Semi tractie accu vraagje Update

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Carawagon

Semi tractie accu vraagje Update

Bericht door Carawagon »

Een goedenavond beste prikkers...

Ik heb vorig jaar een semi tractie accu aangeschaft als huishoud accu in de carawagon.
Op deze accu lopen de autoradio, en de led interieur verlichting.
Helaas geeft deze accu eigenlijk al vanaf het begin wat problemen in die zin dat hij mij telkens te snel leeg loopt met naar mijn gevoel nagenoeg geen verbruikers erop aangesloten. (lekstroom gemeten op 0.06A)
Omdat ik er nou toch wel een beetje klaar mee was heb ik de accu uit de auto gehaald om deze eens wat uitgebreider te kunnen testen. Hierbij loop ik echter tegen wat vragen aan.
Ik zal hieronder de gegevens van de accu en wat toelichting op het laden/ontladen geven.

Accu
Merk: Global
Type: Semi tractie Calcium battery (SMF M24-500) Non serviceable
Nominal voltage: 12v
Cold cranking amps: 500
Cranking amps: 630
Reserve capacity: 100 minutes

Deze laad ik op met een Absaar 11 Amp lader die geschikt zou zijn voor accu's tussen de 25-120 Ah deze lader is met 20 A gezekerd
Het laadvoltage ligt zo rond de 13-13.8 volt

Zodra de lader aangeeft dat de accu opgeladen is en overgaat op druppelladen koppel ik de accu af en laat ik de accu een uurtje tot rust komen.
Het voltage van de accu stabiliseert zichzelf dan rond de 12.8-13.0 volt.

Om de accu vervolgens te testen heb ik er 2* 55 watt werklampen parallel op aangesloten om een vermogen te vragen van 9.17A
Zodra dit vermogen gevraagd word zakt de spanning van de accu naar zo'n 12.3 volt om vervolgens langzaam maar zichtbaar te blijven zakken.
Na een uur of anderhalf a 2 houden de lampen er mee op en zit de accu op zo'n 3 volt (na afkoppelen van de lampen klimt dit weer langzaam richting de 12)

Bij mijn beredenering zou dit betekenen dat de accu op dit moment nog maar een capaciteit levert van tussen de 13.8 en de 18A of is dit nu te kort door de bocht?
Nu staan er op de accu alleen cranking amps en geen Ah maar het lijkt me dat dit toch echt aan de te lage kant zou zijn?

Het vreemde voor mij is dat het kijkglaasje op de accu groen is en daarmee aangeeft dat het accuzuur niveau/zuurgraad ok is en dat de acculader na op te laden ook aangeeft dat de accu in orde is.

De vragen:
- Klopt mijn beredenering/testmethode van de huidige accucapaciteit?
- Is de acculader wellicht te licht voor deze accu of is de laadspanning misschien te laag? (in de auto laad ik bij met 14.5 volt geen idee hoeveel amp)
- Als de accu zelf aangeeft nog in orde te zijn. is er dan een manier om de originele capaciteit (of in elk geval een stuk in die richting) terug te krijgen?
- of is het advies: weggooien nieuwe kopen?

Alvast bedankt!

Wouter

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('e2b84242ce21cb26900476590b10797a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16781704, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2013 21:10 door Carawagon.
nandoe

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door nandoe »

Hallo Carawagon,

Jouw accu is waarschijnlijk een 70Ah.

Bij je metingen sla je een paar variabelen over.
Om te beginnen is het niet zeker dat de lader de accu echt tot zijn maximum laadt. Bovendien is dat maximum een opgave van de fabrikant, gemeten onder ideale omstandigheden.

Verder kan je niet zomaar het aantal watts van een lampje omrekenen tot de weerstand of stroom. De weerstand van de gloeidraad is afhankelijk van de temperatuur. Volgens Wikipedia kan het wel een factor 15 verschillen. En het klinkt gek, maar een koude draad heeft een lagere weerstand en dus een grotere stroom. Naarmate de uitgangsspanning van de accu daalt zal dus de weerstand van de gloeidraad afnemen en de stroom minder dalen dan je zou verwachten. De fabrikant van je gloeilampen zal een vermogen opgeven bij de optimale werkspanning.

Als je wat betrouwbaarder wilt meten zou je bv een 27 Ohm, 11Watt weerstand kunnen gebruiken. Wel even koelen, want hij wordt op 5 Watt belast. Ik verwacht dan je dan een heel wat gunstigere waarde krijgt.

