewisseld, in de hoop dat de gereviseerde as .niet goed zou zijn, maar helaas dat maakte ook geen verschil.
gisteren gereden zonder achterste aandrijfas, geen verschil
voorste aandrijfas eraf, stukje rijden geen verschil.
ritjes voorzichtig gereden vanwege de visco van de BW tussenbak.
voorste aandrijfas met het schuifstuk richting tussenbak (ipv naar de vooras zoals bij een classic), geen verschil.
Voorste aandrijfas eraf en de auto met bokken onder de achteras laten draaien, trilling is praktisch weg.
Kan het probleem in de vooras zitten zonder dat ik dat voel in het stuur?
Deze trilling begint bij ongeveer 60 km en naarmate de snelheid toe neemt, neemt de trilling ook iets toe, bij 155 is het niet zo dat de trilling 2 x erger is dan bij 60.
Bij gas geven in P en N voel ik wel een lichte trilling, die trouwens de laatste 5000 km minder is geworden.
Als ik bij 80 km de bak in neutraal zet maakt het geen verschil, vervolgens tussenbak in neutraal, ook geen verschil.
Wie het weet mag het zeggen, ik word er gek van, mijn vrouw boeit het allemaal niet zoveel...........maar soms snap ik vrouwen toch niet zo goed.
Nog een laatste wijziging, heb ook het gevoel dat het stuurgedrag vager is geworden.
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2013 12:00 door eduard.
Afgelopen jaar heb ik het volgende vervangen;
gereviseerde 3.9 met efi,
gereviseerde aschcroft 4hp22 met nieuwe flexplate,
goede (recentelijk ook door ashcroft gereviseerd) gebruikte BW tussenbak van een classic die ik zelf rijdend uit GB heb gehaald.
gereviseerde salisbury achteras.
de as heb ik laten reviseren vanwege een slecht pignon lager en toen is het gedoe eigenlijk begonnen, het probleem van gerammel bij gas los laten is verdwenen, maar inmiddels heb ik een hele vervelende trilling.
vervolgens de achterste aandrijfas vervangen, was ook net nieuw maar bleek krom te zijn, nieuwe aandrijfas maakte wel verschil maar er blijft een trilling aanwezig.
Bijna vergeten, de auto is niet verhoogd, heb alleen voor veren van een 130 gemonteerd waardoor de auto vlakker staat.
alle banden laten balanceren, nauwelijks verschil.
toen maar een goede gebruikte salisbury as gekocht en vorige week gewisseld, in de hoop dat de gereviseerde as .niet goed zou zijn, maar helaas dat maakte ook geen verschil.
gisteren gereden zonder achterste aandrijfas, geen verschil
voorste aandrijfas eraf, stukje rijden geen verschil.
ritjes voorzichtig gereden vanwege de visco van de BW tussenbak.
voorste aandrijfas met het schuifstuk richting tussenbak (ipv naar de vooras zoals bij een classic), geen verschil.
Voorste aandrijfas eraf en de auto met bokken onder de achteras laten draaien, trilling is praktisch weg.
Kan het probleem in de vooras zitten zonder dat ik dat voel in het stuur?
Deze trilling begint bij ongeveer 60 km en naarmate de snelheid toe neemt, neemt de trilling ook iets toe, bij 155 is het niet zo dat de trilling 2 x erger is dan bij 60.
Bij gas geven in P en N voel ik wel een lichte trilling, die trouwens de laatste 5000 km minder is geworden.
Als ik bij 80 km de bak in neutraal zet maakt het geen verschil, vervolgens tussenbak in neutraal, ook geen verschil.
Wie het weet mag het zeggen, ik word er gek van, mijn vrouw boeit het allemaal niet zoveel...........maar soms snap ik vrouwen toch niet zo goed.
Nog een laatste wijziging, heb ook het gevoel dat het stuurgedrag vager is geworden.
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2013 12:00 door eduard.
Re: trilling en gerommel defender
Zit misschien in het voorste diff.....ik heb bij m'n RRC 300 tdi vnt aut. project ook lang zitten klooien met trillingen, alles was nieuw en gereviseerd. 4HP24 bak Bak kwam bij Peter de Koning vandaan, versterkt en gereviseerd. LT230 revisiebak etc etc. Bleek in het voorste diff te zitten. Zijn je cardanassen trouwens wel op de goede lengte? Schuifstukken goed?
