Tornado velgen lijken niet te passen op Defender 2003

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Johan def110

Tornado velgen lijken niet te passen op Defender 2003

Bericht door Johan def110 »

Beste prikkers,

Hallo. Volg de prik al jaren, dit is mijn eerste post hier.

Ik vraag jullie bij deze om een klein beetje hulp.
Ik heb originele Tornado velgen ( ANR5307MNH ) overgenomen en wil deze op mijn Defender 110 met schijfremmen uit 2003 zetten.
Volgens degene die ze mij verkocht, een vriend van mij en zoeken op internet moet dat kunnen op een Disco1 en Defenders van na 1998.
Ik ben begonnen met rechtsvoor, de steek klopt, ik krijg de bouten ook wel aan maar op de een of andere manier blijft er een ruimte van ongeveer 5 mm tussen de flens en het wiel. Ik durf niet door te zetten want ben bang dat het wiel er nooit meer af gaat.

Heeft iemand ervaring met de Tornado velg op een 110? Of weet iemand wat er mis gaat? Hoort die velg zo strak om de as te gaan? Heb gemeten met schuifmaat en qua diepte zou het moeten passen.

Alvast dank voor je reactie. Groet Johan
JoostKenya

Re: Tornado velgen lijken niet te passen op Defender 2003

Bericht door JoostKenya »

Zijn de meenemers origineel of zijn het heavy duty exemplaren?
Zijn de 5 bouten van de meenemers origineel?

In het geval van heavy duty meenemers kan het nog steeds passen maar drukken de bouten wel in het aluminium, precies zoals je aangeeft.

Als het echt niet past heb je wellicht een oude as van voor chassis number KA930455
Ivo Loven

Bericht door Ivo Loven »

De bouten van de drive flanges (meenemer) zal waarschijnlijk in de weg zitten. Ik heb boost velgen gemonteerd met spoorverbreders omdat ze anders niet lekker erop zaten. Schijnt ook een manier te zijn om wat velgmateriaal weg te boren of frasen zodat het past.

Succes!

Gr.

Ivo
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Johan,

jouw velgen zijn meer bekend onder de naam "Freestyles" en zijn eigenlijk Disco wielen, ze passen wel onder je 110 maar je zult met een kleine flex wat materiaal moeten weghalen aan de binnenkant. De naafdiameter is goed maar de buitenste asstomp is volgens mij dikker bij een 110 t.o.v. een Discovery. Het weghalen van het materiaal heeft geen invloed op de sterkte/veiligheid, mits je niet teveel weghaalt natuurlijk.

Gr, Bart
Johan def110

Bericht door Johan def110 »

Super,

Bedankt voor jullie antwoorden en het delen van de kennis. Met dit antwoord kan ik zeker wat.

Raar vind ik wel dat Paddock spares maar ook Vis aangeeft dat deze velgen probleemloos passen op een def van na 1998. Het kan ook zijn dat de "nieuwe" asstompen heavy duty zijn maar daar ben ik niet zeker van. Wel dat alle assen vernieuwd zijn.

Heb inderdaad gezien dat de velg bij montage klem loopt op buitenste rand van de asstomp.
Dat wordt knutselen met de flex. Er hoeft niet veel weggehaald worden want velg paste al bijna.
Zal resultaat nog ff delen.
Plaats reactie