Overigens is het niet best voor een accu om volledig ontladen te worden. Google maar eens op accu en ontzwavelen en je vind er allerlei verhalen en 'oplossingen'.
jamaar

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door jamaar »

jou meting zegt genoeg
helaas word het weggooien
er zijn 1 of meerdere cellen stuk en ook niet te repareren
je kan nog testen wat hij doet als hij volledig geladen geladen gebruikt word om te starten, waarschijnlijk brr plop en zakt hij direct onder 10 volt

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ded266d10db60e313227ec260569ffc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16781931, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Marc-my-Words »

Wouter,
Ik meen dat een "calcium-accu" liever met een wat hogere klemspanning geladen wordt. Het zou dus maar zo kunnen dat jouw mooie druppellader te vroeg op druppelen gaat en de accu dus niet goed vol raakt. Ik weet niet hoe een semi-tractie accu daar op reageert (een start-accu geeft dan snel de geest). De verschijnselen die je waarneemt passen in ieder geval bij een accu die slecht is opgeladen.
Een kortgesloten cel lijkt mij minder waarschijnlijk want dan zou de accu na een diepere ontlading zeker niet meer terugrkuipen naar de 12 V onbelaste klemspanning, maar op 10 V blijven steken.
Hopelijk reageert er nog even een accu-goeroe, vlgs mij kunnen die je zo vertellen wat de ideale (eind) laadspanning van een "calcium-accu" is.

O ja, zo'n groen oog zegt wel wat maar zeker niet alles, ik had in mijn vorige 110 een (start) accu met zo'n oog en toen de accu duidelijk moe begon te worden werd het oog nog steeds groen, toch kwam er niet genoeg "jus" meer uit.
Het is dus ook mogelijk dat je semi-tractie accu "moe" is maar dat weet je eigenlijk pas zeker als je hem met de juiste (eind) laadspanning hebt vol geladen.

Marc
Michel WaZ

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Michel WaZ »

(Semi-)Tractie accu
De semi-tractie accu wordt ook wel deep-cycle accu of licht accu genoemd. De accu is erop gemaakt langdurig te voorzien in een contstante energievraag.
Een semi-tractie accu kan tot wel 80% ontladen zonder dat er een beschadiging optreed. Hoevaak een accu kan opladen en ontladen noemen we het "cyclisch vermogen" van een accu. Hoe hoger dit vermogen is, hoe langer de accu meegaat.
Een "vol" tractie accu kan ook tot 80% ontladen maar heeft een hoger cyclisch vermogen. Waar een semi-tractie accu een cyclisch vermogen van 400 heeft, kan een vol-tractie accu wel tot 800 keer op- en ontladen.

De opgegeven capaciteit in Ampere/uur is de theoretische capaciteit die een accu kan leveren onder vastgestelde omstandigheden bij een opgegeven gebruik. De belangrijkste hiervan zijn de temperatuur, 21 graden celcius, en een ontlading die zodanig is dat 80% ontlading pas na 20 uur wordt bereikt. Een accu wordt als "leeg" beschouwd wanneer hij niet meer dan 80% van het opgegeven voltage kan leveren onder bedrijf. Dus is het verbruiksvoltage 12 Volt dan wordt de accu als leeg beschouwd wanneer het voltage onder de 9,6 volt komt terwijl hij stroom levert.

Om niet onder de 80% ontlading te komen bouwden wij altijd een 20% beveiliging in in onze accu aangedreven hoogwerkers.
Ik denk dat je beter een "zwaardere accu" kan gaan gebruiken en vergewis jezelf ervan dat je de accu ook goed oplaadt, lage temperaturen hebben ook invloed.

Hier nog even een linkje naar wat info,

[www.venus.nl]

RRC '86 V8



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2013 23:32 door Michel WaZ.
Bart van Dessel

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Bart van Dessel »

Ik ben ook van mening dat een kwalitatief goede lader alles uitmaakt. Ik heb een slimme C-tek lader en die brengt accu's weer tot leven die ik eerder met een doorsnee lader niet goed fit kreeg. Op de C-tek zitten mogelijkheden om ook een gel-accu goed op te laden.