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: trilling en gerommel defender
Hallo Bart, ik zou nog een andere voorste aandrijfas kunnen proberen, want ik heb een tijd gereden met het schuifstuk aan as kant, maar volgens het werkplaatshandboek hoort bij een defender vanaf 96 het schuifstuk aan de tussenbak, echter ik heb een bw tussenbak en dus de aandrijfas van een classic moeten gebruiken.
Ik voel geen speling in de voorste aandrijfas.
Voelde jij ook nauwelijks trillingen in het stuur?
Heb jij nog een goede voorste aandrijfas voor een Bw tussenbak liggen?
Naarmate de snelheid toeneemt begint het ook te dreunen en voel je het in de vloer.
Ik voel geen speling in de voorste aandrijfas.
Voelde jij ook nauwelijks trillingen in het stuur?
Heb jij nog een goede voorste aandrijfas voor een Bw tussenbak liggen?
Naarmate de snelheid toeneemt begint het ook te dreunen en voel je het in de vloer.
Re: trilling en gerommel defender
weet dat er bij de toyota landcruiser ook van dat soort problemen waren en er bleken velgen te zijn die niet goed gecentreerd konden worden
bij landrover heb ik het nog niet eerder gehoord
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('de56f2805c107197680f05984f6c9dbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16805057, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bij landrover heb ik het nog niet eerder gehoord
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('de56f2805c107197680f05984f6c9dbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16805057, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: trilling en gerommel defender
Ook geen gekke gedachte, ik heb modular velgen en die zijn lastig te centreren.
Zal ze er straks nog eens afhalen en zonder luchtgereedschap vastzetten
Zal ze er straks nog eens afhalen en zonder luchtgereedschap vastzetten
Re: trilling en gerommel defender
Hoi,
Heb ik ook en in eerste instantie eens aan de aandrijfassen gevoeld. Geen speling, totdat ik echt eens heel hard ging trekken/duwen en er toch speling te voorschijn kwam aan het kruis bij de achteras. Ik heb ook bij 80Kmh een trilling die bij 85 Kmh weer weg is. Nieuwe kruisjes is de enige oplossing, en dan maar alle vier.
Een wiel wat niet gecentreerd, is geeft in ieder geval trilling, maar een hobbel. Daarvoor draait het te langzaam bij 80KMh.
Een uitgesleten schuifstuk in de aandrijfas zal ook problemen kunnen veroorzaken. Of de aandrijfas is te ver uit zijn standaard positie van het schuifstuk getrokken omdat je een BW tussenbak hebt. Ik weet niet of de voorzijde hiervan korter is dan de standaard MT230.
Succes en sleutel ze,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f00998e91aa941d32ee2106630a44858', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16805268, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Heb ik ook en in eerste instantie eens aan de aandrijfassen gevoeld. Geen speling, totdat ik echt eens heel hard ging trekken/duwen en er toch speling te voorschijn kwam aan het kruis bij de achteras. Ik heb ook bij 80Kmh een trilling die bij 85 Kmh weer weg is. Nieuwe kruisjes is de enige oplossing, en dan maar alle vier.
Een wiel wat niet gecentreerd, is geeft in ieder geval trilling, maar een hobbel. Daarvoor draait het te langzaam bij 80KMh.
Een uitgesleten schuifstuk in de aandrijfas zal ook problemen kunnen veroorzaken. Of de aandrijfas is te ver uit zijn standaard positie van het schuifstuk getrokken omdat je een BW tussenbak hebt. Ik weet niet of de voorzijde hiervan korter is dan de standaard MT230.
Succes en sleutel ze,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f00998e91aa941d32ee2106630a44858', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16805268, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: trilling en gerommel defender
De voorste aandrijfas is van een RR classic, de standaard aandrijfas voor een LT 230 past niet, zal morgen eens op zoek gaan naar een andere classic as.
Zal ik dan zoals bij een classic de schuifmof aan de askant doen of zoals het handboek voor een defender na 96 zegt, aan de tussenbak?
En als dat niet werkt dan probeer ik een andere vooras, heb er nog een liggen van een 90.
Mocht het probleem verholpen zijn, iemand nog belangstelling voor een goede salisbury as? Want dan hang ik mijn gereviseerde as er weer onder.
