LPG knowledge
LPG knowledge
Ik heb een LPG tank in de auto die er uit moet maar daar zit geen elektronische afsluiter op. Hoe kan ik deze het beste afkoppelen? Zitten wel twee wartels vlakbij de in- en uitgang van de tank maar deze schijnen geen invloed uit te oefenen.
Gewoon leiding doorknippen en de tank leeg laten lopen onder het genot van een rokertje of een ander alternatief? Leegrijden is in ieder geval geen optie.
Gewoon leiding doorknippen en de tank leeg laten lopen onder het genot van een rokertje of een ander alternatief? Leegrijden is in ieder geval geen optie.
Re: LPG knowledge
Doorknippen staat denk ik garant voor een spuiter, ijsvorming en andere ongewenste effecten, want het hele spul staat wel onder druk. Hoe die ooit goedgekeurd is zonder afsluiter op de tank is mij een raadsel.
De gasleiding is van koper, dus het eerste stukje zou je misschien met een paar grote lijmklemmen meermaals kunnen proberen plat af te sluiten, en dan daarna doorknippen en meteen (na dat verder echt alles los is ) de tank eruit en ver weg, maar lekken doet het toch want onder druk.
Het minste gedoe lijkt mij om hem via de verdamper langzaam leeg te laten lopen, dus ergens na de verdamper en voor de carburateur.
Normaal heb je 2 afsluiters, een op de tank en een bij de verdamper,tenminste bij mij. Als jij alleen die voor de verdamper hebt moet je dus zorgen dat die wel spanning heeft en verder nergens iets, want met een onverwacht vonkje ben je wel je auto kwijt.
Na die afsluiter een andere verbinding maken naar een lege gasfles (lager dan de wagen) kan theoretisch ook maar is een heel gedoe met de soorten koppelingen en verbindingen, zo vulde ik vroeger kleine gasflesjes vanuit een grote. Terug via de vulopening gaat niet vanwege de afsluiters die daar in zitten.
Ik zou dus kiezen voor 'ins blaues hinein' en midden in een weiland zetten vanwege het drijvende gas, anders heb je de brandweer alsnog op de stoep....
Link blijft het. We horen wel van de klap.....
De gasleiding is van koper, dus het eerste stukje zou je misschien met een paar grote lijmklemmen meermaals kunnen proberen plat af te sluiten, en dan daarna doorknippen en meteen (na dat verder echt alles los is ) de tank eruit en ver weg, maar lekken doet het toch want onder druk.
Het minste gedoe lijkt mij om hem via de verdamper langzaam leeg te laten lopen, dus ergens na de verdamper en voor de carburateur.
Normaal heb je 2 afsluiters, een op de tank en een bij de verdamper,tenminste bij mij. Als jij alleen die voor de verdamper hebt moet je dus zorgen dat die wel spanning heeft en verder nergens iets, want met een onverwacht vonkje ben je wel je auto kwijt.
Na die afsluiter een andere verbinding maken naar een lege gasfles (lager dan de wagen) kan theoretisch ook maar is een heel gedoe met de soorten koppelingen en verbindingen, zo vulde ik vroeger kleine gasflesjes vanuit een grote. Terug via de vulopening gaat niet vanwege de afsluiters die daar in zitten.
Ik zou dus kiezen voor 'ins blaues hinein' en midden in een weiland zetten vanwege het drijvende gas, anders heb je de brandweer alsnog op de stoep....
Link blijft het. We horen wel van de klap.....

Re: LPG knowledge
Als de auto nog rijd zou ik lekker naar een lpg installateur rijden. Mij te link zo, geen afsluiter op je tank verbaasd me wel.
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: LPG knowledge
Geen afsluiter? Geen kraan? Okeee.........Belg toevallig? ik zou de auto ergens (als dat kan) op een open plek neerzetten en de koppeling losdraaien. Liefst met een bepaalde windkracht. Midden in een woonwijk zou ik mee oppassen maar een bepaald gevaar/risico was al aanwezig zonder afsluiters en kraan De lpg zal als een mistwolk even boven de grond blijven hangen en zal snel verdwijnen, gaat het je niet snel genoeg dan kun je een Marlborootje aansteken....
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: LPG knowledge
Even langs de plaatselijke LPG boer. Deze heeft hier vast wel een koppelingetje of truukje voor. Zou hierin geen risico's nemen. Kan me niet voorstellen dat het meer dan een tientje kost als deze ubrhaupt al iets rekent.
NEEM GEEN RISICO !!
Groeten,
Dennis
RRC EFI & DAF YA-126 Breda
--> mod_embed_images_loadimage('3bfb733a06a004147e6f102f604436e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', 'https://lh4.googleusercontent.com/Jh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA=w725-h207-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', '', 16801303, 600, 600, 'Loading image ...', false);
NEEM GEEN RISICO !!
Groeten,
Dennis
RRC EFI & DAF YA-126 Breda
--> mod_embed_images_loadimage('3bfb733a06a004147e6f102f604436e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', 'https://lh4.googleusercontent.com/Jh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA=w725-h207-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', '', 16801303, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LPG knowledge
Ik heb in Engeland ook vaak LPG tanks laten leeglopen ivm de Eurotunnel. Een volle tank duurt best lang en bij windstil weer komt er een grote laag gas om je auto te staan 

Re: LPG knowledge
is een speciaal tangetje voor om de leiding dicht te drukken waarna je de leiding doorknipt en dicht soldeer
cees spithoven
cees spithoven