Gr, Bart
Roel

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Roel »

Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wouter,
> Ik meen dat een "calcium-accu" liever met een wat
> hogere klemspanning geladen wordt. Het zou dus
> maar zo kunnen dat jouw mooie druppellader te
> vroeg op druppelen gaat en de accu dus niet goed
> vol raakt. Ik weet niet hoe een semi-tractie accu
> daar op reageert (een start-accu geeft dan snel de
> geest).

De (extra) accu's die gebruikt worden voor een laadklep onder een vrachtwagen/oplegger zijn ook semi-tractie, en deze worden geladen door de voertuig/trekker dynamo. Dus lijkt me dat een normale acculader ze ook geheel opgeladen moet krijgen.Geen idee of dat Ca accu's zijn (waarschijnlijk niet).

groet

Roel
Marc-my-Words

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Marc-my-Words »

Roel,
Een "gewone" accu-lader (of een gewoon dynamo-laad-systeem) kan een "Calcium-accu" ook goed opladen zolang de laadspanning maar de juiste is (iets hoger als voor een normale lood-accu). Voor een normale lood-accu is een max laadspanning van 13,8 tot 14,4 V nodig, voor een Calcium(lood)accu was het iets meer.
Marc
Marc-my-Words

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Marc-my-Words »

Ook een goedkopere als die C-tek (een eenvoudig ding van de Biltema) kan een helemaal dode accu (met wat geluk) weer tot leven brengen ...

Ik had een stiekem geheel ontladen auto-accu - de multimeter gaf echt 0 of zelfs een minimale ompoling - gewoon 3-4 dagen een 2 Amp lader/druppellader eraan en na één dag zat er al enig leven in, na 3 dagen leek het weer een accu, en na 4 dagen was ie er weer - toen wel nog enige tijd herhaald door gedruppeld maar dat was meer voor de zekerheid. De accu was geheel herrezen. 't Was ook wel een gloednieuwe accu (dus toen ie leeg was was het ook echt even AUW) en het was daarbij ook hartje zomer, dus de lege accu is niet aan lage temperaturen bloot gesteld - laag+leeg is moordend !!
En ... ik heb het vermoeden dat het een winst is dat het weer-opnieuw "opbouwen" van deze accu beter is verlopen door de 2 Amp laadstroom: de accu wordt dus slechts lauwwarm (bij 20 Amp en 12 V heb je toch een warmtebron van 240 W).

Marc
Carawagon

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Carawagon »

Ik dank u allen zeer voor de vlotte reacties!

Wat ik uit jullie antwoorden haal is het volgende:

* Mijn lompe testmethode is dus niet verfijnd genoeg om een echt oordeel te geven over de huidige accu capaciteit. De afwijking in deze methode gecombineerd met een oplader die de accu niet helemaal vol weet te laden zou dus kunnen betekenen dat de accu zelf nog enigszins in orde is.

* Dat het voltage na afkoppelen van de elektrische gebruikers weer opklimt richting de 12 volt geeft aan dat een interne kortsluiting/kapotte cel onwaarschijnlijk is.

* Het groene oog op de accu is enkel een indicatie maar betekend niet per definitie dat de accu in orde is.

* Een calcium semi tractie accu dient doorgaans opgeladen te worden met een wat hogere spanning dan een conventionele loodaccu waardoor het mogelijk is dat de acculader die ik gebruik (ondanks het amperage) de accu niet helemaal vol krijgt. Dit zou daarnaast ook kunnen komen door het laadprogramma wat de lader hanteert dat niet geschikt is voor semi tractie waardoor deze wellicht te snel overgaat op druppelladen. (wellicht een vorm van afkappen bij delta peak op een voltage dat gebaseerd is op de conventionele lood-accu?) Het laad voltage hoort bij een conventionele loodaccu tussen de 13.8-14.4 volt te liggen en bij een calcium accu iets hoger.

* Een "slimmere" lader van bijv. C-tek is wel in staat om een dergelijke accu vol te laden en kan in sommige gevallen accu's ook herconditioneren.


Vervolgvragen:
Als ik een c-tek lader zou proberen. welk model moet ik minimaal hebben voor een accu van 70Ah. Kan ik hierbij uitgaan van de opgegeven accurange van zo'n lader? Bijv. de MXS 3.8 die laad met 3.8A? Of kan ik dan beter meteen gaan voor een die met meer Amps oplaad zoals de MXS 10?