Wie van jullie in de buurt van barneveld of amersfoort zou eens een stukje met mij mee willen rijden en luisteren.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2013 18:37 door eduard.
Zal ik dan zoals bij een classic de schuifmof aan de askant doen of zoals het handboek voor een defender na 96 zegt, aan de tussenbak?
En als dat niet werkt dan probeer ik een andere vooras, heb er nog een liggen van een 90.
Mocht het probleem verholpen zijn, iemand nog belangstelling voor een goede salisbury as? Want dan hang ik mijn gereviseerde as er weer onder.
Wie van jullie in de buurt van barneveld of amersfoort zou eens een stukje met mij mee willen rijden en luisteren.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2013 18:37 door eduard.
Re: trilling en gerommel defender
Wat nog niet genoemd is, en waarvan ik uit ervaring weet dat het rare trillingen veroorzaakt, is een hoogte slag in een (meerdere) band(en) of in een (meerdere) velg(en).
Ik heb begrepen dat er modulars zijn waar nog wel eens wat aan wil schelen.
René
109 serie III StaWag
Ik heb begrepen dat er modulars zijn waar nog wel eens wat aan wil schelen.
René
109 serie III StaWag
Re: trilling en gerommel defender
Kijk hier: [landrover.startpagina.nl]
Daar staat:
QuoteEen wiel wat niet gecentreerd, is geeft in ieder geval trilling, maar een hobbel. Daarvoor draait het te langzaam bij 80KMh.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2013 20:16 door Marc-my-Words.
Daar staat:
QuoteEen wiel wat niet gecentreerd, is geeft in ieder geval trilling, maar een hobbel. Daarvoor draait het te langzaam bij 80KMh.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2013 20:16 door Marc-my-Words.
Re: trilling en gerommel defender
Zie de website van Vis /wielen en toebehoren. Ze hebben velgen uit de handel genomen omdat die niet goed te centreren waren en trillingen veroorzaakten.
Bakker Harlingen
Bakker Harlingen
Re: trilling en gerommel defender
Heb ik gelezen, maar ook een velg die goed gecentreerd is kan een hoogteslag hebben. Met andere woorden naafgat / wielmoer gaten niet precies in het midden.
Banden kunnen soms het velggat niet in het midden hebben zitten
Kun je mooi zien als je een wiel opkrikt en een flinke slinger geeft.
Heb jaren geleden bij een touringcar hetzelfde verschijnsel gehad. Tig keer uitgebalanceerd en nog steeds een rare trilling. Toen een van de voorbanden (aan de as) flink werd rondgedraaid (met een apparaat waarmee ze wielen aan de as kun balanceren) zagen we heel duidelijk dat de band (overdreven gezegd) ovaal was.
René
109 serie III StaWag
Banden kunnen soms het velggat niet in het midden hebben zitten
Kun je mooi zien als je een wiel opkrikt en een flinke slinger geeft.
Heb jaren geleden bij een touringcar hetzelfde verschijnsel gehad. Tig keer uitgebalanceerd en nog steeds een rare trilling. Toen een van de voorbanden (aan de as) flink werd rondgedraaid (met een apparaat waarmee ze wielen aan de as kun balanceren) zagen we heel duidelijk dat de band (overdreven gezegd) ovaal was.
René
109 serie III StaWag
Re: trilling en gerommel defender
Tja dat is dan een kwestie van definitie.
Ik zou zeggen dat zo'n velg dan niet goed gecentreerd is, of zie ik wat over het hoofd.
(O ja, 't kan ook nog zo zijn dat het wiel gebalanceerd wordt op het centrale gat en de velg op de bouten gemonteerd zit en het centrale gat niet centraal in het bout-gaten-patroon zit.)
Marc
Ik zou zeggen dat zo'n velg dan niet goed gecentreerd is, of zie ik wat over het hoofd.
(O ja, 't kan ook nog zo zijn dat het wiel gebalanceerd wordt op het centrale gat en de velg op de bouten gemonteerd zit en het centrale gat niet centraal in het bout-gaten-patroon zit.)
