Remmerij

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joamobiel

Remmerij

Bericht door Joamobiel »

Ben bezig met vervangen van de remschoenen op mijn 110. Bij paddock de stc 2797G besteld. De trommel draait niet vrij als stelschroeven helemaal op minimaal staan. De schoenen die er af komen zijn anders. Daar is het stroeve gedeelte van beide helften iets versprongen. Bij de mintex set zijn alle 4 de schoenen gelijk. Heb ik het verkeerde bestelt, klopt de inhoud van de doos niet of moeten de schoenen aangepast worden. Ben al 2 dagen aan het prutsen voordat ik dit ontdekte. De 110 is overigens van 1984.

Wie weet raad?

Groeten
Joachim (vanuit de werkplaats)
fenix2

Re: Remmerij

Bericht door fenix2 »

Hallo Joachim,

Zijn de stelnokjes nog de originele? bij vervangen stelnokjes, kan het verkeerde plaatje zijn gebruikt en dan heb je een te strakke afstelling
Heb je de veren door de juiste oogjes? niet genoeg veerkracht om de schoenen naar binnen te trekken
Heb je de schoenen netjes in het midden en niet wat omhoog of omlaag verschoven zitten? Dan heb je een onrondheid en krijg je de trommel er niet netjes omheen en kan je 'ruzie' krijgen met stelnokjes

zo even wat losse flodders (heb onlangs bij mijn 109 de schoenen achter vervangen)

groetjes, Fenna
Joadalama

Re: Remmerij

Bericht door Joadalama »

Hoi Fenna,
dank voor je reactie.

> Zijn de stelnokjes nog de originele? bij vervangen stelnokjes, kan het verkeerde plaatje zijn gebruikt en dan heb je een te strakke afstelling
Zijn volgens mij nog origineel

> Heb je de veren door de juiste oogjes? niet genoeg veerkracht om de schoenen naar binnen te trekken.
Zitten in de juiste gaatjes (foto's gemaakt voordat ik begon)

> Heb je de schoenen netjes in het midden en niet wat omhoog of omlaag verschoven zitten? Dan heb je een onrondheid en krijg je de trommel er niet netjes omheen en kan je 'ruzie' krijgen met stelnokjes.
Zit volgens mij wel goed. Heb zonder trommel geprobeerd of de stelnokjes werken, en dat doen ze.

Kwam er achter dat 2 schoenen net iets anders zijn. De nokjes zitten net iets anders dan bij de andere 2. Het frictiemateriaal zit op dezelfde plek, maar ontdekte 2 verschillende nummers op de schoenen. 0908L en 2908L (beiden dus 2 keer). Ik vermoed dat het ene paar voor links is, en het andere paar voor rechts. Heb het inmiddels in verschillende configuraties geprobeerd, maar het lijkt allemaal nergens naar.
Marc-my-Words

Re: Remmerij

Bericht door Marc-my-Words »

Joachim,

Heb je ook de gemengde "configuratie" geprobeerd?
Ik weet niks van trommelremmen, behalve dat ik met een zekere regelmaat lees over een verwisseling van voorste en achterste remschoen (die dus verschillend zijn), en verder is er wel eens sprake van een het aanbrengen van een schuin kantje om ze zonder aanlopen te laten werken.

Marc
Joadalama

Re: Remmerij

Bericht door Joadalama »

De gemegde configuratie heb ik ook geprobeerd en dan ook andersom. Maar dan werkten de stelnokjes niet omdat het palletje te laag of te hoog zat.
Sander van Beek

Re: Remmerij

Bericht door Sander van Beek »

Misschien heb je hier wat aan: [www.expeditionlandrover.info]

Gaat over een 109, maar is volgens mij het zelfde voor een vroege 110
Carawagon

Re: Remmerij

Bericht door Carawagon »

Ik had onlangs exact hetzelfde probleem met de remschoenen van de 109. (was dit draadje: Remmerij)

Ik had de remschoenen 100% goed geplaatst maar de remtrommel zat dan direct klem. zelfs nog omgewisseld voor andere schoenen maar mocht niet baten.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat het metaal van de nieuwe schoenen (niet de kant waar ze in de remcilinder vallen maar de andere kant) 2-3mm langer was dan bij de oude die er uit kwamen waardoor ze nooit passend te krijgen vielen. Heb er uiteindelijk voor gekozen om er met de slijptol die 2-3 mm van het einde af te slijpen. Daarna paste alles in 1 keer en remt ie weer beter als ooit tevoren.

Bekijk eens een oude en een nieuwe remschoen door ze naast elkaar op de punten (de kanten die de remcilinder raken) op de werkbank te zetten en er eens een liniaal op te leggen. Grote kans dat je een verschil in hoogte meet van een paar mm.
Of je remvoering bij een 110 perse versprongen moet zijn of niet durf ik je niet te zeggen. Mijn vervangingsset week ook een beetje af van de remschoenen die ik er afgehaald heb maar die waren sowieso niet veel meer dan 5mm versprongen van elkaar.

Succes!

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('24b63e5b5d67d4b89ea00b1ac584bfec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16794553, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Joadalama

Re: Remmerij

Bericht door Joadalama »

Dat ga ik morgen als eerste controleren. Ben er weer een hele middag mee aan het k#%^*n geweest. Bedankt voor de tip. De site van expedition landrover had ik inderdaad ook gevonden. Info afgedrukt en meegenomen, maar bracht ook geen soelaas. Wel iets beter maar trommels draaien niet vrij.

Ik meld mij als er nieuws is

Groeten
Joachim
Plaats reactie