Hoe kan ik meten/zeker weten dat ik de accu helemaal vol geladen heb?

Het laden van de accu met een goede dure oplader in de schuur is 1 ding, maar zodra de accu in de auto gemonteerd staat is deze ongecontroleerd blootgesteld aan de spanning en het amperage dat de dynamo levert. Deze varieert waarschijnlijk ergens tussen de 13 en 15 volt afhankelijk van het toerental waarbij het amperage mede word bepaald door het verbruik van de overige verbruikers die er gebruik van maken op dat moment. (lampen, ontsteking, radio etc.) Dit lijkt me niet bevorderlijk voor de accu (s)
Is er een manier om dit "ongecontroleerde" bijladen gecontroleerd te maken door toevoeging van een of ander elektronisch gadget in de bekabeling? Ik denk hierbij aan een minimum/maximum voltage en laad amperage.

Ik heb de accu vandaag aan de lader staan en zal vanavond als ik thuiskom sowieso eens het voltage meten zoals deze aan de lader hangt zodat ik weet wat de echte maximale laadspanning is van de oplader die ik op dit moment heb.

Groet,
Wouter

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('acd4e266c6222a966d4cabc68a282b9f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16782426, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Marc-my-Words

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Marc-my-Words »

In ieder geval één geruststelling: De Ampère's zijn slechts marginaal belangrijk. Je krijgt een 70 Ah accu ook met een 2 Amp druppellader vol.
Even een "fout" rekensommetje (dat dus fout is maar een indicatie geeft): 2 Amp x 24 uur = 48 Ah, na drie dagen zou de 70 Ah accu dus overvol zijn.
Zoals ik al aangeef: het sommetje is fout want hoe voller de accu hoe trager hij bij laadt, dit nog afgezien van de verliezen, alles wat warmte wordt draagt niet bij aan het laden van de accu.
Met een "te kleine" acculader duurt het langer, maar je krijgt uiteindelijk de accu wel vol, althans je krijgt de accu vol als de laadspanning adequaat is (dus niet te hoog omdat de accu dan gaat gassen en ook te heet wordt, maar ook niet te laag omdat dan de laadstroom al naar O gaat voordat de accu vol is.

O ja, een rap Google-vraagje met Laadspanning, Calcium & Accu leverde o.a. dit op: [www.zeilersforum.eu]. Helemaal duidelijk is het niet, ook niet bij de andere zoekresultaten, maar het lijkt erop dat je in ieder geval geen kwaad doet met 14,4 V (of het meer moet zijn is accu-afhankelijk).

En dan in de auto: Het best is als de dynamo dus ook 14,4 V geeft, daar kan ook een gewone accu nog (net) tegen. Als de spanningsregelaar op de dynamo deugt gaat de boordspanning echt niet naar 15 V, enige zorgpunt is dat veel spanningsregelaars die 14,4 V niet halen.
Dat de laadstroom afhankelijk van het aantal verbruikers (en/of toerental) lager zou blijven is geen probleem, alleen duurt het langer voor de accu vol is.

En dan tenslotte: Volgens een eenvoudige vuistregel laadt een loodaccu maximaal met 10% van zijn Ah's, dus bij een 70 Ah accu moet je niet verder gaan als 7 Amp. Nu zal een semi-tractie meer aankunnen, maar de vuistregel geeft "te denken", namelijk dat je toch wel even geduld nodig hebt om een accu met alleen de dynamo op peil te houden. Een paar minuten de aanjager en/of groot licht zonder dat de motor draait en daarna starten ... dan heb je de accu niet met een kort ritje weer terug vol (ook weer omdat het laatste opladen steeds langzamer gaat).
Uit de "vuistregel" volgt overigens weer wel dat het dus weldegelijk loont om een "te grote" accu te nemen: die 10% van de Ah's als max laadstroom wordt nl groter naar mate je een grotere accu hebt ... je put dus gewoon procentueel minder en absoluut even veel uit de accu en je laadt met een grotere stroom (zolang de dynamo levert), dus duurt het opladen korter, en bovendien blijft de accu procentueel op een beter niveau (en dat is beide beter bij een lood-start-accu).

Marc
Benno

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Benno »

Voorkeur voor goed opladen is 0,1xC = Max. 7 A laden dus. met een gewone lader of Ctek, Optimate of ALDI/LIDL model die nominaal max. 3-4 A halen gaat het prima maar heb je wat meer tijd nodig.