Marc
Re: trilling en gerommel defender
een niet gecentreerde velg kan wel degelijk trillingen veroorzaken, vraag me niet hoe en waarom ik heb het alleen maar van een vriend die dat is overkomen met zijn landcruiser
4 andere velgen en alles was ok, hij heeft een half jaar gezocht naar de oorzaak
er zijn trouwens ook banden die niet te balanceren zijn, krijg je ook trillingen in je stuur
een onbalans is in wezen ook een hobbel dus zet ik toch wel vraagtekens bij dat verhaal van jos
zelf heb ik een keer een flinke bult op een achterband gehad, langzaam rijden was net een hobbelpaard maar op snelheid voelde je het nauwelijks op een lichte trilling na en de uitstulping was ter grote van mijn hand
waren goedkope koreanen die niet tegen steen piste konden
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa4949bf5598fec6ba9f60ba0667bec4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16806482, 600, 600, 'Loading image ...', false);
4 andere velgen en alles was ok, hij heeft een half jaar gezocht naar de oorzaak
er zijn trouwens ook banden die niet te balanceren zijn, krijg je ook trillingen in je stuur
een onbalans is in wezen ook een hobbel dus zet ik toch wel vraagtekens bij dat verhaal van jos
zelf heb ik een keer een flinke bult op een achterband gehad, langzaam rijden was net een hobbelpaard maar op snelheid voelde je het nauwelijks op een lichte trilling na en de uitstulping was ter grote van mijn hand
waren goedkope koreanen die niet tegen steen piste konden
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa4949bf5598fec6ba9f60ba0667bec4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16806482, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: trilling en gerommel defender
ik zou eerst eens wat rijden en testen zonder de voorste aandrijfas.
Als het blijft of weg is elimineer je weer de aandrijfas.
Zelf heb ik momenteel dezelfde klacht maar dan met een rrc met borgwarner tussenbak.
een soort rumble doet zich voor tijdens rijden en gas los maar bij meer gas is het tijdelijk weg.
Wat bleek dat aan een kant de kruisstukjes speling hadden en dat de astap in de tussenbal dus die aan de voor aandrijfas zit ook wel vrij veel speling heeft.
Hoe ik dat laatste moet aanpakken is me nog niet duidelijk. (heeft die bak alleen maar een ondersteunlager wat te vervangen is?)
Ik ga het voordiff er ook nog uit halen en stellen om , net wat bart aangeeft, dat ook te elimineren.
Voordeel is dat tijdens dat proces je net zo goed ook even de wellagers kan stellen want het ligt dan toch zover open.
groet,
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[plus.google.com]
Als het blijft of weg is elimineer je weer de aandrijfas.
Zelf heb ik momenteel dezelfde klacht maar dan met een rrc met borgwarner tussenbak.
een soort rumble doet zich voor tijdens rijden en gas los maar bij meer gas is het tijdelijk weg.
Wat bleek dat aan een kant de kruisstukjes speling hadden en dat de astap in de tussenbal dus die aan de voor aandrijfas zit ook wel vrij veel speling heeft.
Hoe ik dat laatste moet aanpakken is me nog niet duidelijk. (heeft die bak alleen maar een ondersteunlager wat te vervangen is?)
Ik ga het voordiff er ook nog uit halen en stellen om , net wat bart aangeeft, dat ook te elimineren.
Voordeel is dat tijdens dat proces je net zo goed ook even de wellagers kan stellen want het ligt dan toch zover open.
groet,
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[plus.google.com]
Re: trilling en gerommel defender
Hallo Hans, ik heb zonder voorste aandrijfas een stukje gereden, maar om Borg Warner bak niet te zwaar te belasten is het een kort ritje geweest.
Zonder de voorste aandrijfas is het wel iets minder, maar de rumble zoals jij het beschrijft blijft, het is een geluid/dreun met een regelmatige cadans, vervolgens de auto met de achteras op bokken gezet en de bak in drive met een gangetje van 60 en dan is het eigenlijk wel weg.
Dus verdenk ik nu mijn vooras, morgen eens kijken of het met een vooras van een 90 weg is, anders weet ik het ook niet meer.
Zonder de voorste aandrijfas is het wel iets minder, maar de rumble zoals jij het beschrijft blijft, het is een geluid/dreun met een regelmatige cadans, vervolgens de auto met de achteras op bokken gezet en de bak in drive met een gangetje van 60 en dan is het eigenlijk wel weg.
Dus verdenk ik nu mijn vooras, morgen eens kijken of het met een vooras van een 90 weg is, anders weet ik het ook niet meer.