wat is toch die tik ?
wat is toch die tik ?
Direct na het starten is er een tik hoorbaar in de motor die met het toerental mee gaat als je gas geeft.
Als ik ermee weg rij verdwijnt de tik na een halve minuut. Tijdens het rijden hoor je niks meer, tenzij ik
bijvoorbeeld een halve minuut met een stationair draaiende motor voor een stoplicht sta te wachten is
de tik weer ineens terug. Ga ik dan weer rijden dan verdwijnt ie weer. Motortje is twee jaar geleden
gereviseerd, verstuivers zijn getest, pomp is gereviseerd, de klepspeling is OK en het uitlaatspruitstuk lekt
niet. Het gaat om een 2,25 D. Iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Gr. Dick
Als ik ermee weg rij verdwijnt de tik na een halve minuut. Tijdens het rijden hoor je niks meer, tenzij ik
bijvoorbeeld een halve minuut met een stationair draaiende motor voor een stoplicht sta te wachten is
de tik weer ineens terug. Ga ik dan weer rijden dan verdwijnt ie weer. Motortje is twee jaar geleden
gereviseerd, verstuivers zijn getest, pomp is gereviseerd, de klepspeling is OK en het uitlaatspruitstuk lekt
niet. Het gaat om een 2,25 D. Iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Gr. Dick
Re: wat is toch die tik ?
altijd lastig een "tik" identificeren zonder er bij te staan (filmpje met geluid zou al helpen) Maar het feit dat hij net gereviseerd is doet me even aan het volgende denken.
Zijn de hot-spots op de juiste manier terug gezet? Ze dienen iets uit te steken onder de kop bij mijn beste weten, zodat ze goed vast zitten tegen de koppakking.
Is dit niet het geval dan gaan ze bewegen, slijten door de koppakking en na verloop van tijd gaan ze op de zuiger tikken. Veel revisie bedrijven die niet bekend zijn met de 2.25 maken hier fouten.
Rammelt als een oordeel, maar niet altijd.... Typisch in mijn geval wel bij warme motor, dus net andersom als bij jouw. Aan de andere kant was het bij mij al redelijk gevorderd, dus kan best zijn dat het zo begonnen is. Stom genoeg liep het motortje verder als een trein, zonder rook, volop vermogen, niets op aan te merken niets verdachts...behalve dan die soms aanwezig (erg) luide tik/rammel uit het blok.
Wil niet meteen op het ergste wijzen, maar mochten alle voor de hand liggende zaken geen resultaat opleveren, dan zou ik toch de kop eens trekken en kijken of de hotspots nog vast zitten. Als je ze te lang laat rammelen slaan ze nl. in op zuiger, blok en kop en is heel de rommel waardeloos. Dus die paar uurtjes om dat te checken zouden best eens kunnen lonen. Zitten ze los en hebben ze al een duidelijk gat in de koppakking geslagen dan weet je zeker dat je de boosdoener hebt gevonden. (zeker als je het zelf kunt is het eigenlijk helemaal niet zo'n moeilijke klus bij een 2.25, kost wat tijd en een paar euro voor een nieuwe pakking, maar dat is het dan ook wel)
Groet, Wilberth
Zijn de hot-spots op de juiste manier terug gezet? Ze dienen iets uit te steken onder de kop bij mijn beste weten, zodat ze goed vast zitten tegen de koppakking.
Is dit niet het geval dan gaan ze bewegen, slijten door de koppakking en na verloop van tijd gaan ze op de zuiger tikken. Veel revisie bedrijven die niet bekend zijn met de 2.25 maken hier fouten.
Rammelt als een oordeel, maar niet altijd.... Typisch in mijn geval wel bij warme motor, dus net andersom als bij jouw. Aan de andere kant was het bij mij al redelijk gevorderd, dus kan best zijn dat het zo begonnen is. Stom genoeg liep het motortje verder als een trein, zonder rook, volop vermogen, niets op aan te merken niets verdachts...behalve dan die soms aanwezig (erg) luide tik/rammel uit het blok.