Benno
Carawagon

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Carawagon »

Ok dus het aantal ampere waarmee word geladen maakt niet uit, zolang het voltage maar goed is. minder ampere betekend dus enkel langere laadtijd.

Ik heb de lader die ik nu gebruik nog even nagezocht. Het betreft dus een volautomatische Absaar 11amp lader. In de catalogus van Absaar word er gesteld dat deze lader geschikt is voor Regular - AGM en Gel accu's van 25-120 Ah
Aangezien dit alle types accu zijn die zij onderscheiden in hun catalogus en zowel de AGM als de Gel accu meestal semi-tractie zijn ga ik er toch haast vanuit dat deze lader deze accu gewoon vol moet kunnen krijgen.
Ik zal de laadspanning thuis eens meten, en eens kijken of ik iemand ken met zo'n C-tek of soortgelijke lader met herconditioneer functie of ik op die manier meer leven uit de accu kan krijgen. Zo niet word het een andere accu.

Groet,
Wouter

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('8c4f096e1c01a1258d7d432e66eae5fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16782612, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Marc-my-Words

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Marc-my-Words »

Goed plan. Kijk dan overigens ook even of je multimeter wel ± de juiste waarden geeft (met een oud batterijtje bijv. meet je vaak niet de juiste waarden).

En volg dan ook eens wat gedetailleerder wat de lader werkelijk "doet" (aan spanning en laadstroom) door de tijd heen, en vooral bij welke waarde hij terug gaat naar het druppellaad-programma. (Mijn kleine goedkope ding houdt er ook iets te vroeg mee op, maar begint weer "fris" als je er even de 220 V afhaalt, en daarmee kan je dan dus verder doorladen omdat hij eerst naar de 14+ gaat voordat ie met druppelen begint.)

Houdt er verder rekening mee dat de opmerking dat de lader "geschikt" is niet wil zeggen dat ie "goed" is, en zeker niet dat ie goed is om een vermoeide accu op te frissen (iets wat sowieso een kwestie van geluk lijkt).

Marc
Benno

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Benno »

Ah, en die absaar van je is een ongeregelde lader zie ik. Daarmee zul je de accu ook nooit helemaal goed volkrijgen. Een goedkope elektr. lader zal hier ook al verbetering geven denk ik. Af en toe zijn die dingen bij de aldi/lidl voor 20 euro in de aanbieding. Ik heb mijn LIDL exemplaar wel eens naast een CTEK aan de scope gehangen en in principe doen ze hetzelfde, de Ctek heeft een paar trucjes meer maar qua laden zal het niet veel uitmaken

Benno
Marc-my-Words

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Marc-my-Words »

Precies, ik heb een goedkopere "intelligente" lader van de Biltema (ik zag ze niet meer in hun collectie) en die doet ongeveer wat ik lees over de C-tek laders.
Hij zou nog iets verder mogen doorladen maar - hij is gelukkig gewoon zelfstartend na stroomonderbreking - met een tijdklok ertussen die 'm om de zoveel tijd uit zet laadt ie schier eindeloos door naar max. om dan weer terug naar druppelen te gaan -- met zo'n herhaald doorlaad "programma" krijg je een accu heel ver opgeladen (in ieder geval beter als gewoon in de auto).

Marc
Carawagon

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Carawagon »

Net even gemeten. 13.28 volt over de polen terwijl de lader erbij aan staat in druppelmodus. 13.18 op het moment dat ik de lader loskoppel.

Ik zal de accu even een uurtje tot rust laten komen en dan weer meten. Zal daarna de lader er weer op zetten om te kijken of deze gewoon weer aan het laden slaat of dat die direct zoiets heeft van: bekijk het maar

Ook zal ik sowieso even opzoek naar iemand met een "slimme" lader om dat eens te proberen. Een fancy nieuwe lader, een nieuwe accu, plannen voor een zonnepaneel en tegelijkertijd al voor 600 euro onderdelen onderweg as we speak....daar zal ik toch weer even een paar dagen voor aan het werk moeten. Maar goed.... ik heb het al wel weer door....dit gaat een dure maand worden

Ik dank u allen voor uw advies en ik houd jullie wel even op de hoogte!
Nu tijd voor !

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('50ce4f0eff2b77df8851373405b0f162', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16783096, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
G-men (Gargamel)

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door G-men (Gargamel) »

Over het laden van accu's kun je boeken volschrijven en alles wat boven staat is op zich correct. De vraag van de topicstarter is echter of je uit de metingen een conclusie kunt trekken; en dat kan zeker.
..
Als de accuspanning een 13,2 volt is moet een accu voor een 80-85 procent geladen zijn.(anders bereik je niet deze klemspanning)
Voor de laatste 15% is idd een wat geavanceerdere lader of veel tijd nodig.
Als je hem dan in 2 uur naar de 3 volt trekt met een 110W belasting is dat niet goed. De capaciteitsberekening van Carawagon is bij benadering wel correct en dus kun je alleen maar concluderen dat de accu defect is. zoals Jamaar ook al terrecht opmerkt.

Misschien dat je hem idd weer kunt oppeppen met een wat geavanceerdere lader; maar dat is altijd een gok.
Ik zou gewoon een "normale" startaccu kopen van een goed merk en een wat grotere capaciteit en deze gebruiken. Ze gaan wat minder lang mee en je moet een beetje opletten dat ze niet te diep ontladen worden maar ze zijn ook stukken goedkoper......

Ik heb weleens een 100AH accu gehad die in 1 uur met een 10A lader "vol" was qua laadspanning (14v). Bij belasting was hij echter in 5 minuten weer onder de 10V; werd veroorzaakt door een defecte cel zoals de monteur van Exide op de zaak constateerde..

Gerrit
VeeTee

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door VeeTee »

Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ah, en die absaar van je is een ongeregelde lader
> zie ik. Daarmee zul je de accu ook nooit helemaal
> goed volkrijgen. Een goedkope elektr. lader zal
> hier ook al verbetering geven denk ik. Af en toe
> zijn die dingen bij de aldi/lidl voor 20 euro in
> de aanbieding. Ik heb mijn LIDL exemplaar wel eens
> naast een CTEK aan de scope gehangen en in
> principe doen ze hetzelfde, de Ctek heeft een paar
> trucjes meer maar qua laden zal het niet veel
> uitmaken
>
> Benno

Ik heb ook zo'n LIDL ding, in principe een prima ladertje voor weinig (dacht toen iets van 15€). Het enige nadeel vind ik, is dat hij na een stroomonderbreking niet automatisch herstart, je moet eerst een knopje indrukken. Maar was dan wel weer erg goedkoop in verglijking tot die Cteks...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('809724707e8f26f949b6e5d617d9e64b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16783653, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Marc-my-Words »

VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Ik heb ook zo'n LIDL ding, in principe een prima
> ladertje voor weinig (dacht toen iets van 15€).
> Het enige nadeel vind ik, is dat hij na een
> stroomonderbreking niet automatisch herstart, je
> moet eerst een knopje indrukken. Maar was dan wel
> weer erg goedkoop in vergelijking tot die Cteks...

Ja, ik noemde niet voor niks die zelfstart. Dat is op allerlei gronden handiger, ook bijv als je een dergelijke druppellader wilt gebruiken als een vaste onderhoudslader, het is dan wel zo handig als je gewoon vanuit je warme huis de lader aan kan zetten.
Aan de andere kant: het knopje moeten indrukken is een soort van veiligheid, je bent genoodzaakt alles even na te lopen (althans dat hopen ze).

Marc
jamaar

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door jamaar »

een accu word nooit echt vol zolang je de gas spanning als grens gebruikt
echt vol gaat hij pas bij 16 volt maar dat is dus niet handig
is trouwens alleen te controleren met een zuurweger en niet aan de hand van gemeten spanning
verder vergeet iedereen het verlies in een accu dus 7 uur 10 amp laden, als dat zou kunnen, is nog niet vol want er kan tot 50% verlies optreden
dit is ook één van de rede dat accu's niet als grote energie buffers gebruikt worden voor net fluctuatie
de 10% laadregel is bedacht voor dombo's zodat je geen fouten kan maken maar slaat werkelijk verder nergens op
een accu kan je net zo hard laden als ontladen alleen als de cellen te leeg zijn moet je oppassen en ze met hele lage stroom weer naar 10 volt brengen, dan mag je weer vol laden
er zit verschil in type accu's dus ook mijn uitleg is niet compleet maar geld voor normale lood accu's
vooral het 10% sp(r)ookje zou eens de wereld uit moeten