Wil niet meteen op het ergste wijzen, maar mochten alle voor de hand liggende zaken geen resultaat opleveren, dan zou ik toch de kop eens trekken en kijken of de hotspots nog vast zitten. Als je ze te lang laat rammelen slaan ze nl. in op zuiger, blok en kop en is heel de rommel waardeloos. Dus die paar uurtjes om dat te checken zouden best eens kunnen lonen. Zitten ze los en hebben ze al een duidelijk gat in de koppakking geslagen dan weet je zeker dat je de boosdoener hebt gevonden. (zeker als je het zelf kunt is het eigenlijk helemaal niet zo'n moeilijke klus bij een 2.25, kost wat tijd en een paar euro voor een nieuwe pakking, maar dat is het dan ook wel)
Groet, Wilberth
Re: wat is toch die tik ?
Crazy-G Schreef:
-------------------------------------------------------
> Distributieketting spanner?
>
> G-J.
Nee, het geluid (de tik) komt daar niet weg.
-------------------------------------------------------
> Distributieketting spanner?
>
> G-J.
Nee, het geluid (de tik) komt daar niet weg.
Re: wat is toch die tik ?
wilberth Schreef:
-------------------------------------------------------
> altijd lastig een "tik" identificeren zonder er
> bij te staan (filmpje met geluid zou al helpen)
> Maar het feit dat hij net gereviseerd is doet me
> even aan het volgende denken.
> Zijn de hot-spots op de juiste manier terug gezet?
> Ze dienen iets uit te steken onder de kop bij mijn
> beste weten, zodat ze goed vast zitten tegen de
> koppakking.
> Is dit niet het geval dan gaan ze bewegen, slijten
> door de koppakking en na verloop van tijd gaan ze
> op de zuiger tikken. Veel revisie bedrijven die
> niet bekend zijn met de 2.25 maken hier fouten.
> Rammelt als een oordeel, maar niet altijd....
> Typisch in mijn geval wel bij warme motor, dus net
> andersom als bij jouw. Aan de andere kant was het
> bij mij al redelijk gevorderd, dus kan best zijn
> dat het zo begonnen is. Stom genoeg liep het
> motortje verder als een trein, zonder rook, volop
> vermogen, niets op aan te merken niets
> verdachts...behalve dan die soms aanwezig (erg)
> luide tik/rammel uit het blok.
>
> Wil niet meteen op het ergste wijzen, maar mochten
> alle voor de hand liggende zaken geen resultaat
> opleveren, dan zou ik toch de kop eens trekken en
> kijken of de hotspots nog vast zitten. Als je ze
> te lang laat rammelen slaan ze nl. in op zuiger,
> blok en kop en is heel de rommel waardeloos. Dus
> die paar uurtjes om dat te checken zouden best
> eens kunnen lonen. Zitten ze los en hebben ze al
> een duidelijk gat in de koppakking geslagen dan
> weet je zeker dat je de boosdoener hebt gevonden.
> (zeker als je het zelf kunt is het eigenlijk
> helemaal niet zo'n moeilijke klus bij een 2.25,
> kost wat tijd en een paar euro voor een nieuwe
> pakking, maar dat is het dan ook wel)
>
> Groet, Wilberth
Ik hoop toch niet dat dit het is.....! Heb zelf nog nooit eerder de kop eraf gehaald.
-------------------------------------------------------
> altijd lastig een "tik" identificeren zonder er
> bij te staan (filmpje met geluid zou al helpen)
> Maar het feit dat hij net gereviseerd is doet me
> even aan het volgende denken.
> Zijn de hot-spots op de juiste manier terug gezet?
> Ze dienen iets uit te steken onder de kop bij mijn
> beste weten, zodat ze goed vast zitten tegen de
> koppakking.
> Is dit niet het geval dan gaan ze bewegen, slijten
> door de koppakking en na verloop van tijd gaan ze
> op de zuiger tikken. Veel revisie bedrijven die
> niet bekend zijn met de 2.25 maken hier fouten.
> Rammelt als een oordeel, maar niet altijd....
> Typisch in mijn geval wel bij warme motor, dus net
> andersom als bij jouw. Aan de andere kant was het
> bij mij al redelijk gevorderd, dus kan best zijn
> dat het zo begonnen is. Stom genoeg liep het
> motortje verder als een trein, zonder rook, volop
> vermogen, niets op aan te merken niets
> verdachts...behalve dan die soms aanwezig (erg)
> luide tik/rammel uit het blok.