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f5817290fc141a8b995b64aabc47cd3b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 16783867, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2013 09:53 door jamaar.
Carawagon

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Carawagon »

Als je het over de duivel hebt. die laders van de lidl waar VeeTee het over had liggen deze week weer in de winkel. Zal er vanmiddag nog even een proberen te bemachtigen..
Klik

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('de6ae2487dee570d3a7bb942e60bbf75', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16798114, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Carawagon

Re: Semi tractie accu vraagje

Bericht door Carawagon »

Van de week een acculader bij del lidl opgehaald. deze laad door tot 14.7 volt. een volle volt meer dan de Absaar die ik eerst gebruikte.

Omdat ik daarnaast ook meer inzicht wilde krijgen in het hele stroomgebeuren in de auto heb ik inmiddels mijn huiswerk gedaan en een accu monitor aangeschaft van Nasa marine. www.nasamarine.com
Een apparaat dat eigenlijk bedoeld is om de accu's op je boot in de gaten te houden, maar ook prima geschikt voor de camper.
Naast het simpelweg meten van de spanning en de stroom op een gegeven moment houd dit apparaat ook bij hoeveel ampere je er in stopt en hoeveel er uit gaat, om aan de hand van een rekenmodel een gecalculeerde schatting te geven over de staat van je accu's. Niet goedkoop, maar ik lees er goede dingen over.
Gister binnen, vanavond geinstalleerd. Hieronder een aantal afbeeldingen voor een ieder die geinteresseerd is:

Ontlading en voltage
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('6c1941b2ae32202ce824ef113dcf34a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm3.staticflickr.com%2F2850%2F10174476426_51e411ca06_z.jpg', 'http://farm3.staticflickr.com/2850/10174476426_51e411ca06_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm3.staticflickr.com%2F2850%2F10174476426_51e411ca06_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/10174476426/', 16800533, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Tijd te gaan tot lege accu
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('41a59cc19aea8116d60b349ac09904b5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8395%2F10174535833_bb685ee216_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8395/10174535833_bb685ee216_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8395%2F10174535833_bb685ee216_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/10174535833/', 16800533, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De shunt waar alle stromen doorheen lopen
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('cdc07893d13e18211d8a495e4fc41dc9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7331%2F10174313274_a146d6f840_z.jpg', 'http://farm8.staticflickr.com/7331/10174313274_a146d6f840_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7331%2F10174313274_a146d6f840_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/10174313274/', 16800533, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Aangezien er spanning over de shunt staat en deze warm kan worden door de hoge stromen die er doorheen kunnen lopen, even een luchtige afscherming zodat je niet zomaar vuurwerk krijgt
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('c415be099d1bfb80dad2224ae21f749a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7304%2F10174545843_45d1ebd179_z.jpg', 'http://farm8.staticflickr.com/7304/10174545843_45d1ebd179_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7304%2F10174545843_45d1ebd179_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/10174545843/', 16800533, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Laadstroom
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('9f440f9517d1237781c4fcaf5a3b74a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm3.staticflickr.com%2F2845%2F10174314794_1a16a6952a_z.jpg', 'http://farm3.staticflickr.com/2845/10174314794_1a16a6952a_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm3.staticflickr.com%2F2845%2F10174314794_1a16a6952a_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/10174314794/', 16800533, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Tijd tot volle accu
www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('78d0c7c99b6145325a1cc484149ab011', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.staticflickr.com%2F5515%2F10174546113_4f06a26e9a_z.jpg', 'http://farm6.staticflickr.com/5515/10174546113_4f06a26e9a_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.staticflickr.com%2F5515%2F10174546113_4f06a26e9a_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/10174546113/', 16800533, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Nu maar een tijdje de boel goed in de gaten houden en kijken wat er allemaal precies gebeurt met de elektra "aan boord"

Groet,
Wouter

Series III 109 2.25b Carawagon (Pluimpje)

www.flickr.com --> mod_embed_images_loadimage('916e0f3f807931cf59c5307dfe82b7bd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://farm9.staticflickr.com/8079/8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm9.staticflickr.com%2F8079%2F8323003658_4b609748fc_z.jpg', 'http://www.flickr.com/photos/65356183@N05/8323003658/', 16800533, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Pluimpjedrama by WouterSlaman, on Flickr
Plaats reactie