>
> Wil niet meteen op het ergste wijzen, maar mochten
> alle voor de hand liggende zaken geen resultaat
> opleveren, dan zou ik toch de kop eens trekken en
> kijken of de hotspots nog vast zitten. Als je ze
> te lang laat rammelen slaan ze nl. in op zuiger,
> blok en kop en is heel de rommel waardeloos. Dus
> die paar uurtjes om dat te checken zouden best
> eens kunnen lonen. Zitten ze los en hebben ze al
> een duidelijk gat in de koppakking geslagen dan
> weet je zeker dat je de boosdoener hebt gevonden.
> (zeker als je het zelf kunt is het eigenlijk
> helemaal niet zo'n moeilijke klus bij een 2.25,
> kost wat tijd en een paar euro voor een nieuwe
> pakking, maar dat is het dan ook wel)
>
> Groet, Wilberth
Ik hoop toch niet dat dit het is.....! Heb zelf nog nooit eerder de kop eraf gehaald.
Re: wat is toch die tik ?
waar lekt het uitlaatspruitstuk? want dat kan die "tik" ook veroorzaken
als er een pakking tussen blok en spruitstuk lekt is dat je probleem
heb het kort geleden nog met een Mercedes 913 4X4 mee gemaakt
harde tik bij starten die met warm worden minder werd
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f1084628e7d68e402c6ce17169c2a77', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16783890, 600, 600, 'Loading image ...', false);
als er een pakking tussen blok en spruitstuk lekt is dat je probleem
heb het kort geleden nog met een Mercedes 913 4X4 mee gemaakt
harde tik bij starten die met warm worden minder werd
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f1084628e7d68e402c6ce17169c2a77', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16783890, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: wat is toch die tik ?
Kun je de positie lokaliseren ? Dikke schroevendraaier tegen het oor en die op diverse plaatsen tegen het blok leggen vertelt soms al veel.
Kan het niet alsnog een klep zijn ? Weet niet of je bij die blokken zonder kleppendeksel kunt draaien (eventjes, sputtert nogal...) ? Dan een voelermaatje van 0.1 beurtelings tussen alle tuimelaars steken. Als bij een de speling onverhoopt toch te groot is, verdwijnt de tik als je bij die aangekomen bent.
Groet
Gert
Kan het niet alsnog een klep zijn ? Weet niet of je bij die blokken zonder kleppendeksel kunt draaien (eventjes, sputtert nogal...) ? Dan een voelermaatje van 0.1 beurtelings tussen alle tuimelaars steken. Als bij een de speling onverhoopt toch te groot is, verdwijnt de tik als je bij die aangekomen bent.
Groet
Gert
Re: wat is toch die tik ?
soortgelijk meegemaakt,..
met warme motor vaak niet waarneembaar.
was een uitgeslagen spiebaan op de de krusas waarop de poulie zit.
bij een soepel lopende warme motor bijna niet aanwezig, met een nog koude niet mooi rond lopende motor, klapperde de poulie rond de krukas.
grtn
RoLandRover
met warme motor vaak niet waarneembaar.
was een uitgeslagen spiebaan op de de krusas waarop de poulie zit.
bij een soepel lopende warme motor bijna niet aanwezig, met een nog koude niet mooi rond lopende motor, klapperde de poulie rond de krukas.
grtn
RoLandRover
Re: wat is toch die tik ?
de hotspots mogen volgens het wph niet meer dan 0,025mm uitsteken uit de cilinderkop en niet meer dan 0,05mm verzonken liggen in de cilinderkop.
groetjes, Fenna
groetjes, Fenna
Re: wat is toch die tik ?
Ik zou niet zomaar een voelermaatje tussen de kleppen en tuimelaars zetten! straks zet je hem daardoor te strak! Ik zou eerder gewoon de kleppenspelling nameten en eventueel opnieuw stellen. Verder inderdaad kijken of je het geluid kan lokaliseren. Met draaiende motor goed luisteren waar het vandaan komt. Een schroevendraaier kan hierbij als stethoscoop functioneren.
En idd een filmpje met het tikken zou ons helpen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec341489634901fd15490661e19132f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16786211, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En idd een filmpje met het tikken zou ons helpen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec341489634901fd15490661e19132f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16786211, 600, 600, 'Loading image ...', false);